Sida 2 av 2

Re: Klarar Volkswagen konkurrensen?

Postat: 03 okt 2021 12:50
av MWall
Zalman3 skrev:

De täcker ju två olika behov. 
Håller helt med om att det finns flera behov.
Men hade känts tryggare om Northvolt kunnat tillverka 33% NCM och 67% LFP som verkar vara marknadens behov.

Ska de tjäna pengar så ska de tillverka premiumbatterier. Kolla bara på mobilmarknaden. Pengarna finns på de dyra lurarna. Inte på volymerna.

Re: Klarar Volkswagen konkurrensen?

Postat: 03 okt 2021 14:53
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Jag har provkört både id3 och id4 och tyckte dom kändes som ganska typiska VW-produkter.
Jag tror det haft stor betydelse under utvecklingen.
Jag vet inte. Jag valde bort ID3 och behöll vår "gamla" Golf just eftersom jag upplevde Golfen som den bättre bilen. ID3 påminde mig mer om sambons f d Toypta Yaris, fast för 4 gånger det priset.
Samma med ID4, åtminstone den bakhjuldrivna. GTX:en tyckte jag var trevligare. Men jag har å andra sidan inte provat någon likvärdig fossil-VW. Jag har inget att jämföra med.
Återigen, det är inga dåliga bilar. Men de är för dyra med tanke på vad man får, eller snarare inte får.
Jag tror VW-ägare nog är lite extra konservativa när det gäller nya bilar.
Dvs dom köper inte VWs elbilar.
Jag tror alla kommer förr eller senare gå över till elbil.
Du menar att VW-ägaren hellre behåller sin gamla bil i större utsträckning?
Om man är konservativ så köper man nog en ny avgasbil.
Dvs VWs kunder köper inte deras elbilar. Därmed problemet som beskrivs av OP.

Re: Klarar Volkswagen konkurrensen?

Postat: 03 okt 2021 15:01
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Jag vet inte. Jag valde bort ID3 och behöll vår "gamla" Golf just eftersom jag upplevde Golfen som den bättre bilen. ID3 påminde mig mer om sambons f d Toypta Yaris, fast för 4 gånger det priset.
Samma med ID4, åtminstone den bakhjuldrivna. GTX:en tyckte jag var trevligare. Men jag har å andra sidan inte provat någon likvärdig fossil-VW. Jag har inget att jämföra med.
Återigen, det är inga dåliga bilar. Men de är för dyra med tanke på vad man får, eller snarare inte får.
Jag tror VW-ägare nog är lite extra konservativa när det gäller nya bilar.
Dvs dom köper inte VWs elbilar.
Jag tror alla kommer förr eller senare gå över till elbil.
Du menar att VW-ägaren hellre behåller sin gamla bil i större utsträckning?
Om man är konservativ så köper man nog en ny avgasbil.
Dvs VWs kunder köper inte deras elbilar. Därmed problemet som beskrivs av OP.
Antagligen är det så. Det jag säger är att när den konservativa VW-ägaren väl byter till elbil, vilket jag tror alla kommer att göra frivilligt eller ofrivilligt, så kommer man attraheras av VWs elbilar i större utsträckning än andra.

Re: Klarar Volkswagen konkurrensen?

Postat: 03 okt 2021 16:06
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Jag tror VW-ägare nog är lite extra konservativa när det gäller nya bilar.
Dvs dom köper inte VWs elbilar.
Jag tror alla kommer förr eller senare gå över till elbil.
Du menar att VW-ägaren hellre behåller sin gamla bil i större utsträckning?
Om man är konservativ så köper man nog en ny avgasbil.
Dvs VWs kunder köper inte deras elbilar. Därmed problemet som beskrivs av OP.
Antagligen är det så. Det jag säger är att när den konservativa VW-ägaren väl byter till elbil, vilket jag tror alla kommer att göra frivilligt eller ofrivilligt, så kommer man attraheras av VWs elbilar i större utsträckning än andra.
VW behöver ha folk som köper deras elbilar nu, inte om 10 år.
Gör dom inte det så finns det inget VW om 10 år.

Re: Klarar Volkswagen konkurrensen?

Postat: 03 okt 2021 16:17
av Fredrik j
Det kommer inte dröja 10år.

Re: Klarar Volkswagen konkurrensen?

Postat: 03 okt 2021 16:32
av taliz
Hur vet du det? Vi pratar ju om konservativa som köper nya avgasbilar nu.
Är nog många av dom som köper nästa först om 10 år.

Re: Klarar Volkswagen konkurrensen?

Postat: 03 okt 2021 17:43
av Jordad
Alex brukar vara överdrivet negativ till VW men viss sanning ligger det säkert bakom påståendet. Den katastrofala försäljningen i Kina kan tex inte enbart förklaras med chipbrist.
Screenshot_20211003-174022_Twitter.png

Re: Klarar Volkswagen konkurrensen?

Postat: 03 okt 2021 18:24
av backe
taliz skrev:
Hur vet du det? Vi pratar ju om konservativa som köper nya avgasbilar nu.
Är nog många av dom som köper nästa först om 10 år.

Ingen vet hur det kommer se ut om tio år.

Vad är meningen med att sitta och gissa det här på ett forum?

Re: Klarar Volkswagen konkurrensen?

Postat: 03 okt 2021 20:37
av Fredrik j
taliz skrev:
Hur vet du det? Vi pratar ju om konservativa som köper nya avgasbilar nu.
Är nog många av dom som köper nästa först om 10 år.
Naturligtvis vet jag inte det. Underförstått är ju att det är min gissning. Det finns ju en miljon VW i Sverige.
Jag pratar om dom som köpte för några år sedan och som nu avvaktar lite. Passat var/är ju en populär bil.

Re: Klarar Volkswagen konkurrensen?

Postat: 03 okt 2021 21:03
av iAkita
Jordad skrev:
Alex brukar vara överdrivet negativ till VW men viss sanning ligger det säkert bakom påståendet. Den katastrofala försäljningen i Kina kan tex inte enbart förklaras med chipbrist.
Screenshot_20211003-174022_Twitter.png
Den där slutsatsen förstår jag inte alls. Hur kan ”bara” 20-30% av de dåliga leveranserna förklaras med brist på halvledare? Klarar de inte av att sälja vad de producerar, trots brist på halvledare, så kan noll procent av den dåliga försäljningen förklaras av brist på halvledare. Alternativet är att försäljningen är produktionsbegränsad, dvs de säljer allt de kan producera. Är så fallet kan 100% av de dåliga försäljningssiffrorna förklaras av halvledarbristen. Det finns liksom inget mittemellan. Antingen antingen är försäljningen till 100% styrd av hur mycket de kan producera med tanke på bristen på halvledare, eller också klarar de inte ens att sälja så mycket som de kan producera, trots brist på halvledare.

Re: Klarar Volkswagen konkurrensen?

Postat: 03 okt 2021 21:13
av Fredrik j
iAkita skrev:
Jordad skrev:
Alex brukar vara överdrivet negativ till VW men viss sanning ligger det säkert bakom påståendet. Den katastrofala försäljningen i Kina kan tex inte enbart förklaras med chipbrist.
Screenshot_20211003-174022_Twitter.png
Den där slutsatsen förstår jag inte alls. Hur kan ”bara” 20-30% av de dåliga leveranserna förklaras med brist på halvledare? Klarar de inte av att sälja vad de producerar, trots brist på halvledare, så kan noll procent av den dåliga försäljningen förklaras av brist på halvledare. Alternativet är att försäljningen är produktionsbegränsad, dvs de säljer allt de kan producera. Är så fallet kan 100% av de dåliga försäljningssiffrorna förklaras av halvledarbristen. Det finns liksom inget mittemellan. Antingen antingen är försäljningen till 100% styrd av hur mycket de kan producera med tanke på bristen på halvledare, eller också klarar de inte ens att sälja så mycket som de kan producera, trots brist på halvledare.
VW har ju väldigt många biltyper och modeller. Man kan ju tänka sig att man har halvledarbeskymmer på någon populär modell och efterfrågeproblem på någon modell man kan bygga?

Re: Klarar Volkswagen konkurrensen?

Postat: 03 okt 2021 22:17
av RagWal
iAkita skrev:
Jordad skrev:
Alex brukar vara överdrivet negativ till VW men viss sanning ligger det säkert bakom påståendet. Den katastrofala försäljningen i Kina kan tex inte enbart förklaras med chipbrist.
Screenshot_20211003-174022_Twitter.png
Den där slutsatsen förstår jag inte alls. Hur kan ”bara” 20-30% av de dåliga leveranserna förklaras med brist på halvledare? Klarar de inte av att sälja vad de producerar, trots brist på halvledare, så kan noll procent av den dåliga försäljningen förklaras av brist på halvledare. Alternativet är att försäljningen är produktionsbegränsad, dvs de säljer allt de kan producera. Är så fallet kan 100% av de dåliga försäljningssiffrorna förklaras av halvledarbristen. Det finns liksom inget mittemellan. Antingen antingen är försäljningen till 100% styrd av hur mycket de kan producera med tanke på bristen på halvledare, eller också klarar de inte ens att sälja så mycket som de kan producera, trots brist på halvledare.
Kan vara brist på komponenter till vissa bilar/modellr/utrustningspaket?

Re: Klarar Volkswagen konkurrensen?

Postat: 03 okt 2021 22:41
av Mickep
Vad jag har hört prioriterar de elbilarna. De fossilerna byggs först om ett halvår.

Re: Klarar Volkswagen konkurrensen?

Postat: 03 okt 2021 22:45
av dd88
Audi har tagit bort lite standardutrustning för att kunna få ut bilarna men ändå så är A1 den enda bil du kan få i år, de populära har lediga slottar i mars-juni.

Kan mycket väl tänka mig att VW sitter i samma sits.

Re: Klarar Volkswagen konkurrensen?

Postat: 04 okt 2021 08:15
av RagWal
dd88 skrev:
Audi har tagit bort lite standardutrustning för att kunna få ut bilarna men ändå så är A1 den enda bil du kan få i år, de populära har lediga slottar i mars-juni.

Kan mycket väl tänka mig att VW sitter i samma sits.
Är det så jäkla illa? Låter inte bra.