Sida 2 av 3
Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 23 okt 2015 15:01
av bylund
Förmånstagaren och dennes närstående kan använda bilen, så om Lisa är FruDrakbana så torde det inte vara något problem.
Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 23 okt 2015 15:03
av dstr
drakbane skrev:Jag tänkte att jag kör inte bilen, men mitt namn står på papper o sån(det gör det väll?) Jag äger företaget.
Lisa jobbar oxo på företaget.
Spelar det då någon roll om mitt namn står på bilen? För skatteverket alltså. Det är bara ur deras synvinkel jag är intresserad.
Ska läsa länken nu.
Om Lisa bara kör den i tjänsten och bilen står parkerad på hennes "tjänsteställe" på nätterna så är det en företagsbil och ingen förmånsbil.
edit: googla fastställande av tjänsteställe
Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 23 okt 2015 15:14
av drakbane
Lisa kör den privat oxo.
Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 23 okt 2015 20:35
av dstr
Då ska Lisa betala förmånsvärde. MEN - delar man bil så delar mn förmånsvärde.
Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 05 jan 2016 17:48
av Pontus
En fråga som dykt upp men som troligtvis inte är aktuell när det väl är dax men ändå. Vad händer om jag vill fortsätta leasa min bil efter 3 år och med ett restvärde på 40%? Hur länge kan man leasa en bil och låg leasingkostnad får man ha resp. restvärde?
Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 05 jan 2016 18:19
av danni
Pontus skrev:En fråga som dykt upp men som troligtvis inte är aktuell när det väl är dax men ändå. Vad händer om jag vill fortsätta leasa min bil efter 3 år och med ett restvärde på 40%? Hur länge kan man leasa en bil och låg leasingkostnad får man ha resp. restvärde?
Det går att lägga upp en ny leasing, men man ska akta sig för att ha det slutgiltiga restvärdet för lågt, för då blir det fråga om köp och inte leasing. Jag har läst siffran 10% men det är inget jag tänker gå i god för själv.
Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 05 jan 2016 21:27
av Pontus
Men om man kan sätta restvärdet till 25% efter ytterligare 3 år så skulle det innebära 5% per år istället för 20% som nu. Det innebär att leasngkostnaden går ner till 1/4 del. Vilket skulle ge drygt 3000kr i plånboken och lite mer pension om man behåller Teslan istället för att byta till en ny. Men känner jag mig själv blir det svårt när det då säkert finns fler spännande elbilar att välja på.
Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 06 jan 2016 10:03
av Leo
Enligt båda de finansbolag jag använt så är det stopp vid 10% hos de.
Enligt revisorn som jag diskuterade lite med om detta häromdagen så finns det väldigt få "exakta" regler. Mest gråzoner, rekommendationer, rättspraxis i kombination till allmänna rekomendationer och riktlinjer osv. Helt enkelt att "Det beror på..."
Ta tex frågan om restvärde på en ny elbilsmodell, från en "ny" biltillverkare, på en väldigt ung marknad. Dessutom med olika utrustning, olika miltal, olika slitage, nya alternativ på marknaden... Vem kan säga exakt och skriva "regler" om vad det är om tre år som sen Skatteverket sen ska förhålla sig till??? Så därav att det finns få tydliga specifika regler.
Sen har vi också den mänskilga faktorn =enskilda skattehandläggaren och slutligen slumpen!
Så ett solklart område är det INTE men bland annat just därför är det något som skattemyndigheten håller extra vaksamma ögon på. I kombination att en bil är något väldigt många behöver.
Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 06 jan 2016 11:55
av Dan Persson
Just nu kan ni köpa och sälja leasingbilar hursomhelst.
Sverige står inför en systemkollaps, p.g.a. att vi öppnat våra hjärtan lite för mycket.
Skattemyndigheterna har tappat kontrollen på det mesta.
Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 06 jan 2016 12:00
av Dan Persson
Dan Persson skrev:Just nu kan ni köpa och sälja leasingbilar hursomhelst.
Sverige står inför en systemkollaps, p.g.a. att vi öppnat våra hjärtan lite för mycket.
Skattemyndigheterna har tappat kontrollen på det mesta.
Dagens Tesla skämt :
Min fru och jag hade svårt att prata med varandra ett tag, men efter vi köpte Tesla har det börjat fungera bra.
Hon frågade mej idag om hon kan sätta på tvättmaskinen . eller om jag laddar Tesla.
Jag svarade att idag behövs den inte laddas , posten är stängd.
Ha, ha , ha - f-n vad kul.
Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 06 jan 2016 14:23
av Pontus
Dan Persson skrev:Dan Persson skrev:Just nu kan ni köpa och sälja leasingbilar hursomhelst.
Sverige står inför en systemkollaps, p.g.a. att vi öppnat våra hjärtan lite för mycket.
Skattemyndigheterna har tappat kontrollen på det mesta.
Dagens Tesla skämt :
Min fru och jag hade svårt att prata med varandra ett tag, men efter vi köpte Tesla har det börjat fungera bra.
Hon frågade mej idag om hon kan sätta på tvättmaskinen . eller om jag laddar Tesla.
Jag svarade att idag behövs den inte laddas , posten är stängd.
Ha, ha , ha - f-n vad kul.
Det är därför man har en appstyrd tvättmaskin så att telefonen automatiskt sätter på tvättmaskin när jag kör iväg med bilen

Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 06 jan 2016 20:54
av danni
Dan Persson skrev:Just nu kan ni köpa och sälja leasingbilar hursomhelst.
Sverige står inför en systemkollaps, p.g.a. att vi öppnat våra hjärtan lite för mycket.
Skattemyndigheterna har tappat kontrollen på det mesta.
Hahaha, har du läst kvällstidningar nu igen? Det där låter ju ungefär lika troligt som att man bara kommer 15 mil med en Tesla

Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 09 feb 2016 00:26
av MartinE
Tillbaka till tankar kring leasing! Om jag leasar en S90D via mitt bolag och stoppar på den extrautrustning för 121 900 kr, får jag enligt Skatteverkets bilförmånsberäkning ett förmånsvärde på 8 616 kr/mån under 2016. Men vad händer med förmånsvärdet 2017? Variablerna i beräkningen, utöver nybilspris och extrautrustning, är så vitt jag förstått det basbeloppet och statslåneräntan, två faktorer som både kan går upp och ner. Men tar förmånsberäkningen även hänsyn till att "min" bil är ett år gammal och rimligen mindre värd om ett år?
Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 09 feb 2016 07:17
av dstr
MartinE skrev:Tillbaka till tankar kring leasing! Om jag leasar en S90D via mitt bolag och stoppar på den extrautrustning för 121 900 kr, får jag enligt Skatteverkets bilförmånsberäkning ett förmånsvärde på 8 616 kr/mån under 2016. Men vad händer med förmånsvärdet 2017? Variablerna i beräkningen, utöver nybilspris och extrautrustning, är så vitt jag förstått det basbeloppet och statslåneräntan, två faktorer som både kan går upp och ner. Men tar förmånsberäkningen även hänsyn till att "min" bil är ett år gammal och rimligen mindre värd om ett år?
Nej. Bilars förmånsvärde baseras alltid på nypris.
Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 09 feb 2016 09:45
av MartinE
dstr skrev:MartinE skrev:Tillbaka till tankar kring leasing! Om jag leasar en S90D via mitt bolag och stoppar på den extrautrustning för 121 900 kr, får jag enligt Skatteverkets bilförmånsberäkning ett förmånsvärde på 8 616 kr/mån under 2016. Men vad händer med förmånsvärdet 2017? Variablerna i beräkningen, utöver nybilspris och extrautrustning, är så vitt jag förstått det basbeloppet och statslåneräntan, två faktorer som både kan går upp och ner. Men tar förmånsberäkningen även hänsyn till att "min" bil är ett år gammal och rimligen mindre värd om ett år?
Nej. Bilars förmånsvärde baseras alltid på nypris.
Jag misstänkte det. Det känns som att hela beräkningsmodellen baseras på en helt annan verklighet; en verklighet med inflation och ett högre ränteläge. Men i det stora hela är det så klart positivt, utifrån dagens perspektiv! Åtminstone så länge man inte behåller sin bil för länge...
Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 09 feb 2016 19:51
av kanylbullen
lite osäker på en sak: Visst har man normalt sett samma ränta hela leasingperioden?
Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 10 feb 2016 10:14
av danni
kanylbullen skrev:lite osäker på en sak: Visst har man normalt sett samma ränta hela leasingperioden?
Det vanligaste i leasingsammanhang som jag sett är att man har rörlig ränta. Oftast sätter man STIBOR 90 dagar + ett visst påslag.
Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 10 feb 2016 13:09
av LarsL
Ja, åtminstone privatleasingen är med rörlig ränta, går inte få annat.
Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 22 mar 2016 11:36
av drakbane
Någon som har en "bra" uträkning av leasingavgiften?
Någon som har sin hos DNB och vet om de har rörlig ränta?
Bil idag med ett värde på ca 1.350.000
20% 1a förhöjd
Exkl miljöbilspremien har Tesla satt månadskostnaden till 9527.- EXKL Moms
Jag betalar efter att miljöpremien e avdragen ca 11000.- EXKL. moms. Lite väl saftig diff. 1500.-/månad
(Ja jag har ringt o frågat hur de räknar, de ska återkomma)
Tänkte mest om någon annan har samma summa eller en bra kalkylator/formel hur de räknar...
EDIT: Förtydligat att månadskostnaderna är båda utan moms.
Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 22 mar 2016 11:43
av Groda
Inte så att dom angivit 9527 exkl moms? Verkar rimligt. Tror jag hamnade runt 11k inkl moms på min bil som kostade 860k, varav 62500 i förhöjd första. Nu har den sjunkit lite efter
miljöbilspremiens landande.
Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 22 mar 2016 12:45
av MartinE
Ja, det är säkerligen momsen som spökar. I min offert från DNB hade de klart och tydligt specat att alla siffror var exkl moms. Men räknade man på dem insåg man snabbt att de var inklusive moms... Det var en av anledningarna till att jag inte såg dem som ett seriöst alternativ, utan valde att köra på Sixt istället.
Tillägg: Inser nu att du inte syftade på en offert från DNB, utan på det faktiska belopp som de debiterar dig. Då är det självklart momsen som är differensen. Tesla anger månadsbeloppet exklusive moms på sin hemsida.
Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 22 mar 2016 13:01
av drakbane
Båda beloppen är exkl moms. har ändrat ovan.
Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 22 mar 2016 13:07
av MartinE
drakbane skrev:Båda beloppen är exkl moms. har ändrat ovan.
OK! Kan det då möjligen handla om att du har försäkring och serviceavtal inkluderat i leasingavtalet?
Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 22 mar 2016 13:43
av danni
drakbane skrev:Någon som har en "bra" uträkning av leasingavgiften?
Någon som har sin hos DNB och vet om de har rörlig ränta?
Bil idag med ett värde på ca 1.350.000
20% 1a förhöjd
Exkl miljöbilspremien har Tesla satt månadskostnaden till 9527.- EXKL Moms
Jag betalar efter att miljöpremien e avdragen ca 11000.- EXKL. moms. Lite väl saftig diff. 1500.-/månad
(Ja jag har ringt o frågat hur de räknar, de ska återkomma)
Tänkte mest om någon annan har samma summa eller en bra kalkylator/formel hur de räknar...
EDIT: Förtydligat att månadskostnaderna är båda utan moms.
Excel har en inbyggd formel du kan använda för att beräkna leasingavgift:
Kod: Markera allt
=PMT(RÄNTA; ANTAL_PERIODER; FINANSIERAD_SUMMA; -RESTVÄRDE)
Räntan är per period, så månatlig ränta i det här fallet (ta årsräntan / 12). Finansierad summa är köpesumman minus kontantinsatsen. Att restvärdet ska anges med minustecken är för hur kassaflödet ska gå - du ska ju fortfarande vara skyldig restvärdet vid lånets slut. Så säg t.ex. att vi räknar på en bil köpt för 1 100 000 på 36 månader med restvärde 550 000, 20% kontant och ränta 2,75% så får vi:
Detta ger en månatlig betalning på 10 820,90 kr (värdet kommer vara negativt i Excel, återigen på grund av hur kassaflödet ser ut - du ska ju betala den summan varje månad). Eftersom vi använde ingående värden inkl moms så är även det värdet inkl moms. Sen tillkommer administrationsavgift etc till leasingbolaget på det. Men med den formeln borde du ganska fort kunna labba fram vad som gäller.
Re: Den stora tråden om leasing
Postat: 22 mar 2016 14:02
av drakbane
Tackar, ska "kontroll" räkna då!
Btw, PMT heter BETALNING i svenska Excel!