Sida 2 av 2
Re: Sthlm-Östersund med släp
Postat: 08 nov 2021 16:11
av fth
taliz skrev:Det där har jag aldrig förstått riktigt. Man ser titt som tätt bilar med släp som blir omkörda av långtradare. Varför inte åtminstone hålla samma tempo som dom?
Har ni lastat fel så det inte går stabilt?
Jag är en av dom där märkliga personerna som iaf
försöker hålla mig i närheten av hastighetsbegränsningen, och såvitt jag vet är den 80 km/h med släpvagn (om inte reglerna ändrats sedan jag tog körkort?).
Jag är fullt medveten om att jag sannolikt är den långsammaste föraren med släpvagn i hela Norra Europa, men det är iaf så jag rullar.
Jag fattar inte riktigt själv hur folk vågar riskera liv och lem (går säkert att diskutera) och inte minst körkortet (odiskutabelt, även om kontrollerna är sällsynta) på det sätt dom gör, häromdagen blev jag (utan släp) t.ex. omkörd på E4 av en BMW med släpvagn när jag själv körde dryga 120 km/h.
Skulle det mot förmodan vara en hastighetskontroll så antar jag att polisen helt enkelt klipper förarens körkort vid vägkanten, eller bryr dom sig inte om detta öht?
/fth
Re: Sthlm-Östersund med släp
Postat: 08 nov 2021 16:13
av fth
taliz skrev:Det där har jag aldrig förstått riktigt. Man ser titt som tätt bilar med släp som blir omkörda av långtradare. Varför inte åtminstone hålla samma tempo som dom?
Har ni lastat fel så det inte går stabilt?
P.S. lasta är jag rätt bra på, så det är inte problemet, problemet är att många lastbilar och långtradare kör 100-120 km/h, vilket jag alltså inte är beredd att göra med släp.
En långtradare som kör runt 90 km/h kan jag sträcka mig till, då minskar förbrukningen faktiskt rejält även jämfört med att köra utan draghjälp i 80 km/h.
/fth
Re: Sthlm-Östersund med släp
Postat: 08 nov 2021 16:15
av taliz
fth skrev:taliz skrev:Det där har jag aldrig förstått riktigt. Man ser titt som tätt bilar med släp som blir omkörda av långtradare. Varför inte åtminstone hålla samma tempo som dom?
Har ni lastat fel så det inte går stabilt?
P.S. lasta är jag rätt bra på, så det är inte problemet, problemet är att många lastbilar och långtradare kör 100-120 km/h, vilket jag alltså inte är beredd att göra med släp.
En långtradare som kör runt 90 km/h kan jag sträcka mig till, då minskar förbrukningen faktiskt rejält även jämfört med att köra utan draghjälp i 80 km/h.
/fth
Pfft. De flesta tradare håller 85-90kmh. Vid en omkörning kanske något fåtal kommer strax över 90kmh. 100-120 händer inte.
För min del hade de dock gärna fått hålla 110(som i USA), hade gjort enormt mkt för flödet på motorvägarna. Idag är de ju inte sällan igenkorkade av vänsterfilsåkare pga att någon långsamt långsamt långt fram skall om en tradare, och folk orkar inte hålla på och byta fil fram och tillbaka.
Re: Sthlm-Östersund med väldigt stort släp
Postat: 08 nov 2021 16:21
av Johlei
Vad är faktiska vikten på släpet? Vikten påverkar också förbrukningen.
Har du släppt på släpets handbroms och höjt stödhjulet

?!? Skulle också påverka annars.
Re: Sthlm-Östersund med väldigt stort släp
Postat: 08 nov 2021 16:55
av lator
Har du möjligtvis vägt ekipaget? Det ser i alla fall ut som om släpet är ganska vällastat...

(finns ju vågplats i Brunflo)
Re: Sthlm-Östersund med släp
Postat: 08 nov 2021 17:37
av fth
Jag skrev alltså
lastbilar och långtradare.
På dom sträckor jag kör är det inte alls ovanligt med lastbilar i dom hastigheterna, inte heller med långtradare i 90-100, särskilt kväll/natt.
/fth
Re: Sthlm-Östersund med väldigt stort släp
Postat: 08 nov 2021 17:58
av Erebus
Svenska lastbilar har krav på en hastighetsregulator som hindrar att dom kör snabbare än 90km/h, så var det iaf förut och tror inte det ändrats.
Dock vet jag inte om det gäller utländska lastbilar.
Re: Sthlm-Östersund med väldigt stort släp
Postat: 08 nov 2021 19:40
av snepo
Jodå svenska lastbilar är spärrade till 90. Med släp är det 80 max enl lag.
Re: Sthlm-Östersund med väldigt stort släp
Postat: 08 nov 2021 20:59
av CrazyGang
Dags att summera upp det här äventyret.
Det går utmärkt att dra stora släp långa sträckor med en 2020 M3 LR. Även på när det är kallt. Det går däremot inte att hoppa över laddare annat än med en stor portion tur/dumdristighet.
Totalt tog Sthlm-Östersund med det största 11m3 släpet på OKQ8 elva timmar att köra, inklusive fyra laddstopp (vilket alltså borde varit fem om man vill slippa komma in med 1%). 226 kWh!
I vanliga fall, utan släp, kör jag på sju timmar med ett stopp så fyra timmar extra känns acceptabelt så länge det är sällanresor.
Stats nedan. Och bild på en del av allt som ryms på 11m3. Ögonmåttet säger att vikten landade på 1000 kilo för hela vagnsekipaget. Eller något mer…
Re: Sthlm-Östersund med väldigt stort släp
Postat: 08 nov 2021 21:06
av Bjelke
Brutalt ändå!

(Och hur var det nu, ingen minns en fegis?

)
Re: Sthlm-Östersund med väldigt stort släp
Postat: 09 nov 2021 22:50
av Jjonas
Erebus skrev:Svenska lastbilar har krav på en hastighetsregulator som hindrar att dom kör snabbare än 90km/h, så var det iaf förut och tror inte det ändrats.
Dock vet jag inte om det gäller utländska lastbilar.
Yes. Alla lastbilar i EU. Dessutom har dom färdskrivare så det syns direkt om dom har manipulerat med spärren.
Re: Sthlm-Östersund med släp
Postat: 10 nov 2021 08:54
av bjornnilsson
fth skrev:
Jag skrev alltså
lastbilar och långtradare.
På dom sträckor jag kör är det inte alls ovanligt med lastbilar i dom hastigheterna, inte heller med långtradare i 90-100, särskilt kväll/natt.
/fth
Kan intyga att även jag klockat ett par långtradare runt 100 km/h på svensk motortrafikled (kväll/natt).
Re: Sthlm-Östersund med släp
Postat: 10 nov 2021 09:10
av fth
bjornnilsson skrev:Kan intyga att även jag klockat ett par långtradare runt 100 km/h på svensk motortrafikled (kväll/natt).
Japp, inte alls ovanligt, om det innebär att dom hackat begränsningarna har jag ingen aning om, ingen tvekan om att det förekommer iaf.
Jag kanske får spara lite klipp från dashcam för att övertyga tvivlarna i tråden
/fth
Re: Sthlm-Östersund med väldigt stort släp
Postat: 10 nov 2021 09:11
av kenjon
Hur har du mätt upp 100 km/h? Din egen hastighetsmätare visar ju ett antal procent fel. Med klockat menar du via GPS?
Re: Sthlm-Östersund med väldigt stort släp
Postat: 10 nov 2021 09:14
av Bjelke
kenjon skrev:Hur har du mätt upp 100 km/h? Din egen hastighetsmätare visar ju ett antal procent fel. Med klockat menar du via GPS?
Mätaren i Tesla är väl mycket exakt och baserar sin visning på just GPS vad jag vet (även om den ligger
nån km/h över i visningen)…
Re: Sthlm-Östersund med väldigt stort släp
Postat: 10 nov 2021 09:14
av fth
kenjon skrev:Hur har du mätt upp 100 km/h? Din egen hastighetsmätare visar ju ett antal procent fel. Med klockat menar du via GPS?
Hastighetsmätaren i Tesla visar exakt hastighet, max avvikelse i min X är enligt mina mätningar mot GPS +/- 1 km/h.
/fth
Re: Sthlm-Östersund med väldigt stort släp
Postat: 10 nov 2021 09:20
av jonasl
Förvånas också över att en del C-reggade fordon kör klart över en hastighet de ska vara begränsade till. Vet inte exakt hur det går till. Inte så många svenskreggade kanske, men många från östländerna som också ska omfattas av samma regler.
Re: Sthlm-Östersund med väldigt stort släp
Postat: 10 nov 2021 09:21
av [JM]
kenjon skrev:Hur har du mätt upp 100 km/h? Din egen hastighetsmätare visar ju ett antal procent fel. Med klockat menar du via GPS?
Min erfarenhet av Teslan är att den visar ganska rätt.
Sätter jag den på 30,40,50 och kör förbi mätare/skyltar som säger "du kör XX km/h" så visar dom på pricken det jag ställt in.
Samma lm man kollar app i telefonen med 110 och fartållare på motorvägen.
Finns säkert folk på forat som kört med riktiga mätare som kan fylla på med sina erfarenheter.
"Vanliga" bilar brukar ju visa fel med flit men eftersom teslan är uppkopplad mot gps och AP mm är helt integrerad så tror jag tesla kontinuerligt kalibrerar hastighetsmätaren.
Edit: ser att jag skrev för långsamt och några han före med svaren

Re: Sthlm-Östersund med väldigt stort släp
Postat: 10 nov 2021 21:30
av mikebike
fth skrev:kenjon skrev:Hur har du mätt upp 100 km/h? Din egen hastighetsmätare visar ju ett antal procent fel. Med klockat menar du via GPS?
Hastighetsmätaren i Tesla visar exakt hastighet, max avvikelse i min X är enligt mina mätningar mot GPS +/- 1 km/h.
/fth
Min visar ungefär 3 km/tim för mycket i 100+.
Enligt bilens hastighetsmätare är hastigheten superstabil, men i verkligheten* sjunker hastigheten i uppförsbackar och ökar i neförsbackar.
Eniligt min GPS-klocka.
Re: Sthlm-Östersund med väldigt stort släp
Postat: 01 dec 2021 07:14
av CrazyGang
Dags igen!
Tog ett 9m3 släp denna gång för att se hur mycket lägre luftmotståndet är. -10 grader idag så lär gå en del el…
Re: Sthlm-Östersund med väldigt stort släp
Postat: 01 dec 2021 09:32
av LordRanta
Jag har hittills bara gjort en kortare tur med mitt släp, Umeå - Ava (ca 12mil T&R), går helt klart mer energi med släp
Så gäller att hålla koll på alla stationer när man åker längre.
Re: Sthlm-Östersund med väldigt stort släp
Postat: 01 dec 2021 11:49
av CrazyGang
Förbrukningen är klart lägre än så länge. Snittade runt 330Wh/km innan den började förvärma.
Re: Sthlm-Östersund med väldigt stort släp
Postat: 01 dec 2021 13:49
av CrazyGang
Backarna upp mot Hudik tillsammans med temperatur på -10 tar ut sin rätt. 375 Wh/km.
Min räckviddsgraf ser skum ut:
Re: Sthlm-Östersund med väldigt stort släp
Postat: 01 dec 2021 16:51
av CrazyGang
Det är i stort sett omöjligt att ladda för mycket när man kör med stort släp i -15. 430Wh/km tangerar förbrukningen med det större 11m3 skåpet i nollgradigt.
Med ett större släp hade jag nätt och jämt klarat Sundsvall-Ånge även om jag laddat fullt. SR+ är bara att glömma…
34kWh för att åka 78 km.
