Sida 2 av 2

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 29 jul 2021 11:48
av [JM]
Teslawessla skrev:
Alltid bästa däcken bak. Matematiken talar sitt klara språk. Punkt slut. Om du inte har räknat ut det räkna igen/wesslan
Vart kan jag läsa om denna matematik?

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 29 jul 2021 12:04
av dstr
Allt hänger på vilken situation du vill optimera för.

Har du väl tappat greppet så är det ändå för sent. http://www.formula1-dictionary.net/traction_circle.html

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 29 jul 2021 15:01
av tor-ake
[JM] skrev:
Teslawessla skrev:
Alltid bästa däcken bak. Matematiken talar sitt klara språk. Punkt slut. Om du inte har räknat ut det räkna igen/wesslan
Vart kan jag läsa om denna matematik?
Sist jag i en tråd erbjöd mig att förklara hur det faktiskt fungerar blev den delen av mitt inlägg raderat av Tibor eller någon annan moderator, antar att jag uttrycker mig för abrasivt?

Men det är inte jättesvår matematik, ställer man upp krafterna som verkar på hjulens kontaktyta mot vägen så ser man att fordonet vänder sig så att den sidan som har lite lägre friktion pekar i färdriktningen, så snart sidkrafterna övervinner friktionen. Har ingen googlekälla till detta, men det kanske kan finnas något på Youtube? Jag lärde mig hur man räknar ut såna här saker på grundkurserna på teknisk högskola.

Det är f.ö. samma matematik som får ett flygplan att störta om hela eller delar av stabilisatorn (den stora vertikala grejen längst bak) ramlar av.

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 29 jul 2021 15:55
av taliz
Går däcken under vad lagen(och inte sällan försäkringen) kräver byter jag dom. Om det är bak eller framdäck är sak samma. Ibland har man bättre fram, ibland bättre bak.

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 29 jul 2021 19:20
av LarsL
taliz skrev:
Går däcken under vad lagen(och inte sällan försäkringen) kräver byter jag dom. Om det är bak eller framdäck är sak samma. Ibland har man bättre fram, ibland bättre bak.
Ja, på de bilar som har staggered har man ju inte mycket till val.

Det riktigt farliga är ju om man har bra däck på vänster och dåliga på höger. När du bromsar så kan då bilen snurra runt ut i mötande trafik tex. Där av min rekommendation att byta varje axel samtidigt.