Irriterande ljud. Låter kanske som hjullager?
Moderator: Redaktion
Re: Irriterande ljud. Låter kanske som hjullager?
Nu har jag haft inne bilen, de bytte både övre länkarmarna. Så nu är den knarr-fri igen!
Lämnade in bilen kl 8:15 imorse och satt i bilen på väg hem igen kl 9:45. Imponerande snabbt jobbat av Tesla!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Lämnade in bilen kl 8:15 imorse och satt i bilen på väg hem igen kl 9:45. Imponerande snabbt jobbat av Tesla!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det var nog inte första gången!Donk skrev:Nu har jag haft inne bilen, de bytte både övre länkarmarna. Så nu är den knarr-fri igen!

Ungefär som när jag hade gamla bilen inne på service och "AWD ur funktion"
De ringde före lunch och berättade att hydraulpumpen till Haldex måste bytas, och när jag frågade om jag skulle bli utan bil i flera dagar svarade de "vi har har alla delar hemma, bilen blir klar till klockan 16". Standardfel alltså....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Hade min bil LR 2021 med 7600 mil inne på besiktning idag och blev underkänd på grund av missljud hjullager höger fram. Fick åka med honom på en tur där han demonstrerade missljudet och det var ganska tydligt när man svängde åt höger i lite snabbare fart att det kom ett misslud. Jag har i flera månader upplevt att bilen låter mer och startade för några månader sedan en tråd där jag funderade på om missljudet kunde komma från motorn men funderade också på om det kunde vara däckbuller men på besiktningen trodde man absolut att missljudet har med hjullagret att göra.
Gjorde en servicebegäran i appen och fick redan en minut senare ett kostnadsförslag på 2000 kr och bokade en fysisk tid.
Tror ni detta går på garantin? Blev förvånad att jag fick ett kostnadsförslag redan efter en minut. Tror ni någon fysisk människa han granska mitt ärende så snabbt eller är det mer en standard felsökningsavgift sammanförhoppningsvis slipper av felet kan åtgärdas på garantin. Jag var dock tvungen att godkänna kostnadsförslaget för att kunna komma vidare i systemet och boka en tid.
Gjorde en servicebegäran i appen och fick redan en minut senare ett kostnadsförslag på 2000 kr och bokade en fysisk tid.
Tror ni detta går på garantin? Blev förvånad att jag fick ett kostnadsförslag redan efter en minut. Tror ni någon fysisk människa han granska mitt ärende så snabbt eller är det mer en standard felsökningsavgift sammanförhoppningsvis slipper av felet kan åtgärdas på garantin. Jag var dock tvungen att godkänna kostnadsförslaget för att kunna komma vidare i systemet och boka en tid.
När bilen var bara 1,5 år gammal fick jag byta sommardäcken som var ojämnt slitna redan efter 2700 mil 3,3mm resp 0,6mm på in/utsida. Minns ej vilken sida, in eller utsida som var mest sliten. Utförde hjulinställning på Euromaster.
Kan det ha varit dåligt hjullager redan då som orsakade detta? Hade SC kunnat upptäcka dåligt hjullager om jag valt utföra hjulinställning där istället?
Kan det ha varit dåligt hjullager redan då som orsakade detta? Hade SC kunnat upptäcka dåligt hjullager om jag valt utföra hjulinställning där istället?
Har väldigt svårt att tro däckslitaget handlade om dåligt hjullager, först och främst för att ett lager inte håller jättelänge när det väl börjat bli dåligt och att bara för att ett lager låter så måste det inte glappa. Du hade säkerligen kass hjulinställning, och för den delen däckverkstaden som gjorde hjulinställningen hade märkt att lagret glappade och hade sagt till dig det.Arn skrev: ↑12 jun 2024 16:16När bilen var bara 1,5 år gammal fick jag byta sommardäcken som var ojämnt slitna redan efter 2700 mil 3,3mm resp 0,6mm på in/utsida. Minns ej vilken sida, in eller utsida som var mest sliten. Utförde hjulinställning på Euromaster.
Du har chattat med MacGuyverArn skrev: ↑12 jun 2024 15:10Gjorde en servicebegäran i appen och fick redan en minut senare ett kostnadsförslag på 2000 kr och bokade en fysisk tid.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... d-by-tesla
Ni som har fått dessa fel med hjullager och länkarmar på garantin ( verkar när man läser tråden som att dessa fel ingår i garantin), Har ni först fått ett kostnadsförslag att godkänna som sedan blivit makulerat?
Mitt kostnadsförslag som jag var tvungen att acceptera för att kunna boka tid var 2000 kr
Mitt kostnadsförslag som jag var tvungen att acceptera för att kunna boka tid var 2000 kr
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Det är standard. Man får i princip alltid ett kostnadsförslag att godkänna även innan garantiåtgärder.Arn skrev: ↑15 jun 2024 10:11Ni som har fått dessa fel med hjullager och länkarmar på garantin ( verkar när man läser tråden som att dessa fel ingår i garantin), Har ni först fått ett kostnadsförslag att godkänna som sedan blivit makulerat?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Tvärtom snarare.Arn skrev: ↑12 jun 2024 16:16När bilen var bara 1,5 år gammal fick jag byta sommardäcken som var ojämnt slitna redan efter 2700 mil 3,3mm resp 0,6mm på in/utsida. Minns ej vilken sida, in eller utsida som var mest sliten. Utförde hjulinställning på Euromaster.
Felaktig hjulinställnig käkar hjullager till mycket högre grad än hjullager käkar däck.
Så, det underliggande felet var hjulinställning som förkortade lagrets livslängd.
Oavsett, garantin bör täcka och kostnadsförslag är standard.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Tack allihopa för bra tråd. Låter toppen att man kan få detta utfört på garantin strax innan den löper ut.
Bilprovningen tyckte även man borde kolla hjullagren bak eftersom de hade svårt att bedöma detta på grund av bilens säkerhetssystem. Är det stor chans att man hittar fel även där?
Tänkte för övrigt passa på att byta kupéfilter i bilen medan jag ändå har bilen på SC. Finns det något annat avseende underhåll man kan passa på att be dem göra samtidigt? Första gången på tre år jag har bilen inne på SC och jag utför ingen typ av service eller byte av delar själv så om det finns något mer jag kan passa på att få hjälp med där samtidigt så tipsa gärna.
Bilprovningen tyckte även man borde kolla hjullagren bak eftersom de hade svårt att bedöma detta på grund av bilens säkerhetssystem. Är det stor chans att man hittar fel även där?
Tänkte för övrigt passa på att byta kupéfilter i bilen medan jag ändå har bilen på SC. Finns det något annat avseende underhåll man kan passa på att be dem göra samtidigt? Första gången på tre år jag har bilen inne på SC och jag utför ingen typ av service eller byte av delar själv så om det finns något mer jag kan passa på att få hjälp med där samtidigt så tipsa gärna.
Ska man passa på göra detta?
"Vi rekommenderar att man gör ren och smörjer alla bromsok var tolfte månad eller varje 20 000 km för bilar i regioner med kallt klimat"
Ungefärlig kostnad och tidsåtgång?
Behöver man göra ett separat ärende i appen för detta eller kan man be dem samtidigt när man ändå är där? Kanske kan man skicka ett meddelande till dem gällande befintligt ärende.
Byte kupéfilter går nog på enstaka minuter för en mekaniker så det borde det kunna läsa även utan föregående överenskommelse
"Vi rekommenderar att man gör ren och smörjer alla bromsok var tolfte månad eller varje 20 000 km för bilar i regioner med kallt klimat"
Ungefärlig kostnad och tidsåtgång?
Behöver man göra ett separat ärende i appen för detta eller kan man be dem samtidigt när man ändå är där? Kanske kan man skicka ett meddelande till dem gällande befintligt ärende.
Byte kupéfilter går nog på enstaka minuter för en mekaniker så det borde det kunna läsa även utan föregående överenskommelse
Jag ombokade tiden och då ändrades också kostnadsförslag från 2000 kr till 6400 kr för problemet med hjullager. Hur är detta möjligt?
Det blev en besk eftersmak av att omboka tiden...
Kupéfilter 1000 kr inklusive moms för material och arbete samt 2400 kr inkl moms för service av bromsar.
Det står att kostnader kan ändras beroende på om felen omfattas av garanti eller ej.
Kan jag känna mig trygg med att jag hjullager ingår i garantin oavsett vilka exakta komponenter man hittar fel på?
Jag fick byta plats på serviceanläggning från Aminogatan Göteborg till exportgatan. Ni som känner till båda dessa vilken tycker ni har bäst service och priser?
Brukar Tesla förresten släcka tvåor så att man inte behöver besiktiga bilen på nytt?
Kupéfilter 1000 kr inklusive moms för material och arbete samt 2400 kr inkl moms för service av bromsar.
Det står att kostnader kan ändras beroende på om felen omfattas av garanti eller ej.
Kan jag känna mig trygg med att jag hjullager ingår i garantin oavsett vilka exakta komponenter man hittar fel på?
Jag fick byta plats på serviceanläggning från Aminogatan Göteborg till exportgatan. Ni som känner till båda dessa vilken tycker ni har bäst service och priser?
Brukar Tesla förresten släcka tvåor så att man inte behöver besiktiga bilen på nytt?
Så kan det vara, tyvärr, gjorde samma upplevelse vid ombokning. Det som omfattas av garantin behöver Du dock inte betala, såklart. Beloppet dras av vid slutbetalningen.Arn skrev: ↑26 jun 2024 22:17Jag ombokade tiden och då ändrades också kostnadsförslag från 2000 kr till 6400 kr för problemet med hjullager. Hur är detta möjligt?
Aminogatan/Exportgatan borde inte spela ngn roll pris- och servicemässigt. 2:or släcks väl inte?!?
Denna gång blev jag heller inte tilldelad någon transport. Första bokningen fick jag dels betydligt lägre kostnadsförslag och dels uber krediter. Ångrar att jag bokade om.
Behöver man boka en ny kontrollbesiktning av bilen eller rapporterar Tesla själv in att man har åtgärdat felet som bilen blev underkänd på besiktningen för? Tidigare när jag har haft fossila bilar har verkstäder alltid släckt tvåor år så man slipper ombesiktiga bilen. Om det är ett garanti ärende som bilen blev underkänd på borde de rimligtvis rapportera in och släcka tvåan kostnadsfritt.
Behöver man boka en ny kontrollbesiktning av bilen eller rapporterar Tesla själv in att man har åtgärdat felet som bilen blev underkänd på besiktningen för? Tidigare när jag har haft fossila bilar har verkstäder alltid släckt tvåor år så man slipper ombesiktiga bilen. Om det är ett garanti ärende som bilen blev underkänd på borde de rimligtvis rapportera in och släcka tvåan kostnadsfritt.
Man åtgärdade båda hjullagren fram och bilen blev märkbart tystare därefter. Innan dånade det på rejält i motorvägsfart.
Bromsarna som jag aldrig har servat under åren tyckte servicerådgivaren såg bra ut och var inte i behov av någon smörjning. Byte av kupefilter blev det däremot.
Mycket trevlig serviceupplevelse överlag och vänlig personal men däremot inga uberkrediter.
Bromsarna som jag aldrig har servat under åren tyckte servicerådgivaren såg bra ut och var inte i behov av någon smörjning. Byte av kupefilter blev det däremot.
Mycket trevlig serviceupplevelse överlag och vänlig personal men däremot inga uberkrediter.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Hur blev det med ombesiktningen?Arn skrev: ↑11 jul 2024 21:58Man åtgärdade båda hjullagren fram och bilen blev märkbart tystare därefter. Innan dånade det på rejält i motorvägsfart.
Släcker Tesla 2:or eller måste du göra en ombesiktning?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Behövs ombesiktning. De är inte ackrediterade, vet ej varför
Besiktning godkänd. Hjullager bak var omöjligt undersöka på besiktningen eftersom hjulen bak låser sig. Enligt Tesla som tog en snabb titt var dessa ok. Hur vanligt är det med fel på hjullager bak jfm fram?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Vadå hjulen bak låser sig?
Menar du parkeringsbromsen?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Ja precis så måste det vara. När bilen hissas upp så snurrar framhjulen men inte bakhjulen. Vad finns det annars för sätt att testa hjullagren bak på?
Min garanti går ut om 300 mil så då kommer man inte få unna sig samma goda service längre med nolllad faktura. Kanske finns externa tjänster för att förlänga sin fordonsgaranti som fungerar halvdant
Min garanti går ut om 300 mil så då kommer man inte få unna sig samma goda service längre med nolllad faktura. Kanske finns externa tjänster för att förlänga sin fordonsgaranti som fungerar halvdant
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Tryck:Arn skrev: ↑12 jul 2024 22:39Ja precis så måste det vara. När bilen hissas upp så snurrar framhjulen men inte bakhjulen. Vad finns det annars för sätt att testa hjullagren bak på?
Meny -> Service -> Bogseringsläge
... så rullar bakhjulen fritt även när ingen sitter i bilen.
Det borde de veta på besiktningen. Funkar likadant på alla Teslor.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Exakt, funkade för mig senast iafNicke Nyfiken skrev: ↑13 jul 2024 11:12Tryck:Arn skrev: ↑12 jul 2024 22:39Ja precis så måste det vara. När bilen hissas upp så snurrar framhjulen men inte bakhjulen. Vad finns det annars för sätt att testa hjullagren bak på?
Meny -> Service -> Bogseringsläge
... så rullar bakhjulen fritt även när ingen sitter i bilen.
Det borde de veta på besiktningen. Funkar likadant på alla Teslor.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Finns det ingen risk att bilen plötsligt börjar rulla när man har den upphissad om man har bogseringsläget aktiverat?
Bilen blev som sagt betydligt tystare efter byte av hjullager fram båda sidor men fortfarande hörs en del vägljud som kanske är normalt (bilen lät extra mycket i flera månader så jag vet snart inte vad som är det normala)
Hur vanligt är det med fel på hjullagren bak? Är det betydligt mer ovanligt jämfört med fel där fram?
Bilen blev som sagt betydligt tystare efter byte av hjullager fram båda sidor men fortfarande hörs en del vägljud som kanske är normalt (bilen lät extra mycket i flera månader så jag vet snart inte vad som är det normala)
Hur vanligt är det med fel på hjullagren bak? Är det betydligt mer ovanligt jämfört med fel där fram?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Jo visst, bilen rullar fritt. Ska du hissa upp bilen bak för att kolla hjullagerna måste du klossa de andra hjulen innan du lägger bilen i bogseringsläge.Arn skrev: ↑16 jul 2024 12:21Finns det ingen risk att bilen plötsligt börjar rulla när man har den upphissad om man har bogseringsläget aktiverat?
Om det är vanligast med dåliga hjulager fram eller bak varierar mellan olika bilmodeller. Vet ej hur det är på Model 3/Y.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Om du ser till att det är en vågrät yta som bilen står på så rullar den inte mer när du hissar upp den än när den den står rakt. Det är faktiskt bättre om alla bilens hjul rullar fritt när man hissar upp en bil för då riskerar man inte att den kränger av domkraften när hypotenusan blir kortare, nåt måste röra sig och då är det enklast att bilens hjul gör det.Arn skrev: ↑16 jul 2024 12:21Finns det ingen risk att bilen plötsligt börjar rulla när man har den upphissad om man har bogseringsläget aktiverat?