Funderar på det varje dag

Moderator: Redaktion
Chassit borde kunna bli betydligt styvare men samtidigt lättare och med bättre precision.P_EL skrev:Finns det ngn fördel med tredelat chassi förutom att bilarna går snabbare att bygga för Tesla?
Jag är inte så insatt i chassipressning, men låter det inte lite konstigt att det skulle bli lättare? "Svetsfogsrna" väger ju inget i sig och när man gör större delar i pressen istället för mindre så kan man väl antagligen inte göra lika avancerade och optimerade designlösningar?eDrive skrev:Chassit borde kunna bli betydligt styvare men samtidigt lättare och med bättre precision.P_EL skrev:Finns det ngn fördel med tredelat chassi förutom att bilarna går snabbare att bygga för Tesla?
Allt är frågan om tillverkningstid, antar jag. Vikten är nog likvärdig.Maw skrev:Jag är inte så insatt i chassipressning, men låter det inte lite konstigt att det skulle bli lättare? "Svetsfogsrna" väger ju inget i sig och när man gör större delar i pressen istället för mindre så kan man väl antagligen inte göra lika avancerade och optimerade designlösningar?eDrive skrev:Chassit borde kunna bli betydligt styvare men samtidigt lättare och med bättre precision.P_EL skrev:Finns det ngn fördel med tredelat chassi förutom att bilarna går snabbare att bygga för Tesla?
MY2021 skrev:Köpte LR och laddade ned acceleration boost omedelbart istället.
Som jag förstår det så sänker en acceleration boost på en Y LR tiden för 0-100 från 5 till 4,4 sek. Så snabbare än en 2019 M3 LR som gör det på ~4,4 sek. M3 LR har jag själv testat och den är garanterat tillräckligt snabb. Tro mig... Det suger rejält i magen...Fredrik1976 skrev:Lite nyfiken, vad gör en LR 0-100 då?MY2021 skrev:Köpte LR och laddade ned acceleration boost omedelbart istället.
Mvh
Fredrik
Edit: Rättat ett misstag. Se nedan..../ Back in September last year, Tesla introduced an acceleration boost upgrade [for] Model Y Long Range AWD /.../ This paid software update slashes the Model Y AWD 0-60 mph time from 4.8 seconds to 4.2 seconds. /...
Source: https://insideevs.com/news/493482/video ... ion-boost/
Snarare 5,0 till 4,4 0-100 km/tim.SwedishAdvocate skrev:Som jag förstår det så sänker en acceleration boost på en Y LR tiden för 0-100 från 4,8 till 4,2 sek. Så snabbare än en 2019 M3 LR som gör det på ~4,4 sek. M3 LR har jag själv testat och den är garanterat tillräckligt snabb. Tro mig... Det suger rejält i magen...Fredrik1976 skrev:Lite nyfiken, vad gör en LR 0-100 då?MY2021 skrev:Köpte LR och laddade ned acceleration boost omedelbart istället.
Mvh
Fredrik![]()
.../ Back in September last year, Tesla introduced an acceleration boost upgrade [for] Model Y Long Range AWD /.../ This paid software update slashes the Model Y AWD 0-60 mph time from 4.8 seconds to 4.2 seconds. /...
Source: https://insideevs.com/news/493482/video ... ion-boost/
Oops... My bad.mikebike skrev:Snarare 5,0 till 4,4 0-100 km/tim.
60 mph är inte 100 km/tim
Jag kör en M3 nu, så jag räknar med att köpa acc.boost till MY och få samma prestanda. Man vill ju inte byta ned sig.SwedishAdvocate skrev:Oops... My bad.mikebike skrev:Snarare 5,0 till 4,4 0-100 km/tim.
60 mph är inte 100 km/tim
Har rättat mitt första inlägg...
I teorin borde det funka typ så. I praktiken så får tyskarna betalt för att köpa Tesla.P_EL skrev:Funderar på MYP som andrabil. Vad tror ni om att invänta 6mån efter MYP släpps i Tyskland och köpa en beg därifrån som gått +600mil? I bästa fall Berlin-byggd...
Nypris där för en MYP är 64 TEUR, så en beg med avdragen miljöpremie (vad är den i Tyskland?) borde väl kunna hamna under 600 tsek - jämfört med en ny i Sve som kostar 770 tsek (och inte ger miljöpremie).
...men det kan väl inte vara en tysk som köper den beg bilen när dealen att köpa en ny är 6K bättre...?taliz skrev:I teorin borde det funka typ så. I praktiken så får tyskarna betalt för att köpa Tesla.P_EL skrev:Funderar på MYP som andrabil. Vad tror ni om att invänta 6mån efter MYP släpps i Tyskland och köpa en beg därifrån som gått +600mil? I bästa fall Berlin-byggd...
Nypris där för en MYP är 64 TEUR, så en beg med avdragen miljöpremie (vad är den i Tyskland?) borde väl kunna hamna under 600 tsek - jämfört med en ny i Sve som kostar 770 tsek (och inte ger miljöpremie).
Det är inte många som säljs under nypris, trots att folk inkasserat bonusen.
Har för mig bonusen är 9k euro, men 3k tillverkarens bidrag och dras direkt på bilpriset.
Dvs listas MYP för 64k så är priset egentligen 67k.
Sen får man 6k. Kör den ett halvår och säljer den för 64..
En hel del går säkert på export, men det är nog samma problem i Tyskland som här. Folk fattar inte att det finns bonus och/eller tror att det är långa väntetider på nya(well, nu börjar det väl dra iväg lite visserligen).P_EL skrev:...men det kan väl inte vara en tysk som köper den beg bilen när dealen att köpa en ny är 6K bättre...?taliz skrev:I teorin borde det funka typ så. I praktiken så får tyskarna betalt för att köpa Tesla.P_EL skrev:Funderar på MYP som andrabil. Vad tror ni om att invänta 6mån efter MYP släpps i Tyskland och köpa en beg därifrån som gått +600mil? I bästa fall Berlin-byggd...
Det är inte många som säljs under nypris, trots att folk inkasserat bonusen.
Har för mig bonusen är 9k euro, men 3k tillverkarens bidrag och dras direkt på bilpriset.
Dvs listas MYP för 64k så är priset egentligen 67k.
Sen får man 6k. Kör den ett halvår och säljer den för 64..
bara skyddstejp från fabrikRemuz skrev:Varför har den Chrome?
Inget emot en MIC. Verkar vara välbyggda bilar. 4680 lär dröja, det tänker jag inte stå kvar på läktaren och vänta in.lakke skrev:Med miljöbonusen borta då också kanske så blev den plötsligt 70k dyrare dessutom![]()
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... oming-soon
I en tyskbyggd Y generellt eller när ny 4680 gör sitt intåg? Säkerligen när 4680 kommer.joppex skrev:borde ju bli det något större batteriet i vilket fall... eller?
Detta?joppex skrev:borde ju bli det något större batteriet i vilket fall... eller?
precis, 78,4 kWh var det jag tänkte på för MYP och även "nya" LR då. har ganska dålig koll på dom olika batterierna generellt, men är detta fortfarande ett LG eller blir det Panasonic istället?lakke skrev:Detta?joppex skrev:borde ju bli det något större batteriet i vilket fall... eller?
https://insideevs.com/news/525975/tesla ... iants/amp/
Dålig koll på det också faktisktjoppex skrev:precis, 78,4 kWh var det jag tänkte på för MYP och även "nya" LR då. har ganska dålig koll på dom olika batterierna generellt, men är detta fortfarande ett LG eller blir det Panasonic istället?lakke skrev:Detta?joppex skrev:borde ju bli det något större batteriet i vilket fall... eller?
Ja, det var ju riktigt goda nyheter.lakke skrev:Dålig koll på det också faktisktjoppex skrev:precis, 78,4 kWh var det jag tänkte på för MYP och även "nya" LR då. har ganska dålig koll på dom olika batterierna generellt, men är detta fortfarande ett LG eller blir det Panasonic istället?lakke skrev:Detta?joppex skrev:borde ju bli det något större batteriet i vilket fall... eller?
Detta är dock bra
https://www.dagensps.se/motor/eu-stoppa ... i-sverige/