Re: Elbil är jätteroligt!
Postat: 13 apr 2023 16:38
Ja värdeminskningen och de ökade kapitalkostnaderna knäcker tyvärr kalkylen för elbilar vs fossilbil
Långsamladdning i närområdet har inte ökat alls på två år, fortfarande 3 kr/kWh. I MoS har det ökat till 4 kr/kWh, så 33% upp där. Också på på två år.niklas12 skrev: ↑13 apr 2023 15:50Om man inte har möjlighet att ladda hemma så blir TCO för en fossilbil fortfarande lägre även för nyare bilar tyvärr.Dafro skrev: ↑13 apr 2023 15:39Jo rymliga elbilar ör inte lätt men ska du få ekonomi i en fossilbil så krävs det att den är äldre så blir lite äpplen och päron.BigEasy skrev: ↑13 apr 2023 15:32Nog är elbilar fortsatt aningen dyrare allt? Framförallt har du helt andra alternativ på begagnatsidan. Särskilt om du önskar en lite rymligare bil och inte sätter prestandan främst.
KW priset för laddning har nära dubblats eller tredubblats hos de flesta operatörer även för långsamladdning betydligt svårare att slå
privatleasing vw id4 4625kr
https://www.atteviks.se/kampanjer/nya-id-4/
Motsvarande fossilbil vw tiguan 2555kr
https://www.atteviks.se/kampanjer/tigua ... e-edition/
Man kan tanka ganska mycket för 24000kr/år
Aha du tänker så. Jag skulle aldrig skaffa elbil om jag inte kunde ladda hemma, så det får jag ge dig rätt för. Men dom är väl inte så många ändå tänker jag.niklas12 skrev: ↑13 apr 2023 15:50Om man inte har möjlighet att ladda hemma så blir TCO för en fossilbil fortfarande lägre även för nyare bilar tyvärr.Dafro skrev: ↑13 apr 2023 15:39Jo rymliga elbilar ör inte lätt men ska du få ekonomi i en fossilbil så krävs det att den är äldre så blir lite äpplen och päron.BigEasy skrev: ↑13 apr 2023 15:32Nog är elbilar fortsatt aningen dyrare allt? Framförallt har du helt andra alternativ på begagnatsidan. Särskilt om du önskar en lite rymligare bil och inte sätter prestandan främst.
KW priset för laddning har nära dubblats eller tredubblats hos de flesta operatörer även för långsamladdning betydligt svårare att slå
privatleasing vw id4 4625kr
https://www.atteviks.se/kampanjer/nya-id-4/
Motsvarande fossilbil vw tiguan 2555kr
https://www.atteviks.se/kampanjer/tigua ... e-edition/
Man kan tanka ganska mycket för 24000kr/år
Majoriteten av de som bor i flerbostadshus saknar möjlighet för hemmaladdning ,för bostadsrätter är det något bättre men hyresrätter är väldigt begränsat.Dafro skrev: ↑13 apr 2023 19:58Aha du tänker så. Jag skulle aldrig skaffa elbil om jag inte kunde ladda hemma, så det får jag ge dig rätt för. Men dom är väl inte så många ändå tänker jag.niklas12 skrev: ↑13 apr 2023 15:50Om man inte har möjlighet att ladda hemma så blir TCO för en fossilbil fortfarande lägre även för nyare bilar tyvärr.Dafro skrev: ↑13 apr 2023 15:39Jo rymliga elbilar ör inte lätt men ska du få ekonomi i en fossilbil så krävs det att den är äldre så blir lite äpplen och päron.
KW priset för laddning har nära dubblats eller tredubblats hos de flesta operatörer även för långsamladdning betydligt svårare att slå
privatleasing vw id4 4625kr
https://www.atteviks.se/kampanjer/nya-id-4/
Motsvarande fossilbil vw tiguan 2555kr
https://www.atteviks.se/kampanjer/tigua ... e-edition/
Man kan tanka ganska mycket för 24000kr/år
Nej, det du skriver ovan är inte priserna för privatleasing. De är betydligt högre.niklas12 skrev: ↑13 apr 2023 15:50Om man inte har möjlighet att ladda hemma så blir TCO för en fossilbil fortfarande lägre även för nyare bilar tyvärr.Dafro skrev: ↑13 apr 2023 15:39Jo rymliga elbilar ör inte lätt men ska du få ekonomi i en fossilbil så krävs det att den är äldre så blir lite äpplen och päron.BigEasy skrev: ↑13 apr 2023 15:32Nog är elbilar fortsatt aningen dyrare allt? Framförallt har du helt andra alternativ på begagnatsidan. Särskilt om du önskar en lite rymligare bil och inte sätter prestandan främst.
KW priset för laddning har nära dubblats eller tredubblats hos de flesta operatörer även för långsamladdning betydligt svårare att slå
privatleasing vw id4 4625kr
https://www.atteviks.se/kampanjer/nya-id-4/
Motsvarande fossilbil vw tiguan 2555kr
https://www.atteviks.se/kampanjer/tigua ... e-edition/
Man kan tanka ganska mycket för 24000kr/år
Vilket beror på att folk som bor i hus vanligen har bättre ekonomi än vi som bor i hyreslägenhet och att det är både enklare och billigare att köra elbil om man kan ladda hemma.
Vi har nog skaplig samsyn, man måste göra så det inte blir en klassfråga.mikebike skrev: ↑14 apr 2023 07:23Vilket beror på att folk som bor i hus vanligen har bättre ekonomi än vi som bor i hyreslägenhet och att det är både enklare och billigare att köra elbil om man kan ladda hemma.
Efter en längre resa över Påsk kom vi hem med 22% SoC. En koll i appen visade att en plats av två skulle vara ledig på närmaste laddplatsen och en av fyra på den näst närmaste.
Eftersom jag är luttrad tog jag en promenad för att kolla IRL.
På den första "lediga" platsen stod en Passat TDI, på den andra stod en vit Tesla Model 3. Utan ansluten kabel. Det är inte första gången. Om ägaren läser detta så är tipset att vara mindre självisk.
Jag har skrivit ut lappar med texten DU BLOCKERAR EN LADDPLATS. Den vita M3:an har fått två redan.Dafro skrev: ↑14 apr 2023 08:16Vi har nog skaplig samsyn, man måste göra så det inte blir en klassfråga.mikebike skrev: ↑14 apr 2023 07:23Vilket beror på att folk som bor i hus vanligen har bättre ekonomi än vi som bor i hyreslägenhet och att det är både enklare och billigare att köra elbil om man kan ladda hemma.
Efter en längre resa över Påsk kom vi hem med 22% SoC. En koll i appen visade att en plats av två skulle vara ledig på närmaste laddplatsen och en av fyra på den näst närmaste.
Eftersom jag är luttrad tog jag en promenad för att kolla IRL.
På den första "lediga" platsen stod en Passat TDI, på den andra stod en vit Tesla Model 3. Utan ansluten kabel. Det är inte första gången. Om ägaren läser detta så är tipset att vara mindre självisk.
Det här med att blockera laddare gör mig förbannad, och mycket mer på när elbilsägare gör det. Jag hade nog sökt på regnumret eller åtminstone skrivit en lapp, eller dragit igång sentry mode om det var en tesla. Dags för parkeringsförbud och ett nr till bolaget för som brukar väl gå på provision.
En Ove är alltid berättigad i dom här fallen.
Ok gjorde bara en snabb sökning och det är möjligt att det tillkommer mer kostnader.MarkusL skrev: ↑14 apr 2023 05:21Nej, det du skriver ovan är inte priserna för privatleasing. De är betydligt högre.niklas12 skrev: ↑13 apr 2023 15:50Om man inte har möjlighet att ladda hemma så blir TCO för en fossilbil fortfarande lägre även för nyare bilar tyvärr.Dafro skrev: ↑13 apr 2023 15:39Jo rymliga elbilar ör inte lätt men ska du få ekonomi i en fossilbil så krävs det att den är äldre så blir lite äpplen och päron.
KW priset för laddning har nära dubblats eller tredubblats hos de flesta operatörer även för långsamladdning betydligt svårare att slå
privatleasing vw id4 4625kr
https://www.atteviks.se/kampanjer/nya-id-4/
Motsvarande fossilbil vw tiguan 2555kr
https://www.atteviks.se/kampanjer/tigua ... e-edition/
Man kan tanka ganska mycket för 24000kr/år
Månadskostnaden du angav för id4 var med lån, privatleasing med 3000 mil kostar 6795 och tiguan 3995, så fortfarande nästan dubbelt så dyrt.niklas12 skrev: ↑14 apr 2023 10:03Ok gjorde bara en snabb sökning och det är möjligt att det tillkommer mer kostnader.MarkusL skrev: ↑14 apr 2023 05:21Nej, det du skriver ovan är inte priserna för privatleasing. De är betydligt högre.niklas12 skrev: ↑13 apr 2023 15:50Om man inte har möjlighet att ladda hemma så blir TCO för en fossilbil fortfarande lägre även för nyare bilar tyvärr.
KW priset för laddning har nära dubblats eller tredubblats hos de flesta operatörer även för långsamladdning betydligt svårare att slå
privatleasing vw id4 4625kr
https://www.atteviks.se/kampanjer/nya-id-4/
Motsvarande fossilbil vw tiguan 2555kr
https://www.atteviks.se/kampanjer/tigua ... e-edition/
Man kan tanka ganska mycket för 24000kr/år
Poängen vart att en ID4 kostar nära dubbelt så mycket som motsvarande fossilbil.
Id 4 566.900kr
https://www.atteviks.se/bilar-i-lager/v ... h-kampanj/
Tiguan 333.900kr
https://www.volkswagen.se/sv/modeller/tiguan.html
Jag har skrivit det flera gånger men här i Bollnäs fanns det bara en stolpe med två uttag
En del av problemet hos oss är att skyltningen innebär parkeringsförbud mot parkering för icke laddbara bilar, så Teslan kan fortsätta stå där utan att ladda.Bjelke skrev: ↑14 apr 2023 14:42Jag har skrivit det flera gånger men här i Bollnäs fanns det bara en stolpe med två uttag
inne i stan (stolpen har tagits bort numera tyvärr) och vi fick ganska snabbt direktnummer till
lapplisan härsatan vad cash dom drog in på dom två platserna alltså!
![]()
Med tiden så började dom hålla bättre koll på det själva, bara att svänga förbi och lappa idiotierna
som parkerade fel där (lapplisan behöver ju inte ens vänta utan kan lappa direkt)![]()
Sakta men säkert började dom iQ-befriade bilförarna att lära sig att 750kr är ganska dyrt för
att parkera där, så det funkar men är säkert lite bökigare i större samhällen antar jag…
Jag vill minnas att dom nämnde att dom tippade på 30-40 tusen som dom hade dragit in
på den platsen, och det typ bara efter ett år om jag minns rätt.
Eller så höjer man drivmedelspriset rejält. 50 sek/liter är lämplig prisnivå enligt forskare.niklas12 skrev: ↑14 apr 2023 11:57Eftersom lånefesten nu är över så kommer kapitalkostnaderna bli en betydligt större del av TCO det tillsammans med en återgång till mer normal värdeminskning för elbilar gör det att kalkylen tippar över för fossilbilen.
Inköpspriset för nya elbilar behöver komma ner ordentligt om de ska kunna konkurrera ut fossilbilarna
Och hur tror du det kommer påverka t.ex. livsmedelspriser ?Bengt-re skrev: ↑14 apr 2023 23:49Eller så höjer man drivmedelspriset rejält. 50 sek/liter är lämplig prisnivå enligt forskare.niklas12 skrev: ↑14 apr 2023 11:57Eftersom lånefesten nu är över så kommer kapitalkostnaderna bli en betydligt större del av TCO det tillsammans med en återgång till mer normal värdeminskning för elbilar gör det att kalkylen tippar över för fossilbilen.
Inköpspriset för nya elbilar behöver komma ner ordentligt om de ska kunna konkurrera ut fossilbilarna
Egentligen har det nästan alltid varit så. Elbilar är ungefär dubbelt så dyra i inköp. Det fanns en kortare period då man via privatleasing kunde komma undan billigare. Mycket tack vare miljöbilsbonus. Men det är ju egentligen som att leva på lånade pengar. Det är billigt ett tag, men sen måste notan betalas eller så står man där utan bil. Vad händer när alla billiga privatleasingkontrakt går ut? Återgår folk till fossiler?
Håller med om att det inte finns några vettiga billiga elbilar, gör mig lite irriterad men kör elbil öndå för jag tycker det är trevligt och några måste ju börja för att få bort lite fossilbilar absolut så är det ju ekonomin som styr. Har också tänkt på det här med privatleasing som går ut, anatingen får man gilla läget och ta en till eller hitta 20% till en kontantinsats. Hoppas att detta gör att leveranstiderna på elbilar kan gå ner lite för andra än Tesla då för 1 år är galet länge som det ör på flera fortfarande och ont om rymliga prisvärda bilar, lite större än Ioniq 5 och ev6 men inte så stor som EV9.mati skrev: ↑15 apr 2023 06:33Egentligen har det nästan alltid varit så. Elbilar är ungefär dubbelt så dyra i inköp. Det fanns en kortare period då man via privatleasing kunde komma undan billigare. Mycket tack vare miljöbilsbonus. Men det är ju egentligen som att leva på lånade pengar. Det är billigt ett tag, men sen måste notan betalas eller så står man där utan bil. Vad händer när alla billiga privatleasingkontrakt går ut? Återgår folk till fossiler?
Tyvärr har ju det stora prisraset på elbilar aldrig inträffat. Jaja, innan nån nu skriver att Tesla har sänkt priserna, visst. Men bilarna är fortfarande jäkligt dyra, framförallt med tanke på vad man får numera.
Hade jag varit tvungen att köpa bil privat så är jag nästan säker på att det inte hade varit en elbil. I synnerhet om jag inte redan hade kört elbil sedan tidigare. Det är omöjligt att få ekonomi i det hela såvida man inte kör väldigt mycket.
Det var nog ett jättebra köp. Men i mina ögon finns det många vettiga elbilar till det priset även idag (särskilt inflationsjusterat). Mest uppenbara är såklart Y och 3, men även nya Kona/Niro, Cupra Born, nya ID3 mm.mati skrev: ↑15 apr 2023 07:14Just min Ioniq5 verkar ju vara en bil som legat precis rätt i tid. Den fick max miljöbonus på 70k, samtidigt som den var relativt lågt prissatt med ~545k för en mer eller mindre maxutrustad bil. Den var inte billig på det viset, men från dagens synvinkel måste den ändå anses ha varit ett klipp. Det är ju i princip omöjligt att få en någorlunda vettig elbil till det priset idag. Då får man nog gå till nån kines eller en mycket mindre bil utan utrustning.
Det gör det också omöjligt för oss att byta bil. Skulle vi t.ex. byta in e-Golfen så skulle ju dess ersättare bli väsentligt mycket dyrare än min Ioniq. Och det känns ju helt fel. En andrabil ska ju inte vara dyrare än förstabilen.
En ID3/Born spelar ju storleksmässigt i en helt annan division än Ioniq 5. Även Kona och Niro skulle jag aldrig vilja ha istället. Det är säkert bra bilar så, men väldigt dyra i förhållande till vad man får tycker jag. Y är ett alternativ pris- och storleksmässigt, men jag skulle nog hellre skaffa en fossilbil innan jag ger mig in i Tesla-helvetet igen.Legato skrev: ↑15 apr 2023 07:21Det var nog ett jättebra köp. Men i mina ögon finns det många vettiga elbilar till det priset även idag (särskilt inflationsjusterat). Mest uppenbara är såklart Y och 3, men även nya Kona/Niro, Cupra Born, nya ID3 mm.mati skrev: ↑15 apr 2023 07:14Just min Ioniq5 verkar ju vara en bil som legat precis rätt i tid. Den fick max miljöbonus på 70k, samtidigt som den var relativt lågt prissatt med ~545k för en mer eller mindre maxutrustad bil. Den var inte billig på det viset, men från dagens synvinkel måste den ändå anses ha varit ett klipp. Det är ju i princip omöjligt att få en någorlunda vettig elbil till det priset idag. Då får man nog gå till nån kines eller en mycket mindre bil utan utrustning.
Det gör det också omöjligt för oss att byta bil. Skulle vi t.ex. byta in e-Golfen så skulle ju dess ersättare bli väsentligt mycket dyrare än min Ioniq. Och det känns ju helt fel. En andrabil ska ju inte vara dyrare än förstabilen.