Sida 2 av 18

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 13:37
av martinot
ReNewAble skrev:
Jag är på! Model 3 LR AWD från mars 2020 så varianten med 560km WLTP, 19” sommarhjul.
Kul! :)

Hade varit ännu roligare om även någon med en 2021 M3 LR 18" Aero med 640 (614 netto) WLTP kunde vara med (både större Panasonic-batteri på mid-2021, och ytterligare snålare förbrukning).

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 13:49
av Bjelke
martinot skrev:
ReNewAble skrev:
Jag är på! Model 3 LR AWD från mars 2020 så varianten med 560km WLTP, 19” sommarhjul.
Kul! :)

Hade varit ännu roligare om även någon med en 2021 M3 LR 18" Aero med 640 (614 netto) WLTP kunde vara med (både större Panasonic-batteri på mid-2021, och ytterligare snålare förbrukning).
Ja verkligen! :)

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 14:38
av Robin_j
Jag kontaktade auto motor och sport
Dom va helt klart intresserade så vi får se om dom kanske lyckas få med någon hade varit skoj iallafall

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 15:23
av iAkita
Robin_j skrev:
Jag kontaktade auto motor och sport
Dom va helt klart intresserade så vi får se om dom kanske lyckas få med någon hade varit skoj iallafall
Bra initiativ!

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 15:43
av Leo
Har nu pratat ihop mig med Lator här på forumet. Vi ställer upp och åker tillsammans med start från Ystad i min Skoda Enyaq iV80 RWD.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 15:48
av Generalbogge
Leo skrev:
Har nu pratat ihop mig med Lator här på forumet. Vi ställer upp och åker tillsammans med start från Ystad i min Skoda Enyaq iV80 RWD.
Kul. Ska bli intressant att se om det är någon skillnad mellan den och ID4:an.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 15:59
av iAkita
Leo skrev:
Har nu pratat ihop mig med Lator här på forumet. Vi ställer upp och åker tillsammans med start från Ystad i min Skoda Enyaq iV80 RWD.
Väldigt roligt, då får jag en direkt konkurrent till min ID4! Hoppas det inte blir för trångt vid Ionity-laddarna!

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 16:46
av martinot
iAkita skrev:
Leo skrev:
Har nu pratat ihop mig med Lator här på forumet. Vi ställer upp och åker tillsammans med start från Ystad i min Skoda Enyaq iV80 RWD.
Väldigt roligt, då får jag en direkt konkurrent till min ID4! Hoppas det inte blir för trångt vid Ionity-laddarna!
Kan ju bli trångt även på SuC om många Tesla är med, precis som det kan bli trångt för övriga på Ionity och andra laddare.

Frågan är om man borde ha ett startfält som är litet antal bilar (för att inte bromsas av tillgängligheten som en avgörande faktor)?

Eller om man borde starta med ett fält som representerar den procentandel elbilar som sålts i Sverige?

Tex. 25% Teslor om var fjärde elbil som sålts är en Tesla, och 75% övriga märken.

Något att fundera på hur man skall göra detta rättvist för att återspegla verkligheten. Kommer potentiellt kunna påverka utgången extremt mycket.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 16:50
av ReNewAble
Leo skrev:
Har nu pratat ihop mig med Lator här på forumet. Vi ställer upp och åker tillsammans med start från Ystad i min Skoda Enyaq iV80 RWD.
Trevligt! Då blir det lite variation i startfältet. Hade varit skoj med en Taycan, Polestar 2 och en e-tron också.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 16:56
av iAkita
martinot skrev:
iAkita skrev:
Leo skrev:
Har nu pratat ihop mig med Lator här på forumet. Vi ställer upp och åker tillsammans med start från Ystad i min Skoda Enyaq iV80 RWD.
Väldigt roligt, då får jag en direkt konkurrent till min ID4! Hoppas det inte blir för trångt vid Ionity-laddarna!
Kan ju bli trångt även på SuC om många Tesla är med, precis som det kan bli trångt för övriga på Ionity och andra laddare.

Frågan är om man borde ha ett startfält som är litet antal bilar (för att inte bromsas av tillgängligheten som en avgörande faktor)?

Eller om man borde starta med ett fält som representerar den procentandel elbilar som sålts i Sverige?

Tex. 25% Teslor om var fjärde elbil som sålts är en Tesla, och 75% övriga märken.

Något att fundera på hur man skall göra detta rättvist för att återspegla verkligheten. Kommer potentiellt kunna påverka utgången extremt mycket.
Även Teslor kan ju ladda på t.ex. Ionity, så det tycker jag är att komplicera det i onödan. Tillgänglighet till laddarna är helt enkelt något man får ta i beräknande i sin strategi, vilket gör det hela mer spännande.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 17:52
av wheels
Kommer det att bli några regler, eller är det var man/kvinna för sig

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 17:58
av Hmpftfhdns
Kul att det blir av! :D

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 18:09
av iAkita
wheels skrev:
Kommer det att bli några regler, eller är det var man/kvinna för sig
Samma regler som förra året. Fartböter så blir man diskvalificerad. Vi får komma överens innan start om vi ska ligga exakt på hastighetsgränsen eller om vi vill vara lite mer flexibla och tillåta upp till max 5 km/h över, så man slipper vara en för stor bromskloss på 2+1 vägarna i norr. Jag röstar för det senare men kommer vika mig för majoriteten. Endast deltagare av racet får rösträtt. Vägvalet är fritt och vi vill inte att någon somnar vid ratten, så om man känner sig trött kan man ta en paus och stanna klockan under tiden.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 18:14
av wheels
iAkita skrev:
wheels skrev:
Kommer det att bli några regler, eller är det var man/kvinna för sig
Samma regler som förra året. Fartböter så blir man diskvalificerad. Vi får komma överens innan start om vi ska ligga exakt på hastighetsgränsen eller om vi vill vara lite mer flexibla och tillåta upp till max 5 km/h över, så man slipper vara en för stor bromskloss på 2+1 vägarna i norr. Jag röstar för det senare men kommer vika mig för majoriteten. Endast deltagare av racet får rösträtt. Vägvalet är fritt och vi vill inte att någon somnar vid ratten, så om man känner sig trött kan man ta en paus och stanna klockan under tiden.
Så länge det inte är vid en laddstation :D

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 18:57
av LarsL
martinot skrev:
iAkita skrev:
Leo skrev:
Har nu pratat ihop mig med Lator här på forumet. Vi ställer upp och åker tillsammans med start från Ystad i min Skoda Enyaq iV80 RWD.
Väldigt roligt, då får jag en direkt konkurrent till min ID4! Hoppas det inte blir för trångt vid Ionity-laddarna!
Kan ju bli trångt även på SuC om många Tesla är med, precis som det kan bli trångt för övriga på Ionity och andra laddare.

Frågan är om man borde ha ett startfält som är litet antal bilar (för att inte bromsas av tillgängligheten som en avgörande faktor)?

Eller om man borde starta med ett fält som representerar den procentandel elbilar som sålts i Sverige?

Tex. 25% Teslor om var fjärde elbil som sålts är en Tesla, och 75% övriga märken.

Något att fundera på hur man skall göra detta rättvist för att återspegla verkligheten. Kommer potentiellt kunna påverka utgången extremt mycket.

Om det skulle bli alldeles för många bilar så kan man ju stacka upp fältet i flera grupper med någon halvtimme emellan.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 20:47
av iAkita
iAkita skrev:
Daven skrev:
Jag hoppas att det är fler som är sugna och vill hänga på så att det kan bli ett gäng bilar likt förra året, så att detta kan bli av.
Jag kan antagligen den första helgen så jag anmäler mig med min SR+ -19. :D Måste dock dubbelkolla innan jag kan ge 100% besked.

Så jag har förstått det rätt så är uppresan fredag och tillbaka söndag?
Vad roligt, jag lägger till dig till den preliminära deltagarlistan så får vi hoppas att ytterligare några tillkommer. Jag har kollar intresset i några Facebook-grupper också. Det stämmer att vi startar i Ystad på fredag och kör tillbaka på söndag.
Lophornis skrev:
Får du med TeslaBjörn då ställer jag upp med min ioniq 28kWh igen.
Zalman3 skrev:
Får du med Björn Nyland ställer jag upp!
Jag har kontaktat Björn. Om han mot förmodan har tid och lust får ni baske mig stå för ert ord :)
"Teslabjörn" har svarat och han har tyvärr inte möjlighet att delta. Men ni får såklart gärna ställa upp ändå!

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 20:52
av Wilson
Kul idé! Alltid sugen på road trip, så hänger gärna på i min e-tron 50 -20.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 20:56
av martinot
Wilson skrev:
Kul idé! Alltid sugen på road trip, så hänger gärna på i min e-tron 50 -20.
Kul med en e-tron! Tror den kan bli en fin underdog som kan prestera bättre än vad många väntar sig, och ge de andra bilarna en god fight tack vare sin laddeffekt.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 21:09
av Leo
Angående hastighet så känns som "maximalt exakt på hastighetsbegränsning enligt en GPS" kan vara en tydlig och enkel lösning. Det innebär då ofta +5-7 över på hastighetsmätaren och att man då flyter med vettigt i trafiken är min personliga upplevelse.

Dessutom är det enkelt att kommunicera och dessutom oantastligt om någon frågar då media och andra eventuellt håller koll på eventet. Känns onödigt att ett elbilsarrangemang riskerar att dra på sig kritik/negativa kommentarer om att man gått ut med att man får köra "lagom för fort".

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 21:25
av iAkita
Wilson skrev:
Kul idé! Alltid sugen på road trip, så hänger gärna på i min e-tron 50 -20.
Härligt, det blir en rolig mix av bilar i år! Positivt om vi kan visa att det finns en bil för alla som klarar sträckan också.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 21:46
av iAkita
Jag hoppas att samtliga nu anmälda intresserade av att delta på en gemensam middag på kvällen i Haparanda? Låt mig i så fall även veta om ni har med er en co-driver så jag kan boka bord.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 21:59
av Zalman3
iAkita skrev:
Jag hoppas att samtliga nu anmälda intresserade av att delta på en gemensam middag på kvällen i Haparanda? Låt mig i så fall även veta om ni har med er en co-driver så jag kan boka bord.
Jag kan åka med Umeå-Haparanda-Umeå.
Och vill därmed vara med på middag på kvällen i Haparanda.

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 22:02
av iAkita
Zalman3 skrev:
iAkita skrev:
Jag hoppas att samtliga nu anmälda intresserade av att delta på en gemensam middag på kvällen i Haparanda? Låt mig i så fall även veta om ni har med er en co-driver så jag kan boka bord.
Jag kan åka med Umeå-Haparanda-Umeå.
Och vill därmed vara med på middag på kvällen i Haparanda.
Ju fler desto bättre! Då bokar jag bord åt dig också!

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 22:04
av Zalman3
iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
iAkita skrev:
Jag hoppas att samtliga nu anmälda intresserade av att delta på en gemensam middag på kvällen i Haparanda? Låt mig i så fall även veta om ni har med er en co-driver så jag kan boka bord.
Jag kan åka med Umeå-Haparanda-Umeå.
Och vill därmed vara med på middag på kvällen i Haparanda.
Ju fler desto bättre! Då bokar jag bord åt dig också!
Toppen!!!

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Postat: 18 jul 2021 23:18
av Wilson
martinot skrev:
Wilson skrev:
Kul idé! Alltid sugen på road trip, så hänger gärna på i min e-tron 50 -20.
Kul med en e-tron! Tror den kan bli en fin underdog som kan prestera bättre än vad många väntar sig, och ge de andra bilarna en god fight tack vare sin laddeffekt.
Ja, jag tycker Audin funkar riktigt bra :) Nu är det ju bara lilla batteriet jag har, så väntar mig inga stordåd, men det blir en kul utmaning att försöka nå en så bra bra tid som möjligt utifrån förutsättningarna.

Var ute på en liknande (men kortare) tur i februari när vi försökte göra om AMS 75-mils elbilstest, där Model 3 presterade oväntat svagt, och vi ville se vad som händer när det inte strular så som det gjorde för AMS testförare.
I februari tävlade jag mot SR+, och det gick bättre än jag vågat hoppas på. En 55:a hade varit med och tampats i toppen med LR.
Men... Haparanda är en heelt annan resa. Ont om riktigt snabba laddare norr om Sundsvall, och då straffar sig e-trons höga förbrukning fort. Id4/Enyaq har alla förutsättningar att dra ifrån mig tack vare att de är så mycket effektivare. Och Teslorna har ju både superchargers hela vägen och snålheten på sin sida.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -elbil-12/