Model S till salu på KVD

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Model S till salu på KVD

Inlägg av danni »

Martinen skrev:
Alltså vad är poängen med att ha ett lågt utropspris, och sen ändå ha ett reservationspris. Då kan man ju lika bra a ha utropspris som åt matchar reservationspris.
Hela budgivningen upp till reservationspris är ju helt meningslöst.
Ett högt utropspris kan vara avskräckande. Om du istället kan få in folk i budgivningen är det möjligt att de bjuder högre än reservationspriset, fast de inte skulle gett sig in i auktionen om utropspriset låg där. Det finns ett par psykologiska fenomen som spelar in när någon väl börjat buda, även om budet är för lågt för att vinna. Dels har du en variant på det som brukar kallas "endowment effect", som går ut på att man värderar det man själv äger högre. I auktionssammanhang brukar man kalla det för "quasi-endowment effect" - man fäster sig vid objektet redan innan man har det, man börjar föreställa sig själv körandes bilen ifråga, etc. Dels har du en effekt som kallas för "opponent effect" - man kan säga att tävlingsinstinkten kickar in och man vill vinna för vinnandets skull. Dessa faktorer gör att om du kan få in fler budgivare i matchen så kan du få upp slutpriset högre, och genom att inte ha ett utropspris kan du ju få in fler budgivare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Martinen skrev:
Alltså vad är poängen med att ha ett lågt utropspris, och sen ändå ha ett reservationspris. Då kan man ju lika bra a ha utropspris som åt matchar reservationspris.
Det är en hel del psykologi bakom.
Stora delar av kvd bygger på det. Tycker de är lite fula och lurar in köpare genom att sätta ett högt reservationspris vid värdering/rekryteringstillfället. Då tror man att: WOW, år min bil värd så pass?
Efter första auktionen som i 9 fall av 10 inte uppnår reservationspriset blir man kontaktad och ombedd att sänka reservationspriset, så blir det en andra auktion och då blir det väl affär i 10 fall av 10 och i 11 fall av 10 till ett lägre pris än det första reservationspriset. Kvd förlorar inget, utom möjligen anseende, eftersom de har enhetspris och plockar ut fast arvode från både säljare och köpare.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

bladh skrev:
Martinen skrev:
Stora delar av kvd bygger på det. Tycker de är lite fula och lurar in köpare genom att sätta ett högt reservationspris vid värdering/rekryteringstillfället. Då tror man att: WOW, år min bil värd så pass?
Efter första auktionen som i 9 fall av 10 inte uppnår reservationspriset blir man kontaktad och ombedd att sänka reservationspriset, så blir det en andra auktion och då blir det väl affär i 10 fall av 10 och i 11 fall av 10 till ett lägre pris än det första reservationspriset. Kvd förlorar inget, utom möjligen anseende, eftersom de har enhetspris och plockar ut fast arvode från både säljare och köpare.
Varifrån får du att 9 av 10 auktioner inte når reservationspriset? När jag pratat med dem har de sagt att de flesta bilar når det på första auktionen. Jag har sålt två bilar på KVD och bägge gångerna nåddes reservationspriset på första auktionen.
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

danni skrev:
bladh skrev:
Martinen skrev:
Varifrån får du att 9 av 10 auktioner inte når reservationspriset? När jag pratat med dem har de sagt att de flesta bilar når det på första auktionen. Jag har sålt två bilar på KVD och bägge gångerna nåddes reservationspriset på första auktionen.
Sorry Off Topic.
Alla siffror grovt höftade. Absolut inte statiskt säkerställda. Men uttryck för min egen och 5 personer i bekantskapskretsens upplevelse av att sälja via kvd..
Jag kan absolut tänka mig att sälja via kvd igen för att slippa prut-nissar och skumma spekulanter. Nu har jag en egen uppfattning om hur kvd jobbar och vet hur jag ska räkna, tänka och vad jag ska välja att inte lyssna på. Roligt att höra exempel på att de prickar rätt också! Bild
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

KVD är mycket seriösa och inser att de ännu inte kan allt om elbilar eller Tesla. Jag har själv kontaktat dem angående Nissan Leaf och de uppmanade mig då att lämna önskemål om all information jag ville ha. Därför uppmanar jag er i den här tråden som vill ha specifik information att kontakta KVD med frågorna, så att de kan bli bättre nästa gång.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Nemesis skrev:
94 hk?? :shock:
Ja, tidigare angavs motoreffekten till 69 kW i registreringsbeviset. Detta då reglerna är/var att det är den kontinuerliga effekten som kunde tas ut under en timme. Nu anges högre effekt. Jag vet inte om det är för att reglerna ändrats, om motorerna/drivlinan ändrats, eller om Tesla bara tycker att det är coolare att ange högre effekt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Vad tror ni den kommer säljas för? 800k?
Användarvisningsbild
BJK
Teslaägare

Inlägg av BJK »

KVD har en värdering 650 500 kr - 773 500 kr
Vi får se hur den står sig.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

BJK skrev:
KVD har en värdering 650 500 kr - 773 500 kr
Vi får se hur den står sig.

Det är för lågt. Jag tippar på 850-900
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Över 700" nu och slagavgift på över 10" då skulle tro att den drar iväg klart över 800" närmare 900" snabb leverans och NU-bilspriser...(dvs priset i dagens prislista för motsv. modell)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Märklig budhistorik, med rader som
pethal 649 000 kr Autobud 23/10 18:22
pethal 645 500 kr Autobud 23/10 18:21
Autobud som bjuder över sig självt? Eller försvinner bud om någon drar sig ur auktionen? I så fall kan man ju bjuda på sin egen bil för att tvinga autobuden till sin högsta. nivå, och sedan backa ur.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
MSE
Teslaägare

Inlägg av MSE »

Bara jag som reagerar på alla skavanker efter bara 1800 mil och mindre än 1 år?
Annars mycket spännande att följa!

//Mats 70D
Användarvisningsbild
MSE
Teslaägare

Inlägg av MSE »

MSE skrev:

//Mats 70D
Oj får nog läsa lite bättre. Sorry.
Såg att fler anmärkt på detta.
//Mats
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

Polering, ev omlack, nya däck, rep av fälg. Begagnad och bevisligen något misskött. Varför inte köpa nytt om priset ändå springer iväg?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Autobud som bjuder över sig självt? Eller försvinner bud om någon drar sig ur auktionen? I så fall kan man ju bjuda på sin egen bil för att tvinga autobuden till sin högsta. nivå, och sedan backa ur.
Nja det är väl på grund av att pethal hade lagt bud på 649 tkr och Bjorn01 som först bjöd 645tkr vilket triggade autobud på 645,5 tkr och sedan lade Bjorn01 nytt bud på 650tkr som triggade pethals autobud upp till sitt maximum på 649 tkr:

Bjorn01 650 000 kr Bud 23/10 18:22
Bjorn01 645 000 kr Bud 23/10 18:21
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
bylund skrev:
Nja det är väl på grund av att pethal hade lagt bud på 649 tkr och Bjorn01 som först bjöd 645tkr vilket triggade autobud på 645,5 tkr och sedan lade Bjorn01 nytt bud på 650tkr som triggade pethals autobud upp till sitt maximum på 649 tkr:

Bjorn01 650 000 kr Bud 23/10 18:22
Bjorn01 645 000 kr Bud 23/10 18:21
Ah, ok, så den "avslöjar" vad maxbudet man satt som autobud är om någon bjuder över det. Om den ska simulera en riktig person borde den aldrig lägga det sista budet. Om någon bjuder högre än vad jag vill bjuda så finns ju det ju ingen anledning för mig att berätta hur högt jag var beredd att gå.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Nä, autobud läggs bara om någon lägger lika mycket, men då var autobudet först

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Fast då borde inte pethals bud på 649 000 kr ha lagts.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

MSE skrev:

//Mats 70D
Nix samma tanke
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

bylund skrev:
Fast då borde inte pethals bud på 649 000 kr ha lagts.
Den lägger det budet för att den som la det högre autobudet ska veta varför dennes autobud har bumpats upp. Annars skulle det ju bara stå att ens autobud har höjts upp med x kronor utan någon förklaring till varför, om du förstår hur jag menar.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Ok. Mitt problem är väl att jag inte håller med om att autobudet var först. Lite som att när någon bjuder högst ropa att "nej, det tänkte ju jag bjuda!" och då få ta över budet.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

bylund skrev:
Ok. Mitt problem är väl att jag inte håller med om att autobudet var först. Lite som att när någon bjuder högst ropa att "nej, det tänkte ju jag bjuda!" och då få ta över budet.
Jag ser det som att den som har autobud har redan lagt budet och den som lägger ett visst bud först bör ha rätt till bilen. Annars så skulle många kunna lägga samma bud och sen är frågan vem har rätt till bilen?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ja, autobudet gäller ju från det att det är lagt, alltså ordern om autobud. Annars skulle ju autobuden bli missgynnade i och med att den som lägger livebud kan smyga upp till samma nivå.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det bygger ju på att man ser budet som en särskild sorts bud, och inte bara ett sätt att automatisera budgivningen till ett visst maxpris. Om man bara automatiserar budgivningen får man ju finna sig i att någon annan kan hinna bjuda för på det maxpriset man hade tänkt sig. Jag förstår hur det fungerar nu, jag tycker bara inte att det är korrekt, fast det är inte så viktigt i sammanhanget. Det intressanta att se är ju hur auktionen slutar.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Man kan se autobudet som en form av “second price auction”, fast man i det här fallet blandar det med vanlig auktion också.

I en second price auction lägger alla budgivare varsitt bud. Den som lägger högsta budet vinner auktionen, men behöver bara betala det näst högsta budet. En smidig auktionsform under vissa omständigheter. Har du flera som lägger autobud blir det ju i praktiken en sån auktion.
Skriv svar