Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Moderator: Redaktion
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Jag bytte efter 1700 mil. Rwd.
Snart kört lika mkt till. Inget problem än.
Har inte P85D samma konstruktion bak? S85D har ju en ny lösning både fram och bak om jag fattat rätt.
Snart kört lika mkt till. Inget problem än.
Har inte P85D samma konstruktion bak? S85D har ju en ny lösning både fram och bak om jag fattat rätt.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7962
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Jo, fast i P85D har de rättat till konstruktionsfelet de hade i tidiga Teslor.
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
vi har en s85 och en 85d, s85 är den som har problem
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Intressant lista tycker jag.TiborBlomhall skrev:En viktig sak: Consumer Reports säger inte att Model S är "kass" (som vissa medier påstår) - de säger att Model S pålitlighet är under genomsnittet.
50% av alla bilar har lägre pålitlighet än genomsnitt - det hör liksom till begreppet genomsnitt.
Det Consumer Reports säger är att Tesla Motors nu sällar sig till skaran Volvo, BMW, Porsche, Mercedes mm - de är nämligen också under genomsnittet!
Imponerande att att vissa ganska billiga märken ligger så högt.
Dom har fattat att det kostar pengar med strul och problem och fattat att man ska åtgärda problemet innan leverans.

Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Nåt annat än det de gör på rwd bilarna? Var har du sett det? På rwd är det ju de som byter även ganska nyligen bytta DU. Så problemet är väl inte helt löst.TiborBlomhall skrev:Jo, fast i P85D har de rättat till konstruktionsfelet de hade i tidiga Teslor.
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Såg tidigare idag att Aftonbladet såklart hade tolkat detta som att bilen var helt kass och att ingen därför bör köpa den.


Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Det kanske har nämnts redan men tesla är extremt generösa med goodwillreparationer. De ned rasade driveunits har inte behövt betala något. Det är stor skillnad mot så gott som alla andra tillverkare med undantag för Toyota och rolls royce. Den sistnämnda har devisen att en rolls aldrig går sönder. När den väl gör det åker ett team ut och fixar omedelbart. Den blir alltså bara stillastående ett kort tag men inte trasig - brittisk underfundighet. Toyota är bra har haft flera. Prius hade några småproblem men var alltid goodwill. Landcruiser -10 rasade generatorn efter 5000 mil. Inte garanti då de hittade jord i generatorn. I vår familj går den bilen under namnet galten så det är inte så mkt att snacka om. Terrängen kallar ibland. Audi och BMW är rena rama skandalerna när det kommer till goodwill - har betalat 30 000 bara för strulig luftfjädring och runt 20 000 diffus databixproblem på allroad som inte hade gått ngt och aldrig sett terränglådan.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Om man ska var noga så är väl det mesta de gör garantireparationer snarare än goodwillreparationer. D v s goodwill är saker de gör utanför garantin. T ex hade jag en bromsfix i somras där den biten var "Pay Type: Warranty", medan de gjorde lite andra kontroller också, och det vara specat som "Pay Type: Goodwill".mjwahl skrev:Det kanske har nämnts redan men tesla är extremt generösa med goodwillreparationer.
Och vi har ju åtta års garanti på drivlinan, så man får ju hoppas att de inte trycker in en motor efter sju och ett halvt år som rasar efter ett år, utan att det har kommit till rätta med eventuella problem tills dess.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Kan bara hålla med att Audi verkligen är usla på goodwill. När motorlampan tändes, ungefär 0,1 sekund efter att garantin gått ut, ville de ha 1200:- för att ens koppla in instrumentet och avläsa felet. Det skulle också dröja ca en timme innan de kunde ta sig tid att göra avläsningen. Efter hårda diskussioner bad jag dem dra åt helvete, också åkte jag till den lilla lokala bilverkstaden som gjorde avläsningen omedelbart, och till kostnaden av 0:- Gissa vem som fick byta varvtalsgivaren som visade sig var trasig.mjwahl skrev:Det kanske har nämnts redan men tesla är extremt generösa med goodwillreparationer. De ned rasade driveunits har inte behövt betala något. Det är stor skillnad mot så gott som alla andra tillverkare med undantag för Toyota och rolls royce. Den sistnämnda har devisen att en rolls aldrig går sönder. När den väl gör det åker ett team ut och fixar omedelbart. Den blir alltså bara stillastående ett kort tag men inte trasig - brittisk underfundighet. Toyota är bra har haft flera. Prius hade några småproblem men var alltid goodwill. Landcruiser -10 rasade generatorn efter 5000 mil. Inte garanti då de hittade jord i generatorn. I vår familj går den bilen under namnet galten så det är inte så mkt att snacka om. Terrängen kallar ibland. Audi och BMW är rena rama skandalerna när det kommer till goodwill - har betalat 30 000 bara för strulig luftfjädring och runt 20 000 diffus databixproblem på allroad som inte hade gått ngt och aldrig sett terränglådan.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Lexus däremot har en helt annan syn på goodwill. Det var inga diskussioner när frontrutan började läcka lite i ena hörnet. De konstaterade att det måste ha blivit något fel när de hade bytt rutan (pga stenskott) drygt 4 år tidigare. Innan jag ens hann fråga om de inte kunde tänka sig att försöka täta läckaget, sa de att de naturligtvis skulle byta rutan åt mig kostnadsfritt. Som gammal Audiägare tog det en lång stund innan jag förstod vad de menade

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Det återstår väl att se hur det är med Tesla. Dom har väl inga bilar ute där garantin gått ut.
Förrutom en del undantag (och extremt långa väntetider i vissa fall), så hade väl dom flesta haft ganska god service när dom haft bilarna inne.
Jag har inte varit inne än, men jag ska försöka planera in nått framöver.
Förrutom en del undantag (och extremt långa väntetider i vissa fall), så hade väl dom flesta haft ganska god service när dom haft bilarna inne.
Jag har inte varit inne än, men jag ska försöka planera in nått framöver.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Är det någon som har analyserat vad problemet egentligen är med DU? Det verkar som om det är flera saker som har gått fel. Ibland klonkar det och ibland så låter de som en motorsåg. I början pratades det om ett shims i differentialen som hade fått för lite smörjning och slitits så att det började glappa och det harmonierar med det gamla klonket men det blir ingen sågklinga av det...
Sen var det frågan med upprepade byten. 3 gånger på 7000 mil??? Vad var det de sa om kvalitetskontroll?
Är det samma DU i de gamla P85 som i P85D? Modifierade eller? Mera effekt nu men vad var begränsningen i den gamla P85?
Det som verkar klart är att man slipper problemet i de nya bilarna, speciellt 70D och 85D.
Sen var det frågan med upprepade byten. 3 gånger på 7000 mil??? Vad var det de sa om kvalitetskontroll?
Är det samma DU i de gamla P85 som i P85D? Modifierade eller? Mera effekt nu men vad var begränsningen i den gamla P85?
Det som verkar klart är att man slipper problemet i de nya bilarna, speciellt 70D och 85D.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
1900 mil. Begynnande cirkelsågsljud. DU ska bytas, men Tesla vill avvakta till en ny version av DU kommer (inom kort som jag förstod det), annars är risken stor att det måste bytas igen precis som flera andra upplevt...
RWD 85.
RWD 85.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Vissa har ju vittnat om att Tesla säger att det är slut på nya DU i Europa. Kanske dom helt enkelt "fixar" defekta drive units och petar in dom i andra bilar och säger "så, nu har du fått en ny DU". Så efter 1500 mil så är det dags igen, eftersom "fixandet" inte klarar att lösa grundproblemet (vad det nu är). Under tiden man cirkulerar DUs på detta sätt så får ingenjörerna i Kalifornien mer tid på sig att ta fram en ny DU som fungerar ordentligt.
Håller min teori bättre än gamla drive units?
Håller min teori bättre än gamla drive units?

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Ja, en utbytt DU renoveras och används igen.
Model X, Pearl White
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Jo, men att de reparerar de DU de får in vid byten och sen använder som ersättningar för andra som finns problem är väl redan känt. Att göra på något annat vis hade varit lite konstigt.Surfaren skrev:Vissa har ju vittnat om att Tesla säger att det är slut på nya DU i Europa. Kanske dom helt enkelt "fixar" defekta drive units och petar in dom i andra bilar och säger "så, nu har du fått en ny DU". Så efter 1500 mil så är det dags igen, eftersom "fixandet" inte klarar att lösa grundproblemet (vad det nu är). Under tiden man cirkulerar DUs på detta sätt så får ingenjörerna i Kalifornien mer tid på sig att ta fram en ny DU som fungerar ordentligt.
Håller min teori bättre än gamla drive units?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Äsch, jag som trodde jag var smart. Men, då höll ju min teori iaf...danni skrev:Jo, men att de reparerar de DU de får in vid byten och sen använder som ersättningar för andra som finns problem är väl redan känt. Att göra på något annat vis hade varit lite konstigt.
Men det verkar lite som att reparationerna inte håller måttet, om folk får åka in igen och igen och igen när dom väl haft en defekt DU från början..?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7962
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Det fanns fler än en orsaker till missljuden från DU. Det tog Tesla månader att fatta dem alla. I början bytte de DU i blindo bara för att få tyst på kunderna bilarna. 

Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Bilden jag fick när jag fick min utbytt var att de byter ifall man verkligen vill ha en ny, men helst ser att man väntar.
Ny kan ju vara ny som i "ny" eller "renoverad". Mig spelar det ingen roll.
Byter man nu så får man en av den sorten som har orsakat mycket problem, så det kan vara en temporär fix tills det dyker upp igen.
En uppdaterad konstruktion ska vara på gång om ca 5 månader. Då ska man kunna byta utan risk att det dyker upp igen.
För mig var det ingen tvekan, jag vill inte ha en bil som låter som min gjorde.
Och dessutom är osäljbar om man skulle komma på den tanken.
Och... lika mycket som jag tycker Teslas personal i sverige är trevliga och hjälpsamma, så misstror jag företaget Teslas förmåga att hålla tidplaner överhuvudtaget.
Ny kan ju vara ny som i "ny" eller "renoverad". Mig spelar det ingen roll.
Byter man nu så får man en av den sorten som har orsakat mycket problem, så det kan vara en temporär fix tills det dyker upp igen.
En uppdaterad konstruktion ska vara på gång om ca 5 månader. Då ska man kunna byta utan risk att det dyker upp igen.
För mig var det ingen tvekan, jag vill inte ha en bil som låter som min gjorde.
Och dessutom är osäljbar om man skulle komma på den tanken.
Och... lika mycket som jag tycker Teslas personal i sverige är trevliga och hjälpsamma, så misstror jag företaget Teslas förmåga att hålla tidplaner överhuvudtaget.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Tesla placerades ganska långt ner på skalan, -43% om jag förstått det hela rätt. (Dock inte så lågt som Mercedes) Men det verkar allmänt svårt för amerikanska tillverkare att hålla bra kvalité, frånsett Buick, så hamnar alla amerikanska tillverkare på minussidan. Och sett ur den synvinkeln så är Tesla fortfarande bland de bästa amerikanska biltillverkarnaTiborBlomhall skrev:En viktig sak: Consumer Reports säger inte att Model S är "kass" (som vissa medier påstår) - de säger att Model S pålitlighet är under genomsnittet.
50% av alla bilar har lägre pålitlighet än genomsnitt - det hör liksom till begreppet genomsnitt.
Det Consumer Reports säger är att Tesla Motors nu sällar sig till skaran Volvo, BMW, Porsche, Mercedes mm - de är nämligen också under genomsnittet!

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Ok, verkar som att de som byter nu får räkna med att göra det igen tills den nya DU kommer.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7962
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Varifrån fick du siffran -43%?Nicke Nyfiken skrev:Tesla placerades ganska långt ner på skalan, -43% om jag förstått det hela rätt. (Dock inte så lågt som Mercedes) Men det verkar allmänt svårt för amerikanska tillverkare att hålla bra kvalité, frånsett Buick, så hamnar alla amerikanska tillverkare på minussidan. Och sett ur den synvinkeln så är Tesla fortfarande bland de bästa amerikanska biltillverkarna
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Läste någonstans att CR inte tar med företag som bara har en modell i listan. Men annars skulle den ha hamnat mellan Ford och Acura.
Driver sajten Car.info
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Jag backar omedelbart på uppgiften nu när jag inser att jag fått den från en av världens otillförlitligaste källorTiborBlomhall skrev:Varifrån fick du siffran -43%?Nicke Nyfiken skrev:Tesla placerades ganska långt ner på skalan, -43% om jag förstått det hela rätt. (Dock inte så lågt som Mercedes) Men det verkar allmänt svårt för amerikanska tillverkare att hålla bra kvalité, frånsett Buick, så hamnar alla amerikanska tillverkare på minussidan. Och sett ur den synvinkeln så är Tesla fortfarande bland de bästa amerikanska biltillverkarna

http://www.aftonbladet.se/bil/article21620846.ab
Rekommenderas inte
Men trots att Model S på många sätt lagt ribban på en ny högre nivå – så rekommenderar Consumer Reports inte bilen. Detta då kvaliteten på produkten anses vara för låg och Model S anses ha 43 procents sämre driftssäkerhet än genomsnittsbilen.
Att det blir så skilda världar beror på att modellbetyget sätts oberoende av kvaliteten.
Den senare kommer av konsumentdata som samlas in och presenteras i en årlig undersökning.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7962
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Efter en hel del Googlande hittade jag källan:
http://www.consumerreports.org/cro/tesl ... bility.htm
Så vi kan härmed säga att Tesla Motors nu har rasat ner till samma pålitlighetsnivå som Mercedes. Stoppa pressarna!
http://www.consumerreports.org/cro/tesl ... bility.htm
Så vi kan härmed säga att Tesla Motors nu har rasat ner till samma pålitlighetsnivå som Mercedes. Stoppa pressarna!
