Sida 2 av 2

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Postat: 28 jun 2021 09:12
av Mickep
En laddplats är ju en glorifireade parkeringsplats. Hur skall man veta om någon plats är bokad? Och vad händer om man ställer sig på en plats. går det inte att börja ladda då?
Och folk är nitiska när det är numrerade platser (även om det finns andra lediga).
Känns som om det är upplagt för handgemäng.

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Postat: 28 jun 2021 09:53
av 12man
Bra att dom la ner det, hoppas de andra drar lärdom av detta, verkade ju lika smart som detta med att dumpa diverse plagg på stolarna på kafeer,

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Postat: 28 jun 2021 16:03
av martinot
Gustafsson skrev:
Teslas (och många andra) laddstationer står ju tomma största delen av dygnen. Lösningen måste väl ändå vara att man som i Teslas fall ser i navigatorn hur många platser det finns tillgängligt och planera utifrån det medan man kör. Även under storhelger kan man ju hyggligt räkna ut när SuC har som högst belastning och försöka att inte behöva ladda just den timmen.
Och på frågan om Tesla kommer att kunna bygga ut SuC för att täcka behovet så tror jag absolut det. Det har de i stort sett klarat hittills.
Håller med helt. Med lite statistik/maskininlärning så borde de kunna optimera rutterna så att gracerna, när så är möjligt, fördelas över mindre hårt belastade stationer. Tror SuC, om något laddnät, har god förutsättningar för detta. De har ju data om var alla sina kunders bilar befinner sig, data från nagvigering i bilarna (vet hur många kunder som skall ungefär var), och data från beläggning på alla sina egna laddpunkter. Tror de kommer kunna lösa detta hyfsat smidigt så som du beskriver.

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Postat: 28 jun 2021 18:05
av Nect
Jag skulle vilja haft det. Fast att man har slotts att boka under hela dygnet. Då kan man boka den tiden man kommer anlända till laddaren och slippa vara orolig för att den är upptagen. Då är det enklare att vänta med att åka 1h tills det finns en ledig tid som passar. Istället för att stå med frustrerad fru/barn och vänta på att laddaren ska bli ledig...

Sen skulle man kunna haft om laddningen inte påbörjats inom 5min från bokad tid så släpps reservationen.

Hade underlättat enormt för mig i alla fall.
När vi är tvungna att lita på enstaka laddare.

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Postat: 28 jun 2021 20:47
av FinaFisken
martinot skrev:
Gustafsson skrev:
Teslas (och många andra) laddstationer står ju tomma största delen av dygnen. Lösningen måste väl ändå vara att man som i Teslas fall ser i navigatorn hur många platser det finns tillgängligt och planera utifrån det medan man kör. Även under storhelger kan man ju hyggligt räkna ut när SuC har som högst belastning och försöka att inte behöva ladda just den timmen.
Och på frågan om Tesla kommer att kunna bygga ut SuC för att täcka behovet så tror jag absolut det. Det har de i stort sett klarat hittills.
Håller med helt. Med lite statistik/maskininlärning så borde de kunna optimera rutterna så att gracerna, när så är möjligt, fördelas över mindre hårt belastade stationer. Tror SuC, om något laddnät, har god förutsättningar för detta. De har ju data om var alla sina kunders bilar befinner sig, data från nagvigering i bilarna (vet hur många kunder som skall ungefär var), och data från beläggning på alla sina egna laddpunkter. Tror de kommer kunna lösa detta hyfsat smidigt så som du beskriver.
Det sker väl redan? Jag får olika laddförslag vid olika tillfällen för samma sträcka. Den har undvikit Ödeshög när den har hög beläggning och föreslagit att ladda lite på stationen innan och lite på stationen efter.
Jag tror den största begränsningen för någon slags vidare optimering är magen. Man vill ladda när när man börjar bli hungrig.

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Postat: 28 jun 2021 23:54
av Swede1
Hm kan man reservera på Tesla? Puh vad skönt med Rex , bara åka vidare om inte laddningen fungerar.

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Postat: 29 jun 2021 00:13
av EnTraktor
Fullständigt idiotiskt förslag!
Lösningen på fulla t-banor är inte att folk får reservera plats i en viss vagn på en viss avgång utan att det sätts in mer tåg/vagnar.

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Postat: 29 jun 2021 07:11
av Gustafsson
Swede1 skrev:
Hm kan man reservera på Tesla? Puh vad skönt med Rex , bara åka vidare om inte laddningen fungerar.
Behövs väl inte Rex för att åka vidare?

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Postat: 29 jun 2021 07:21
av ReNewAble
Swede1 skrev:
Hm kan man reservera på Tesla? Puh vad skönt med Rex , bara åka vidare om inte laddningen fungerar.
Eller så planerar man ordentligt och ser till att man har batteri till näata laddare. Sen är det ju sällan ett problem med laddkö med Tesla. Och skulle det vara fullt så är omsättningen så hög att man sällan får vänta mer än några minuter.

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Postat: 29 jun 2021 07:23
av ReNewAble
Varför ska jag reservera plats? Ser ju i bilen om en anläggning verkar ha hög beläggning. Många gånger så kan man köra till nästa. Skulle man välja att köra in ändå så får man sällan vänta mer än några minuter då det på de allra flesta finns många platser och omsättningen är hög. Alla har ju inte kommit dit samtidigt.

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Postat: 29 jun 2021 07:41
av frippe
Vilka marginaler kör alla runt med, när ni skriver att det bara är att köra till nästa?
Kör alltid med mål att vid SuC ha så låg SoC som möjligt, om målet är <5% blir det svårt att skippa SuC och köra till nästa.

Ändå ser jag det som onödig funktion att kunna reservera plats, speciellt på SuC. Har bara varit på en SuC där det blivit kö, nere i Tyskland på sportlovshelg, men stationen hade bara åtta stolpar.

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Postat: 29 jun 2021 07:47
av ReNewAble
frippe skrev:
Vilka marginaler kör alla runt med, när ni skriver att det bara är att köra till nästa?
Kör alltid med mål att vid SuC ha så låg SoC som möjligt, om målet är <5% blir det svårt att skippa SuC och köra till nästa.

Ändå ser jag det som onödig funktion att kunna reservera plats, speciellt på SuC. Har bara varit på en SuC där det blivit kö, nere i Tyskland på sportlovshelg, men stationen hade bara åtta stolpar.
Siktar oftast på att kommain till SuC med mellan 10-20%. Följer man bilens planering så föreslår den oftast minst en laddstation tidigare än vad man kan kapacitetsmässigt köra till. Beror såklart lite också på var man kör, hur glest det är mellan laddare.

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Postat: 29 jun 2021 09:51
av Nect
EnTraktor skrev:
Fullständigt idiotiskt förslag!
Lösningen på fulla t-banor är inte att folk får reservera plats i en viss vagn på en viss avgång utan att det sätts in mer tåg/vagnar.
Helt rätt! Men det tar tyvärr sin tid innan utbyggnaden har kapacitet nog förövriga laddnätverk utom SuC. Så under denna tid hade det underlättat!

Nu pratar jag inte om SuC utan alla andra :)

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Postat: 29 jun 2021 10:13
av EnTraktor
frippe skrev:
Vilka marginaler kör alla runt med, när ni skriver att det bara är att köra till nästa?
Kör alltid med mål att vid SuC ha så låg SoC som möjligt, om målet är <5% blir det svårt att skippa SuC och köra till nästa.
Beror på var jag kör, typ av laddare, avstånd till nästa laddare och hur kritisk resan är.
Kör jag på ny/okänd mark, kanske utanför SuC nätverket, försöker jag ha marginal så att det räcker till annan laddare (15-25%). Kör jag samma rutt för 10:e gången, utan tidspress om nått går åt skogen, kan jag komma in på en SuC med 2%.

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Postat: 29 jun 2021 11:12
av Mickep
Men hur skall den som droppar in och med tur tar den lediga platsen som var bokad veta det? känns som man skapar ytterligare problem än löser dem.

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Postat: 29 jun 2021 17:51
av Bjelke
Ett kösystem höjer ju inte den totala kapaciteten på en station utan sänker den (om en plats ska
hållas tills den som bokat faktiskt rullar in så står ju laddaren oanvänd en stund teoretiskt), det är
alltså som jag ser det ett steg bakåt istället för framåt, så nej ett kösystem gör ingenting bättre utan
sämre.
Vad är det för fel på först in - först ut egentligen?
Mer kapacitet är enda sättet att lösa det på helt enkelt (förutom större batterier i sig såklart, till viss del
eftersom behovet av laddning på vägen minskar osv). :)
Det är ju exakt samma sak för fossila pumpar, räcker inte kapaciteten så får det bli en helt vanlig kö
helt enkelt (även om den kön rullar på snabbare).

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Postat: 29 jun 2021 18:01
av Pasjostrom
Bjelke skrev:
Ett kösystem höjer ju inte den totala kapaciteten på en station utan sänker den (om en plats ska
hållas tills den som bokat faktiskt rullar in så står ju laddaren oanvänd en stund teoretiskt), det är
alltså som jag ser det ett steg bakåt istället för framåt, så nej ett kösystem gör ingenting bättre utan
sämre.
Vad är det för fel på först in - först ut egentligen?
Mer kapacitet är enda sättet att lösa det på helt enkelt (förutom större batterier i sig såklart, till viss del
eftersom behovet av laddning på vägen minskar osv). :)
Det är ju exakt samma sak för fossila pumpar, räcker inte kapaciteten så får det bli en helt vanlig kö
helt enkelt (även om den kön rullar på snabbare).
Men hög effektivitet/kapacitet är inte nödvändigtvis samma sak som att det är användarvänligt eller kundcentrerat. Jämför med vården som är resursoptimerad (kapacitetsmaximerad), det leder till långa vårdköer och dålig vårdupplevelse.

Vad som är bäst är nog upp till var och en…

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Postat: 29 jun 2021 18:05
av OfarligTesla
Bjelke skrev:
Ett kösystem höjer ju inte den totala kapaciteten på en station utan sänker den (om en plats ska
hållas tills den som bokat faktiskt rullar in så står ju laddaren oanvänd en stund teoretiskt), det är
alltså som jag ser det ett steg bakåt istället för framåt, så nej ett kösystem gör ingenting bättre utan
sämre.
Vad är det för fel på först in - först ut egentligen?
Mer kapacitet är enda sättet att lösa det på helt enkelt (förutom större batterier i sig såklart, till viss del
eftersom behovet av laddning på vägen minskar osv). :)
Det är ju exakt samma sak för fossila pumpar, räcker inte kapaciteten så får det bli en helt vanlig kö
helt enkelt (även om den kön rullar på snabbare).
Beror ju på om man tänker på systemet som helhet eller sig själv när man bedömer om något är bra eller dåligt. För mig är det ju garanterat bättre att kunna reservera en plats mot betalning på stationer som riskerar att bli fulla men det blir sämre för de som inte gör det.

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Postat: 29 jun 2021 18:08
av Bjelke
OfarligTesla skrev:
Bjelke skrev:
Ett kösystem höjer ju inte den totala kapaciteten på en station utan sänker den (om en plats ska
hållas tills den som bokat faktiskt rullar in så står ju laddaren oanvänd en stund teoretiskt), det är
alltså som jag ser det ett steg bakåt istället för framåt, så nej ett kösystem gör ingenting bättre utan
sämre.
Vad är det för fel på först in - först ut egentligen?
Mer kapacitet är enda sättet att lösa det på helt enkelt (förutom större batterier i sig såklart, till viss del
eftersom behovet av laddning på vägen minskar osv). :)
Det är ju exakt samma sak för fossila pumpar, räcker inte kapaciteten så får det bli en helt vanlig kö
helt enkelt (även om den kön rullar på snabbare).
Beror ju på om man tänker på systemet som helhet eller sig själv när man bedömer om något är bra eller dåligt. För mig är det ju garanterat bättre att kunna reservera en plats mot betalning på stationer som riskerar att bli fulla men det blir sämre för de som inte gör det.
Ja tanken att kunna köpa sig en bättre plats i kön tilltalar såklart dom som har råd (se tex ovan inlägg med jämförelsen
med sjukvården) men det blir ju direkt orättvist kan jag tycka (även om jag också skulle ha råd med det)…

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Postat: 29 jun 2021 18:28
av martinot
frippe skrev:
Vilka marginaler kör alla runt med, när ni skriver att det bara är att köra till nästa?
Kör alltid med mål att vid SuC ha så låg SoC som möjligt, om målet är <5% blir det svårt att skippa SuC och köra till nästa.
Vill alltid ha marginal (och sliter onödigt med för låg SoC) så är normalt aldrig under 10%. Brukar ladda på SuC vid resa när SoC ligger mellan 15-20%. Då har man oftast bra marginaler om man vill vidare till nästa SuC.

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Postat: 29 jun 2021 19:17
av Swede1
Hm, som ni resonerar med laddning och % hit och dit, det håller inte för gemene man. Det måste finnas lika många snabbladdare som det finns bensinstationer idag och det ska vara billigare än bensin, man svänger in och laddar 10-15 min när det börjar bli lågt och man vill besöka wc och dricka nåt, sen åker man. Om det är lite kö två gånger per år vid semester så kan man ta det. :!: (Reservera plats, suck, tillräckligt farligt att hålla på med appar och telefoner när man kör, man ser fortfarande bilar som vinglar och har sig pga telefonpetande.)

Re: Möjlighet att reservera plats vid en supersnabbladdare?

Postat: 31 maj 2022 12:47
av Off Grid Byggaren
Lyfter denna tråd igen nu när SuC öppnat upp.