Erfarenheter/ändringar 7.0

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

vigge50

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av vigge50 »

TiborBlomhall skrev:
Pontus skrev:
Hur gör man för att säga till Teslan att det där var fel gör inte om det!
Bromsa eller vrid på ratten - då fattar autopiloten att du har fått gripa in för att den har gjort fel.

Fast i det här fallet är det helt enkelt så att den såg inte taxin. Bakåt ser bilen bara dryga 4 meter - tänk på det när du blinkar för omkörning!
Han hade ju inte tänkt köra ut i andra filen, bilen följde bilen framför som skulle köra om. I detta fallet bör teslan vara kvar i samma fil.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

TiborBlomhall skrev:
vigge50 skrev:
Fast i det här fallet är det helt enkelt så att den såg inte taxin. Bakåt ser bilen bara dryga 4 meter - tänk på det när du blinkar för omkörning!
Han hade ju inte tänkt köra ut i andra filen, bilen följde bilen framför som skulle köra om. I detta fallet bör teslan vara kvar i samma fil.
Frågan är såg bilen några linjer överhuvudtaget? Det ser man i displayen. Om linjemarkeringen försvinner ska man nog vara extra på sin vakt.
Det regnade och var ljusreflexer. Kanske bästa AP-väder.
(Vi lär väl lära oss efterhand.)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

TiborBlomhall skrev:
Bromsa eller vrid på ratten - då fattar autopiloten att du har fått gripa in för att den har gjort fel.
Spekulation eller något du vet? Det skulle ju kunna vara så att man bara vill ta över.
Vore riktigt intressant om man visste vad som genererade feed-back.

Ser framför mig att om bilen detekterar en "situation" att den skickar sensordata och en videosekvens från kameran för att dom ska kunna använda det för felsöknings och förbättringsarbete.

Har noterat att om bilen bara ser mittlinjen och inte kantlinjen så kan den komma ganska nära refuger som ligger mitt i gatan.
(Ja, i det här fallet på en rak och lite trafikerad 50-sträcka ;-) )
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

pegs skrev:
TiborBlomhall skrev:
Spekulation eller något du vet? Det skulle ju kunna vara så att man bara vill ta över.
Vore riktigt intressant om man visste vad som genererade feed-back.
Eftersom autopiloten skall bli bättre hela tiden, det har rapporterats att den blivit bättre i USA så lär det inte hänga på manuella inrapporteringar utan mer automatiska. Varje gång autopiloten avbryts så kan ju Tesla skicka sensordata, position m.m. automatiskt för att sedan automatiskt analysera tillsammans med tusentals andra inrapporteringar.

Skulle man ha någon som tar emot och lyssnar på muntligt eller skriftligt inrapporterade rapporter så skulle det inte hända mycket vad gäller förbättring eller bli otroligt dyrt att administrera.

Misstänker att även fall då AP inte går att aktivera kan skickas in automatiskt för att den skall bli bättre att hantera dessa sträckor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Yngve
Teslaägare

Inlägg av Yngve »

En stilla undran ?
Nu har min bil stått framför garaget med pågående uppdatering ( 7.0 ? )
i drygt 7 timmar !?
Ska detta ta så lång tid ?
Någon som vet ?
Yngve
S 85 D, strax S 100 D, har även en E-Golf senaste mod.
Solcellsanläggningar 14Kw på mitt hus och 60Kw på min industribyggnad, ( trevligare elräkningar numera )
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Nej, nånting har gått fel. Borde ta högst två timmar.
Användarvisningsbild
Lotta
Teslaägare

Inlägg av Lotta »

Nån som provat autopark? Jag förstår inte riktigt hur det ska fungera?
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

har nån här fått release notes 7.x på mytesla, kollade om det fanns amateur mode där för att aktivera autopark men nej
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Lotta skrev:
Jag försökte några gånger, sen kapitulerade jag och läste manualen.

Man ska köra förbi luckan under 24km/h. Förutsättningarna är att den hittar 2 bilar och en trottoarkant, annars går det inte. När den sett luckan så tänds ett P till höger om bilen mitt i displayen. Lägger man i backen så ändras grafiken på stora skärmen och man kan klicka på start.
Användarvisningsbild
lejon1
Teslaägare

Inlägg av lejon1 »

Hann inte läsa instruktionerna (hade en golftid) hur får man tillbaka dem på skärmen!?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Yngve skrev:
En stilla undran ?
Nu har min bil stått framför garaget med pågående uppdatering ( 7.0 ? )
i drygt 7 timmar !?
Ska detta ta så lång tid ?
Någon som vet ?
Yngve
Ring Tesla! Ibland kan de lösa det på distans. Jag fick hjälp på nyårsdagen meden uppdatering som gick snett.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Lotta skrev:
Jag testade idag - det funkar jättebra. Den var snabb på att fickparkera - nästan lika snabb som om jag hade gjort det manuellt.
Det tog mig ganska lång stund innan jag fick till det - fickan måste vara på din sida av vägen och du får inte köra förbi för fort. Det dök upp en parkeringsficka på lilla skärmen - när jag såg denna, stannade jag bilen och bytte till backkamera-appen. Därefter bad den mig lägga i backen och trycka på start (en knapp som dök upp på stora skärmen) - gissar att den knappen hade dykt upp automatiskt om jag inte bytt till backkamera-appen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

lejon1 skrev:
Hann inte läsa instruktionerna (hade en golftid) hur får man tillbaka dem på skärmen!?
Klicka på Tesla-t'et i mitten högst upp på skärmen. "Release notes"
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

Jeg blir noe forundret over å lese dette.
Du lar bilen selvstyre i motlys og regnvåt gate og en god del trafikk foran og bak deg samt flere filer å kjøre i. I bruksanvisningen står det at det er i slike situasjoner autopiloten har problemer. Du synes ikke det var noe uforsvarlig å kjøre på autopilot i en slik situasjon?

Slår du på autopiloten mer eller mindre mot det som er anbefalt i bruksanvisningen kan du ikke skylde på bilen men deg selv hvis det går galt. For meg er det som å kjøre med TACC inn i en rundkjøring (rondell) og tro at bilen bremser og gasser korrekt, avhengig av kryssende trafikk.

TACC, autopilot og 700 hk er jo flotte greier, men vi må bruke alt det med omhu og vett.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

miksch skrev:
Du lar bilen selvstyre i motlys og regnvåt gate og en god del trafikk foran og bak deg samt flere filer å kjøre i. I bruksanvisningen står det at det er i slike situasjoner autopiloten har problemer. Du synes ikke det var noe uforsvarlig å kjøre på autopilot i en slik situasjon?
Hvem skriver du til? Jeg ser ikke at det er noen problemer at man prøver grensene for hva autopiloten klarer? Så lenge man er i kontroll og klar til å gripe inn så er det vel bare å prøve på? Jeg testet selv idag å kjøre i rundkjøringer og en rekke andre situasjoner som den ikke er lagd før, men hadde lyst til å teste ut begrensningene.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Herr X skrev:
miksch skrev:
Hvem skriver du til? Jeg ser ikke at det er noen problemer at man prøver grensene for hva autopiloten klarer? Så lenge man er i kontroll og klar til å gripe inn så er det vel bare å prøve på? Jeg testet selv idag å kjøre i rundkjøringer og en rekke andre situasjoner som den ikke er lagd før, men hadde lyst til å teste ut begrensningene.
Jag tror att han syftar på Pontus inlägg:
Läskig upplevelse. På E4 mot stan innan Kista. Jag ligger efter en bil i högerfilen innan det blir fem filer och nu lyser bara bilen framför mig blått dvs AP följer bilen inte filerna. Troligtvis för att det var motljus och regnvåta vägbanor. Bilen framför byter sedan fil åt höger och min följer efter helt utan hänsyn till taxin som ligger snett bakom mig till höger. Det var en meter mellan min bil och taxin i längsled. När andra svänger in så framför mig så upplever jag det som trafikfarligt. Hur gör man för att säga till Teslan att det där var fel gör inte om det!
Känns kanske inte som det mest genomtänkta testet av AP :?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Nicke Nyfiken skrev:
Äsh, så länge han har kontroll och är beredd att bryta in så är det bara att tuta och köra. Du skulle sett mina olika tester idag - körde mot rondeller i hög fart, testade att inte styra undan för refuger i vägen och annat. Det blev mycket snabba undanmanövrar och många kollisionsvarnings-pip. Är otroligt imponerad över tekniken - den funkar mycket bättre än vad jag trodde den skulle göra, även på riktigt små vägar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Herr X skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Äsh, så länge han har kontroll och är beredd att bryta in så är det bara att tuta och köra. Du skulle sett mina olika tester idag - körde mot rondeller i hög fart, testade att inte styra undan för refuger i vägen och annat. Det blev mycket snabba undanmanövrar och många kollisionsvarnings-pip. Är otroligt imponerad över tekniken - den funkar mycket bättre än vad jag trodde den skulle göra, även på riktigt små vägar.
Jag förstår att du försöker provocera :roll:
Men eftersom det blev en "Läskig upplevelse" så verkar han inte haft samma koll som du alltid har ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Nicke Nyfiken skrev:
Men eftersom det blev en "Läskig upplevelse" så verkar han inte haft samma koll som du alltid har ;)
Försöker inte provocera.
Har du själv AP? Jag tycker att allt AP-relaterat är läskiga upplevelser nu innan jag ännu lärt mig teknikens begränsningar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Försöker inte provocera.
Har du själv AP? Jag tycker att allt AP-relaterat är läskiga upplevelser nu innan jag ännu lärt mig teknikens begränsningar.
Första gången vanlig farthållare kom, så var det säkert massa folk som tyckte det var helt galet att släppa gaspedalen! Utvecklingen går framåt, deal with it! Första gången med smart phone var ju också lite märkligt. Allt handlar ju om att man får lära sig tekniken och hur man ska leva med den.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Jag gjorde en rolig grej idag. Körde om en Tesla utan sensorer på motorvägen och saktade ner precis när jag körde om. Satt med armarna i kors och lät AP styra. Tittade rakt in i förarens sidoruta och efter en sekund vred han på huvudet och såg mig flina och nicka mot honom med armarna i kors. Han brast ut i en skratt-attack och jag accelererade iväg.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
lennart
Teslaägare

Inlägg av lennart »

hur får man däck trycket att funger i appen?
när jag väljer den appen så syns inga siffror??
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

HelectriC skrev:
Den nya instrumenteringen är bra när man kör med autopilot, men jag hade önskat att man kunde växla mellan den gamla vyn och autopilotvyn. Lite som non-AP bilar har nu. Det känns som mindre intressant att hela tiden se bilens sensorer när man inte kör i ap-läge. Jag saknar kombinationen regen/effekt tillsammans med hastighet. Det var lättare att se vilken hastghet vägen har och hur man vill anpassa. Nu kommer jag ofta på mig att aktivera på fel hastighet. Jag vill helst inte ta upp hela den vänstra eller högra sidan för att kunna se regen/effekt. Ska kanske twittra Elon.
+1
Vi ska inte backa in i framtiden, men jag saknar också den gamla snurran med kombination av hastighet/laddning/regen/effektuttag.
Den nya klockan är snygg, men ganska meningslös.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
r82
Teslaägare

Inlägg av r82 »

lennart skrev:
hur får man däck trycket att funger i appen?
när jag väljer den appen så syns inga siffror??
Du måste köra lite.
Trycksensorerna går inte på batteriet, utan på dynamo. Typ.

Ut å åk nån kilometer, sen kolla status.
85D #88123 matt brun metallic (2015-2019), väntar på Y LR
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

Pontus, hans innlegg 7 timer siden.
Helt ok å teste grenser, men da skal man vite hva man gjør.
Jeg blir bare litt skremt å lese at autopilots grenser testes så tidlig.
Er lege og har mange ganger operert i grenseland, men det etter mange års kirurgisk erfaring, ikke første dag mens man er skal lære kjenne verktøyet sitt.
Mitt innlegg hadde ikke noe med lukeparkeringen å gjøre men med bruk av autopilot mot det som står i bruksanvisningen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar