Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen
Moderator: Redaktion
Re: Olika anledningar att behöva dragkrok på bilen
Dragkroken gör det mycket enklare att dra släpvagn med bilen.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Buntband och/eller silvertejp?Elof skrev:Dragkroken gör det mycket enklare att dra släpvagn med bilen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ja, jag skulle kanske mer sanningsenligt ha skrivit "ofta", men det kändes på gränsen till pinsamt. Jag är lite av ett proffs på detta. Jag har kört fast en TGB 30 en gång så pass att varken fyrhjulsdrift eller diffspärr hjälpte.mikebike skrev:"ibland"![]()
Jag har kört i diket (lite) en gång på 42 år. Traktorn hade plogat bredare än vägen strax innan uppfarten till mina föräldrars hus och jag körde ned med höger bakhjul på min Alfa GTV6. Detta var klockan 2 på natten och jag väckte Pappa och bad honom hjälpa mig.
-Försök själv, kom tillbaks om en timme om du inte kommer upp utan hjälp. Till slut kom jag upp....
- Off Grid Byggaren
När jag håller på med några byggprojekt kommer dragkroken till väl användning.
Brukar nog använda släpkärran minst en gång i veckan. Och när det ska röjas runt stugan förstås.
Brukar nog använda släpkärran minst en gång i veckan. Och när det ska röjas runt stugan förstås.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
-
Bilder som de där får en att undra över hur många försäljningar av Model S som Tesla gått miste om...Off Grid Byggaren skrev:När jag håller på med några byggprojekt kommer dragkroken till väl användning.
Brukar nog använda släpkärran minst en gång i veckan. Och när det ska röjas runt stugan förstås. /...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
För det är ju ett oerhört vanligt use case...SwedishAdvocate skrev:Bilder som de där får en att undra över hur många försäljningar av Model S som Tesla gått miste om...Off Grid Byggaren skrev:När jag håller på med några byggprojekt kommer dragkroken till väl användning.
Brukar nog använda släpkärran minst en gång i veckan. Och när det ska röjas runt stugan förstås. /...
-
För Model S-ägare är det ju inte det eftersom ingen har dragkrok...Curik skrev:För det är ju ett oerhört vanligt use case...SwedishAdvocate skrev:Bilder som de där får en att undra över hur många försäljningar av Model S som Tesla gått miste om...Off Grid Byggaren skrev:När jag håller på med några byggprojekt kommer dragkroken till väl användning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Vi har krok men använder den mycket sällan. Samtidigt var valet lätt: På model 3 går det ju inte att (lagligt) eftermontera, så bra att ha utifall att. Har använt den ett par gånger till byggvaror och att sjösätta båt, och även om det skulle gått att hyra bil för såna tillfällen så tycker jag det är värt det bekvämlighetsmässigt.
Genom att välja vit färg på bilen sparade vi dessutom in konstnaden för dragkrok
. Sen gissar jag att vi får igen pengarna om bilen skulle säljas en vacker dag. Åtminstone skulle jag själv betala mer för en Model 3 med drag än utan.
Genom att välja vit färg på bilen sparade vi dessutom in konstnaden för dragkrok

Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
- CrazyGang
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin63489
Har senaste året använt kroken till följande:
- en vända till tippen med släp/byggavfall
- tre vändor med cykelhållare för tre barncyklar
- fyra längre resor med bakbox för utökad packningsvolym
För oss känns det klart motiverat att betala för kroken givet ovanstående. Nästa bilköp kommer vi beställa med krok den med.
- en vända till tippen med släp/byggavfall
- tre vändor med cykelhållare för tre barncyklar
- fyra längre resor med bakbox för utökad packningsvolym
För oss känns det klart motiverat att betala för kroken givet ovanstående. Nästa bilköp kommer vi beställa med krok den med.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
-
Haft KIA e-Niro sedan april. Bor i Villa en bit utanför stan. Utan krok.
Jag har iofs gamla bilen kvar, som har krok och får dra 750 massiva kilon.
Har behövt ha släp en gång, för att hämta hästskit inne i byn och då fick gamla bilen duga trots att säkert 2ton drogs (blötare skit än förväntat och lastades med traktor i en överdimensionerad släp...)
Har möjlighet att eftermontera dragkrok som kan ta 300kg (men 100kg kultryck?!), vilket nog sedermera kommer införskaffas som cykeltransportörsmöjlighet..
Jag har iofs gamla bilen kvar, som har krok och får dra 750 massiva kilon.
Har behövt ha släp en gång, för att hämta hästskit inne i byn och då fick gamla bilen duga trots att säkert 2ton drogs (blötare skit än förväntat och lastades med traktor i en överdimensionerad släp...)
Har möjlighet att eftermontera dragkrok som kan ta 300kg (men 100kg kultryck?!), vilket nog sedermera kommer införskaffas som cykeltransportörsmöjlighet..
Drygt 3år med olika model X och kroken användes 3ggr, men det var ju en bil som lastade hur mycket som helst. Nu med model 3P har jag på 1år saknat kroken kanske 5 gånger och riktigt behövt den 1 gång, men fick då låna grannens bil. Min nästa bil har drag och är mindre än model X. Om det är relevant så bor jag i radhus och det jag kört på släp hat varit möbler 2gånger och sten 1gång.
Det där med olika tjänster för hemkörning och bortkörning känner jag begränsar mig. Jag vill välja när JAG vill att saker ska hända, tvingas boka, hålla sig hemma och krångla, nja...
Det där med olika tjänster för hemkörning och bortkörning känner jag begränsar mig. Jag vill välja när JAG vill att saker ska hända, tvingas boka, hålla sig hemma och krångla, nja...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
-
Undrar hur många som köpt en X istället för en S eftersom S inte kan utrustas med dragkrok?...
Rimmar ju inte särskilt väl med Teslas Mission Statement att behöva köpa en större bil där det går åt mer naturresurser vid produktion, mer energi vid drift under bilens hela livslängd och som dessutom kräver större däck som slits snabbare...
När kommer kroken till S?
Rimmar ju inte särskilt väl med Teslas Mission Statement att behöva köpa en större bil där det går åt mer naturresurser vid produktion, mer energi vid drift under bilens hela livslängd och som dessutom kräver större däck som slits snabbare...
Tycker faktiskt att Tesla är tillräckligt stora och vinstalstrande nu för att de ska kunna åtgärda detta. Det verkar ju som de tänker hålla kvar S i produktion i minst 3-4 år till.Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy. /...
Source: https://www.tesla.com/about?redirect=no
När kommer kroken till S?

Dragkroken var enda anledningen till att jag köpte en Tesla 3, annars hade jag valt en billigare bil. Jag vill köra elbil men behöver dragkrok:
Jag har hus och att renovera och bygga om är en livsstil. När jag renoverat klart det här huset ska jag sälja (med vinst) och köpa ett nytt renoveringsobjekt. Jag åker ofta till bygghandeln och till tippen. Jag letar också billigt begagnat byggmaterial på Blocket och då gäller det ofta att kunna hänga på släpet direkt och åka, annars går fyndet till nån annan. Det funkar inte att då börja planera att låna/hyra bil och/eller släp.
Nu flyttade min särbo in här och under den sista tiden hade jag inte av släpet från bilen på flera veckor, bokstavligt talat!
Skulle aldrig klara mig utan dragkrok på min bil.
Jag har hus och att renovera och bygga om är en livsstil. När jag renoverat klart det här huset ska jag sälja (med vinst) och köpa ett nytt renoveringsobjekt. Jag åker ofta till bygghandeln och till tippen. Jag letar också billigt begagnat byggmaterial på Blocket och då gäller det ofta att kunna hänga på släpet direkt och åka, annars går fyndet till nån annan. Det funkar inte att då börja planera att låna/hyra bil och/eller släp.
Nu flyttade min särbo in här och under den sista tiden hade jag inte av släpet från bilen på flera veckor, bokstavligt talat!
Skulle aldrig klara mig utan dragkrok på min bil.
När vi flyttade till villa för fyra år sedan skaffade vi en V70. Den hade dragkrok, men var inget jag värdesatte vid köpet. Kroken användes exakt 0 gånger under de tre år vi hade den. Nu har vi haft model S i ett år och exakt 0 gånger hade jag behövt dragkrok.
Frakta ormbunkssoffa - bara att fälla sätet
Frakta våningssäng - bara att fälla sätet
Frakta innerdörr - bara att fälla sätet
Frakta trädgårdsavfall - bara att fälla sätet + lägga i stor påse likt big bag
Frakta byggställning - bara att fälla sätet + uppfälld baklucka
Frakta drygt 4 meter plankor/brädor - bara att fälla sätet + uppfälld baklucka
Frakta gammal wcstol - bara att stoppa i frunken
Äger dock vare sig båt eller husvagn
Frakta ormbunkssoffa - bara att fälla sätet
Frakta våningssäng - bara att fälla sätet
Frakta innerdörr - bara att fälla sätet
Frakta trädgårdsavfall - bara att fälla sätet + lägga i stor påse likt big bag
Frakta byggställning - bara att fälla sätet + uppfälld baklucka
Frakta drygt 4 meter plankor/brädor - bara att fälla sätet + uppfälld baklucka
Frakta gammal wcstol - bara att stoppa i frunken
Äger dock vare sig båt eller husvagn

MS P85 2014
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
När man har egen släpvagn blir en som en lokal återvinningsstation som man åker och tömmer ibland. Extremt smidigt men rätt jobbigt när det blir helt osorterat på släpet. 
När man bor i hus och fixar mycket själv är det exceptionellt skönt att ha ett eget släp. Sålde vårt när vi lämnade hus och 6000 kvm tomt för att göra annat på fritiden. Väldigt lite värdeminskning, tror vi gav 12000 för kärran och sålde den för 7000 7 år senare. Det hade varit dyrare att hyra och dessutom hade vi inte haft någon återvinningsstation hemma på tomten!

När man bor i hus och fixar mycket själv är det exceptionellt skönt att ha ett eget släp. Sålde vårt när vi lämnade hus och 6000 kvm tomt för att göra annat på fritiden. Väldigt lite värdeminskning, tror vi gav 12000 för kärran och sålde den för 7000 7 år senare. Det hade varit dyrare att hyra och dessutom hade vi inte haft någon återvinningsstation hemma på tomten!
Model Y LR AWD 2022
Sedan jag köpte min egen släpkärra så blev dragkrok ett krav. Det är så oerhört mycket smidigare med en kärra än att lasta i bilen ler på taket, skulle aldrig sätta takräcke på bilen.
Hyra eller låna bilar går ju tvärbort. Då skulle all frihet och flexibilitet försvinna.
Hyra eller låna bilar går ju tvärbort. Då skulle all frihet och flexibilitet försvinna.
När man har villa är tippen mitt andra hem, bygghandel mitt 3dje.spacecowboy skrev:Genuint intresserad varför dragkrok är ett krav för er.
Får intrycket att det är väldigt många som anser att en saknad dragkrok är en deal breaker.
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Utan dragkrok så skulle jag bara ha 1 hem :/
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Vid bygge av vårt uterum hade jag definitivt behövt dragkrok. Att köra hem allt på taket gör att det blir många rundor för att inte överbelasta takens maxvikt.
Men det gick men tog sin tid.
Men det gick men tog sin tid.
Model Y LR.
Model S70D
Japp, så funkar det här också. Fast jag försöker ändå att sortera på släpet vartefter som jag lägger skräpet där. Jag gör det efter hur turordningen på containrar ser ut på ÅVC.jonasl skrev:När man har egen släpvagn blir en som en lokal återvinningsstation som man åker och tömmer ibland. Extremt smidigt men rätt jobbigt när det blir helt osorterat på släpet.
-
Det är roligt det här med att ifrågasätta folks behov bara för att man inte har samma behov själv. Har hört det många gånger när jag undrat varför det är så lite lastutrymme i moderna bilar. Dragkrok behöver jag för att det är smidigaste sättet att transportera cyklar på. Om vi inte behöver lasta bilen full med grejor för alla aktiviteter man har med familjen så skulle jag lika gärna kunna ta tåget.
Motfråga: Hur klarar man sig med en bil utan dragkrok? Svar: inte alls. Har varit utan dragkrok i tre år när jag körde Model S och det var en mörk tid. Hemma staplades kartonger och annat skräp, trädgårdsavfall, byggavfall, gamla möbler, osv. Samtidigt höll huset på att förfalla eftersom nödvändiga renoveringar inte kunde genomföras då jag saknade vettiga möjligheter att köra hem byggmaterial. Aldrig mer säger jag!spacecowboy skrev:Genuint intresserad varför dragkrok är ett krav för er.
Får intrycket att det är väldigt många som anser att en saknad dragkrok är en deal breaker.
Och så den lilla detaljen att det är lite lättare att ta med sig husvagnen om bilen har dragkrok.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En 750-kärra är ju det minsta man kan kräva. Det finns ju rimligtvis inget tekniskt problem med det på någon bil.
Hämta ved.
Åka till återvinningen
Handla byggvaror
Köpa möbler på blocket
Hämta ved.
Åka till återvinningen
Handla byggvaror
Köpa möbler på blocket
- Off Grid Byggaren
Det fanns 1 252 639 registrerade släpfordon i Sverge år 2020, så helt klart används dragkrokarna en hel del.
Och som någon tidigare skrev, har du som hobby att hålla på med en del byggprojekt, då kommer dragkroken väldigt ofta till god användning.
Min fru har även dragkrok på sin bil, men den används knappt. Vill minnas att cykelhållaren åkte på en gång förra året, så en dragkrok räcker egentligen väldigt långt inom familjen.
Och som någon tidigare skrev, har du som hobby att hålla på med en del byggprojekt, då kommer dragkroken väldigt ofta till god användning.
Min fru har även dragkrok på sin bil, men den används knappt. Vill minnas att cykelhållaren åkte på en gång förra året, så en dragkrok räcker egentligen väldigt långt inom familjen.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
På Tesla model Y verkar ju dragkrok vara en total nödvändighet om man ska ha med sig nån slags packning...
(Utöver chips, alltså)

-
Jag var ärlig med att jag endast ville förstå andra människors behov och livsval.Melon Must skrev:Det är roligt det här med att ifrågasätta folks behov bara för att man inte har samma behov själv. Har hört det många gånger när jag undrat varför det är så lite lastutrymme i moderna bilar. Dragkrok behöver jag för att det är smidigaste sättet att transportera cyklar på. Om vi inte behöver lasta bilen full med grejor för alla aktiviteter man har med familjen så skulle jag lika gärna kunna ta tåget.
Har aldrig ifrågasatt någonting.
Trist att man bara möts av ifrågasättande som svar dock.
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk