Sida 2 av 7
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 17:15
av fth
Olof Tenghoff skrev:jonasl skrev:Bra att lyfta frågan i en här tråden istället för i blandade andra trådar.
Hur funkar det i t.ex. USA med lastvikt, totalvikt osv? Är det samma sak där? Och hur är isåfall de 7-sitsiga reggade?
Jag gör en 7 sits Y. 525 kg lastvikt. 2007 kg curb weight.
Det låter ju betydligt mer rimligt, "occupants" indikerar väl att det är inklusive förare, vilket alltså motsvarar 453 kg exklusive förare enligt hur Transportstyrelsen räknar. Det verkar också rimligt i förhållande till Model X, jag har t.ex. 528 kg för min X.
Man undrar varför Tesla valt att registrera samma bil i Europa med väsentligt lägre lastvikt?
/fth
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 17:20
av Maw
fth skrev:Olof Tenghoff skrev:jonasl skrev:Bra att lyfta frågan i en här tråden istället för i blandade andra trådar.
Hur funkar det i t.ex. USA med lastvikt, totalvikt osv? Är det samma sak där? Och hur är isåfall de 7-sitsiga reggade?
Jag gör en 7 sits Y. 525 kg lastvikt. 2007 kg curb weight.
Det låter ju betydligt mer rimligt, "occupants" indikerar väl att det är inklusive förare, vilket alltså motsvarar 453 kg exklusive förare enligt hur Transportstyrelsen räknar. Det verkar också rimligt i förhållande till Model X, jag har t.ex. 528 kg för min X.
Man undrar varför Tesla valt att registrera samma bil i Europa med väsentligt lägre lastvikt?
/fth
Kanske är klenare chassi och/eller bromsar på MY från Kina så de inte tål mer?
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 17:37
av HelectriC
Den här diskussionen har ju ett utmärkt exempel i ID.3 med största batteriet som bara är reggad för 4 pers (förare + 3 passagerare) eftersom den annars blev för tung. Vet dock inte hur mkt den får lasta i nuvarande 4-pers utförande.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 17:47
av Off Grid Byggaren
Det enkla svaret är nog att batterier är tunga.
Men nog kunde tillverkarna ökat upp med minst 100 kg mer lastförmåga, kollade nu på några laddhybrider:
Volvo XC60 T8 AWD totalvikt 2660 lastkapacitet 435 kg
BMW X3 xDrive 30e totalvikt 2620 lastkapacitet 555 kg
Mercedes-Benz GLC 300 de 4M totalvikt 2650 lastkapacitet 428 kg
Det är nog mycket värre med lätta lastbilar, de går nog konstant med rejäla överlass. Finns ju ett förslag att höja till totalvikten 4250 kg på B-körkort för eldrivna skåpbilar.
Den lastbil är reggad med kranen faktiskt, lastförmågan är 465 kg:
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 17:51
av Credde
Off Grid Byggaren skrev:Det enkla svaret är nog att batterier är tunga.
Men nog kunde tillverkarna ökat upp med minst 100 kg mer lastförmåga, kollade nu på några laddhybrider:
Volvo XC60 T8 AWD totalvikt 2660 lastkapacitet 435 kg
BMW X3 xDrive 30e totalvikt 2620 lastkapacitet 555 kg
Mercedes-Benz GLC 300 de 4M totalvikt 2650 lastkapacitet 428 kg
Det är nog mycket värre med lätta lastbilar, de går nog konstant med rejäla överlass. Finns ju ett förslag att höja till totalvikten 4250 kg på B-körkort för eldrivna skåpbilar.
Den lastbil är reggad med kranen faktiskt, lastförmågan är 465 kg:
Kranbil.jpg
Audi E-Tron lastar runt 450 kg
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 17:52
av jpetters
Min S P100D kan lasta 361 kg. Det är inte heller överdrivet mycket med tanke på lastkapaciteten och eventuell takbox.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 17:55
av Off Grid Byggaren
HelectriC skrev:Den här diskussionen har ju ett utmärkt exempel i ID.3 med största batteriet som bara är reggad för 4 pers (förare + 3 passagerare) eftersom den annars blev för tung. Vet dock inte hur mkt den får lasta i nuvarande 4-pers utförande.
ID 3 med stora batteriet - totalvikt 2280 lastkapacitet 304 kg
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 17:55
av iAkita
heldiggrisen skrev:iAkita skrev:heldiggrisen skrev:iAkita skrev:Hög totalvikt gör å andra sidan att man blir kraftigt begränsad av totalvikten på släp om man bara har b-körkort. Hög maxlast = litet släp, och vice versa. Det är svårt att tillfredsställa allas preferenser.
Hur ofta man kör med tungt lastat släp (då man kanske sitter ensam, eller 2 i bilen) mot hur ofta man kör med fullastat bil (pax+baggage) är självklar något man måste väga upp.
I mitt fall så har jag bilen full av passagerare 10:1 mot när jag kör med släp, och då är TMY oanvändbar, och I5 på gränsen.
Fördelen med att regga en hög totalvikt, samt en högsta sammanlagda bruttovikt bil+släp, är att man har möjlighet att utöka sin behörighet för att köra lagligt.
Om producenten väljer att regga en låg totalvikt, så är det kört, även med BE-körkort.
Jag nekar att tro att medelsvensson känner till hur begränsat man är om man köper en TMY eller Ioniq 5.
I min värld förväntar jag mig att ha 5 vuxna i bilen, och bagaget fullt utan att få böter.
edit: Och nej, man blir inte
"kraftigt begränsad av totalvikten på släp om man bara har b-körkort", om Tesla reggar upp TMY till totalvikt 2500kg. Däremot är man kraftig begränsad om man inte kan lasta mer än 315kg i bilen.
Det beror som sagt på vad man har för behov. Flera här på forumet har till exempel avfärdat MEB-bilarna och Mach-e på grund av låg max dragvikt (1000 respektive 750 kg). En Ionic 5 med AWD har en totalvikt på 2540 kg, vilket till exempel innebär att man inte kan hyra ett vanligt kåpsläp på Cirkle K om men enbart har B-körkort, då dessa har en totalvikt på 1000 kg och den sammanlagda totalvikten alltså blir 3540 kg. Det tycker jag är begränsande. Likaså är det begränsande om man måste ta ett nytt körkort för att kunna framföra bil + släp lagligt.
https://www.circlek.se/biluthyrning-sla ... lsrc=aw.ds
Men har du behovet för att dra släp, så har du fortfarande alternativ med en bil med totalvikt 2540kg
-Hyra en annan typ släp, finns kåpsläp på 750kg
-Utöka sin körkortsbehörighet
-Köpa samma bil, med utrustningsnivå som gör att TV hamnar under 2500kg
Om bilen inte kan transportera 5 genomsnittsmänniskor så har du inga alternativ än en annan bil.
Det finns absolut 0 argument för att regga en bil för 5 personer, som inte lagligt kan transportera 5 genomsnittsvuxna.
Om Tesla reggar TMY till 2500kg, så kan du fortfarande dra 1000kgs-släp och få plats till svärmor.
Är skillnaden på att dra ett släp med totalvikt 1129kg vs ett på 1000kg så viktigt för dig?
Finns det ens släp att hyra/köpa som väger mellan 1000 och 1129kg?
Är det inte då bättre att den vikten tillfaller bilens totalvikt?
Jag uppfattade det som om din fråga gällde elbilar generellt och inte specifikt Model Y. Men jag argumenterar inte emot dig. Du undrade varför lastvikten var låg och jag gav en möjlig om än långsökt förklaring.
Jag håller med dig om att det är ett märkligt beslut av Tesla. En av Model Y’s konkurrensfördelar i SUV/CUV segmentet jämtemot konkurrenterna är det enorma lastutrymmet. Av bilderna att döma verkar det till och med som om de offrat en del benutrymme bak jämfört med konkurrenterna för att få större bagage. Hela den fördelen försvinner om mängden bagage man kan ha med sig ändå begränsas av den maximala lastvikten. En spekulation kan ju vara att MiB Model Y får lättare tjänstevikt men samma totalvikt som Model Y MiC.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 17:56
av Nect
Credde skrev:Off Grid Byggaren skrev:Det enkla svaret är nog att batterier är tunga.
Men nog kunde tillverkarna ökat upp med minst 100 kg mer lastförmåga, kollade nu på några laddhybrider:
Volvo XC60 T8 AWD totalvikt 2660 lastkapacitet 435 kg
BMW X3 xDrive 30e totalvikt 2620 lastkapacitet 555 kg
Mercedes-Benz GLC 300 de 4M totalvikt 2650 lastkapacitet 428 kg
Det är nog mycket värre med lätta lastbilar, de går nog konstant med rejäla överlass. Finns ju ett förslag att höja till totalvikten 4250 kg på B-körkort för eldrivna skåpbilar.
Den lastbil är reggad med kranen faktiskt, lastförmågan är 465 kg:
Kranbil.jpg
Audi E-Tron lastar runt 450 kg
465 kg för E-tron 55 (540 kg utan avdraget för föraren)
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 17:58
av iAkita
HelectriC skrev:Den här diskussionen har ju ett utmärkt exempel i ID.3 med största batteriet som bara är reggad för 4 pers (förare + 3 passagerare) eftersom den annars blev för tung. Vet dock inte hur mkt den får lasta i nuvarande 4-pers utförande.
ID3 med stora batteriet finns numera även i en 5-stitsig version.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 17:59
av Off Grid Byggaren
Credde skrev:Off Grid Byggaren skrev:Det enkla svaret är nog att batterier är tunga.
Men nog kunde tillverkarna ökat upp med minst 100 kg mer lastförmåga, kollade nu på några laddhybrider:
Volvo XC60 T8 AWD totalvikt 2660 lastkapacitet 435 kg
BMW X3 xDrive 30e totalvikt 2620 lastkapacitet 555 kg
Mercedes-Benz GLC 300 de 4M totalvikt 2650 lastkapacitet 428 kg
Det är nog mycket värre med lätta lastbilar, de går nog konstant med rejäla överlass. Finns ju ett förslag att höja till totalvikten 4250 kg på B-körkort för eldrivna skåpbilar.
Den lastbil är reggad med kranen faktiskt, lastförmågan är 465 kg:
Bilagan Kranbil.jpg finns inte längre
Audi E-Tron lastar runt 450 kg
Kollade nu på min e-tron 55, det är 498 kg, inte heller så mycket.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 18:00
av Nect
Off Grid Byggaren skrev:Credde skrev:Off Grid Byggaren skrev:Det enkla svaret är nog att batterier är tunga.
Men nog kunde tillverkarna ökat upp med minst 100 kg mer lastförmåga, kollade nu på några laddhybrider:
Volvo XC60 T8 AWD totalvikt 2660 lastkapacitet 435 kg
BMW X3 xDrive 30e totalvikt 2620 lastkapacitet 555 kg
Mercedes-Benz GLC 300 de 4M totalvikt 2650 lastkapacitet 428 kg
Det är nog mycket värre med lätta lastbilar, de går nog konstant med rejäla överlass. Finns ju ett förslag att höja till totalvikten 4250 kg på B-körkort för eldrivna skåpbilar.
Den lastbil är reggad med kranen faktiskt, lastförmågan är 465 kg:
Kranbil.jpg
Audi E-Tron lastar runt 450 kg
Kollade nu på min e-tron 55, det är 498 kg, inte heller så mycket.
etron 55.JPG
Lustigt att det skiljer på din och min!
Min har tjänstevikt på 2705 kg enligt papperna från Audi (ej transportstyrelsen) och 3170 kg totalvikt.
Edit; står samma på transportstyrelsen, så något har blivit tyngre till årsmodell -21, kanske föraren?

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 18:05
av Off Grid Byggaren
Nect skrev:
Audi E-Tron lastar runt 450 kg
Kollade nu på min e-tron 55, det är 498 kg, inte heller så mycket.
Bilagan etron 55.JPG finns inte längre
[/quote]
Lustigt att det skiljer på din och min!
Min har tjänstevikt på 2705 kg enligt papperna från Audi (ej transportstyrelsen) och 3170 kg totalvikt[/quote]
Ja det var lustigt, jag slog på transportsyrelsen och har en MY19 med dragkrok.
På MY 2021 är det ökat till 520 kg.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 18:14
av heldiggrisen
Credde skrev:Off Grid Byggaren skrev:Det enkla svaret är nog att batterier är tunga.
Men nog kunde tillverkarna ökat upp med minst 100 kg mer lastförmåga, kollade nu på några laddhybrider:
Volvo XC60 T8 AWD totalvikt 2660 lastkapacitet 435 kg
BMW X3 xDrive 30e totalvikt 2620 lastkapacitet 555 kg
Mercedes-Benz GLC 300 de 4M totalvikt 2650 lastkapacitet 428 kg
Det är nog mycket värre med lätta lastbilar, de går nog konstant med rejäla överlass. Finns ju ett förslag att höja till totalvikten 4250 kg på B-körkort för eldrivna skåpbilar.
Den lastbil är reggad med kranen faktiskt, lastförmågan är 465 kg:
Kranbil.jpg
Audi E-Tron lastar runt 450 kg
Sportback 55 kan lasta 595kg, men nå väger den också över 3 ton

om du lastar den full.
Inte mycket släpvikt kvar då

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 18:21
av Nect
Off Grid Byggaren skrev:Nect skrev:
Audi E-Tron lastar runt 450 kg
Kollade nu på min e-tron 55, det är 498 kg, inte heller så mycket.
Bilagan etron 55.JPG finns inte längre
Lustigt att det skiljer på din och min!
Min har tjänstevikt på 2705 kg enligt papperna från Audi (ej transportstyrelsen) och 3170 kg totalvikt[/quote]
Ja det var lustigt, jag slog på transportsyrelsen och har en MY19 med dragkrok.
På MY 2021 är det ökat till 520 kg.
Bilagan etron 55-2021.JPG finns inte längre
[/quote]
Min är en -21 med dragkrok. Dock inte en sportback utan vanliga.
Så här står det om min:
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 18:25
av heldiggrisen
iAkita skrev:
Jag uppfattade det som om din fråga gällde elbilar generellt och inte specifikt Model Y. Men jag argumenterar inte emot dig. Du undrade varför lastvikten var låg och jag gav en möjlig om än långsökt förklaring.
Jag håller med dig om att det är ett märkligt beslut av Tesla. En av Model Y’s konkurrensfördelar i SUV/CUV segmentet jämtemot konkurrenterna är det enorma lastutrymmet. Av bilderna att döma verkar det till och med som om de offrat en del benutrymme bak jämfört med konkurrenterna för att få större bagage. Hela den fördelen försvinner om mängden bagage man kan ha med sig ändå begränsas av den maximala lastvikten. En spekulation kan ju vara att MiB Model Y får lättare tjänstevikt men samma totalvikt som Model Y MiC.
Frågeställningen gäller generellt, MY är det grällaste exemplet hittills, men flera som tex ID3 får jo stora begränsningar pga totalvikten.
Jag tror inte släpvikten spelar så stor roll, men det kan som du säger vara en långsökt förklaring?
Kan det vara vikten, i kombination med klena bromsar som är boven?
Man mäter kWh-förbrukning under WLTP-cykeln, och där är bra regenerering a och o. Har man snålat in på bromsarna, och får sätta låg vikt pga det?
Är det av skatteteknisk orsak?
När man reklamerar med nästan 600liter bagageutrymme, så förväntar man sig att man kan fylla det utan att måste väga bilen innan man kör iväg?
Det måste finnas en grund till att flera bilproducenter registrerar sina (el)fordon med så låg maximilast, jag försöker bara att klura ut varför.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 18:36
av Off Grid Byggaren
Nect skrev:Off Grid Byggaren skrev:Nect skrev:
Audi E-Tron lastar runt 450 kg
Kollade nu på min e-tron 55, det är 498 kg, inte heller så mycket.
etron 55.JPG
Lustigt att det skiljer på din och min!
Min har tjänstevikt på 2705 kg enligt papperna från Audi (ej transportstyrelsen) och 3170 kg totalvikt
Ja det var lustigt, jag slog på transportsyrelsen och har en MY19 med dragkrok.
På MY 2021 är det ökat till 520 kg.
etron 55-2021.JPG
[/quote]
Min är en -21 med dragkrok. Dock inte en sportback utan vanliga.
Så här står det om min:[/quote]
Uppenbarligen väger din bil 73 kg mer.
Jag har sportstolar, kan du har de större komfortstolarna?
Har du stora ljudanläggningen med massor av högtalare?
Jag har de energisnåla 19 tumsfälgarna, har du 21 tummare kanske de väger lite mer?
Fast nu har jag även lagt i ett reservhjul, så vikten är lite högre.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 18:47
av HelectriC
iAkita skrev:HelectriC skrev:Den här diskussionen har ju ett utmärkt exempel i ID.3 med största batteriet som bara är reggad för 4 pers (förare + 3 passagerare) eftersom den annars blev för tung. Vet dock inte hur mkt den får lasta i nuvarande 4-pers utförande.
ID3 med stora batteriet finns numera även i en 5-stitsig version.
Jasså? Hur löste dom det helt plötsligt?
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 19:00
av Nect
Off Grid Byggaren skrev:Nect skrev:Off Grid Byggaren skrev:Nect skrev:
Audi E-Tron lastar runt 450 kg
Kollade nu på min e-tron 55, det är 498 kg, inte heller så mycket.
etron 55.JPG
Lustigt att det skiljer på din och min!
Min har tjänstevikt på 2705 kg enligt papperna från Audi (ej transportstyrelsen) och 3170 kg totalvikt
Ja det var lustigt, jag slog på transportsyrelsen och har en MY19 med dragkrok.
På MY 2021 är det ökat till 520 kg.
etron 55-2021.JPG
Min är en -21 med dragkrok. Dock inte en sportback utan vanliga.
Så här står det om min:[/quote]
Uppenbarligen väger din bil 73 kg mer.
Jag har sportstolar, kan du har de större komfortstolarna?
Har du stora ljudanläggningen med massor av högtalare?
Jag har de energisnåla 19 tumsfälgarna, har du 21 tummare kanske de väger lite mer?
Fast nu har jag även lagt i ett reservhjul, så vikten är lite högre.[/quote]
Jag har stora ljudanläggningen,panoramtak, 20” Audi sport fälgarna. Stolarna vet jag faktiskt inte, har de som ingick i s-line paketet?
Nu blev vi allt Off topic kanske

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 19:12
av Olof Tenghoff
Kan det ha något med WLTP optimering att göra? Dvs man sätter absurt låg totalvikt för att visa hög räckvidd i WLTP?
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 19:28
av Olof Tenghoff
Olof Tenghoff skrev:Kan det ha något med WLTP optimering att göra? Dvs man sätter absurt låg totalvikt för att visa hög räckvidd i WLTP?
WLTP Test mass: L = 0.15 * (Max. laden mass – (Mass in running order + 25 kg + Average mass of extras))
klippt från:
https://theicct.org/sites/default/files ... 4_2011.pdf
Där har vi kanske svaret till trådens rubrikfråga. Ju lägre maxlast desto högre WLTP-range
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 19:39
av heldiggrisen
Olof Tenghoff skrev:Olof Tenghoff skrev:Kan det ha något med WLTP optimering att göra? Dvs man sätter absurt låg totalvikt för att visa hög räckvidd i WLTP?
WLTP Test mass: L = 0.15 * (Max. laden mass – (Mass in running order + 25 kg + Average mass of extras))
klippt från:
https://theicct.org/sites/default/files ... 4_2011.pdf
Där har vi kanske svaret till trådens rubrikfråga. Ju lägre maxlast desto högre WLTP-range
Om så är tillfället, så är det fullkomligt bisarrt.
Det tyder på att vi behöver en el-WLTP asap, för nu verkar man att registrera bilar med oanvändbar lastkapacitet för att scora högre på range?
Fullkomligt absurd, någon politiker måste reagera?
Har vi någon riksdagspolitiker som kör elbil?
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 19:46
av heldiggrisen
Jo mer jag tänker på det här, jo mer paradoxalt tycker jag det är.
Tesla väljer att göra en annars nästintill perfekt elbil totalt oanvändbar, för att vara klassledare på range?
Vad hade WLTP-range varit om TMYLR hade registrerats med totalvikt på 2500kg som i USA? 450 km?
Är TMY verkligen klassledare på range, eller är tesla bäst på att manipulera testsiffrorna?
På gränsen till svindel.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 20:00
av LarsL
Men varför har elbilar så låg lastvikt? Det beror ju inte på att batterierna är tunga eftersom bilarna totalt sett inte väger för mycket även med lasten.
Jag har en spaning som skulle kunna sågas offentlig

Jo, jag tänker att om tex Model Y skulle väga 2700 kg istället för 2300 kg så skulle de behöva använda den högre vikten vid räckviddstesterna. Det skulle då göra att WLTP skulle bli sämre.
Skulle också kunna bero på krocktesterna där högre vikt ger svårare design. Den förklaringen känns ju inte alls lika ful.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 19 aug 2021 20:06
av mati
Nect skrev:Off Grid Byggaren skrev:Credde skrev:Off Grid Byggaren skrev:Det enkla svaret är nog att batterier är tunga.
Men nog kunde tillverkarna ökat upp med minst 100 kg mer lastförmåga, kollade nu på några laddhybrider:
Volvo XC60 T8 AWD totalvikt 2660 lastkapacitet 435 kg
BMW X3 xDrive 30e totalvikt 2620 lastkapacitet 555 kg
Mercedes-Benz GLC 300 de 4M totalvikt 2650 lastkapacitet 428 kg
Det är nog mycket värre med lätta lastbilar, de går nog konstant med rejäla överlass. Finns ju ett förslag att höja till totalvikten 4250 kg på B-körkort för eldrivna skåpbilar.
Den lastbil är reggad med kranen faktiskt, lastförmågan är 465 kg:
Kranbil.jpg
Audi E-Tron lastar runt 450 kg
Kollade nu på min e-tron 55, det är 498 kg, inte heller så mycket.
etron 55.JPG
Lustigt att det skiljer på din och min!
Min har tjänstevikt på 2705 kg enligt papperna från Audi (ej transportstyrelsen) och 3170 kg totalvikt.
Edit; står samma på transportstyrelsen, så något har blivit tyngre till årsmodell -21, kanske föraren?

Min e-tron -19 får lasta 491 kg
Dragkrok, 19-tums originalfälgar