Prissänkning igen på Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av NEO »

Merlin skrev:
Hade det inte varit för finansiering erbjudandet, så hade detta känns lite irriterande för oss som hämtade ut bilar i Mars månad.
Nu blir det inte lika stor skillnad ifall du planerar att ha bilen ett tag som jag gör.
Tänker du på 0.25% räntan? Den kommer alltid tillbaka sista månaden i kvartalet för att pumpa ut bilar och har gjort så historiskt.

Är ändå förvånad över andelen positiva gamla ägare, 30000kr är mycket pengar för många. För mig är det värsta kundvården och hur man väljer att avsiktligen år efter år köra samma spel på nya kunder.
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

NEO skrev:
MWall skrev:
Hur stor är sänkningen?
Från 649.900 till 619.900kr.

Så 30000kr över natten. Jämför man med en 2019 får man värmepump, dubbel isolerglas, chrome delete, nyare interiör, bättre mittkonsoll, panasonic batteri 82kWh, nya framljus, elektrisk baklucka.

Jag hade personligen aldrig köpt en begagnad 2019 eller 2020.
30' är ju en del. Var på tiden. Fortfarande en ganska dyr mellanklass-sedan dock.

Ja, begagnatpriserna för Model 3 har varit fantasier hela tiden. "Allmänheten" verkar tro att det är jättelång leveranstid på en ny Tesla.

Igår när jag skulle hämta på dagis så hoppade det ur en annan pappa ur en Audi A6 och började ställa tusen frågor. Han verkade ganska påläst och hade koll på batteridegradering osv. Han hade även ägt lite aktier. Givetvis frågade han om hur mycket ett nytt batteri kostar. Att det är 8 års garanti kom som en glad överraskning för honom. Han hade också föreställningar just om att leveranstiden var lång och att andrahandsvärdet var stabilt. Jag fick lov att nämna den stora prissänkningen våren 2019. Hade det inte varit för den så hade ju min hållit värdet bra också. :)

Var roligt att prata med honom eftersom han var positiv och glad och verkade genuint intresserad och inte sådär gubb-skeptisk som är så vanligt annars.
sandberg80

Inlägg av sandberg80 »

NEO skrev:
Merlin skrev:
Hade det inte varit för finansiering erbjudandet, så hade detta känns lite irriterande för oss som hämtade ut bilar i Mars månad.
Nu blir det inte lika stor skillnad ifall du planerar att ha bilen ett tag som jag gör.
Tänker du på 0.25% räntan? Den kommer alltid tillbaka sista månaden i kvartalet för att pumpa ut bilar och har gjort så historiskt.

Är ändå förvånad över andelen positiva gamla ägare, 30000kr är mycket pengar för många. För mig är det värsta kundvården och hur man väljer att avsiktligen år efter år köra samma spel på nya kunder.
Nej det gör det inte, 0.25 är ovanligt!
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Jag tror prissänkningen är ett direkt svar mot senaste tidens nyheter. Det billigare versionerna av Polestar 2, Audi Q4 osv.
Kubi

Inlägg av Kubi »

När tog dom bort att inte Autopilot kom med som "standard"? Nu måste man lägga till både Autopilot OCH FSD? När hände detta?
TBC

Inlägg av TBC »

NEO skrev:
TBC skrev:
SR+ har gått ner 30k.
Var den 589.900kr tidigare? Har dålig koll på SR+.
579900kr.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Kubi skrev:
När tog dom bort att inte Autopilot kom med som "standard"? Nu måste man lägga till både Autopilot OCH FSD? När hände detta?

Uppgraderad Autopilot är EAP. Dvs du får filhållningsassistenten på köpet även i fortsättningen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

sandberg80 skrev:
NEO skrev:
Merlin skrev:

Nej det gör det inte, 0.25 är ovanligt!
Det var ingen räntesänkning i december när jag köpte min bil. Som nu är värd 30000 mindre...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
TBC

Inlägg av TBC »

NEO skrev:
Merlin skrev:

Tesla har ingen kundvård överhuvudtaget.

Bilen är helt fel prisad i Sverige jämfört med många andra länder. Ta Tyskland t ex så kostar bilarna 150k mindre. Vad skiljer? 6% moms och vagnskadegaranti?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

I Tyskland är deras miljöbonus inräknad från start, så det går inte att jämföra rakt av.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inlägg av NEO »

Kubi skrev:
Autopilot är standard, Enhanced Autopilot och FSD är tillval.
TBC

Inlägg av TBC »

jonasl skrev:
I Tyskland är deras miljöbonus inräknad från start, så det går inte att jämföra rakt av.
På 3000 euro. Fortfarande 120k skillnad då.
Senast redigerad av TBC, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

TBC skrev:
NEO skrev:
Merlin skrev:

Tesla har ingen kundvård överhuvudtaget.

Bilen är helt fel prisad i Sverige jämfört med många andra länder. Ta Tyskland t ex så kostar bilarna 150k mindre. Vad skiljer? 6% moms och vagnskadegaranti?

Ja, det finns mycket luft kvar i de svenska priserna. Plus att jag tror att konkurrensen kommer fortsätta hårdna med generellt fallande priser globalt som följd.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

NEO skrev:

Förväntad värdeminskning första året bör ju vara i slängarna 20-25% när man köper en ny bil, så även med senaste prissänkningen skulle jag påstå att kalkylen kommer se bättre än väntat ut.

Ska man dessutom köpa en ny senare tjänar man ju på att det är billigare.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

SR+ i pärlvitt kostar nu exakt lika mycket som när jag beställde min, för exakt 2 år och fyra dagar sedan. Tillvalet dragkrok har blivit 3kkr dyrare. Och de andra färgerna är lite dyrare iom att vitt var tillval, men är standard nu.
Bara en observation.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inlägg av NEO »

tor-ake skrev:
SR+ i pärlvitt kostar nu exakt lika mycket som när jag beställde min, för exakt 2 år och fyra dagar sedan. Tillvalet dragkrok har blivit 3kkr dyrare. Och de andra färgerna är lite dyrare iom att vitt var tillval, men är standard nu.
Bara en observation.
Men autopilot kostade 33200kr när du köpte din.
Kubi

Inlägg av Kubi »

NEO skrev:
Kubi skrev:
Autopilot är standard, Enhanced Autopilot och FSD är tillval.
Ok, tack! Då är det jag som missat detta.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

TBC skrev:
jonasl skrev:
På 3000 euro. Fortfarande 120k skillnad då.
70000 bonus? Har du räknat in den?
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

"Lider med dom som köpte 2019"...
Jag betalade 580 tkr i april 2019 (520 efter SMP), nu kostar den 610 tkr.
Röd/vit SR+ med drag.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inlägg av NEO »

bonath skrev:
"Lider med dom som köpte 2019"...
Jag betalade 580 tkr i april 2019 (520 efter SMP), nu kostar den 610 tkr.
Röd/vit SR+ med drag.
Skulle kanske ha preciserat till LR och P ägare, har dålig koll på prisbilden på SR+. Den har väl en historia för sig själv med ökning och sänkning? Fick du autopilot i din gratis eller fick du betala 33200kr? Sen är en 2021 3 en helt annan bil än 2019, kört bägge och det är dag/natt.
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

NEO skrev:
tor-ake skrev:
Bara en observation.
Men autopilot kostade 33200kr när du köpte din.
Nej.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Zalman3 skrev:
I Norge är priset.
I Norge är elbilar momsbefriade.
Det förklarar nog en hel del av skillnaden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Nej NEO, det är inte särskilt synd om de som köpte Model 3 2019. Även med de här prissänkningarna så är deras andrahandsvärde mycket bättre än vad som hade kunnat förväntas.

Att varken du eller jag är redo att betala vad som krävs för en 2019 betyder inte att det saknas folk som är det. :)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inlägg av NEO »

MWall skrev:
Nej NEO, det är inte särskilt synd om de som köpte Model 3 2019. Även med de här prissänkningarna så är deras andrahandsvärde mycket bättre än vad som hade kunnat förväntas.

Att varken du eller jag är redo att betala vad som krävs för en 2019 betyder inte att det saknas folk som är det. :)
Sant, det är mer synd om de som tog leverans sista dagen innan alla prissänkningar snarare än synd om 2019 folket.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Inlägg av markuswesterberg »

Kanske skitsak i sammanhanget men vi beställde i förrgår...kan man få tillbaka sina 1000 spänn? Ångerrätt eller nåt?
Skriv svar