Re: VW ID3 vs ID4
Postat: 13 apr 2021 08:51
Jag valde mellan en Model Y och ID4 i höstas då det slutade med att jag beställde en Model Y Long Range.
Kan inte hålla med om att ID4 är bättre på allt. Det enda som Model Y saknar mot ID4 Max är en Head-up-display, en sensor för öppna baklucka med foten, "flytande blinkers", uppvärmda spolarmunstycken och takreling. För mig är samtliga features struntsaker.
HUD finns gott om tredjeparts om man hänger upp sig på det. Har aldrig haft det så inget jag kommer sakna.
Bättre stålkastare vet vi inget om då Model Y också kommer få matrixljus, som inte Model 3 har.
Tystare kupé, Tycker jag inte var någon större skillnad mellan kollegans Model 3 2020 och min provkörning av ID4. Model Y lär få minst lika bra ljudisolering. Beror förmodligen mer på vilka däck man kör med.
Massagestolar finns inte på ID4 vad jag vet, enbart ID3. För mig ändå en struntsak som jag aldrig skulle använda.
Finns en knapp på Model 3 som visar bak och sidokamerorna på skärmen, då kan man se runtomkring bilen, den funktionen finns antagligen på Model Y också. Framåt ser man ju själv. 3D kameravy där man ser bilen från luften känns mer som en gimmick än något man har nytta av. Räcker gott med den kamerafunktion som Tesla har.
Det skiljer drygt 100k idag och för det får jag:
-En större bil både interiör och bagagemässigt.
-Högre dragvikt.
-Fyrhjulsdrift. Även om ID4 snart får fyrhjulsdrift lär de inte behålla samma pris och då skiljer det ännu mindre i pris.
-Mycket bättre prestanda till och med på Long Range varianten.
-Ej bekräftat Längre räckvidd. Model Y som kommer produceras i Europa har ett annat batteri med minst 10mil längre räckvidd än den som visas på hemsidan enligt säljaren då jag beställde.
-Tillgång till pålitligt laddnätverk i hela Europa med dubbelt så snabb laddning mot ID4, 250kw vs 125kw. Deras laddnätverk byggs dessutom ut mångdubbelt fortare, när andra bygger enstaka stolpar här och där som orsakar köer så bygger Tesla 10-20 stolpar på ett bräde.
-Tycker Model Y är snyggare än både ID4 och Enyaq.
Annat som ligger fördel hos Tesla:
-Inga direkta servicekrav och om det behövs kan de komma hem till uppfarten. Förstår inte syftet med att ha ett Teslacenter runt knuten när man sällan behöver köra dit. Bor man längre än 10mil från ett center och felet inte går att laga på uppfarten hade de folk som kunde hämta bilen eller så kunde man få laddningskrediter för motsvarade sträcka t/r. Detta var dock inget kollegan kände till så det kanske är något nytt. Tesla har dessutom en nybilsgaranti på 4 år max 8000mil vilket jag inte kommer köra. ID4 har obegränsat mil 2 år.
-Mer stabil och följsam mjukvara där uppdateringar med nya features ingår bilens livslängd.
-Byggmässigt känns Model Y mer hållbar med dörrar och huv av aluminium som inte rostar.
-Känns tryggare att behålla en längre tid då Tesla producerar mycket av bilens innehåll in-house och har över 10 års erfarenhet av elbilar, samt längre garanti.
-Förmodligen bättre andrahandsvärde.
Att jämföra en Model 3 mot ID4 är däremot bara löjligt för Model 3 saknar så mycket som Model Y har. Bland annat har Model 3 inte matrixljus, rattvärme, hel baklucka, mörktonade bakrutor, och allt detta har Model Y. Model 3 är dessutom en helt annan bil eftersom det är en sedan.
Att Tesla skulle ha sämre byggkvalite tycker jag bara är trams efter ha granskat kollegans Model 3 årsmodell 2020. Finns detaljer som kunde gjorts bättre men på det stora hela inga större skillnader. Sedan finns det måndagsexemplar hos alla biltillverkare.
Om något går sönder lär det inte vara gratis att få det lagat på en ID4 heller. Jag har åtminstone alltid fått betala rätt saftiga summor för reparationer på mina fossilbilar.
Tesla försöker förenkla konstruktionen i bilen så att färre saker kan gå sönder vilket bör båda gott för en låg driftskostnad. Bara en sån sak som att Tesla har automatsäkringar på hela elsystemet som kan återställas automatiskt, medan ID4 har traditionella säkringar som brinner av och behöver bogseras in för att bytas om det är något allvarligt. För det finns ingen VW-service som kommer ut till mig på uppfarten och lagar det.
Kan inte hålla med om att ID4 är bättre på allt. Det enda som Model Y saknar mot ID4 Max är en Head-up-display, en sensor för öppna baklucka med foten, "flytande blinkers", uppvärmda spolarmunstycken och takreling. För mig är samtliga features struntsaker.
HUD finns gott om tredjeparts om man hänger upp sig på det. Har aldrig haft det så inget jag kommer sakna.
Bättre stålkastare vet vi inget om då Model Y också kommer få matrixljus, som inte Model 3 har.
Tystare kupé, Tycker jag inte var någon större skillnad mellan kollegans Model 3 2020 och min provkörning av ID4. Model Y lär få minst lika bra ljudisolering. Beror förmodligen mer på vilka däck man kör med.
Massagestolar finns inte på ID4 vad jag vet, enbart ID3. För mig ändå en struntsak som jag aldrig skulle använda.
Finns en knapp på Model 3 som visar bak och sidokamerorna på skärmen, då kan man se runtomkring bilen, den funktionen finns antagligen på Model Y också. Framåt ser man ju själv. 3D kameravy där man ser bilen från luften känns mer som en gimmick än något man har nytta av. Räcker gott med den kamerafunktion som Tesla har.
Det skiljer drygt 100k idag och för det får jag:
-En större bil både interiör och bagagemässigt.
-Högre dragvikt.
-Fyrhjulsdrift. Även om ID4 snart får fyrhjulsdrift lär de inte behålla samma pris och då skiljer det ännu mindre i pris.
-Mycket bättre prestanda till och med på Long Range varianten.
-Ej bekräftat Längre räckvidd. Model Y som kommer produceras i Europa har ett annat batteri med minst 10mil längre räckvidd än den som visas på hemsidan enligt säljaren då jag beställde.
-Tillgång till pålitligt laddnätverk i hela Europa med dubbelt så snabb laddning mot ID4, 250kw vs 125kw. Deras laddnätverk byggs dessutom ut mångdubbelt fortare, när andra bygger enstaka stolpar här och där som orsakar köer så bygger Tesla 10-20 stolpar på ett bräde.
-Tycker Model Y är snyggare än både ID4 och Enyaq.
Annat som ligger fördel hos Tesla:
-Inga direkta servicekrav och om det behövs kan de komma hem till uppfarten. Förstår inte syftet med att ha ett Teslacenter runt knuten när man sällan behöver köra dit. Bor man längre än 10mil från ett center och felet inte går att laga på uppfarten hade de folk som kunde hämta bilen eller så kunde man få laddningskrediter för motsvarade sträcka t/r. Detta var dock inget kollegan kände till så det kanske är något nytt. Tesla har dessutom en nybilsgaranti på 4 år max 8000mil vilket jag inte kommer köra. ID4 har obegränsat mil 2 år.
-Mer stabil och följsam mjukvara där uppdateringar med nya features ingår bilens livslängd.
-Byggmässigt känns Model Y mer hållbar med dörrar och huv av aluminium som inte rostar.
-Känns tryggare att behålla en längre tid då Tesla producerar mycket av bilens innehåll in-house och har över 10 års erfarenhet av elbilar, samt längre garanti.
-Förmodligen bättre andrahandsvärde.
Att jämföra en Model 3 mot ID4 är däremot bara löjligt för Model 3 saknar så mycket som Model Y har. Bland annat har Model 3 inte matrixljus, rattvärme, hel baklucka, mörktonade bakrutor, och allt detta har Model Y. Model 3 är dessutom en helt annan bil eftersom det är en sedan.
Att Tesla skulle ha sämre byggkvalite tycker jag bara är trams efter ha granskat kollegans Model 3 årsmodell 2020. Finns detaljer som kunde gjorts bättre men på det stora hela inga större skillnader. Sedan finns det måndagsexemplar hos alla biltillverkare.
Om något går sönder lär det inte vara gratis att få det lagat på en ID4 heller. Jag har åtminstone alltid fått betala rätt saftiga summor för reparationer på mina fossilbilar.
Tesla försöker förenkla konstruktionen i bilen så att färre saker kan gå sönder vilket bör båda gott för en låg driftskostnad. Bara en sån sak som att Tesla har automatsäkringar på hela elsystemet som kan återställas automatiskt, medan ID4 har traditionella säkringar som brinner av och behöver bogseras in för att bytas om det är något allvarligt. För det finns ingen VW-service som kommer ut till mig på uppfarten och lagar det.