Hur fungerar korten är det knutna till något kreditkort eller räcker det med ett namn. Om det är det senare så kan väl någon på M.O.S. bara hänga ett kort vid laddaren i ett snöre.
Många snören blir det...
Korten är personliga så det är nog ingen bra idé. Kan bli dyrt för M.O.S om de skulle komma på villovägar.
Kör in ett kort med lite superlim så kanske det får vara kvar
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
De (ägaren Unibail Rodamco) tar betalt för parkering vid sin andra galleria i Solna också, men inte den i Täby. Även om det är en liten del av kostnaden för besöket så uppmuntrar det inte riktigt att man stannar till.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Är det inte så att man måste kunna ta betalt in man sätter upp en publik stolpe enligt EU regler? Det kanske är därför? Eller är det bara så för snabbladdning? Eller har jag missat nåt?
Är det inte så att man måste kunna ta betalt in man sätter upp en publik stolpe enligt EU regler? Det kanske är därför? Eller är det bara så för snabbladdning? Eller har jag missat nåt?
Om det ska vara en publik stolpe, så måste man kunna ta betalt. Gäller både snabbladdare och långsamma laddare.
Man kan så klart sätta upp en stolpe utan att ta betalt, men om den inte har möjlighet att ta betalt i framtiden, så får man inte kalla den publik och man kan inte söka bidrag för den.
Man kan fortfarande strunta i att kräva bricka. Det torde räcka att brickläsaren sitter där för att kunna hävda att man har systemet. Nej, detta är antagligen som nämnts tidigare för att se till att folk skaffar Vattenfalls kort för att använda på andra stolpar eller för att ta betalt i framtiden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Finns "klimatomställningsbidrag" att söka för företag som sätter upp t ex laddstolpar där andra tillåts ladda. Är 50% av åtminstone materialkostnaden om jag inte minns fel. Gäller ALLA företag även enmanskonsultbolag osv...sen ska man då påvisa klimatnyttan (ge någon form av beräkning/uppskattning av sänkta CO2 utsläpp) genom att man t ex bytt en bensinbil till elbil osv (Sen är det inte säkert att man beviljas bidrag eller att det finns pengar. Dessutom delas det bara ut ett par ggr/år)
Har för mig att för att kunna söka bidrag är det krav på att laddstationen SKA HA möjlighet att debitera med t ex RFID (eller motsvarande) tror också att det ska finnas något krav på att man ska kunna erbjuda externa att ladda där. Däremot är det fri prissättning och fritt vilka man delar ut kort till osv.
Så det kan vara anledningen till att man valt den här utformningen av stationerna där.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Det där med att dela ut 50% av kostnaden för laddstationer är ju ett enormt slöseri med skattepengar. Det enda det gör är att laddstationerna kostar mer än de borde att köpa in...
Det är max 20000 eller 50%.
För en liten installation kan det vara lönt att söka bidraget. Men om staten skall få igång utbyggnad så måste de subventionera på annat sätt. Rikstäckande destinationsladdare och snabbladdare blir snabbt dyrt. Krävs höga volymer av abonenter för att det skall gå ihop...
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Skulle ju kunna vara fler tillverkare som hittade en "betalningsmodell" a'la Tesla för laddutbyggnad så att kunderna själva betalar utbyggnaden. Istället för att lägga våra gemensamma "skattemedel" på liknande projekt. Finns mycket annat, eller andra sätt som jag personligen skulle vilja att skattemedel används.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Ingen som var på och lyckades komma in på invigningen, är showroomet klart ens?
Annars ska jag nog dit på söndag å kolla. Förutsatt att lördan inte är en till katastrof, knökfull dag igen.
Ingen som var på och lyckades komma in på invigningen, är showroomet klart ens?
Annars ska jag nog dit på söndag å kolla. Förutsatt att lördan inte är en till katastrof, knökfull dag igen.
En kollega lyckades klämma sig in på invigningen, showroomet är igång, det var mycket folk
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
med så mycket folk får dom nästan göra som i mobiltelefonbutikerna, sätta en liten wire på lösa objekt (typ lack/läderprover), så inget blir stulet. Bilen kanske klarar sig utan dock.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag var in en stund på förmiddagen idag lördag. Jag har gångavstånd så det känns lyxigt att ha Tesla så nära. Läget på butiken i gallerian är bra men jag var överraskad över att den upplevdes som mindre än den i Täby. Det var bara plats för en bil och den var dessutom låst till dess att fler säljare skulle anlända vid 12-snåret. Han som ändå var på plats berättade stolt för besökarna att bilen hade 700 hästar. Lite synd att de inte är bättre pålästa.
Ser bra ut men är det inte lite litet? Något större än Täby bara. Trodde 240 kvm skulle ge mer. Kanske finns mer utrymme bakom?
Man blir ofta lurad och tror att ett visst antal kvm är större än det faktiskt är.
200kvm = 20x10m och det är ungefär det butiken är. Den behöver inte vara större. De kan nog trycka in en model x där också. Mycket bra placerad är den däremot.
Många butiker va ganska tomma när jag var där igår. De flesta höll till i gångarna och på restaurangerna men Teslas butik var välfylld hela tiden
Problemet med att vara inne i köpcentrum, som Tesla valt att vara, är det der är ganska höga kvadratmeterpriser. Då är det ju dumt att ha för stora ytor.