Sida 2 av 35

Re: BMW i4

Postat: 18 apr 2021 01:42
av martinot
ObscureEconomist skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
BMW har ju alltid fått mycket kritik för sin design dom senaste 20-åren. Bilarna syns och engagerar.
*LOL* Fulhet som marknadsföringskoncept! :lol:
Å andra sidan kanske Tesla inte får några poäng på skönhetsskalan av majoriteten av befolkningen så det är väl samma där?
En model S ser väl okej ut men model 3 har jag aldrig hört någon säga är annat än förbannat ful.
Är inte helt förtjust i nosen på M3, men jag tycker faktiskt att nosen på MS/MX är extremt mycket fulare med den där lilla fåniga springan till grillen. Så antar att det är en smaksak. Tycker inte heller att e-tron har någon vacker front. Rätt så mycket fulare den också.

Men BMWs senaste monster kan ju ingen tävla i fulhet gällande grillarna/nosen. Monstruöst fula skapelser (IMNSHO)! :?

Re: BMW i4

Postat: 02 jun 2021 11:33
av MWall
https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... mw-i4.html

Kommer i två varianter, båda med batterikapacitet på 83,9 kWh. 200 kW snabbladdning, 11 kW AC, 1600 kg dragvikt, 470/1290 liter bagage.

i4 eDrive 40:
RWD
59 mil WLTP
0-100 på 5,7 sekunder
Från 625 000:-

i4 eDrive M50
AWD
51 mil WLTP
0-100 på 3,9 sekunder
Från 725 000:-.

Konkurrerar väl med främst Polestar 2. Dock är väl i4 en aningen större bil? 2 dm längre (även nästan 2 dm längre axelavstånd), 1 dm lägre, 7,4 cm bredare och med 16% större bagage (65 liter mer).

Model 3 är också aningen mindre vad gäller måtten och bagaget och har dessutom den, för mig, avgörande nackdelen att den har en sedanlucka. i4 är en halvkombi precis som Polestar 2.

Re: BMW i4

Postat: 02 jun 2021 11:38
av taliz
MWall skrev:
https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... mw-i4.html

Kommer i två varianter, båda med batterikapacitet på 83,9 kWh. 200 kW snabbladdning, 11 kW AC, 1600 kg dragvikt, 470/1290 liter bagage.

i4 eDrive 40:
RWD
59 mil WLTP
0-100 på 5,7 sekunder
Från 625 000:-

i4 eDrive M50
AWD
51 mil WLTP
0-100 på 3,9 sekunder
Från 725 000:-.

Konkurrerar väl med främst Polestar 2. Dock är väl i4 en aningen större bil? 2 dm längre (även nästan 2 dm längre axelavstånd), 1 dm lägre, 7,4 cm bredare och med 16% större bagage (65 liter mer).

Model 3 är också aningen mindre vad gäller måtten och bagaget och har dessutom den, för mig, avgörande nackdelen att den har en sedanlucka. i4 är en halvkombi precis som Polestar 2.
Blir intressant att provköra. Känns som en bil som potentiellt kan vara ännu roligare att köra än PS2. Kanske mer effektiv + snabbare laddning också.
Dock är väl priset för en basutrustad typ? Så antar den kommer kosta 100k+ mer med motsvarande utrustning.

Re: BMW i4

Postat: 02 jun 2021 11:46
av MWall
taliz skrev:
MWall skrev:
https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... mw-i4.html

Kommer i två varianter, båda med batterikapacitet på 83,9 kWh. 200 kW snabbladdning, 11 kW AC, 1600 kg dragvikt, 470/1290 liter bagage.

i4 eDrive 40:
RWD
59 mil WLTP
0-100 på 5,7 sekunder
Från 625 000:-

i4 eDrive M50
AWD
51 mil WLTP
0-100 på 3,9 sekunder
Från 725 000:-.

Konkurrerar väl med främst Polestar 2. Dock är väl i4 en aningen större bil? 2 dm längre (även nästan 2 dm längre axelavstånd), 1 dm lägre, 7,4 cm bredare och med 16% större bagage (65 liter mer).

Model 3 är också aningen mindre vad gäller måtten och bagaget och har dessutom den, för mig, avgörande nackdelen att den har en sedanlucka. i4 är en halvkombi precis som Polestar 2.
Blir intressant att provköra. Känns som en bil som potentiellt kan vara ännu roligare att köra än PS2. Kanske mer effektiv + snabbare laddning också.
Dock är väl priset för en basutrustad typ? Så antar den kommer kosta 100k+ mer med motsvarande utrustning.
Beror på vad de skickar med. iX3 är ganska generöst basutrustad har jag för mig. Men vi får väl se. Jag är inte särskilt intresserad i dagsläget men kanske kan den bli aktuell nån gång i framtiden.

Re: BMW i4

Postat: 02 jun 2021 12:19
av HelectriC
överraskande bra pris faktiskt. Undrar om man vågar sig på att beställa en trots den fula grillen. Har ju klarat att leva med grillen på Polestar, men detta är ju next level på överdriven grill :D
Någon som vet om det blir frunk eller är huven helt låst som på iX och bara kan öppnas av verkstaden?

Re: BMW i4

Postat: 02 jun 2021 12:49
av Force-Walker


Baksätet verkar vara sämre än Model S.
Lårstöd finns i princip inte, ser ut som mercedes EQA.
Annars verkar det vara en fin bil.

Re: BMW i4

Postat: 02 jun 2021 12:54
av MWall
Force-Walker skrev:


Baksätet verkar vara sämre än Model S.
Lårstöd finns i princip inte, ser ut som mercedes EQA.
Annars verkar det vara en fin bil.

Baksätet såg ganska hemskt ut faktiskt. Men det passar nog våra barn bra. Även om 10-åringen växer så det knakar.

Re: BMW i4

Postat: 02 jun 2021 13:04
av Zalman3
Syrrans Seat Mii har större baksäte!
BMW baksäte.jpg

Re: BMW i4

Postat: 02 jun 2021 13:24
av ObscureEconomist
MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... mw-i4.html

Kommer i två varianter, båda med batterikapacitet på 83,9 kWh. 200 kW snabbladdning, 11 kW AC, 1600 kg dragvikt, 470/1290 liter bagage.

i4 eDrive 40:
RWD
59 mil WLTP
0-100 på 5,7 sekunder
Från 625 000:-

i4 eDrive M50
AWD
51 mil WLTP
0-100 på 3,9 sekunder
Från 725 000:-.

Konkurrerar väl med främst Polestar 2. Dock är väl i4 en aningen större bil? 2 dm längre (även nästan 2 dm längre axelavstånd), 1 dm lägre, 7,4 cm bredare och med 16% större bagage (65 liter mer).

Model 3 är också aningen mindre vad gäller måtten och bagaget och har dessutom den, för mig, avgörande nackdelen att den har en sedanlucka. i4 är en halvkombi precis som Polestar 2.
Blir intressant att provköra. Känns som en bil som potentiellt kan vara ännu roligare att köra än PS2. Kanske mer effektiv + snabbare laddning också.
Dock är väl priset för en basutrustad typ? Så antar den kommer kosta 100k+ mer med motsvarande utrustning.
Beror på vad de skickar med. iX3 är ganska generöst basutrustad har jag för mig. Men vi får väl se. Jag är inte särskilt intresserad i dagsläget men kanske kan den bli aktuell nån gång i framtiden.
Tänker samma, utgår man från iX3 och utrustningsnivån där så är den nog välutrustad.
Har kontaktat säljare för mer information för den verkar vettig utifrån specifikationerna.

Re: BMW i4

Postat: 02 jun 2021 15:22
av HelectriC
där var den beställd ja :D M50 med allt som går att välja till.

Jag vet att jag har ett problem med bilar, men så är det bara :lol:

Re: BMW i4

Postat: 02 jun 2021 15:38
av MWall
Lite info om vad som ingår i basutrustningen och några tillval. Supercharged-paketet för 134 tusen krävs ju iaf.

Re: BMW i4

Postat: 02 jun 2021 15:49
av taliz
MWall skrev:
Lite info om vad som ingår i basutrustningen och några tillval. Supercharged-paketet för 134 tusen krävs ju iaf.
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... torer/bmw/ ;)

Re: BMW i4

Postat: 02 jun 2021 16:18
av Zalman3
taliz skrev:
MWall skrev:
Lite info om vad som ingår i basutrustningen och några tillval. Supercharged-paketet för 134 tusen krävs ju iaf.
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... torer/bmw/ ;)
vilket betyder att du i praktiken får 13-23% rabatt.


Re: BMW i4

Postat: 02 jun 2021 16:20
av MWall
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Lite info om vad som ingår i basutrustningen och några tillval. Supercharged-paketet för 134 tusen krävs ju iaf.
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... torer/bmw/ ;)
vilket betyder att du i praktiken får 13-23% rabatt.

Tror tyvärr inte i4 är med i ramavtalet. Annars hade jag nog blivit frestad på riktigt.

Re: BMW i4

Postat: 02 jun 2021 16:47
av OfarligTesla
Kommer nog vilja provsitta och provköra för att se om det är något för mig, M50 varianten hade lite för kort räckvidd tycker jag nog allt och baksätet verkade ju hemskt. Men däremot var ju priset bättre än förväntat, fällbart mittenbaksäte hade den ju också vilket hjälper en del på skidresan. Verkar ju komma en hel del intressanta alternativ nu så nästa år kommer man nog kunna provköra en hel del intressant och se om det finns något annat att välja än Tesla.

Re: BMW i4

Postat: 02 jun 2021 17:03
av MWall
OfarligTesla skrev:
Kommer nog vilja provsitta och provköra för att se om det är något för mig, M50 varianten hade lite för kort räckvidd tycker jag nog allt och baksätet verkade ju hemskt. Men däremot var ju priset bättre än förväntat, fällbart mittenbaksäte hade den ju också vilket hjälper en del på skidresan. Verkar ju komma en hel del intressanta alternativ nu så nästa år kommer man nog kunna provköra en hel del intressant och se om det finns något annat att välja än Tesla.

51 mil är inte för kort mig åtminstone. Det är ungefär vad min Model S 100D har. (Den verkar inte vara WLTP-klassad men om den hade varit det så...)

ps. Model 3 Performance har tydligen 53 mil WLTP. Skiljer ju inte jättemycket... Men det är klart, som Tesla-fanatiker går väl din smärtgräns vid 52 mil då? :roll:

Re: BMW i4

Postat: 02 jun 2021 17:18
av HelectriC
Har man kört Polestar 2 ett år, så är allt annat som ett hav av räckvidd :lol:

Re: BMW i4

Postat: 02 jun 2021 17:19
av Remuz
Kan någon göra det begripligt för mig varför baksätet har så lite plats? Bilen är ju långt. Har den en lång huv fram eller 900 kubikmeter bagage? Förutom det såg den sjukt trevlig ut och 1600kg drag luktar gott

Re: BMW i4

Postat: 02 jun 2021 17:28
av Anonymous FTW
HelectriC skrev:
där var den beställd ja :D M50 med allt som går att välja till.

Jag vet att jag har ett problem med bilar, men så är det bara :lol:
Du lär väl inte köpa dem privat? Köpte du inte en Hyundai också? Roligt att testa nytt men tror nästan det skulle kännas jobbigt att byta så ofta. Bra är dock att du lämnar många begagnade elbilar till marknaden.

I övrigt har denna bilen flugit under radarn för mig, såg den inte komma, fin prestanda också och fin bil. Så rolig upptäckt egentligen.

Re: BMW i4

Postat: 02 jun 2021 17:30
av OfarligTesla
MWall skrev:
51 mil är inte för kort mig åtminstone. Det är ungefär vad min Model S 100D har. (Den verkar inte vara WLTP-klassad men om den hade varit det så...)

ps. Model 3 Performance har tydligen 53 mil WLTP. Skiljer ju inte jättemycket... Men det är klart, som Tesla-fanatiker går väl din smärtgräns vid 52 mil då? :roll:
Nej det är ju laddkurva i kombination med räckvidd som är viktigare egentligen, men jag tycker att det är i det lägre spannet och jag hade hoppats på mer. Kanske kommer laddkurvan kompensera för det men vem vet, i vissa situationer är ju mer räckvidd faktiskt användbart. Den kan ju oavsett bli ett alternativ men jag avvaktar som sagt och ser då det inte var en fullträff på pappret. Tror det var en bra tid för mig att hämta ut en ny 3a nu, nästa år kommer det som sagt finnas mycket som går att provköra när jag ska välja nästa.

Och hur är jag Tesla fanatiker? Brukar ju för det mesta vara kritisk mot bilarna och Tesla, bryr mig inte alls om märket utan det viktiga är den specifika produkten. Däremot var det förra årets 3a som hade 53 mils WLTP vilket jag tyckte var lite för lite, valde dock en LR som då hade just 58 mils WLTP (nu har den 61 mil).

Re: BMW i4

Postat: 02 jun 2021 18:24
av ObscureEconomist
MWall skrev:
Lite info om vad som ingår i basutrustningen och några tillval. Supercharged-paketet för 134 tusen krävs ju iaf.
Var hittade du tillvalslistan förresten? Jag har sökt men hittar den inte.

En liten bit av laddkurvan för båda modellerna finns här.
Bild

Bild

Re: BMW i4

Postat: 02 jun 2021 20:05
av MWall
ObscureEconomist skrev:
MWall skrev:
Lite info om vad som ingår i basutrustningen och några tillval. Supercharged-paketet för 134 tusen krävs ju iaf.
Var hittade du tillvalslistan förresten? Jag har sökt men hittar den inte.

En liten bit av laddkurvan för båda modellerna finns här.
Bild

Bild

En medlem i i3-gruppen på FB postade specen där.

Re: BMW i4

Postat: 02 jun 2021 20:33
av ObscureEconomist
Aha, får väl se när den dyker upp på BMWs hemsida då.

Re: BMW i4

Postat: 02 jun 2021 20:53
av HelectriC
Anonymous FTW skrev:
HelectriC skrev:
där var den beställd ja :D M50 med allt som går att välja till.

Jag vet att jag har ett problem med bilar, men så är det bara :lol:
Du lär väl inte köpa dem privat? Köpte du inte en Hyundai också? Roligt att testa nytt men tror nästan det skulle kännas jobbigt att byta så ofta. Bra är dock att du lämnar många begagnade elbilar till marknaden.

I övrigt har denna bilen flugit under radarn för mig, såg den inte komma, fin prestanda också och fin bil. Så rolig upptäckt egentligen.
Jo, helt privat. Tror inte min arbetsgivare har lust att köpa ny bil till mig en gång om året :D
Ionic 5 kommer i juli ja, sen kommer väl antagligen BMWn i februari nästa år ca. Men som med alla andra bilar jag köper så måste nykommaren utmana den jag redan har, så säljs den bilen som jag gillar minst för stunden. Easy peasy :D

Re: BMW i4

Postat: 02 jun 2021 21:50
av Off Grid Byggaren
Provade att bygga en fullutrustad i4 och det slutade på 1 303 000:-

Det verkar vara en rätt dyr elbil.