Sida 2 av 2
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Postat: 02 jun 2021 15:26
av martinot
avtryck skrev:Känns relaterat här
Jag reggade mig hos några som Mer & Fortum om jag - mot förmodan - skulle behöva nyttja andra laddnätverk än Teslas (och min laddning hemma). Gällande E-on ser det ut som man måste ladda med pengar direkt nu när man registrerar sig snarare än att koppla ett kort. Är det så, finns det ingen annan lösning hos dem? Det är jag inte så sugen på om jag kan slippa.
-Jimmy
Se tidigare post av mig:
viewtopic.php?f=63&t=25385&start=10#p531452
Har inte testat det själv, men ser ut som man kan betala direkt med kort vid behov.
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Postat: 02 jun 2021 18:34
av krille
avtryck skrev:Känns relaterat här
Jag reggade mig hos några som Mer & Fortum om jag - mot förmodan - skulle behöva nyttja andra laddnätverk än Teslas (och min laddning hemma). Gällande E-on ser det ut som man måste ladda med pengar direkt nu när man registrerar sig snarare än att koppla ett kort. Är det så, finns det ingen annan lösning hos dem? Det är jag inte så sugen på om jag kan slippa.
-Jimmy
Hos Eon kan man betala med Okq8-appen utan att fylla på ett saldo först (dvs man betalar bara faktiska summan för laddningen)
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Postat: 05 jun 2021 17:53
av Erxon
borgward skrev:Skaffa rfid tag direkt hos
https://www.virta.global/ istället för e.on. det är virtas lösning som ligger bakom många laddoperatörer. Pris och villkor är samma. Och i mitt tycke har de de den högsta driftsäkerheten av de jag testat. Och en coolare tagg!
Erxon skrev:Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
laddbrickor.jpg
Kollade lite snabbt på dem, fundering bara.
När jag kollade lite på några E.on laddare som jag brukar ladda på bl.a. Tönnebro stod priset 5,94 kr/kWh hos dem medans Bee (Mer) tar 5,00 kr/kWh med någon kryptisk notering om att registrerade betalar mindre
Blir det annat pris om man gör en registrering?
Sen tar de också avgift, eller som de stod en minimiavgift per månad på 10:-. Laddar man regelbundet så är det inga problem men det är inte heller någon summa man kommer reagera över om man som jag egentligen inte snabbladdar så ofta.
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Postat: 06 jun 2021 08:49
av borgward
Erxon skrev:borgward skrev:Skaffa rfid tag direkt hos
https://www.virta.global/ istället för e.on. det är virtas lösning som ligger bakom många laddoperatörer. Pris och villkor är samma. Och i mitt tycke har de de den högsta driftsäkerheten av de jag testat. Och en coolare tagg!
Erxon skrev:Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
laddbrickor.jpg
Kollade lite snabbt på dem, fundering bara.
När jag kollade lite på några E.on laddare som jag brukar ladda på bl.a. Tönnebro stod priset 5,94 kr/kWh hos dem medans Bee (Mer) tar 5,00 kr/kWh med någon kryptisk notering om att registrerade betalar mindre
Blir det annat pris om man gör en registrering?
Sen tar de också avgift, eller som de stod en minimiavgift per månad på 10:-. Laddar man regelbundet så är det inga problem men det är inte heller någon summa man kommer reagera över om man som jag egentligen inte snabbladdar så ofta.
Min spaning om pris gällde att använda virtas betallösning på just e.ons nät - där verkar det vara samma pris! Sedan har virta roaming/samarbete med ANDRA nät också inkl ionity - och där kan priserna diffa. Priserna som visas i appen är samma oberoende av registrering eller ej.
Jag stör mig också på otyget med förskottsbetalning- men har svalt förtreten i virtas fall.
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Postat: 06 jun 2021 09:14
av Walker
Erxon skrev:Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
laddbrickor.jpg
Jag har också en nyckelring med massa taggar liggande i bilen sedan min tid med eGolfen. Haft 3’an nu i drygt 2 år och snart 4000 mil, aldrig använt någon av dem. Hemmaladdning och SuC - vem behöver mer?
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Postat: 06 jun 2021 09:43
av Erxon
Walker skrev:Erxon skrev:Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
laddbrickor.jpg
Jag har också en nyckelring med massa taggar liggande i bilen sedan min tid med eGolfen. Haft 3’an nu i drygt 2 år och snart 4000 mil, aldrig använt någon av dem. Hemmaladdning och SuC - vem behöver mer?
Stämmer säkert för er med Tesla, vi andra ur pöbeln som jagar ensamma och förhoppningsvis fungerande Chademo-stolpar behöver nyckelringen med taggar

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Postat: 06 jun 2021 09:47
av LarsL
Med Leaf så var det ju nödvändigt att ha ett batteri med kort och RfID liggande i bilen. Blir helt hopplöst att fixa med appar vid varje laddning.
Jag skaffade en dubblett av dem till Teslan men har knappt blivit använda där men ändå tryggt att ha. Tror jag använde E.on i Danmark och InCharge när jag drog släp lokalt här i området.
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Postat: 06 jun 2021 10:11
av Walker
Erxon skrev:Walker skrev:Erxon skrev:Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
laddbrickor.jpg
Jag har också en nyckelring med massa taggar liggande i bilen sedan min tid med eGolfen. Haft 3’an nu i drygt 2 år och snart 4000 mil, aldrig använt någon av dem. Hemmaladdning och SuC - vem behöver mer?
Stämmer säkert för er med Tesla, vi andra ur pöbeln som jagar ensamma och förhoppningsvis fungerande Chademo-stolpar behöver nyckelringen med taggar

F’låt, jag glömde ihåg det. Men nu när jag tänker på det så var 6 mån med Golfen en enda jakt på lediga/fungerande stolpar en del av livet. Vilket meck! Jag lovar att sända er alla utan Tesla en extra tanke när jag åker på min nästa långresa.

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Postat: 06 jun 2021 20:26
av thogr
Jag skaffade en hög brickor, i för köpet av vår M3, typ samma hög som ovan, plus plugsurfing. Efter två år har jag använt plugsurfing ett par gånger nere i Europa på en trip 2019, eon använder vi en gång om året på samma ställe vi alltid behöver, och clever(bee-mer)-brickan varje gång vi laddar hemma i vår BRF, eftersom de satt upp såna laddboxar.
När vi använde eon-kortet senast i våras, där vi alltid brukar stanna och ladda (i Målilla) kom det en eNiro, som fick vänta (det fanns ju bara en laddare) tills vi var klara. Ägaren hade ingen rfid, utan föredrog appen

. ”Smidigt”, tyckte han. Men han behövde dessutom ett 20 minuters telefonsamtal med supporten för att få någon laddning.
Jag stod beredd med mitt kort till undsättning ifall han behövt det. Men det löste sig. Det är då man inser vilket strul det kan vara om man inte har en Tesla.
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Postat: 13 jun 2021 10:39
av HansET
Någon som har erfarenhet av Park and Charge?
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Postat: 01 nov 2021 23:19
av Gargamel
Här valde en Mercedes EQC att ladda på en super charger i nederländerna.