Sida 2 av 3

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 10 jul 2021 18:57
av heldiggrisen
MrRun skrev:
Håller med Curik. Det är just bindningstiden på 12 månader som suger. Hade varit så mycket bättre om man kunde teckna sig för 1 eller åtminstone 3 månader.
Det kan man.
0 kr i månaden 8,70kr kWh.
Seriöst, jag förstår. Jag kan också tänka mig att bara betala för den/de månaderna jag kör långt, men tyvärr funkar det inte så, Mail till Ionity kanske?
Får jag gissa 399kr per månad, för 189kr blir det nog inte.

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 10 jul 2021 19:50
av R_Edvinsson
Tecknade precis WeCharge abonnemang med rabatterad laddning hos Ionity och det är 12 månader med automatisk uppsägning så vill man fortsätta får man aktivt ta det valet.

115:- i månaden för 3.40 kommer nog att löna sig under sommaren men sen börjar jag tveka att jag tog rätt val ändå.

Man kan ladda 100kw hos tex InCharge (4.50) innan man är ikapp för abonnemanget och det vet i tusan om jag kommer komma upp i på årsbasis, eller ens på semestern..


Edit:

Att de dessutom tar en roamingavgift på EON med 1.50/kw skojar man inte bort.
7.75 istället för 5.25 är ju ett hån mot oss som använder tjänsten.

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 10 jul 2021 20:48
av mati
taliz skrev:
Traditionellt betalar man nämligen mer just för märke och prestanda. Utrymme är inte exklusivt/dyrt.
Jag väljer bil också utifrån utrymmena för mina hundar samt hur mycket bilen får dra på kroken. Resten är i princip ointressant. Varken prestanda eller märkesemblemen är nånting jag skulle betala extra för.
En Dacia Duster är mig veterligen inte eldriven. Så sett är denna jämförelse helt irrelevant. Hade den däremot gått på el och haft en dragvikt på minst 1,4 ton så hade det varit en het kandidat att bli min nästa bil.

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 10 jul 2021 22:44
av Gargamel
Förra månaden laddade jag för runt 3600kr på ionity, så en förlängd abb för mig är självklar.
Förstår de som "nödladdar" en vecka om året inte känner värdet.

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 11 jul 2021 06:27
av Swede1
Gargamel skrev:
Förra månaden laddade jag för runt 3600kr på ionity, så en förlängd abb för mig är självklar.
Förstår de som "nödladdar" en vecka om året inte känner värdet.
Oj, hur många kwh och mil är det?

Eon och vattenfall snabbladdare utan månadsavgift för ca 4-5 kr/kwh är det billigare alternativet till Ionity, men sämre täckning och färre laddare, men de bygger ut också. Priset är rimligt i förhållande till att tanka bensin.

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 11 jul 2021 06:37
av Swede1
mati skrev:
taliz skrev:
Traditionellt betalar man nämligen mer just för märke och prestanda. Utrymme är inte exklusivt/dyrt.
Jag väljer bil också utifrån utrymmena för mina hundar samt hur mycket bilen får dra på kroken. Resten är i princip ointressant. Varken prestanda eller märkesemblemen är nånting jag skulle betala extra för.
En Dacia Duster är mig veterligen inte eldriven. Så sett är denna jämförelse helt irrelevant. Hade den däremot gått på el och haft en dragvikt på minst 1,4 ton så hade det varit en het kandidat att bli min nästa bil.
Duster är en bra bil, noll vägkontakt, ungefär som etron… :P , bättre vid sämre väg. Är också less för dessa märken och fåniga säljare. MG suv med 4wd kan vara nåt, synd att man då sponsar kineserna. Men en motsvarande Dacia byggs i Europa kan vara nåt. Ehhh, tråden handlade om Ionity… :roll:

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 11 jul 2021 10:01
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
Traditionellt betalar man nämligen mer just för märke och prestanda. Utrymme är inte exklusivt/dyrt.
Jag väljer bil också utifrån utrymmena för mina hundar samt hur mycket bilen får dra på kroken. Resten är i princip ointressant. Varken prestanda eller märkesemblemen är nånting jag skulle betala extra för.
En Dacia Duster är mig veterligen inte eldriven. Så sett är denna jämförelse helt irrelevant. Hade den däremot gått på el och haft en dragvikt på minst 1,4 ton så hade det varit en het kandidat att bli min nästa bil.
Det är det många som gör, och det är inget fel med det.
Poängen var att utrymme inte är dyrt. Dvs det blir helt huvudlöst att jämföra pris(vilket heldiggrisen gjorde) mellan en Hyundai och en Tesla(eller Dacia och Porsche) om det enda man värderar är utrymme.

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 11 jul 2021 10:38
av heldiggrisen
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Traditionellt betalar man nämligen mer just för märke och prestanda. Utrymme är inte exklusivt/dyrt.
Jag väljer bil också utifrån utrymmena för mina hundar samt hur mycket bilen får dra på kroken. Resten är i princip ointressant. Varken prestanda eller märkesemblemen är nånting jag skulle betala extra för.
En Dacia Duster är mig veterligen inte eldriven. Så sett är denna jämförelse helt irrelevant. Hade den däremot gått på el och haft en dragvikt på minst 1,4 ton så hade det varit en het kandidat att bli min nästa bil.
Det är det många som gör, och det är inget fel med det.
Poängen var att utrymme inte är dyrt. Dvs det blir helt huvudlöst att jämföra pris(vilket heldiggrisen gjorde) mellan en Hyundai och en Tesla(eller Dacia och Porsche) om det enda man värderar är utrymme.
Vad menar du med att utrymme inte är dyrt?
Det skiljer 100kkr mellan M3 och MY, och det ända MY är bättre på, är utrymmet.
Sen var inte utrymmet det enda jag jämförde.
Elbil måste det vara (check på båda MY/M3och I5)
Räckvidd på 40 mil+ (check på alla 3)
Plats till vovven (M3 faller bort)
Trafiksäker (”eDuster” faller bort, inte sett NCAP på någon, men allt tyder på att båda I5 och MY får full score, MY kanske snäppet vassare)

Sen är jag som Mati, märket betyder inte så mycket. Jag hade gärna lagt till 50kkr för tillgång åt SuC, men 130kkr?
Och då har I5 jämförbar prestanda Och HUD samt V2L (som jag tycker är ett måste på elbil från 2021).

Jag tror inte som du Taliz, att Tesla kan överleva enbart på märket. Priset måste ner, kanske man kan konkurrera mot Mach-e eller Jaguar, men det är bilar som kommer sälja färre än 1000 per år i Sverige. Ska Tesla vara störst (osäker på om det är målet), så måste de konkurrera mot MEB och eGMP. M3 klarar nog det med SR+, men MY?

Jag tror I5 kommer sälja dubbelt så bra som MY när vi ser siffrorna den 31/12-2022, om inte Tesla sänker priset med minst 50kkr.

Det är inte huvudlöst att jämföra I5 och MY, båda bockar av många (kanske alla?) boxar när folk ska ha ny bil, och då tror jag inte många är villig att betala över hundra tusen i skattade pengar för ett T på motorhuven.

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 11 jul 2021 11:06
av Gargamel
Swede1 skrev:
Gargamel skrev:
Förra månaden laddade jag för runt 3600kr på ionity, så en förlängd abb för mig är självklar.
Förstår de som "nödladdar" en vecka om året inte känner värdet.
Oj, hur många kwh och mil är det?

Eon och vattenfall snabbladdare utan månadsavgift för ca 4-5 kr/kwh är det billigare alternativet till Ionity, men sämre täckning och färre laddare, men de bygger ut också. Priset är rimligt i förhållande till att tanka bensin.
828 kWh, och har spenderat nästan ett halvt dygn vid laddarna.

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 11 jul 2021 11:13
av mati
MY och I5 jämförs ju flitigt på Youtube av allehanda testare. I sort sett är det MY, ID4, Enyaq, Q4, Ioniq5 och EV6 som anses konkurrera med varandra, så som jag tolkar det. Och detta görs trots helt olika prisklasser och prestanda. Och det roligaste av allt är att de dyraste (och historiskt s k "premiumbilarna") inte nödvändigtvis anses vara bättre. Enyaq (f d budgetmärke) får generellt bättre recensioner än ID4, och ibland även till och med bättre än Q4. Ioniq 5 anser många att den spelar i en annan liga än MEB-bilarna, trots lägre pris och klassiskt budgetmärke. Tesla används ju alltid som måttstock för elbilar, och MY ligger nära till hands i det här segmentet.
Det är många gamla sanningar som håller på att kastas omkull just nu.

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 11 jul 2021 12:25
av taliz
heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Traditionellt betalar man nämligen mer just för märke och prestanda. Utrymme är inte exklusivt/dyrt.
Jag väljer bil också utifrån utrymmena för mina hundar samt hur mycket bilen får dra på kroken. Resten är i princip ointressant. Varken prestanda eller märkesemblemen är nånting jag skulle betala extra för.
En Dacia Duster är mig veterligen inte eldriven. Så sett är denna jämförelse helt irrelevant. Hade den däremot gått på el och haft en dragvikt på minst 1,4 ton så hade det varit en het kandidat att bli min nästa bil.
Det är det många som gör, och det är inget fel med det.
Poängen var att utrymme inte är dyrt. Dvs det blir helt huvudlöst att jämföra pris(vilket heldiggrisen gjorde) mellan en Hyundai och en Tesla(eller Dacia och Porsche) om det enda man värderar är utrymme.
Vad menar du med att utrymme inte är dyrt?
Det skiljer 100kkr mellan M3 och MY, och det ända MY är bättre på, är utrymmet.
Sen var inte utrymmet det enda jag jämförde.
Elbil måste det vara (check på båda MY/M3och I5)
Räckvidd på 40 mil+ (check på alla 3)
Plats till vovven (M3 faller bort)
Trafiksäker (”eDuster” faller bort, inte sett NCAP på någon, men allt tyder på att båda I5 och MY får full score, MY kanske snäppet vassare)

Sen är jag som Mati, märket betyder inte så mycket. Jag hade gärna lagt till 50kkr för tillgång åt SuC, men 130kkr?
Och då har I5 jämförbar prestanda Och HUD samt V2L (som jag tycker är ett måste på elbil från 2021).

Jag tror inte som du Taliz, att Tesla kan överleva enbart på märket. Priset måste ner, kanske man kan konkurrera mot Mach-e eller Jaguar, men det är bilar som kommer sälja färre än 1000 per år i Sverige. Ska Tesla vara störst (osäker på om det är målet), så måste de konkurrera mot MEB och eGMP. M3 klarar nog det med SR+, men MY?

Jag tror I5 kommer sälja dubbelt så bra som MY när vi ser siffrorna den 31/12-2022, om inte Tesla sänker priset med minst 50kkr.

Det är inte huvudlöst att jämföra I5 och MY, båda bockar av många (kanske alla?) boxar när folk ska ha ny bil, och då tror jag inte många är villig att betala över hundra tusen i skattade pengar för ett T på motorhuven.
Att du inte värderar märke och prestanda betyder inte att marknaden anpassar sig efter dig. Det är fortfarande just märke och prestanda som styr priserna, och så lär det förbli.
Folk sitter inte och jämför en Dacia och en Mercedes efter vilken som har mest utrymme eller "bang for the buck". Man köper en Dacia för att man vill ha en bil. Man köper en Mercedes för att man vill ha en Mercedes.

Teslas varumärke har sedan start signalerat prestanda och high tech, och det har inte förändrats. Det finns ingen Tesla som är så långsam som Hyundais bilar.
Jag tror inte Hyundai plötsligt kommer ses som premium och hett bara för att man lanserat en bil med 800v. Nyhetens behag svalnar snabbt.
Tesla är en annan liga, precis som BMW och Mercedes är en annan liga när det kommer till avgasbilar vs Hyundai.

Det är dock många som köpt Tesla för att det var det enda på marknaden. Många av dem kommer säkert välja andra, billigare, märken framöver. Det är inget konstig med det, fullt logiskt. Men att argumentera för att Tesla måste konkurrera med budgetmärken är helt fel. BMW och Mercedes konkurrerar inte med budgetmärken, så varför skulle Tesla?
Tror snarare det kan bli så att när Tesla växt sig tillräckligt stora så lanserar dom egna budgetmärken. Tesla-märket kommer förbli prestanda och high tech.

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 11 jul 2021 13:25
av Nect
taliz skrev:
heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Traditionellt betalar man nämligen mer just för märke och prestanda. Utrymme är inte exklusivt/dyrt.
Jag väljer bil också utifrån utrymmena för mina hundar samt hur mycket bilen får dra på kroken. Resten är i princip ointressant. Varken prestanda eller märkesemblemen är nånting jag skulle betala extra för.
En Dacia Duster är mig veterligen inte eldriven. Så sett är denna jämförelse helt irrelevant. Hade den däremot gått på el och haft en dragvikt på minst 1,4 ton så hade det varit en het kandidat att bli min nästa bil.
Det är det många som gör, och det är inget fel med det.
Poängen var att utrymme inte är dyrt. Dvs det blir helt huvudlöst att jämföra pris(vilket heldiggrisen gjorde) mellan en Hyundai och en Tesla(eller Dacia och Porsche) om det enda man värderar är utrymme.
Vad menar du med att utrymme inte är dyrt?
Det skiljer 100kkr mellan M3 och MY, och det ända MY är bättre på, är utrymmet.
Sen var inte utrymmet det enda jag jämförde.
Elbil måste det vara (check på båda MY/M3och I5)
Räckvidd på 40 mil+ (check på alla 3)
Plats till vovven (M3 faller bort)
Trafiksäker (”eDuster” faller bort, inte sett NCAP på någon, men allt tyder på att båda I5 och MY får full score, MY kanske snäppet vassare)

Sen är jag som Mati, märket betyder inte så mycket. Jag hade gärna lagt till 50kkr för tillgång åt SuC, men 130kkr?
Och då har I5 jämförbar prestanda Och HUD samt V2L (som jag tycker är ett måste på elbil från 2021).

Jag tror inte som du Taliz, att Tesla kan överleva enbart på märket. Priset måste ner, kanske man kan konkurrera mot Mach-e eller Jaguar, men det är bilar som kommer sälja färre än 1000 per år i Sverige. Ska Tesla vara störst (osäker på om det är målet), så måste de konkurrera mot MEB och eGMP. M3 klarar nog det med SR+, men MY?

Jag tror I5 kommer sälja dubbelt så bra som MY när vi ser siffrorna den 31/12-2022, om inte Tesla sänker priset med minst 50kkr.

Det är inte huvudlöst att jämföra I5 och MY, båda bockar av många (kanske alla?) boxar när folk ska ha ny bil, och då tror jag inte många är villig att betala över hundra tusen i skattade pengar för ett T på motorhuven.
Att du inte värderar märke och prestanda betyder inte att marknaden anpassar sig efter dig. Det är fortfarande just märke och prestanda som styr priserna, och så lär det förbli.
Folk sitter inte och jämför en Dacia och en Mercedes efter vilken som har mest utrymme eller "bang for the buck". Man köper en Dacia för att man vill ha en bil. Man köper en Mercedes för att man vill ha en Mercedes.

Teslas varumärke har sedan start signalerat prestanda och high tech, och det har inte förändrats. Det finns ingen Tesla som är så långsam som Hyundais bilar.
Jag tror inte Hyundai plötsligt kommer ses som premium och hett bara för att man lanserat en bil med 800v. Nyhetens behag svalnar snabbt.
Tesla är en annan liga, precis som BMW och Mercedes är en annan liga när det kommer till avgasbilar vs Hyundai.

Det är dock många som köpt Tesla för att det var det enda på marknaden. Många av dem kommer säkert välja andra, billigare, märken framöver. Det är inget konstig med det, fullt logiskt. Men att argumentera för att Tesla måste konkurrera med budgetmärken är helt fel. BMW och Mercedes konkurrerar inte med budgetmärken, så varför skulle Tesla?
Tror snarare det kan bli så att när Tesla växt sig tillräckligt stora så lanserar dom egna budgetmärken. Tesla-märket kommer förbli prestanda och high tech.
Håller helt med!
Men det kan vara så att t ex Hyundai försöker etablera sig inom premiumsegmentet med sina nya elbilar? Men det blir svårt och kommer ta lång tid. Hyundai är Hyundai liksom...

Lika egentligen med Tesla som vill mot premiumsegmentet men har lång väg kvar enligt mig. Däremot kör jag hellre Tesla än annan bil trots alla bekymmer Tesla har. För mig är Tesla så mycket mer än ett bilmärke.

Nu kör jag iofs inte Tesla, men det har att göra med ekonomin helt enkelt, fast mest sambon :lol:

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 11 jul 2021 14:11
av heldiggrisen
taliz skrev:
heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Traditionellt betalar man nämligen mer just för märke och prestanda. Utrymme är inte exklusivt/dyrt.
Jag väljer bil också utifrån utrymmena för mina hundar samt hur mycket bilen får dra på kroken. Resten är i princip ointressant. Varken prestanda eller märkesemblemen är nånting jag skulle betala extra för.
En Dacia Duster är mig veterligen inte eldriven. Så sett är denna jämförelse helt irrelevant. Hade den däremot gått på el och haft en dragvikt på minst 1,4 ton så hade det varit en het kandidat att bli min nästa bil.
Det är det många som gör, och det är inget fel med det.
Poängen var att utrymme inte är dyrt. Dvs det blir helt huvudlöst att jämföra pris(vilket heldiggrisen gjorde) mellan en Hyundai och en Tesla(eller Dacia och Porsche) om det enda man värderar är utrymme.
Vad menar du med att utrymme inte är dyrt?
Det skiljer 100kkr mellan M3 och MY, och det ända MY är bättre på, är utrymmet.
Sen var inte utrymmet det enda jag jämförde.
Elbil måste det vara (check på båda MY/M3och I5)
Räckvidd på 40 mil+ (check på alla 3)
Plats till vovven (M3 faller bort)
Trafiksäker (”eDuster” faller bort, inte sett NCAP på någon, men allt tyder på att båda I5 och MY får full score, MY kanske snäppet vassare)

Sen är jag som Mati, märket betyder inte så mycket. Jag hade gärna lagt till 50kkr för tillgång åt SuC, men 130kkr?
Och då har I5 jämförbar prestanda Och HUD samt V2L (som jag tycker är ett måste på elbil från 2021).

Jag tror inte som du Taliz, att Tesla kan överleva enbart på märket. Priset måste ner, kanske man kan konkurrera mot Mach-e eller Jaguar, men det är bilar som kommer sälja färre än 1000 per år i Sverige. Ska Tesla vara störst (osäker på om det är målet), så måste de konkurrera mot MEB och eGMP. M3 klarar nog det med SR+, men MY?

Jag tror I5 kommer sälja dubbelt så bra som MY när vi ser siffrorna den 31/12-2022, om inte Tesla sänker priset med minst 50kkr.

Det är inte huvudlöst att jämföra I5 och MY, båda bockar av många (kanske alla?) boxar när folk ska ha ny bil, och då tror jag inte många är villig att betala över hundra tusen i skattade pengar för ett T på motorhuven.
Att du inte värderar märke och prestanda betyder inte att marknaden anpassar sig efter dig. Det är fortfarande just märke och prestanda som styr priserna, och så lär det förbli.
Folk sitter inte och jämför en Dacia och en Mercedes efter vilken som har mest utrymme eller "bang for the buck". Man köper en Dacia för att man vill ha en bil. Man köper en Mercedes för att man vill ha en Mercedes.

Teslas varumärke har sedan start signalerat prestanda och high tech, och det har inte förändrats. Det finns ingen Tesla som är så långsam som Hyundais bilar.
Jag tror inte Hyundai plötsligt kommer ses som premium och hett bara för att man lanserat en bil med 800v. Nyhetens behag svalnar snabbt.
Tesla är en annan liga, precis som BMW och Mercedes är en annan liga när det kommer till avgasbilar vs Hyundai.

Det är dock många som köpt Tesla för att det var det enda på marknaden. Många av dem kommer säkert välja andra, billigare, märken framöver. Det är inget konstig med det, fullt logiskt. Men att argumentera för att Tesla måste konkurrera med budgetmärken är helt fel. BMW och Mercedes konkurrerar inte med budgetmärken, så varför skulle Tesla?
Tror snarare det kan bli så att när Tesla växt sig tillräckligt stora så lanserar dom egna budgetmärken. Tesla-märket kommer förbli prestanda och high tech.
Jag håller med, men ändå inte.
Tesla har 3 olika modeller i Sverige. S, X och 3. S och X är för mig premium, och kan konkurrera med Mercedes, Audi, BMW etc.
M3 (och kommande MY) är det inte. Jag tycker 3 och Y ÄR Teslas budgetmärken, även om det tyvärr inte syns på priset. Sittkomfort(jag har några hundra mil i M3LR), utrustning (inte ens någon form av insynsskydd i bagageutrymmet i MY???) och historisk byggkvalitet gör att M3 och MY hamnar (för mig personligen) i samma grupp som MEB, eGMP, Ford etc dvs. snäppet under premium. Inte att M3 är skräp, dålig, mög etc, men jag tycker inte den är premium, samma med MY(utan att ha sett den IRL).

Sen kan man ponera att M3/MY rider lite på premiumkänslan som storasyskonen har skapat, men inte nog till att jag tycker det försvarar det höga priset på MY.

Dacia, som du drog in för att löjliggöra mina åsikter, hamnar i min värld på nivå 4, pga byggkvalitet och krocksäkerhet. Priset på Duster däremot, är mycket förnuftig, och riktigare satt än priset på MY.

MX tycker jag inte kan jämföras med I5, det blir nivåskillnad. MX är premium, I5 inte.

MY mot I5 däremot, tycker jag är helt koscher att jämföra rakt av, MY blir inte premium enbart för att en kines har kletat ett T på huven.

….men jag er en av de som inte tycker Mercedes A klass är premium heller :D

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 11 jul 2021 14:47
av OfarligTesla
heldiggrisen skrev:
Jag håller med, men ändå inte.
Tesla har 3 olika modeller i Sverige. S, X och 3. S och X är för mig premium, och kan konkurrera med Mercedes, Audi, BMW etc.
M3 (och kommande MY) är det inte. Jag tycker 3 och Y ÄR Teslas budgetmärken, även om det tyvärr inte syns på priset. Sittkomfort(jag har några hundra mil i M3LR), utrustning (inte ens någon form av insynsskydd i bagageutrymmet i MY???) och historisk byggkvalitet gör att M3 och MY hamnar (för mig personligen) i samma grupp som MEB, eGMP, Ford etc dvs. snäppet under premium. Inte att M3 är skräp, dålig, mög etc, men jag tycker inte den är premium, samma med MY(utan att ha sett den IRL).

Sen kan man ponera att M3/MY rider lite på premiumkänslan som storasyskonen har skapat, men inte nog till att jag tycker det försvarar det höga priset på MY.

Dacia, som du drog in för att löjliggöra mina åsikter, hamnar i min värld på nivå 4, pga byggkvalitet och krocksäkerhet. Priset på Duster däremot, är mycket förnuftig, och riktigare satt än priset på MY.

MX tycker jag inte kan jämföras med I5, det blir nivåskillnad. MX är premium, I5 inte.

MY mot I5 däremot, tycker jag är helt koscher att jämföra rakt av, MY blir inte premium enbart för att en kines har kletat ett T på huven.

….men jag er en av de som inte tycker Mercedes A klass är premium heller :D
Fast du får ju jämföra med annat i segmentet, en Mercedes A-klass är ju mer premium än en Golf även om den inte är premium jämfört med de större syskonen. Sen tycker jag rent genrellt det är många som bara fokuserar på sådant som gjorde bilar premium för 20 år sedan som sömmar, läder och paneltyper osv, det är en del men idag är även teknik en del av premium. Det är inte premium med en laggande navigation t.ex.. Premiumsegmentet är helt enkelt bredare än tidigare, Tyskarna har ju alltid haft sina områden som de varit bäst på utan att man kallat de andra för “icke premium”. På samma sätt är det nu, Tesla ligger lite efter på interiörkvalité men ligger före på annat.

Sen undrar jag om du har suttit i och kört den nya 3an (dvs en från 2021)? Det händer ju väldigt mycket nämligen och det har förbättrats en hel del, personligen hade jag placerat den en bra bit över en ID3 vad gäller kvalitén i interiören. Till och med min far som är mer klassisk i vad han är intresserad av beställde en Model Y när han kört min nya 3a, det efter att ha kikat på och kört i princip allt annat som gått att kolla på från de andra och var inne på en ID4. Han tyckte samma sak som jag, interiören är inte på samma nivå som Audi/BMW/Mercedes men ändå ett steg upp från VWs bilar samtidigt som infotainment var bättre än Tyskarna han testade.

Sen kan man ju jämföra allt ändå, man kan jämföra en Skoda med en Audi också men det blir ju svårt att argumentera för att Audin bör vara billigare för att Skodan är billigare. Det som spelar roll är ju vad marknaden är villig att betala och där ändrar ju Tesla priserna hela tiden för att matcha priset mot efterfrågan.

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 11 jul 2021 15:10
av heldiggrisen
Men jag argumenterar inte med att två olika klassar bilar ska ha olik prissättning :!:
Jag argumenterar för att en bil (Ioniq 5) som jag anser vara fullt på höjd med en annan bil (MY) borde ha ungefärlig samma pris.

Jag tror Hyundai Sverige har missat på blinken med sina 40kkr i rabatt, jag tror marknadspriset på en fullspäckat I5 bör vara runt 650kkr.

Jag tror också Tesla är felprisat med runt 30-50kkr, så 650kkr vs ~700kkr, så har man to ganska lika bilar, varav en har stor fördel av eget snabbladdningsnät, 0,2 sekunder snabbare till 100 och 5 mil längre räckvidd.

Nu är det bevisligen inte så, och ni får jättegärna tycka att MY är av bättre märke, men jag tror verkligen inte marknaden håller med om att MY ska kosta mellan 130 och 200kkr mer än I5.

Jag tycker fortfarande Golf känns bättre än A-klass och jag har ägd båda.

Ska provköra 2021 M3 så fort Malmö har en inne, kanske jag ändrar uppfattning :D

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 11 jul 2021 15:32
av OfarligTesla
heldiggrisen skrev:
Men jag argumenterar inte med att två olika klassar bilar ska ha olik prissättning :!:
Jag argumenterar för att en bil (Ioniq 5) som jag anser vara fullt på höjd med en annan bil (MY) borde ha ungefärlig samma pris.

Jag tror Hyundai Sverige har missat på blinken med sina 40kkr i rabatt, jag tror marknadspriset på en fullspäckat I5 bör vara runt 650kkr.

Jag tror också Tesla är felprisat med runt 30-50kkr, så 650kkr vs ~700kkr, så har man to ganska lika bilar, varav en har stor fördel av eget snabbladdningsnät, 0,2 sekunder snabbare till 100 och 5 mil längre räckvidd.

Nu är det bevisligen inte så, och ni får jättegärna tycka att MY är av bättre märke, men jag tror verkligen inte marknaden håller med om att MY ska kosta mellan 130 och 200kkr mer än I5.

Jag tycker fortfarande Golf känns bättre än A-klass och jag har ägd båda.

Ska provköra 2021 M3 så fort Malmö har en inne, kanske jag ändrar uppfattning :D
Ja jag håller väl med dig om att Model Y är dyrare än var den kommer hamna, när initiala efterfrågan mättas lär priset gå ner 30-50k. Vilket ju är Teslas sätt att maximera intäkterna, ta mer när det går men sänka lite när man vill trycka ut fler bilar.

Jag tror helt klart Tesla kommer fortsätta sälja Model Y utan problem, även om de tar betydligt mer för den än Ioniq 5. Båda kan ju sälja bra nämligen, det finns gott om kunder just nu och Hyundai kan knappast leverera tillräckligt med bilar för att mätta marknaden. Men vi får se vad som händer, jag tror i var fall inte att Model Y försäljningen tankar fullständigt nu när Ioniq 5 finns utan folk kommer fortsatt betala mer för den.

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 11 jul 2021 21:46
av Bjelke
Nect skrev:
taliz skrev:
heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Jag väljer bil också utifrån utrymmena för mina hundar samt hur mycket bilen får dra på kroken. Resten är i princip ointressant. Varken prestanda eller märkesemblemen är nånting jag skulle betala extra för.
En Dacia Duster är mig veterligen inte eldriven. Så sett är denna jämförelse helt irrelevant. Hade den däremot gått på el och haft en dragvikt på minst 1,4 ton så hade det varit en het kandidat att bli min nästa bil.
Det är det många som gör, och det är inget fel med det.
Poängen var att utrymme inte är dyrt. Dvs det blir helt huvudlöst att jämföra pris(vilket heldiggrisen gjorde) mellan en Hyundai och en Tesla(eller Dacia och Porsche) om det enda man värderar är utrymme.
Vad menar du med att utrymme inte är dyrt?
Det skiljer 100kkr mellan M3 och MY, och det ända MY är bättre på, är utrymmet.
Sen var inte utrymmet det enda jag jämförde.
Elbil måste det vara (check på båda MY/M3och I5)
Räckvidd på 40 mil+ (check på alla 3)
Plats till vovven (M3 faller bort)
Trafiksäker (”eDuster” faller bort, inte sett NCAP på någon, men allt tyder på att båda I5 och MY får full score, MY kanske snäppet vassare)

Sen är jag som Mati, märket betyder inte så mycket. Jag hade gärna lagt till 50kkr för tillgång åt SuC, men 130kkr?
Och då har I5 jämförbar prestanda Och HUD samt V2L (som jag tycker är ett måste på elbil från 2021).

Jag tror inte som du Taliz, att Tesla kan överleva enbart på märket. Priset måste ner, kanske man kan konkurrera mot Mach-e eller Jaguar, men det är bilar som kommer sälja färre än 1000 per år i Sverige. Ska Tesla vara störst (osäker på om det är målet), så måste de konkurrera mot MEB och eGMP. M3 klarar nog det med SR+, men MY?

Jag tror I5 kommer sälja dubbelt så bra som MY när vi ser siffrorna den 31/12-2022, om inte Tesla sänker priset med minst 50kkr.

Det är inte huvudlöst att jämföra I5 och MY, båda bockar av många (kanske alla?) boxar när folk ska ha ny bil, och då tror jag inte många är villig att betala över hundra tusen i skattade pengar för ett T på motorhuven.
Att du inte värderar märke och prestanda betyder inte att marknaden anpassar sig efter dig. Det är fortfarande just märke och prestanda som styr priserna, och så lär det förbli.
Folk sitter inte och jämför en Dacia och en Mercedes efter vilken som har mest utrymme eller "bang for the buck". Man köper en Dacia för att man vill ha en bil. Man köper en Mercedes för att man vill ha en Mercedes.

Teslas varumärke har sedan start signalerat prestanda och high tech, och det har inte förändrats. Det finns ingen Tesla som är så långsam som Hyundais bilar.
Jag tror inte Hyundai plötsligt kommer ses som premium och hett bara för att man lanserat en bil med 800v. Nyhetens behag svalnar snabbt.
Tesla är en annan liga, precis som BMW och Mercedes är en annan liga när det kommer till avgasbilar vs Hyundai.

Det är dock många som köpt Tesla för att det var det enda på marknaden. Många av dem kommer säkert välja andra, billigare, märken framöver. Det är inget konstig med det, fullt logiskt. Men att argumentera för att Tesla måste konkurrera med budgetmärken är helt fel. BMW och Mercedes konkurrerar inte med budgetmärken, så varför skulle Tesla?
Tror snarare det kan bli så att när Tesla växt sig tillräckligt stora så lanserar dom egna budgetmärken. Tesla-märket kommer förbli prestanda och high tech.
Håller helt med!
Men det kan vara så att t ex Hyundai försöker etablera sig inom premiumsegmentet med sina nya elbilar? Men det blir svårt och kommer ta lång tid. Hyundai är Hyundai liksom...

Lika egentligen med Tesla som vill mot premiumsegmentet men har lång väg kvar enligt mig. Däremot kör jag hellre Tesla än annan bil trots alla bekymmer Tesla har. För mig är Tesla så mycket mer än ett bilmärke.

Nu kör jag iofs inte Tesla, men det har att göra med ekonomin helt enkelt, fast mest sambon :lol:
Din sambo får väl umgås med min lite så löser den biten sig ;) :mrgreen: :lol:

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 11 jul 2021 21:59
av iAkita
taliz skrev:
heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Traditionellt betalar man nämligen mer just för märke och prestanda. Utrymme är inte exklusivt/dyrt.
Jag väljer bil också utifrån utrymmena för mina hundar samt hur mycket bilen får dra på kroken. Resten är i princip ointressant. Varken prestanda eller märkesemblemen är nånting jag skulle betala extra för.
En Dacia Duster är mig veterligen inte eldriven. Så sett är denna jämförelse helt irrelevant. Hade den däremot gått på el och haft en dragvikt på minst 1,4 ton så hade det varit en het kandidat att bli min nästa bil.
Det är det många som gör, och det är inget fel med det.
Poängen var att utrymme inte är dyrt. Dvs det blir helt huvudlöst att jämföra pris(vilket heldiggrisen gjorde) mellan en Hyundai och en Tesla(eller Dacia och Porsche) om det enda man värderar är utrymme.
Vad menar du med att utrymme inte är dyrt?
Det skiljer 100kkr mellan M3 och MY, och det ända MY är bättre på, är utrymmet.
Sen var inte utrymmet det enda jag jämförde.
Elbil måste det vara (check på båda MY/M3och I5)
Räckvidd på 40 mil+ (check på alla 3)
Plats till vovven (M3 faller bort)
Trafiksäker (”eDuster” faller bort, inte sett NCAP på någon, men allt tyder på att båda I5 och MY får full score, MY kanske snäppet vassare)

Sen är jag som Mati, märket betyder inte så mycket. Jag hade gärna lagt till 50kkr för tillgång åt SuC, men 130kkr?
Och då har I5 jämförbar prestanda Och HUD samt V2L (som jag tycker är ett måste på elbil från 2021).

Jag tror inte som du Taliz, att Tesla kan överleva enbart på märket. Priset måste ner, kanske man kan konkurrera mot Mach-e eller Jaguar, men det är bilar som kommer sälja färre än 1000 per år i Sverige. Ska Tesla vara störst (osäker på om det är målet), så måste de konkurrera mot MEB och eGMP. M3 klarar nog det med SR+, men MY?

Jag tror I5 kommer sälja dubbelt så bra som MY när vi ser siffrorna den 31/12-2022, om inte Tesla sänker priset med minst 50kkr.

Det är inte huvudlöst att jämföra I5 och MY, båda bockar av många (kanske alla?) boxar när folk ska ha ny bil, och då tror jag inte många är villig att betala över hundra tusen i skattade pengar för ett T på motorhuven.
...

Jag tror inte Hyundai plötsligt kommer ses som premium och hett bara för att man lanserat en bil med 800v. Nyhetens behag svalnar snabbt.
Tesla är en annan liga, precis som BMW och Mercedes är en annan liga när det kommer till avgasbilar vs Hyundai.
...
Jag håller helt med om detta. När Kona och e-Niro lanserades var de i en klass för sig, om man inte räknade in Tesla. De var i princip de första elbilarna förutom Tesla (kanske iPace också fanns då?) som var andvändbara på långfärder. Det var flera stycken här på forumet som skrev att de aldrig ens skulle övervägt en Kia tidigare men att det plötsligt kändes som ett alternativ. Ett par år senare omnämndes Kona och e-Niro mest som plastiga koreanska skrammelburkar här på forumet...

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 11 jul 2021 22:07
av Aida
iAkita skrev:
taliz skrev:
heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
Traditionellt betalar man nämligen mer just för märke och prestanda. Utrymme är inte exklusivt/dyrt.
Jag väljer bil också utifrån utrymmena för mina hundar samt hur mycket bilen får dra på kroken. Resten är i princip ointressant. Varken prestanda eller märkesemblemen är nånting jag skulle betala extra för.
En Dacia Duster är mig veterligen inte eldriven. Så sett är denna jämförelse helt irrelevant. Hade den däremot gått på el och haft en dragvikt på minst 1,4 ton så hade det varit en het kandidat att bli min nästa bil.
Det är det många som gör, och det är inget fel med det.
Poängen var att utrymme inte är dyrt. Dvs det blir helt huvudlöst att jämföra pris(vilket heldiggrisen gjorde) mellan en Hyundai och en Tesla(eller Dacia och Porsche) om det enda man värderar är utrymme.
Vad menar du med att utrymme inte är dyrt?
Det skiljer 100kkr mellan M3 och MY, och det ända MY är bättre på, är utrymmet.
Sen var inte utrymmet det enda jag jämförde.
Elbil måste det vara (check på båda MY/M3och I5)
Räckvidd på 40 mil+ (check på alla 3)
Plats till vovven (M3 faller bort)
Trafiksäker (”eDuster” faller bort, inte sett NCAP på någon, men allt tyder på att båda I5 och MY får full score, MY kanske snäppet vassare)

Sen är jag som Mati, märket betyder inte så mycket. Jag hade gärna lagt till 50kkr för tillgång åt SuC, men 130kkr?
Och då har I5 jämförbar prestanda Och HUD samt V2L (som jag tycker är ett måste på elbil från 2021).

Jag tror inte som du Taliz, att Tesla kan överleva enbart på märket. Priset måste ner, kanske man kan konkurrera mot Mach-e eller Jaguar, men det är bilar som kommer sälja färre än 1000 per år i Sverige. Ska Tesla vara störst (osäker på om det är målet), så måste de konkurrera mot MEB och eGMP. M3 klarar nog det med SR+, men MY?

Jag tror I5 kommer sälja dubbelt så bra som MY när vi ser siffrorna den 31/12-2022, om inte Tesla sänker priset med minst 50kkr.

Det är inte huvudlöst att jämföra I5 och MY, båda bockar av många (kanske alla?) boxar när folk ska ha ny bil, och då tror jag inte många är villig att betala över hundra tusen i skattade pengar för ett T på motorhuven.
...

Jag tror inte Hyundai plötsligt kommer ses som premium och hett bara för att man lanserat en bil med 800v. Nyhetens behag svalnar snabbt.
Tesla är en annan liga, precis som BMW och Mercedes är en annan liga när det kommer till avgasbilar vs Hyundai.
...
[/quote]

Jag håller helt med om detta. När Kona och e-Niro lanserades var de i en klass för sig, om man inte räknade in Tesla. De var i princip de första elbilarna förutom Tesla (kanske iPace också fanns då?) som var andvändbara på långfärder. Det var flera stycken här på forumet som skrev att de aldrig ens skulle övervägt en Kia tidigare men att det plötsligt kändes som ett alternativ. Ett par år senare omnämndes Kona och e-Niro mest som plastiga koreanska skrammelburkar här på forumet...[/quote]


Vad är din poäng? Att folk som skaffade dem blev besvikna? Eller att de lyft sig ordentligt och ligger i framkant? Jag fattar inte

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 11 jul 2021 22:49
av iAkita
Aida skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
...

Jag tror inte Hyundai plötsligt kommer ses som premium och hett bara för att man lanserat en bil med 800v. Nyhetens behag svalnar snabbt.
Tesla är en annan liga, precis som BMW och Mercedes är en annan liga när det kommer till avgasbilar vs Hyundai.
...
Jag håller helt med om detta. När Kona och e-Niro lanserades var de i en klass för sig, om man inte räknade in Tesla. De var i princip de första elbilarna förutom Tesla (kanske iPace också fanns då?) som var andvändbara på långfärder. Det var flera stycken här på forumet som skrev att de aldrig ens skulle övervägt en Kia tidigare men att det plötsligt kändes som ett alternativ. Ett par år senare omnämndes Kona och e-Niro mest som plastiga koreanska skrammelburkar här på forumet...

Vad är din poäng? Att folk som skaffade dem blev besvikna? Eller att de lyft sig ordentligt och ligger i framkant? Jag fattar inte
Läs den del av Taliz inlägg som jag citerade och svarade på så förstår du nog.

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 11 jul 2021 22:55
av Aida
iAkita skrev:
Aida skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
...

Jag tror inte Hyundai plötsligt kommer ses som premium och hett bara för att man lanserat en bil med 800v. Nyhetens behag svalnar snabbt.
Tesla är en annan liga, precis som BMW och Mercedes är en annan liga när det kommer till avgasbilar vs Hyundai.
...
Jag håller helt med om detta. När Kona och e-Niro lanserades var de i en klass för sig, om man inte räknade in Tesla. De var i princip de första elbilarna förutom Tesla (kanske iPace också fanns då?) som var andvändbara på långfärder. Det var flera stycken här på forumet som skrev att de aldrig ens skulle övervägt en Kia tidigare men att det plötsligt kändes som ett alternativ. Ett par år senare omnämndes Kona och e-Niro mest som plastiga koreanska skrammelburkar här på forumet...

Vad är din poäng? Att folk som skaffade dem blev besvikna? Eller att de lyft sig ordentligt och ligger i framkant? Jag fattar inte
Läs den del av Taliz inlägg som jag citerade och svarade på så förstår du nog.
Aha alt 1 alltså. Jag tror inte att det är så enkelt som att man kan kolla märke för märke. Nuförtiden får man kolla på modell för modell. Kia Stinger är ju ngt helt annat när det gäller upplevd kavlitetskänsla och komfort än en Kia Rio. Precis som en VW Touareg och en ID3. Ibland så ger sig bilfabrikanterna fan på atta skapa en halo-produkt helt enkelt. Kolla på Ioniq 5 som höjs till skyarna samtidigt som samtidigt presenterade Hyundai Tuscon sågas på samma punkter… sen f.ö tror jag att den ansiktslyfta Eniro upplevs helt annorlunda än de första.

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 11 jul 2021 23:09
av iAkita
Aida skrev:
iAkita skrev:
Aida skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
...

Jag tror inte Hyundai plötsligt kommer ses som premium och hett bara för att man lanserat en bil med 800v. Nyhetens behag svalnar snabbt.
Tesla är en annan liga, precis som BMW och Mercedes är en annan liga när det kommer till avgasbilar vs Hyundai.
...
Jag håller helt med om detta. När Kona och e-Niro lanserades var de i en klass för sig, om man inte räknade in Tesla. De var i princip de första elbilarna förutom Tesla (kanske iPace också fanns då?) som var andvändbara på långfärder. Det var flera stycken här på forumet som skrev att de aldrig ens skulle övervägt en Kia tidigare men att det plötsligt kändes som ett alternativ. Ett par år senare omnämndes Kona och e-Niro mest som plastiga koreanska skrammelburkar här på forumet...

Vad är din poäng? Att folk som skaffade dem blev besvikna? Eller att de lyft sig ordentligt och ligger i framkant? Jag fattar inte
Läs den del av Taliz inlägg som jag citerade och svarade på så förstår du nog.
Aha alt 1 alltså. Jag tror inte att det är så enkelt som att man kan kolla märke för märke. Nuförtiden får man kolla på modell för modell. Kia Stinger är ju ngt helt annat när det gäller upplevd kavlitetskänsla och komfort än en Kia Rio. Precis som en VW Touareg och en ID3. Ibland så ger sig bilfabrikanterna fan på atta skapa en halo-produkt helt enkelt. Kolla på Ioniq 5 som höjs till skyarna samtidigt som samtidigt presenterade Hyundai Tuscon sågas på samma punkter… sen f.ö tror jag att den ansiktslyfta Eniro upplevs helt annorlunda än de första.
Nej, det var inte det jag menade. De som faktiskt skaffade e-Niro blev inte besvikna utifrån vad jag sett i Facebookgruppen, tvärt om. Men de som faktiskt skaffade e-Niro var inte samma människor som sa att de för första gången övervägt Kia trots att de tidigare kört Tessa eller premiummärken . Så snart det kom alternativ i de segmenten var Kian inte intressant längre.

Precis som taliz skrev så blir en bil inte premium enbart för att den laddar snabbt med 800V eller för den delen har riktigt lång räckvidd, vilket e-Niro hade på den tiden (och fortfarande har).

Den enda skillnaden mellan den gamla och den ansiktslyfta e-Niron är en lite större skärm och allmänt trevligare instrumentbräda. Hade de uppdaterat laddhastigheten samtidigt hade jag övervägt den igen.

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 11 jul 2021 23:20
av Aida
iAkita skrev:
Aida skrev:
iAkita skrev:
Aida skrev:
...

Jag tror inte Hyundai plötsligt kommer ses som premium och hett bara för att man lanserat en bil med 800v. Nyhetens behag svalnar snabbt.
Tesla är en annan liga, precis som BMW och Mercedes är en annan liga när det kommer till avgasbilar vs Hyundai.
...
Jag håller helt med om detta. När Kona och e-Niro lanserades var de i en klass för sig, om man inte räknade in Tesla. De var i princip de första elbilarna förutom Tesla (kanske iPace också fanns då?) som var andvändbara på långfärder. Det var flera stycken här på forumet som skrev att de aldrig ens skulle övervägt en Kia tidigare men att det plötsligt kändes som ett alternativ. Ett par år senare omnämndes Kona och e-Niro mest som plastiga koreanska skrammelburkar här på forumet...

Vad är din poäng? Att folk som skaffade dem blev besvikna? Eller att de lyft sig ordentligt och ligger i framkant? Jag fattar inte
Läs den del av Taliz inlägg som jag citerade och svarade på så förstår du nog.
Aha alt 1 alltså. Jag tror inte att det är så enkelt som att man kan kolla märke för märke. Nuförtiden får man kolla på modell för modell. Kia Stinger är ju ngt helt annat när det gäller upplevd kavlitetskänsla och komfort än en Kia Rio. Precis som en VW Touareg och en ID3. Ibland så ger sig bilfabrikanterna fan på atta skapa en halo-produkt helt enkelt. Kolla på Ioniq 5 som höjs till skyarna samtidigt som samtidigt presenterade Hyundai Tuscon sågas på samma punkter… sen f.ö tror jag att den ansiktslyfta Eniro upplevs helt annorlunda än de första.[/quote]

Nej, det var inte det jag menade. De som faktiskt skaffade e-Niro blev inte besvikna utifrån vad jag sett i Facebookgruppen, tvärt om. Men de som faktiskt skaffade e-Niro var inte samma människor som sa att de för första gången övervägt Kia trots att de tidigare kört Tessa eller premiummärken . Så snart det kom alternativ i de segmenten var Kian inte intressant längre.

Precis som taliz skrev så blir en bil inte premium enbart för att den laddar snabbt med 800V eller för den delen har riktigt lång räckvidd, vilket e-Niro hade på den tiden (och fortfarande har).

Den enda skillnaden mellan den gamla och den ansiktslyfta e-Niron är en lite större skärm och allmänt trevligare instrumentbräda. Hade de uppdaterat laddhastigheten samtidigt hade jag övervägt den igen.[/quote]



Premium behöver inte innebära bättre teknik el bättre bil. Utan endast märket och image med ev upplevd kvalitetskänsla. Jämför Audi Q4 Etron och Skoda Enyaq el ännu bättre som Martinot gjorde VW Golf med MB A-klass. De förra generationerna så sög mercan - var bullrig och trång men var ändå dyrare och mer premium. Kolla på nya - består till stora delar av Renaultdelar såsom hela drivlinan inkl motorn. Vi är väldigt varumärkeskänsliga i sverige och följa john tänk. Men titta på produkten ist. Kul när elbilar vänder lite uppochner på invanda begrepp i bilvärlden och koreaner kan utklassa tex mercedes och bmw. Om de då dessutom får till bra komfort, bra kvalitetskäsnla, nytt märke samt cool design så kan det mkt väl lyckas med Ioniq 5

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 11 jul 2021 23:33
av iAkita
Aida skrev:
iAkita skrev:
Aida skrev:

Aha alt 1 alltså. Jag tror inte att det är så enkelt som att man kan kolla märke för märke. Nuförtiden får man kolla på modell för modell. Kia Stinger är ju ngt helt annat när det gäller upplevd kavlitetskänsla och komfort än en Kia Rio. Precis som en VW Touareg och en ID3. Ibland så ger sig bilfabrikanterna fan på atta skapa en halo-produkt helt enkelt. Kolla på Ioniq 5 som höjs till skyarna samtidigt som samtidigt presenterade Hyundai Tuscon sågas på samma punkter… sen f.ö tror jag att den ansiktslyfta Eniro upplevs helt annorlunda än de första.
Nej, det var inte det jag menade. De som faktiskt skaffade e-Niro blev inte besvikna utifrån vad jag sett i Facebookgruppen, tvärt om. Men de som faktiskt skaffade e-Niro var inte samma människor som sa att de för första gången övervägt Kia trots att de tidigare kört Tessa eller premiummärken . Så snart det kom alternativ i de segmenten var Kian inte intressant längre.

Precis som taliz skrev så blir en bil inte premium enbart för att den laddar snabbt med 800V eller för den delen har riktigt lång räckvidd, vilket e-Niro hade på den tiden (och fortfarande har).

Den enda skillnaden mellan den gamla och den ansiktslyfta e-Niron är en lite större skärm och allmänt trevligare instrumentbräda. Hade de uppdaterat laddhastigheten samtidigt hade jag övervägt den igen.


Premium behöver inte innebära bättre teknik el bättre bil. Utan endast märket och image med ev upplevd kvalitetskänsla. Jämför Audi Q4 Etron och Skoda Enyaq el ännu bättre som Martinot gjorde VW Golf med MB A-klass. De förra generationerna så sög mercan - var bullrig och trång men var ändå dyrare och mer premium. Kolla på nya - består till stora delar av Renaultdelar såsom hela drivlinan inkl motorn. Vi är väldigt varumärkeskänsliga i sverige och följa john tänk. Men titta på produkten ist. Kul när elbilar vänder lite uppochner på invanda begrepp i bilvärlden och koreaner kan utklassa tex mercedes och bmw. Om de då dessutom får till bra komfort, bra kvalitetskäsnla, nytt märke samt cool design så kan det mkt väl lyckas med Ioniq 5
Klart de kan lyckas med Ionic 5, men det har ingenting att göra med att de vänder upp och ner på invanda begrepp i bilvärlden. Det säljs redan nu fler Kia/Hyundai än vad BMW och Mercedes (och självklart Tesla) säljer. Många av dessa har sedan flera år "utklassat" premiumbilar vad det gäller teknisk utrustning som man får med i grundutförandet. Det gör dem inte till premium. Om 2-3 år, när det finns ett gäng elbilar med jämförbar räckvidd och laddeffekt som Ionic 5, så kommer plötsligt Ionic 5 vara en helt vandig Hyundai i folks ögon. Precis som det blev med Kia e-Niro.

Personligen bryr jag inte mig ett endaste dugg om något av detta. För mig är det viktigare att känna att jag gör ett bra köp än att känna att andra tycker att jag gör ett bra köp. Men det är jag det och alla är vi olika. Det tror jag inte Ionic 5 kommer ändra på.

Men har vi hamnat lite off topic nu kanske?

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity

Postat: 11 jul 2021 23:40
av Aida
iAkita skrev:
Aida skrev:
iAkita skrev:
Aida skrev:

Aha alt 1 alltså. Jag tror inte att det är så enkelt som att man kan kolla märke för märke. Nuförtiden får man kolla på modell för modell. Kia Stinger är ju ngt helt annat när det gäller upplevd kavlitetskänsla och komfort än en Kia Rio. Precis som en VW Touareg och en ID3. Ibland så ger sig bilfabrikanterna fan på atta skapa en halo-produkt helt enkelt. Kolla på Ioniq 5 som höjs till skyarna samtidigt som samtidigt presenterade Hyundai Tuscon sågas på samma punkter… sen f.ö tror jag att den ansiktslyfta Eniro upplevs helt annorlunda än de första.
Nej, det var inte det jag menade. De som faktiskt skaffade e-Niro blev inte besvikna utifrån vad jag sett i Facebookgruppen, tvärt om. Men de som faktiskt skaffade e-Niro var inte samma människor som sa att de för första gången övervägt Kia trots att de tidigare kört Tessa eller premiummärken . Så snart det kom alternativ i de segmenten var Kian inte intressant längre.

Precis som taliz skrev så blir en bil inte premium enbart för att den laddar snabbt med 800V eller för den delen har riktigt lång räckvidd, vilket e-Niro hade på den tiden (och fortfarande har).

Den enda skillnaden mellan den gamla och den ansiktslyfta e-Niron är en lite större skärm och allmänt trevligare instrumentbräda. Hade de uppdaterat laddhastigheten samtidigt hade jag övervägt den igen.


Premium behöver inte innebära bättre teknik el bättre bil. Utan endast märket och image med ev upplevd kvalitetskänsla. Jämför Audi Q4 Etron och Skoda Enyaq el ännu bättre som Martinot gjorde VW Golf med MB A-klass. De förra generationerna så sög mercan - var bullrig och trång men var ändå dyrare och mer premium. Kolla på nya - består till stora delar av Renaultdelar såsom hela drivlinan inkl motorn. Vi är väldigt varumärkeskänsliga i sverige och följa john tänk. Men titta på produkten ist. Kul när elbilar vänder lite uppochner på invanda begrepp i bilvärlden och koreaner kan utklassa tex mercedes och bmw. Om de då dessutom får till bra komfort, bra kvalitetskäsnla, nytt märke samt cool design så kan det mkt väl lyckas med Ioniq 5
Klart de kan lyckas med Ionic 5, men det har ingenting att göra med att de vänder upp och ner på invanda begrepp i bilvärlden. Det säljs redan nu fler Kia/Hyundai än vad BMV och Mercedes (och självklart Tesla) säljer. Många av dessa har sedan flera år "utklassat" premiumbilar vad det gäller teknisk utrustning som man får med i grundutförandet. Det gör dem inte till premium. Om 2-3 år, när det finns ett gäng elbilar med jämförbar räckvidd och laddeffekt som Ionic 5, så kommer plötsligt Ionic 5 vara en helt vandig Hyundai i folks ögon. Precis som det blev med Kia e-Niro.

Personligen bryr jag inte mig ett endaste dugg om något av detta. För mig är det viktigare att känna att jag gör ett bra köp än att känna att andra tycker att jag gör ett bra köp. Men det är jag det och alla är vi olika. Det tror jag inte Ionic 5 kommer ändra på.

Men har vi hamnat lite off topic nu kanske?

…lyckas att bli en premiumprodukt i svenssons ögon menade jag. Med mkt mediauppmärksamhet så… Kolla på senaste Förnuft och känsla på YT.