Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Fått krav på utebliven betalning för > 1 år sedan

Inlägg av tor-ake »

Preskriptionstiden är tre år så vitt jag kan se*, men om man får en påminnelse under de tre åren så börjar preskriptionstiden om från noll.

För företag t. företag är det tio års preskription vilket är märkligt då man destruerar bokföringen efter sju år, så lite svårt att sätta emot...

* https://lagen.nu/1981:130#P2S2
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

tor-ake skrev: 18 feb 2025 15:32
Preskriptionstiden är tre år så vitt jag kan se*, men om man får en påminnelse under de tre åren så börjar preskriptionstiden om från noll.

För företag t. företag är det tio års preskription vilket är märkligt då man destruerar bokföringen efter sju år, så lite svårt att sätta emot...

Men om man bestridit fakturan eller påminnelsen på goda grunder, börjar det ändå om igen? (Företag-privatperson)
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jag har inte kastat något (sedan 1986). :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Tellus skrev: 18 feb 2025 16:35

Men om man bestridit fakturan eller påminnelsen på goda grunder, börjar det ändå om igen? (Företag-privatperson)
Nu har jag läst på lite på integritetsmyndigheten och lawline och inkassobolag i Sverige ska följa "god inkassosed" och inte ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden om du en gång bestridit fakturan.

Men nu verkar ju de sålt skulden till ett europeiskt bolag, och de behöver så klart inte följa svenska regler, de ska följa nederländska regler i detta fall. Men om nederländska regler tillåter det kan de kan ansöka om ett europeiskt betalningsföreläggande hos svenska kronofogden. Så det kan ju bli en del trubbel.

Förhoppningsvis avslår kronofogden och så får de stämma oss i (svensk) domstol om de vill ha betalt. Och för småmål behöver man inte stå för motpartens rättegångskostnader så om de inte köpt skulden till väldigt bra pris blir det ju olönsamt att fortsätta jaga.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Nu hörde de av sig från inkassobolaget och vill att *jag* ska kontakta försäkringsbolaget och be försäkringsbolaget om ett betalningsbevis, och skicka det till inkassobolaget. :roll:
manneson

Inlägg av manneson »

tor-ake skrev: 19 feb 2025 10:58
Nu hörde de av sig från inkassobolaget och vill att *jag* ska kontakta försäkringsbolaget och be försäkringsbolaget om ett betalningsbevis, och skicka det till inkassobolaget. :roll:
Undra om Tesla struntar i sånt här och sen säljer skulderna som strategi.
Sen om inkassoföretaget inte får betalt så är det inte Teslas problem, Tesla har då fått betalt 2ggr. Först från försäkringsbolaget, vilket de struntat i att registrera. Sedan från inkassobolaget när de sålde skulden. :lol:
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

manneson skrev: 19 feb 2025 11:05

Undra om Tesla struntar i sånt här och sen säljer skulderna som strategi.
Sen om inkassoföretaget inte får betalt så är det inte Teslas problem, Tesla har då fått betalt 2ggr. Först från försäkringsbolaget, vilket de struntat i att registrera. Sedan från inkassobolaget när de sålde skulden. :lol:
I det fallet jag blivit drabbad är det ingen konspiration utan bara ren inkompetens någonstans hos tesla. Jag ringde till If idag och tesla skickade bara ett kostnadsförslag för 3,5 år sedan. Försäkringsbolaget har inte fått någon faktura från tesla så det finns inget att betala. Det enda som finns är fakturan till min epostadress så nu försöker de klämma mig på resterande kostnaden.

Men jag kommer lösa det tillsammans med If. Har inte möjlighet att ta några betalningsförelägganden pga att bakgrundskontroller måste vara 100% rena av yrkesmässiga skäl.

Kan inte fortsätta köra Tesla om det börjar påverka mitt företag negativt på detta sätt.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

tor-ake skrev: 19 feb 2025 10:58
Fick exakt samma svar. Helt sjukt att Tesla först skickar bluffaktura, sedan inte svarar när kunden bestrider bluffakturan, sedan skickar bluffakturan till inkasso efter fyra år, sedan ber kunden arbeta gratis för ett fel Tesla gjort pga usla ekonomiprocesser. Helt f-cking sjukt hur de behandlar sina kunder. Och hela processen utan att någon från Tesla öht svarar på kommunikationen.

Idioter.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Jag ska maila finansinspektionen i morgon, ge dem en kopia av kommunikationen och höra om de kan göra något åt nederländska inkassobolag. T.ex. tipsa sin nederländska motsvarighet att starta ett tillsynsärende.
Skriv svar