Beslutsångest

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Beslutsångest

Inlägg av mikebike »

tor-ake skrev:
mike8 skrev:
Hej!

3 - Kvalitet och utrustning. Volvo och Lexus verkar ha mindre problem med rost, de har använt bättre material, har bättre finnish på insidan etc + rattvärme, döda vinkel varnare, adaptiv farthållare, skyltigenkänning funkar smidigare. Infotainment är däremot bättre på tesla och katastrof på Lexus. Jag vet inte hur det är med övriga säkerhetsfunktioner mellan tesla och Volvo. Fördel är att Tesla ger regelbundna uppdateringar vilket betyder att bilens software inte åldras medans volvos software kan vara åldrad om ett par år.
Skyltigenkänningen verkar inte vara något att skriva hem om, men jag har å andra sidan HW 2.5 så jag tror inte jag har skyltavkänning alls, även då EAP var aktiverad för ett tag sedan.

Men adaptiva farthållaren, och döda vinkelvarnaren? Kan inte tänka mig att det finns någon bil som har smidigare funktion på dessa? Även om man inte aktiverar autopiloten så är ju farthållaren adaptiv, och man ställer in avståndet med ratthjulet, vad har Volvo och Lexus som är smidigare än detta? Dödavinkelvarnaren ger en varningssignal och visar ett rött streck i visualiseringen om du försöker byta fil när det är en bil "i vägen". Kanske till och med styr emot om man försöker ändå, har inte provat. Motstyrning finns i andra situationer. Om du inte försöker byta fil så märks inte systemet alls, till skillnad från andra bilar som har en irriterande röd lampa i backspegeln i tid och otid.
-Min gamla Volvo visade hur fort bilen framför kör, så att man i god tid kunde bestämma sig för om man skulle köra om eller inte.
-Om man slog på vänsterblinkers började bilen accelerera upp till inställd hastighet, Teslan väntar tills "sikten är klar".
-Volvon accelererade även betydligt snabbare i farthållarläge!
-Om man av någon anledning avbrutit farthållningen så klickade man på RESume och farthållaren återgick till inställd hastighet.
-Om man skulle öka inställd hastighet 20 km/tim så klickade man 4 gånger på en knapp, i Teslan skall man "rulla snabbt" fyra gånger.
-Volvon ändrade inte inställd hastighet. Teslan ändrar ofta inställd hastighet.
-Att ställa in avståndet till framförvarande bil är snarlikt, men hos Volvon syns valt avstånd i visualiseringen.

Volvon hade (till skillnad mot Teslan) fungerande skyltavläsning, men den påverkade inte farthållaren.

Jag hade inte autostyrning i min gamla bil...

Någon Dödavinkelvarning har jag inte märkt av i Teslan, men det kanske beror på att jag aldrig försökt byta körfält med ett fordon i döda vinkeln?

Någon vingelvarning har jag inte märkt av i Teslan, d.v.s. om man korsar en linje utan blinkers?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Beslutsångest

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
tor-ake skrev:
mike8 skrev:
Hej!

3 - Kvalitet och utrustning. Volvo och Lexus verkar ha mindre problem med rost, de har använt bättre material, har bättre finnish på insidan etc + rattvärme, döda vinkel varnare, adaptiv farthållare, skyltigenkänning funkar smidigare. Infotainment är däremot bättre på tesla och katastrof på Lexus. Jag vet inte hur det är med övriga säkerhetsfunktioner mellan tesla och Volvo. Fördel är att Tesla ger regelbundna uppdateringar vilket betyder att bilens software inte åldras medans volvos software kan vara åldrad om ett par år.
Skyltigenkänningen verkar inte vara något att skriva hem om, men jag har å andra sidan HW 2.5 så jag tror inte jag har skyltavkänning alls, även då EAP var aktiverad för ett tag sedan.

Men adaptiva farthållaren, och döda vinkelvarnaren? Kan inte tänka mig att det finns någon bil som har smidigare funktion på dessa? Även om man inte aktiverar autopiloten så är ju farthållaren adaptiv, och man ställer in avståndet med ratthjulet, vad har Volvo och Lexus som är smidigare än detta? Dödavinkelvarnaren ger en varningssignal och visar ett rött streck i visualiseringen om du försöker byta fil när det är en bil "i vägen". Kanske till och med styr emot om man försöker ändå, har inte provat. Motstyrning finns i andra situationer. Om du inte försöker byta fil så märks inte systemet alls, till skillnad från andra bilar som har en irriterande röd lampa i backspegeln i tid och otid.
-Min gamla Volvo visade hur fort bilen framför kör, så att man i god tid kunde bestämma sig för om man skulle köra om eller inte.
-Om man slog på vänsterblinkers började bilen accelerera upp till inställd hastighet, Teslan väntar tills "sikten är klar".
-Volvon accelererade även betydligt snabbare i farthållarläge!
-Om man av någon anledning avbrutit farthållningen så klickade man på RESume och farthållaren återgick till inställd hastighet.
-Om man skulle öka inställd hastighet 20 km/tim så klickade man 4 gånger på en knapp, i Teslan skall man "rulla snabbt" fyra gånger.
-Volvon ändrade inte inställd hastighet. Teslan ändrar ofta inställd hastighet.
-Att ställa in avståndet till framförvarande bil är snarlikt, men hos Volvon syns valt avstånd i visualiseringen.

Volvon hade (till skillnad mot Teslan) fungerande skyltavläsning, men den påverkade inte farthållaren.

Jag hade inte autostyrning i min gamla bil...

Någon Dödavinkelvarning har jag inte märkt av i Teslan, men det kanske beror på att jag aldrig försökt byta körfält med ett fordon i döda vinkeln?

Någon vingelvarning har jag inte märkt av i Teslan, d.v.s. om man korsar en linje utan blinkers?

Håller med om att adaptiva farthållaren i Volvo är mycket bättre än i Teslan. Däremot varnar faktiskt min Tesla om jag vinglar över en linje. Har du kollat att du slagit på det?
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Beslutsångest

Inlägg av flipmac »

Det finns ju ett uppenbart svar på din beslutsångest! Kan väl inte vara en slump att priset är exakt din budget? :o

viewtopic.php?f=21&t=25167
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Beslutsångest

Inlägg av martinot »

flipmac skrev:
Det finns ju ett uppenbart svar på din beslutsångest! Kan väl inte vara en slump att priset är exakt din budget? :o

viewtopic.php?f=21&t=25167
Löser dock inte grundproblemet med avsaknad av laddning hemma över natten.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2213
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Beslutsångest

Inlägg av tor-ake »

mikebike skrev:
tor-ake skrev:
Men adaptiva farthållaren, och döda vinkelvarnaren? Kan inte tänka mig att det finns någon bil som har smidigare funktion på dessa? Även om man inte aktiverar autopiloten så är ju farthållaren adaptiv, och man ställer in avståndet med ratthjulet, vad har Volvo och Lexus som är smidigare än detta? Dödavinkelvarnaren ger en varningssignal och visar ett rött streck i visualiseringen om du försöker byta fil när det är en bil "i vägen". Kanske till och med styr emot om man försöker ändå, har inte provat. Motstyrning finns i andra situationer. Om du inte försöker byta fil så märks inte systemet alls, till skillnad från andra bilar som har en irriterande röd lampa i backspegeln i tid och otid.
-Min gamla Volvo visade hur fort bilen framför kör, så att man i god tid kunde bestämma sig för om man skulle köra om eller inte.
-Om man slog på vänsterblinkers började bilen accelerera upp till inställd hastighet, Teslan väntar tills "sikten är klar".
-Volvon accelererade även betydligt snabbare i farthållarläge!
-Om man av någon anledning avbrutit farthållningen så klickade man på RESume och farthållaren återgick till inställd hastighet.
-Om man skulle öka inställd hastighet 20 km/tim så klickade man 4 gånger på en knapp, i Teslan skall man "rulla snabbt" fyra gånger.
-Volvon ändrade inte inställd hastighet. Teslan ändrar ofta inställd hastighet.
-Att ställa in avståndet till framförvarande bil är snarlikt, men hos Volvon syns valt avstånd i visualiseringen.
Okej, just den funktionen, att accelerera upp när man slår på blinkers och/eller börjar gå ut i omkörningsfilen, eller när bilen framför börjar gå in till höger, det skulle jag tycka var en förbättring. Nu brukar jag "stötta" med gaspedalen, speciellt om jag har trafik bakom. Fördel Volvo helt klart.

Snabbare acceleration i farthållarläge vill jag verkligen inte ha. Tycker den är rätt hård som den är, passagerarna skulle nog inte uppskatta ännu hårdare. Kan en bensin/dieselvolvo förresten verkligen acca så hårt? Då måste den hålla på och växla ned och brumma och ha sig.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Beslutsångest

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
mikebike skrev:
tor-ake skrev:
mike8 skrev:
Hej!

3 - Kvalitet och utrustning. Volvo och Lexus verkar ha mindre problem med rost, de har använt bättre material, har bättre finnish på insidan etc + rattvärme, döda vinkel varnare, adaptiv farthållare, skyltigenkänning funkar smidigare. Infotainment är däremot bättre på tesla och katastrof på Lexus. Jag vet inte hur det är med övriga säkerhetsfunktioner mellan tesla och Volvo. Fördel är att Tesla ger regelbundna uppdateringar vilket betyder att bilens software inte åldras medans volvos software kan vara åldrad om ett par år.
Skyltigenkänningen verkar inte vara något att skriva hem om, men jag har å andra sidan HW 2.5 så jag tror inte jag har skyltavkänning alls, även då EAP var aktiverad för ett tag sedan.

Men adaptiva farthållaren, och döda vinkelvarnaren? Kan inte tänka mig att det finns någon bil som har smidigare funktion på dessa? Även om man inte aktiverar autopiloten så är ju farthållaren adaptiv, och man ställer in avståndet med ratthjulet, vad har Volvo och Lexus som är smidigare än detta? Dödavinkelvarnaren ger en varningssignal och visar ett rött streck i visualiseringen om du försöker byta fil när det är en bil "i vägen". Kanske till och med styr emot om man försöker ändå, har inte provat. Motstyrning finns i andra situationer. Om du inte försöker byta fil så märks inte systemet alls, till skillnad från andra bilar som har en irriterande röd lampa i backspegeln i tid och otid.
-Min gamla Volvo visade hur fort bilen framför kör, så att man i god tid kunde bestämma sig för om man skulle köra om eller inte.
-Om man slog på vänsterblinkers började bilen accelerera upp till inställd hastighet, Teslan väntar tills "sikten är klar".
-Volvon accelererade även betydligt snabbare i farthållarläge!
-Om man av någon anledning avbrutit farthållningen så klickade man på RESume och farthållaren återgick till inställd hastighet.
-Om man skulle öka inställd hastighet 20 km/tim så klickade man 4 gånger på en knapp, i Teslan skall man "rulla snabbt" fyra gånger.
-Volvon ändrade inte inställd hastighet. Teslan ändrar ofta inställd hastighet.
-Att ställa in avståndet till framförvarande bil är snarlikt, men hos Volvon syns valt avstånd i visualiseringen.

Volvon hade (till skillnad mot Teslan) fungerande skyltavläsning, men den påverkade inte farthållaren.

Jag hade inte autostyrning i min gamla bil...

Någon Dödavinkelvarning har jag inte märkt av i Teslan, men det kanske beror på att jag aldrig försökt byta körfält med ett fordon i döda vinkeln?

Någon vingelvarning har jag inte märkt av i Teslan, d.v.s. om man korsar en linje utan blinkers?

Håller med om att adaptiva farthållaren i Volvo är mycket bättre än i Teslan. Däremot varnar faktiskt min Tesla om jag vinglar över en linje. Har du kollat att du slagit på det?
Ja, vad skall hända?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Beslutsångest

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
MWall skrev:
mikebike skrev:
tor-ake skrev:
mike8 skrev:
Hej!

3 - Kvalitet och utrustning. Volvo och Lexus verkar ha mindre problem med rost, de har använt bättre material, har bättre finnish på insidan etc + rattvärme, döda vinkel varnare, adaptiv farthållare, skyltigenkänning funkar smidigare. Infotainment är däremot bättre på tesla och katastrof på Lexus. Jag vet inte hur det är med övriga säkerhetsfunktioner mellan tesla och Volvo. Fördel är att Tesla ger regelbundna uppdateringar vilket betyder att bilens software inte åldras medans volvos software kan vara åldrad om ett par år.
Skyltigenkänningen verkar inte vara något att skriva hem om, men jag har å andra sidan HW 2.5 så jag tror inte jag har skyltavkänning alls, även då EAP var aktiverad för ett tag sedan.

Men adaptiva farthållaren, och döda vinkelvarnaren? Kan inte tänka mig att det finns någon bil som har smidigare funktion på dessa? Även om man inte aktiverar autopiloten så är ju farthållaren adaptiv, och man ställer in avståndet med ratthjulet, vad har Volvo och Lexus som är smidigare än detta? Dödavinkelvarnaren ger en varningssignal och visar ett rött streck i visualiseringen om du försöker byta fil när det är en bil "i vägen". Kanske till och med styr emot om man försöker ändå, har inte provat. Motstyrning finns i andra situationer. Om du inte försöker byta fil så märks inte systemet alls, till skillnad från andra bilar som har en irriterande röd lampa i backspegeln i tid och otid.
-Min gamla Volvo visade hur fort bilen framför kör, så att man i god tid kunde bestämma sig för om man skulle köra om eller inte.
-Om man slog på vänsterblinkers började bilen accelerera upp till inställd hastighet, Teslan väntar tills "sikten är klar".
-Volvon accelererade även betydligt snabbare i farthållarläge!
-Om man av någon anledning avbrutit farthållningen så klickade man på RESume och farthållaren återgick till inställd hastighet.
-Om man skulle öka inställd hastighet 20 km/tim så klickade man 4 gånger på en knapp, i Teslan skall man "rulla snabbt" fyra gånger.
-Volvon ändrade inte inställd hastighet. Teslan ändrar ofta inställd hastighet.
-Att ställa in avståndet till framförvarande bil är snarlikt, men hos Volvon syns valt avstånd i visualiseringen.

Volvon hade (till skillnad mot Teslan) fungerande skyltavläsning, men den påverkade inte farthållaren.

Jag hade inte autostyrning i min gamla bil...

Någon Dödavinkelvarning har jag inte märkt av i Teslan, men det kanske beror på att jag aldrig försökt byta körfält med ett fordon i döda vinkeln?

Någon vingelvarning har jag inte märkt av i Teslan, d.v.s. om man korsar en linje utan blinkers?

Håller med om att adaptiva farthållaren i Volvo är mycket bättre än i Teslan. Däremot varnar faktiskt min Tesla om jag vinglar över en linje. Har du kollat att du slagit på det?
Ja, vad skall hända?
Det blinkar rött och piper till. Ganska högt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Beslutsångest

Inlägg av mikebike »

Jag har aldrig hört något ljud.
Detta är väl rätt inställning?
20210524_145132.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Beslutsångest

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
Jag har aldrig hört något ljud.
Detta är väl rätt inställning?
20210524_145132.jpg
Ser att vi befinner oss i Model 3-sektionen. Jag har en Model S. Kanske skiljer?
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 716
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Beslutsångest

Inlägg av Elix747 »

mikebike skrev:
Jag har aldrig hört något ljud.
Detta är väl rätt inställning?
20210524_145132.jpg
Blir inget ljud med ”varning”. Det blir ett burr ( en sorts vibration) i ratten. Burret kan misstolkas med det som uppstår när man kör på väglinjer.
Med läget ”assistans” blir det ett ljud och autostyrning tillbaka in i filen.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Beslutsångest

Inlägg av mikebike »

Elix747 skrev:
mikebike skrev:
Jag har aldrig hört något ljud.
Detta är väl rätt inställning?
20210524_145132.jpg
Blir inget ljud med ”varning”. Det blir ett burr ( en sorts vibration) i ratten. Burret kan misstolkas med det som uppstår när man kör på väglinjer.
Med läget ”assistans” blir det ett ljud och autostyrning tillbaka in i filen.
Helt värdelöst, det lär ju inte väcka någon som håller på att somna. En sådan person håller antagligen inte ens i ratten.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Beslutsångest

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Elix747 skrev:
mikebike skrev:
Jag har aldrig hört något ljud.
Detta är väl rätt inställning?
20210524_145132.jpg
Blir inget ljud med ”varning”. Det blir ett burr ( en sorts vibration) i ratten. Burret kan misstolkas med det som uppstår när man kör på väglinjer.
Med läget ”assistans” blir det ett ljud och autostyrning tillbaka in i filen.
Helt värdelöst, det lär ju inte väcka någon som håller på att somna. En sådan person håller antagligen inte ens i ratten.
Håller man på att somna så skall man helst avstå från att köra alls, men givet att man ändå gör det så ställ den på "assistans". Då är det ännu bättre för då försöker bilen inte enbart varna, men även styra tillbaka in i filen om du somnat eller tuppat av på annat sätt.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Beslutsångest

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Elix747 skrev:
mikebike skrev:
Jag har aldrig hört något ljud.
Detta är väl rätt inställning?
20210524_145132.jpg
Blir inget ljud med ”varning”. Det blir ett burr ( en sorts vibration) i ratten. Burret kan misstolkas med det som uppstår när man kör på väglinjer.
Med läget ”assistans” blir det ett ljud och autostyrning tillbaka in i filen.
Helt värdelöst, det lär ju inte väcka någon som håller på att somna. En sådan person håller antagligen inte ens i ratten.
Håller man på att somna så skall man helst avstå från att köra alls, men givet att man ändå gör det så ställ den på "assistans". Då är det ännu bättre för då försöker bilen inte enbart varna, men även styra tillbaka in i filen om du somnat eller tuppat av på annat sätt.
Jag har inte lätt för att somna när jag kör och jag använder alltid blinkers innan jag byter körfält, men detta skall ju vara en säkerhetsfunktion. Det är den inte i Tesla.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Beslutsångest

Inlägg av Xeik »

mikebike skrev:
Elix747 skrev:
mikebike skrev:
Jag har aldrig hört något ljud.
Detta är väl rätt inställning?
20210524_145132.jpg
Blir inget ljud med ”varning”. Det blir ett burr ( en sorts vibration) i ratten. Burret kan misstolkas med det som uppstår när man kör på väglinjer.
Med läget ”assistans” blir det ett ljud och autostyrning tillbaka in i filen.
Helt värdelöst, det lär ju inte väcka någon som håller på att somna. En sådan person håller antagligen inte ens i ratten.
Fast nu är jag osäker på om du har rätt. Jag är rätt säker på att vi har det inställt på varning, och när vi kommer för nära kanten ibland på småvägar, och kör tillräckligt fort, så nog blir bilen arg alltid. Den varnar både med ljud och vibration.
Har även en skarp avfart på motorvägen där jag ibland tar kurvan lite fort och korsar innerlinjen då. Blir ett väldans liv på bilen.
Ska kolla imorgon vad jag har inställt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Beslutsångest

Inlägg av mikebike »

Xeik skrev:
mikebike skrev:
Elix747 skrev:
mikebike skrev:
Jag har aldrig hört något ljud.
Detta är väl rätt inställning?
20210524_145132.jpg
Blir inget ljud med ”varning”. Det blir ett burr ( en sorts vibration) i ratten. Burret kan misstolkas med det som uppstår när man kör på väglinjer.
Med läget ”assistans” blir det ett ljud och autostyrning tillbaka in i filen.
Helt värdelöst, det lär ju inte väcka någon som håller på att somna. En sådan person håller antagligen inte ens i ratten.
Fast nu är jag osäker på om du har rätt. Jag är rätt säker på att vi har det inställt på varning, och när vi kommer för nära kanten ibland på småvägar, och kör tillräckligt fort, så nog blir bilen arg alltid. Den varnar både med ljud och vibration.
Har även en skarp avfart på motorvägen där jag ibland tar kurvan lite fort och korsar innerlinjen då. Blir ett väldans liv på bilen.
Ska kolla imorgon vad jag har inställt.
Jag testade att gena över mittlinjen igår kväll, på en mindre väg utan trafik. Inget hände.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2213
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Beslutsångest

Inlägg av tor-ake »

mikebike skrev:
Xeik skrev:
mikebike skrev:
Elix747 skrev:
mikebike skrev:
Jag har aldrig hört något ljud.
Detta är väl rätt inställning?
20210524_145132.jpg
Blir inget ljud med ”varning”. Det blir ett burr ( en sorts vibration) i ratten. Burret kan misstolkas med det som uppstår när man kör på väglinjer.
Med läget ”assistans” blir det ett ljud och autostyrning tillbaka in i filen.
Helt värdelöst, det lär ju inte väcka någon som håller på att somna. En sådan person håller antagligen inte ens i ratten.
Fast nu är jag osäker på om du har rätt. Jag är rätt säker på att vi har det inställt på varning, och när vi kommer för nära kanten ibland på småvägar, och kör tillräckligt fort, så nog blir bilen arg alltid. Den varnar både med ljud och vibration.
Har även en skarp avfart på motorvägen där jag ibland tar kurvan lite fort och korsar innerlinjen då. Blir ett väldans liv på bilen.
Ska kolla imorgon vad jag har inställt.
Jag testade att gena över mittlinjen igår kväll, på en mindre väg utan trafik. Inget hände.
Jag håller med dig Mikebike - varningsfunktionen är inte alls konsekvent och känns inte säker. Ibland protesterar bilen högljutt, och styr mot, "corrective steering applied for your safety!", men ofta händer ingenting. Om den *alltid* bettedde sig så att den varnade när man kör över i en annan fil, och varnade plus motstyrde när man går över vägrenslinjen, då skulle jag säga att den fungerar korrekt, men nu gör den inte det. Vilket är oerhört märkligt med tanke på att autopiloten oftast har järnkoll på linjerna och vilken fil som är vilken. Snudd på värdelöst faktiskt. har hänt en gång på 3000 mil att jag lät bilen driva över en linje på ett farligt sätt, då jag trodde att autopiloten var på, men den hade kopplat ur filhållningen och var i enbart farthållarläge. Som tur var blev det ett jäkla liv på frugan när bilen började närma sig vägrenen, för jag höll på att gorma åt barnen som satt i baksätet och hade inte 100% fokus.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Beslutsångest

Inlägg av mikebike »

Jag fick faktiskt en varning och ett tyck i ratten igår kväll, något om att bilen upptäckt en korsning eller något?
Märkligt med tanke på att jag kört samma väg många gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Beslutsångest

Inlägg av ducce916 »

Hoppas att trådskaparen har lyckats bli lite klokare av alla kommentarer som kanske inte alltid är inriktade på att hjälpa honom. Lätt att det svävar ut, inget ont i det, men nu skulle vi försöka hjälpa en tvehågsen att fatta rätt beslut.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2213
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Beslutsångest

Inlägg av tor-ake »

Jag upplever det som att vi håller på att diskutera fram den gemensamma ståndpunkten kring punkt nr 3 i trådskaparens fråga. :mrgreen:

Inte alls OT

Allt annat har vi väl redan klarat av, och sammanfattningen är att det enda raka valet är att beställa en ny Model 3 och ordna fram laddning hemma eller på jobbet. Vilket är ganska självklart, då valet står mellan Volvo V60, Lexus whatever och Model 3.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar