P85D säljes

Här säljer du bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: P85D säljes

Inlägg av Franz »

drakbane skrev:
Ang 85 vs 90 och Ludicrous

Ska jag beställa Ludicrous idag så måste man ta 90 uppgraderingen oxo, är det inte så då att vid en ev Ludicrous uppgradering gör de en uppgradering till 90?

"Min" setup på en Tesla innehåller 90, så det är viktigt, för mej. (Jag vet att det är mycket pengar för lite räckvidd)

/joakim
Om du lämnar in en befintlig P85D för uppgradering till Ludicrous så blir det inte en P90D efter det. Man byter säkringar, anslutningar och du får tillgång till nya algoritmer i mjukvaran.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4352
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: P85D säljes

Inlägg av dstr »

Segelflygaren skrev:
Du missar dock en liten detalj, bilen är begagnad.
Ska bli spännande att se om du får det du begär, det är väl ca 60 000 kr mer än vad nypris var när du (och jag) beställde. :D
Det är väl inget "jag missat", är inte det uppenbart?

Frågan blir ju vad tex nextgenbaksäte och omgående leverans kan väga upp på en 7 månader "gammal" elbil. Snart kanske vi vet.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4352
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: P85D säljes

Inlägg av dstr »

+46 skrev:
Ha, ha - helt rätt beslut! Har du forfarande våta drömmar om en köra omkring i en modifierad 60-tals fossilkälke med 700 hk så är Tesla modell S helt fel bil för ditt vardagsbehov att ta dig från A till B...

Allvarligt talat så tror jag att Teslas fixering på hur bra bilen presterar från 0 - 100 km/tim tyvärr lockar till sig många köpare som skiter fullständigt i miljön. Att de sedan blir besvikna när de inte får vad de förväntade sig är inget konstigt. Det konstiga är att det fortfarande finns ett så stort behov av att flytta ut racerbanan eller strippen till den allmänna landsvägen och gatukorsningarna, oavsett om den tankas med olja eller förnybar el...
Din fördom stämmer dock inte på mig. För banåka har jag 2st GT3'or.

Även du missar att Zoe kan vara ett alternativ. Tydligen verkar det vara lätt att haka upp sig på 700hk, på olika sätt.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: P85D säljes

Inlägg av +46 »

dstr skrev:
+46 skrev:
Ha, ha - helt rätt beslut! Har du forfarande våta drömmar om en köra omkring i en modifierad 60-tals fossilkälke med 700 hk så är Tesla modell S helt fel bil för ditt vardagsbehov att ta dig från A till B...

Allvarligt talat så tror jag att Teslas fixering på hur bra bilen presterar från 0 - 100 km/tim tyvärr lockar till sig många köpare som skiter fullständigt i miljön. Att de sedan blir besvikna när de inte får vad de förväntade sig är inget konstigt. Det konstiga är att det fortfarande finns ett så stort behov av att flytta ut racerbanan eller strippen till den allmänna landsvägen och gatukorsningarna, oavsett om den tankas med olja eller förnybar el...
Din fördom stämmer dock inte på mig. För banåka har jag 2st GT3'or.

Även du missar att Zoe kan vara ett alternativ. Tydligen verkar det vara lätt att haka upp sig på 700hk, på olika sätt.
Ja, just 700 hk verkar vara väldigt viktigt för vissa. Det fick jag tydligt påpekat när jag påstod att danskarna var först med att klaga på att P85D inte levererade utlovade antal hk...
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: P85D säljes

Inlägg av Oppfinnarn »

Själv tycker jag det är tråkigt att folk lämnar Tesla pga av något överoptimistiska (understatement...) besked från Elon, för att gå över till bilar med garanterat gårdagens teknik (även om jag såg du hade en elvariant som alternativ i tankarna). Hade mitt bankkonto varit av särimnertyp hade jag köpt din bil direkt ....

Jag peronligen hoppas du ändrar dig och behåller framtidens bil... Är det inte lite coolt att att kunna dra 0-100 på tiden "epsilon" även om man bara har typ 500 Hk, och samtidigt till en kostnad av <2 kr/mil (och slippa betala en j-vla massa bensinskatt till staten ... eller du kanske tycker det är coolt att betala skatt ... ;-) )
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: P85D säljes

Inlägg av chpaulin »

Om det är besvärligt att ha den på uppfarten tills du hittar en köpare kan jag förvara den åt dig ;)

Ne men du skall veta att jag är sugen men prislappen är några hundra tusen för hög så jag får helt enkelt rulla vidare i min dieselgate ett tag till :(
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: P85D säljes

Inlägg av drakbane »

Denna bilen är ganska nära "min" bil, dock saknar jag 90 uppgraderingen, hade klarat mej utan stereo o luft.
Annars, med ett övertag av kontraktet runt 150+, och "direct delivery", hade det varit intressant.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: P85D säljes

Inlägg av Herr X »

drakbane skrev:
Denna bilen är ganska nära "min" bil, dock saknar jag 90 uppgraderingen, hade klarat mej utan stereo o luft.
Vad är poängen med 90-uppgraderingen? Jag kör mycket långresor och har all batterikapacitet jag behöver och mer därtill med 85kWh. Ett 90kWh-batteri sparar dig kanske 40 sekunder på superladdaren. Hade skillnaden varit betydligt större (typ 135kWh) kunde man hoppa över en superladdare och då hade jag sett poängen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
maxwell
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 okt 2015 22:40

Re: P85D säljes

Inlägg av maxwell »

Herr X skrev:
drakbane skrev:
Denna bilen är ganska nära "min" bil, dock saknar jag 90 uppgraderingen, hade klarat mej utan stereo o luft.
Vad är poängen med 90-uppgraderingen? Jag kör mycket långresor och har all batterikapacitet jag behöver och mer därtill med 85kWh. Ett 90kWh-batteri sparar dig kanske 40 sekunder på superladdaren. Hade skillnaden varit betydligt större (typ 135kWh) kunde man hoppa över en superladdare och då hade jag sett poängen.
90kwh batteriet är väl panasonics nyare batteri teknologi med en annan anod vilket ger den högre kapaciteten. Man kan ju göra valet baserat på att det är en nyare batteri teknologi också
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: P85D säljes

Inlägg av Herr X »

maxwell skrev:
90kwh batteriet är väl panasonics nyare batteri teknologi med en annan anod vilket ger den högre kapaciteten. Man kan ju göra valet baserat på att det är en nyare batteri teknologi också
Just det, det visste jag ju. Och en sådan prioritering kan jag köpa. Men för den lilla extra räckviddens skull har det ju ingen betydelse.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: P85D säljes

Inlägg av Franz »

Herr X skrev:
maxwell skrev:
90kwh batteriet är väl panasonics nyare batteri teknologi med en annan anod vilket ger den högre kapaciteten. Man kan ju göra valet baserat på att det är en nyare batteri teknologi också
Just det, det visste jag ju. Och en sådan prioritering kan jag köpa. Men för den lilla extra räckviddens skull har det ju ingen betydelse.
Fast det beror ju ganska mycket på i vilken sits man är. Jag kör varje vecka sträckan Kungsbacka-Ängelholm. Det är 17,5 mil i varje riktning. Går allt som planerat får jag ett schuko-uttag att ladda vid hela dagen. Inte helt sällan blir det något ärende under dagen eller någon som vill provköra och jag kan inte vara helt 100 på att få en av de 2 uttagen i stan heller. Det finns ju en SuC i Falkenberg som jag kan ladda vid på vägen hem men hade jag haft 6% mer när jag började hade jag antagligen sluppit en väldans massa stopp där. När man skall hem på kvällen kan det vara värt lite att slippa de minutrarna det faktiskt tar att köra av motorvägen, ladda och sedan köra upp till motorvägen igen. Hade det funnits 90 när jag köpte hade jag gladeligen lagt de extra pengarna för att få den extra räckvidden.

Det är lätt att tänka att man bara får 6% längre räckvidd men säg istället att ifall man tidigare hade 6% marginal så skulle man plötsligt kunna ha 12%.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: P85D säljes

Inlägg av LarsL »

Franz skrev:
Fast det beror ju ganska mycket på i vilken sits man är. Jag kör varje vecka sträckan Kungsbacka-Ängelholm. Det är 17,5 mil i varje riktning. Går allt som planerat får jag ett schuko-uttag att ladda vid hela dagen. Inte helt sällan blir det något ärende under dagen eller någon som vill provköra och jag kan inte vara helt 100 på att få en av de 2 uttagen i stan heller. Det finns ju en SuC i Falkenberg som jag kan ladda vid på vägen hem men hade jag haft 6% mer när jag började hade jag antagligen sluppit en väldans massa stopp där. När man skall hem på kvällen kan det vara värt lite att slippa de minutrarna det faktiskt tar att köra av motorvägen, ladda och sedan köra upp till motorvägen igen. Hade det funnits 90 när jag köpte hade jag gladeligen lagt de extra pengarna för att få den extra räckvidden.

Det är lätt att tänka att man bara får 6% längre räckvidd men säg istället att ifall man tidigare hade 6% marginal så skulle man plötsligt kunna ha 12%.
Ja alla har ju olika förutsättningar. Just stoppet i Falkenberg kan ju inte ta många minuter i sig, men så klart irriterande när det är så nära hem. Fast du kan också tänka så här hade du haft en vätgasbil så hade du varit tvingad att göra stoppet varje dag, om det nu funnits mackar. Med en bensin (eller etanol) hade det blivit nästan samma och diesel kanske varannan resa.
Men jag håller med det är värt en extra krona att bara behöva ladda hemma, det är det.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4352
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: P85D säljes

Inlägg av dstr »

Även byten för att överta leasingkontraktet kan vara intressant. Känner mig rätt flexibel på den punkten.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: P85D säljes

Inlägg av drakbane »

Ang 85 > 90, så resonerar jag såhär.

Nyare batteri, 6% extra.....Är övertygad om att 90 ägare kommer att få någon benefit i framtiden....
Och för detta betalar man 32K extra för en bil som kostar mellan 1 - 1,5 mille, ca 2-3% extra kostnad.

Peanuts i det stora hela.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4352
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: P85D säljes

Inlägg av dstr »

drakbane skrev:
Ang 85 > 90, så resonerar jag såhär.

Nyare batteri, 6% extra.....Är övertygad om att 90 ägare kommer att få någon benefit i framtiden....
Och för detta betalar man 32K extra för en bil som kostar mellan 1 - 1,5 mille, ca 2-3% extra kostnad.

Peanuts i det stora hela.
Absolut.

Det beror dock på vad man är ute efter. Vill du ha Ludicrous så är det dock inte 32k.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: P85D säljes

Inlägg av apkungen »

Jag tycker att det är otroligt tråkigt att du funderar på att lämna Tesla. Hoppas att du kommer vara kvar på forumet ändå så att du inte försvinner helt från sekten :lol:

Om du lämnar Tesla hoppas jag att du ska vända dig till Zoe. Ett leasingkontrakt där är väldigt billigt (iaf. som utgångspris). Eftersom batteriet ändå måste hyras.

Annars kommer ju 30kWh Leaf snart. Den kanske är ett alternativ?

Men det låter ändå konstigt att du ska sälja bilen och lämna helt för att du är upprörd över att de är dåliga på att komma med information och hålla det de lovar. Det är ändå den bästa bilen i världen liksom 8-) , vad mer kan man kräva?
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: P85D säljes

Inlägg av drakbane »

Nej, det kostar några slantar till.

Är P85D lägre än 85D, 70D, markfrigången då alltså. Känns som att det är fler P85 som tar luftfjädringen.
Hade en 70D i helgen utan luftfjädring, och hade inga problem alls.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4352
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: P85D säljes

Inlägg av dstr »

Jag har räknat fel. Jag missade miljöpremien. 260k vill jag ha för leasingkontraktet.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: P85D säljes

Inlägg av danni »

dstr skrev:
Jag har räknat fel. Jag missade miljöpremien. 260k vill jag ha för leasingkontraktet.
Sluta försöka gå offtopic hela tiden! Den här tråden handlar inte om att sälja din bil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Re: P85D säljes

Inlägg av Nemesis »

danni skrev:
dstr skrev:
Jag har räknat fel. Jag missade miljöpremien. 260k vill jag ha för leasingkontraktet.
Sluta försöka gå offtopic hela tiden! Den här tråden handlar inte om att sälja din bil.
Det är just det den gör? Försök till skämt?

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: P85D säljes

Inlägg av bylund »

Nemesis skrev:
danni skrev:
dstr skrev:
Jag har räknat fel. Jag missade miljöpremien. 260k vill jag ha för leasingkontraktet.
Sluta försöka gå offtopic hela tiden! Den här tråden handlar inte om att sälja din bil.
Det är just det den gör? Försök till skämt?
Ett roligt sådant dessutom.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4352
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: P85D säljes

Inlägg av dstr »

Mycket roligt. :)

Igår funderade jag faktiskt på att be Tibor flytta den här tråden till ngn annan kategori för att kunna skapa en ny tråd, fokuserad just på bilen. :)
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: P85D säljes

Inlägg av Feddan »

dstr skrev:
Mycket roligt. :)

Igår funderade jag faktiskt på att be Tibor flytta den här tråden till ngn annan kategori för att kunna skapa en ny tråd, fokuserad just på bilen. :)
Positivt är ju att tråden marknadsförs bra genom att ligga högst upp bland trådarna.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: P85D säljes

Inlägg av apkungen »

Kan vi inte bara övertyga dig till att inte sälja den på nåt sätt så e d löst?
Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Re: P85D säljes

Inlägg av Nemesis »

apkungen skrev:
Kan vi inte bara övertyga dig till att inte sälja den på nåt sätt så e d löst?
:D Jag antar att du har framfört dina åsikter till Tesla, dstr? Vad har responsen varit?
Skriv svar