-Min gamla Volvo visade hur fort bilen framför kör, så att man i god tid kunde bestämma sig för om man skulle köra om eller inte.tor-ake skrev:Skyltigenkänningen verkar inte vara något att skriva hem om, men jag har å andra sidan HW 2.5 så jag tror inte jag har skyltavkänning alls, även då EAP var aktiverad för ett tag sedan.mike8 skrev:Hej!
3 - Kvalitet och utrustning. Volvo och Lexus verkar ha mindre problem med rost, de har använt bättre material, har bättre finnish på insidan etc + rattvärme, döda vinkel varnare, adaptiv farthållare, skyltigenkänning funkar smidigare. Infotainment är däremot bättre på tesla och katastrof på Lexus. Jag vet inte hur det är med övriga säkerhetsfunktioner mellan tesla och Volvo. Fördel är att Tesla ger regelbundna uppdateringar vilket betyder att bilens software inte åldras medans volvos software kan vara åldrad om ett par år.
Men adaptiva farthållaren, och döda vinkelvarnaren? Kan inte tänka mig att det finns någon bil som har smidigare funktion på dessa? Även om man inte aktiverar autopiloten så är ju farthållaren adaptiv, och man ställer in avståndet med ratthjulet, vad har Volvo och Lexus som är smidigare än detta? Dödavinkelvarnaren ger en varningssignal och visar ett rött streck i visualiseringen om du försöker byta fil när det är en bil "i vägen". Kanske till och med styr emot om man försöker ändå, har inte provat. Motstyrning finns i andra situationer. Om du inte försöker byta fil så märks inte systemet alls, till skillnad från andra bilar som har en irriterande röd lampa i backspegeln i tid och otid.
-Om man slog på vänsterblinkers började bilen accelerera upp till inställd hastighet, Teslan väntar tills "sikten är klar".
-Volvon accelererade även betydligt snabbare i farthållarläge!
-Om man av någon anledning avbrutit farthållningen så klickade man på RESume och farthållaren återgick till inställd hastighet.
-Om man skulle öka inställd hastighet 20 km/tim så klickade man 4 gånger på en knapp, i Teslan skall man "rulla snabbt" fyra gånger.
-Volvon ändrade inte inställd hastighet. Teslan ändrar ofta inställd hastighet.
-Att ställa in avståndet till framförvarande bil är snarlikt, men hos Volvon syns valt avstånd i visualiseringen.
Volvon hade (till skillnad mot Teslan) fungerande skyltavläsning, men den påverkade inte farthållaren.
Jag hade inte autostyrning i min gamla bil...
Någon Dödavinkelvarning har jag inte märkt av i Teslan, men det kanske beror på att jag aldrig försökt byta körfält med ett fordon i döda vinkeln?
Någon vingelvarning har jag inte märkt av i Teslan, d.v.s. om man korsar en linje utan blinkers?