Hade det inte varit för finansiering erbjudandet, så hade detta känns lite irriterande för oss som hämtade ut bilar i Mars månad.
Nu blir det inte lika stor skillnad ifall du planerar att ha bilen ett tag som jag gör.
Tänker du på 0.25% räntan? Den kommer alltid tillbaka sista månaden i kvartalet för att pumpa ut bilar och har gjort så historiskt.
Är ändå förvånad över andelen positiva gamla ägare, 30000kr är mycket pengar för många. För mig är det värsta kundvården och hur man väljer att avsiktligen år efter år köra samma spel på nya kunder.
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 1 gånger.
Så 30000kr över natten. Jämför man med en 2019 får man värmepump, dubbel isolerglas, chrome delete, nyare interiör, bättre mittkonsoll, panasonic batteri 82kWh, nya framljus, elektrisk baklucka.
Jag hade personligen aldrig köpt en begagnad 2019 eller 2020.
30' är ju en del. Var på tiden. Fortfarande en ganska dyr mellanklass-sedan dock.
Ja, begagnatpriserna för Model 3 har varit fantasier hela tiden. "Allmänheten" verkar tro att det är jättelång leveranstid på en ny Tesla.
Igår när jag skulle hämta på dagis så hoppade det ur en annan pappa ur en Audi A6 och började ställa tusen frågor. Han verkade ganska påläst och hade koll på batteridegradering osv. Han hade även ägt lite aktier. Givetvis frågade han om hur mycket ett nytt batteri kostar. Att det är 8 års garanti kom som en glad överraskning för honom. Han hade också föreställningar just om att leveranstiden var lång och att andrahandsvärdet var stabilt. Jag fick lov att nämna den stora prissänkningen våren 2019. Hade det inte varit för den så hade ju min hållit värdet bra också.
Var roligt att prata med honom eftersom han var positiv och glad och verkade genuint intresserad och inte sådär gubb-skeptisk som är så vanligt annars.
Hade det inte varit för finansiering erbjudandet, så hade detta känns lite irriterande för oss som hämtade ut bilar i Mars månad.
Nu blir det inte lika stor skillnad ifall du planerar att ha bilen ett tag som jag gör.
Tänker du på 0.25% räntan? Den kommer alltid tillbaka sista månaden i kvartalet för att pumpa ut bilar och har gjort så historiskt.
Är ändå förvånad över andelen positiva gamla ägare, 30000kr är mycket pengar för många. För mig är det värsta kundvården och hur man väljer att avsiktligen år efter år köra samma spel på nya kunder.
Nej det gör det inte, 0.25 är ovanligt!
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Nej det gör det inte, 0.25 är ovanligt!
Det var ingen räntesänkning i december när jag köpte min bil. Som nu är värd 30000 mindre...
Tesla har ingen kundvård överhuvudtaget.
Bilen är helt fel prisad i Sverige jämfört med många andra länder. Ta Tyskland t ex så kostar bilarna 150k mindre. Vad skiljer? 6% moms och vagnskadegaranti?
Tesla har ingen kundvård överhuvudtaget.
Bilen är helt fel prisad i Sverige jämfört med många andra länder. Ta Tyskland t ex så kostar bilarna 150k mindre. Vad skiljer? 6% moms och vagnskadegaranti?
Ja, det finns mycket luft kvar i de svenska priserna. Plus att jag tror att konkurrensen kommer fortsätta hårdna med generellt fallande priser globalt som följd.
Förväntad värdeminskning första året bör ju vara i slängarna 20-25% när man köper en ny bil, så även med senaste prissänkningen skulle jag påstå att kalkylen kommer se bättre än väntat ut.
Ska man dessutom köpa en ny senare tjänar man ju på att det är billigare.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
SR+ i pärlvitt kostar nu exakt lika mycket som när jag beställde min, för exakt 2 år och fyra dagar sedan. Tillvalet dragkrok har blivit 3kkr dyrare. Och de andra färgerna är lite dyrare iom att vitt var tillval, men är standard nu.
Bara en observation.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
SR+ i pärlvitt kostar nu exakt lika mycket som när jag beställde min, för exakt 2 år och fyra dagar sedan. Tillvalet dragkrok har blivit 3kkr dyrare. Och de andra färgerna är lite dyrare iom att vitt var tillval, men är standard nu.
Bara en observation.
"Lider med dom som köpte 2019"...
Jag betalade 580 tkr i april 2019 (520 efter SMP), nu kostar den 610 tkr.
Röd/vit SR+ med drag.
Skulle kanske ha preciserat till LR och P ägare, har dålig koll på prisbilden på SR+. Den har väl en historia för sig själv med ökning och sänkning? Fick du autopilot i din gratis eller fick du betala 33200kr? Sen är en 2021 3 en helt annan bil än 2019, kört bägge och det är dag/natt.
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 1 gånger.
Bara en observation.
Men autopilot kostade 33200kr när du köpte din.
Nej.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Nej NEO, det är inte särskilt synd om de som köpte Model 3 2019. Även med de här prissänkningarna så är deras andrahandsvärde mycket bättre än vad som hade kunnat förväntas.
Att varken du eller jag är redo att betala vad som krävs för en 2019 betyder inte att det saknas folk som är det.
Nej NEO, det är inte särskilt synd om de som köpte Model 3 2019. Även med de här prissänkningarna så är deras andrahandsvärde mycket bättre än vad som hade kunnat förväntas.
Att varken du eller jag är redo att betala vad som krävs för en 2019 betyder inte att det saknas folk som är det.
Sant, det är mer synd om de som tog leverans sista dagen innan alla prissänkningar snarare än synd om 2019 folket.