350 kkr avdrag istället för "jämförbar bil".

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: 350 kkr avdrag istället för "jämförbar bil".

Inlägg av mati »

m4x skrev:
Är det prisdel 1 i skatteverkets förmånsberäkning som justeras?

Dvs om man tar Polestar 2 som exempel:

Nybilspris för jämförbar bil + justering försvinner

..och ersätts med:

659.000:-
- 350.000:-
= 309.000:- <--- Förmånsgrundande pris
329.500 skulle förmånsgrundande pris bli i så fall, eftersom nedsättningen inte får överstiga 50%.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

foolip skrev:
Är det inte vettigare att fortsätta skruva upp bonus malus, eller varför ska det vara mer förmånlig med tjänstebil? Att göra det mer likvärdigt var väl poängen med senaste förändringen?
Förmånsvärdena ska väl ändå fortfarande höjas enligt regeringens förslag? Det vill SKV inte ändra på som jag har förstått det. Däremot så vill SKV förenkla reglerna för elbilar. Även om det inte nödvändigtvis blir billigare med SKVs förslag så blir det åtminstone transparent och förutsägbart. Idag sätt elbilarnas förmånsvärde med hjälp av en slumpgenerator varje år.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
MWall skrev:
LarsL skrev:
Hur kompenseras vi privatköpare med det här förslaget?
Fler begagnade elbilar att välja på?
Ja, pöbeln ska förtusan inte åka runt i nya bilar!
Det har de aldrig gjort.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MWall skrev:
LarsL skrev:
MWall skrev:
LarsL skrev:
Hur kompenseras vi privatköpare med det här förslaget?
Fler begagnade elbilar att välja på?
Ja, pöbeln ska förtusan inte åka runt i nya bilar!
Det har de aldrig gjort.
Jo, jag har gjort det. :)
Mickep

Inlägg av Mickep »

Skulle vilja se några exempel på vad förslag innebär, jämfört med nuvarande.
Har svårt att se vad det blir för effekter(blir det billigare)
Tldr; en artikel skulle jag vilja läsa.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Mickep skrev:
Skulle vilja se några exempel på vad förslag innebär, jämfört med nuvarande.
Har svårt att se vad det blir för effekter(blir det billigare)
Tldr; en artikel skulle jag vilja läsa.
Artikel:
https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... uhDlQyY4cE
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Jerka skrev:
slugger75 skrev:
mati skrev:
Maw skrev:
Förslaget är nedsättning med 350000 men max 50 %, dvs en elbil för 400000 får förmånsvärde 200000 och en som kostar 1000000 får 650000 i förmånsvärde
Precis så.
Förmånsgrundande värde för elbilar = max(pris - 350000, pris × 0,5)

Ett super förslag. Enkelt och bra. Alldeles för enkelt. Regeringen med MP kommer nog hitta nånting för att krångla till det ordentligt.
Jag sätter en flaska motorolja på att MP inte tycker att förslaget är tillräckligt feministiskt.
Vad är grejen med Mp-hatet egentligen? Det dyker upp i alla möjliga sammanhang, ofta när ämnet inte har med Mp att göra över huvud taget, och de kritiseras i regel för saker de varken gjort eller sagt utan för vad de antas tycka och tänka. "Mp tycker säkert si" eller "jag slår vad om att miljömupparna i Mp tycker så". Se två exempel här ovan.

Kan vi inte åtminstone komma överens om att sluta håna Miljöpartiet för saker de INTE gjort?
Tycker också det är otroligt tröttsamt.

Att det är standard bland "dieselgubbar" har jag vant mig vid, men man borde iaf kunna slippa det i ett Teslaforum.

Det verkar som många på fullt allvar tror att ett svenskt pytteparti styr i princip hela västvärldens miljöpolitik.

Jag tror nog att många, rätt eller fel, förknippar Mp med många av de "progressiva" idéer som väl i praktiken spridit sig från amerikanska universitet. Mp är ett storstadsparti med många som anammat de idéerna (ex folk som skriver "en" istället för "man"). Det handlar mycket om identitet, tolkningsföreträde, intersektionalitet osv.

Det får märkliga konsekvenser. T ex "feministisk snöröjning" som de fick sluta med då varutransporter, ambulanser osv inte kom fram, att Svenska Filminstitutet kräver att en film måste ha "rätt" politiskt budskap och "rätt" kön på regissören för att de ska finansiera projektet, att utställningar på museum ska ha "rätt" värdegrund och belysa de här strukturerna som intersektionalismen säger sig ha hittat. Dvs man politiserar allt i samhället. Man avkräver artister att de ska "ta ställning" osv. Det är som 70-talet all over igen.

Nu är Mp inte direkt ensamma om detta. Idéerna finns även inom V och delar av S och C.

Kopplingen till detta ämne är att Mp vill att det ska bli dyrare att ha tjänstebil eftersom det mest är män som har tjänstebil. De tycker att de gör något "feministiskt" helt enkelt och helt plötsligt är det inte lika viktigt att det säljs många elbilar vilket känns aningen konstigt. Ibland känns det som att Mp är ett aktivistparti som får göra sina lite halvgalna projekt vid sidan av om de bara låter S behålla statsministerposten. Utpressning typ.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
Jerka skrev:
slugger75 skrev:

Jag sätter en flaska motorolja på att MP inte tycker att förslaget är tillräckligt feministiskt.
Vad är grejen med Mp-hatet egentligen? Det dyker upp i alla möjliga sammanhang, ofta när ämnet inte har med Mp att göra över huvud taget, och de kritiseras i regel för saker de varken gjort eller sagt utan för vad de antas tycka och tänka. "Mp tycker säkert si" eller "jag slår vad om att miljömupparna i Mp tycker så". Se två exempel här ovan.

Kan vi inte åtminstone komma överens om att sluta håna Miljöpartiet för saker de INTE gjort?
Tycker också det är otroligt tröttsamt.

Att det är standard bland "dieselgubbar" har jag vant mig vid, men man borde iaf kunna slippa det i ett Teslaforum.

Det verkar som många på fullt allvar tror att ett svenskt pytteparti styr i princip hela västvärldens miljöpolitik.

Jag tror nog att många, rätt eller fel, förknippar Mp med många av de "progressiva" idéer som väl i praktiken spridit sig från amerikanska universitet. Mp är ett storstadsparti med många som anammat de idéerna (ex folk som skriver "en" istället för "man"). Det handlar mycket om identitet, tolkningsföreträde, intersektionalitet osv.

Det får märkliga konsekvenser. T ex "feministisk snöröjning" som de fick sluta med då varutransporter, ambulanser osv inte kom fram, att Svenska Filminstitutet kräver att en film måste ha "rätt" politiskt budskap och "rätt" kön på regissören för att de ska finansiera projektet, att utställningar på museum ska ha "rätt" värdegrund och belysa de här strukturerna som intersektionalismen säger sig ha hittat. Dvs man politiserar allt i samhället. Man avkräver artister att de ska "ta ställning" osv. Det är som 70-talet all over igen.

Nu är Mp inte direkt ensamma om detta. Idéerna finns även inom V och delar av S och C.

Kopplingen till detta ämne är att Mp vill att det ska bli dyrare att ha tjänstebil eftersom det mest är män som har tjänstebil. De tycker att de gör något "feministiskt" helt enkelt och helt plötsligt är det inte lika viktigt att det säljs många elbilar vilket känns aningen konstigt. Ibland känns det som att Mp är ett aktivistparti som får göra sina lite halvgalna projekt vid sidan av om de bara låter S behålla statsministerposten. Utpressning typ.
Jag håller inte alls med dig i sak, men har inget intresse av att ha en politisk diskussion i denna tråd.

Det som är tråkigt imo är att minst 9 av 10 inlägg som hänvisar till MP är rena gubbgissningar om vad de faktiskt tycker. Väldigt sällan finns det någon koppling överhuvudtaget till lagda förslag.

Att stoppa in MP i var och varannan tråd är lika korkat / tröttsamt som om man skulle hålla på och i tråd efter tråd tala om att SD kommer hata förslaget för att det inte är tillräckligt invandrarfientligt.

Det tillför absolut ingenting. Om Mp däremot faktiskt yttrar sig om förslaget, så för all del, diskutera/kritisera deras yttrande.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Jag håller inte alls med dig i sak, men har inget intresse av att ha en politisk diskussion i denna tråd.

Det som är tråkigt imo är att minst 9 av 10 inlägg som hänvisar till MP är rena gubbgissningar om vad de faktiskt tycker. Väldigt sällan finns det någon koppling överhuvudtaget till lagda förslag.

Att stoppa in MP i var och varannan tråd är lika korkat / tröttsamt som om man skulle hålla på och i tråd efter tråd tala om att SD kommer hata förslaget för att det inte är tillräckligt invandrarfientligt.

Det tillför absolut ingenting. Om Mp däremot faktiskt yttrar sig om förslaget, så för all del, diskutera/kritisera deras yttrande.

Inte jag heller. Försökte bara förklara vad jag tror ligger bakom frustrationen i den här tråden. Dvs att Mp tydligen anser att den feministiska aspekten är viktigare än miljöaspekten.

Skillnaden mot ev SD-kritik är att de inte sitter i regeringsställning och bestämmer över tjänstebilsregler med hänvisning till invandring. T ex att de skulle göra det dyrare att ha begagnade BMW eftersom det är en populär bil bland invandrare. :lol:
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare

Inlägg av BjornS »

En stor anledning till höjningen av förmånsvärdena nyss var väl att balansera så att förmånsbilar inte får orimligt stor skattelättnad jämfört med privatägda bilar? Jag har svårt att se hur detta förslag till kraftigt sänkta förmånsvärden skulle klubbas igenom av samma regering som just höjt dem.

Och med risk för att blanda in politik: Jämlikhet är inte alltid samma sak som feminism. I fallet med värde för bilförmån handlar motsättningarna snarare om inkomst än kön. Bilförmån är något som främst ges till höginkomsttagare medan låginkomsttagare i större grad måste privatköpa sina bilar. Att systemet på så vis är/var riggat så att fattiga betalar mer än rika för exakt samma bil, är naturligtvis något en vänsterregering gärna vill ändra på. Sedan är det förstås också så att kvinnor i snitt har lägre inkomst än män, så om man vill kan man vinkla det som en könsfråga...
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

BjornS skrev:
En stor anledning till höjningen av förmånsvärdena nyss var väl att balansera så att förmånsbilar inte får orimligt stor skattelättnad jämfört med privatägda bilar? Jag har svårt att se hur detta förslag till kraftigt sänkta förmånsvärden skulle klubbas igenom av samma regering som just höjt dem.

Och med risk för att blanda in politik: Jämlikhet är inte alltid samma sak som feminism. I fallet med värde för bilförmån handlar motsättningarna snarare om inkomst än kön. Bilförmån är något som främst ges till höginkomsttagare medan låginkomsttagare i större grad måste privatköpa sina bilar. Att systemet på så vis är/var riggat så att fattiga betalar mer än rika för exakt samma bil, är naturligtvis något en vänsterregering gärna vill ändra på. Sedan är det förstås också så att kvinnor i snitt har lägre inkomst än män, så om man vill kan man vinkla det som en könsfråga...

Vet inte hur många ggr jag skrivit det här men om de tar bort möjligheten att leasa elbilar förmånligt så kommer försäljningen fullkomligen rasa.

Folk med lägre inkomster har väl aldrig nånsin kunnat köpa dyra nya bilar? På det här viset med lågt förmånsvärde kommer det ju ändå ut en del fina elbilar som kan sjunka i pris så att de så småningom kommer även låginkomsttagare till del. Att köpa ny bil är ingen mänsklig rättighet.

Under de 13 år jag arbetade som anställd IT-konsult så köpte jag exakt NOLL (0!!!) nya bilar. Tyckte ändå jag hade hyfsad lön osv men att köpa fabriksny bil var oerhört udda bland mina kollegor också. De flesta körde bilar som jag idag skulle betrakta som nästan skrot.

Sen jag startade eget för snart 10 år sen har det blivit några fabriksnya bilar. Dock alltid med en liten twist. Har aldrig köpt en ny bil om det inte varit extremt fördelaktigt för mig. Antingen till betydligt lägre pris via parallellimport eller XC70 Classic till väldigt bra pris eller nu Teslor med lågt förmånsvärde. Skulle aldrig gå in och köpa en helt ny bil utan den där twisten. Spelar ingen roll egentligen om jag har råd eller inte, jag sysslar inte med planerad kapitalförstöring på det sättet. Visst är bil viktigt för mig men jag är lika lycklig i en 3 år gammal bil som en ny egentligen.
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

BjornS skrev:
"Orimlig skattelättnad jämfört med privatägd bil"? Nej, det stämmer inte, det är faktiskt så att en förmånsbil genererar MER skatteintäkter till staten än en privatägd bil. Tjänstebilar subventioneras inte av privatbilister, det är tyvärr en svårstoppad myt.

Skatteverkets skrivelse är (väl?) deras remiss-svar på regeringens förslag till att göra om beräkningsunderlaget för förmånsbilar. Regeringens syfte var ju att den som kör en tjänstebil ska ha "likvärdiga kostnader" som en privatperson som köper samma bil, d v s de tycker att förmånsvärdena är för låga. De vill alltså höja förmånsvärdet för ALLA bilar, men vill samtidigt premiera miljöbilar, så skatten på dem höjs "mindre".

Så man ska nog se skatteverkets remiss-svar (om det är det?) som ett förslag på ett nytt system, men kanske inte fäste så stor vikt till de summor som anges. Jag tycker att deras förslag är bra, det gamla med "jämförbar bil" har varit godtyckligt och en del tillverkare har fått igenom väldigt förmånliga jämförelseobjekt. Många remiss-instanser har kritiserat regerings förslag, så vi får väl se hur det slutgiltiga förslaget kommer att se ut, det ska presenteras senast 23/3. Men jag har svårt att tro att regeringen plötsligt skulle vända på förslaget och istället SÄNKA på förmånsvärdet för vissa bilar. Men avdraget kanske sänks från 350 tkr till någonstans mellan 250-300 tkr (eller max 50%)...?
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Privatpersoner som skaffar ny bil idag gör det till övervägande del genom privatleasing skulle jag säga.

Dvs privatpersoner KÖPER inte nybilar idag ut väldigt många leasar de till faktiskt väldigt förmånlig månadskostnad om man ser till de erbjudanden som frekvent förekommer. Har från olika källor sett att det i ännu högre grad gäller för just privatpersoner och nya elbilar.

Det här har faktiskt gjort att efter de senaste nyliga förändringar (jan-april) och att det nu kommer allt fler alternativ så är det inte lika säkert att det är så värst förmånligt att ha elbilen på företaget än att hoppa på ett riktigt bra erbjudande om privatleasing för en ny elbil som förekommer nu och då.

Sitter själv i den sitsen och räknar på hur det blir framöver då jag frekvent byter bil och har möjlighet att välja då det är i eget AB. Är snart dags byta bort min ID.3 och hade antagligen kunnat konsumentleasa den billigare om jag hoppat på kampanjerna före jul.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nu är vi där igen med att det skulle vara dyrare att köpa förmånsbil än privat. Men varför gör ni er då besväret att köpa genom företaget? Lägg ner den, det är en förmån skattemässigt och därmed kostnadsmässigt att låta företaget köpa bil åt dig.

Har inte direkt med höginkomsttagare eller låginkomsttagare. Det finns vissa arbetsgivare som inte ger anställda möjlighet till bilar andra har begränsning i inköpspris och ytterligare andra erbjuder bara vissa märken. Orimligt att jag måste betala mer för min Tesla än vad andra gör så länge det är skattefinansierat.
macky

Inlägg av macky »

Är inte själva grundtanken att förmånsvärdet ska göra bilinnehavet som förmånsbil ngt sånär liknande mot att köpa privat. Nu pratar jag förmånsbil genom arbetsgivaren som även är kostnadsneutral. Dvs du som förare slipper halv moms, får finansieringen ordnad och betalar kostnaden på bruttolön (samt får även beakta inbesparade sociala avgifter på bruttolöneavdraget). Mot det läggs sedan ett förmånsvärde som du skattar på. Så ser det ut för mig iaf. Jag har aldrig sett detta upplägg som särskilt förmånligt innan jag skaffade elbil. Detta eftersom förmånsvärdena sticker iväg enormt, särskilt när man vill ha en del extrautrustning på lite dyrare bil. När det gäller elbilar så har ju rabatten på förmånsvärdet tillsammans med billigare drift gjort att man kan få ut en väldigt dyr bil som är eldriven (1 mkr) till samma kostnad som en fossil till halva priset. Det är väl egentligen bara miljöaspekten som skapat detta incitament. Men visst det betalas över skatten men det gäller ju det mesta av politisk ekonomisk styrning. Vilket vi har en del av i detta landet.
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

LarsL skrev:
Nu är vi där igen med att det skulle vara dyrare att köpa förmånsbil än privat. Men varför gör ni er då besväret att köpa genom företaget?
Det är det många kommer att göra! Om en tjänstebil kommer att kosta lika mycket för mig som en ny bil, så köper jag hellre bilen privat och tar ut milersättning. Men jag köper så klart inte en ny bil, utan en 2-3 år gammal bil. Så om de inte ändrar på förslaget i framtiden så hämtar jag ut min sista tjänstebil om några dagar på Trosta park! 8-)
LarsL skrev:
Lägg ner den, det är en förmån skattemässigt och därmed kostnadsmässigt att låta företaget köpa bil åt dig.

Har inte direkt med höginkomsttagare eller låginkomsttagare. Det finns vissa arbetsgivare som inte ger anställda möjlighet till bilar andra har begränsning i inköpspris och ytterligare andra erbjuder bara vissa märken. Orimligt att jag måste betala mer för min Tesla än vad andra gör så länge det är skattefinansierat.
Poängen var att förmånsbilar har "orimliga skattelättnader" eller skulle vara subventionerade av "skattebetalarna". Det stämmer inte: företag som skaffar en elbil erhåller lika stor subvention, miljöbonus, som privatpersoner som skaffar likadan bil. Faktum är att företag och förare tillsammans betalar mer för samma fordon än vad en privatperson gör; företaget betalar alla skatter och kostnader för bilen, föraren betalar dessutom skatt på förmånsvärdet för att få använda bilen samtidigt som företaget betalar sociala avgifter på förmånsvärdet. Det är motsägelsefullt att tala om "ormliga skattelättnader" när företag/förare betalar mer skatt för fordonet än vad vanliga skattebetalare gör för en likadan bil.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Tomas L skrev:
[Det är motsägelsefullt att tala om "orimliga skattelättnader" när företag/förare betalar mer skatt för fordonet än vad vanliga skattebetalare gör för en likadan bil.
Jo, men mindre skatt än om företaget betalt ut lön och en bil köpts för lönen. Det är ju det som är "problemet".
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

Elof skrev:
Tomas L skrev:
[Det är motsägelsefullt att tala om "orimliga skattelättnader" när företag/förare betalar mer skatt för fordonet än vad vanliga skattebetalare gör för en likadan bil.
Jo, men mindre skatt än om företaget betalt ut lön och en bil köpts för lönen. Det är ju det som är "problemet".
Staten drar in mer skatt om den köps som företagsbil. Jämförelsen var om en privatperson eller ett företag betalar mer/mindre skatt för en samma bil. Skatt på inkomst betalas ju oavsett om du köper bil eller ej. Om jag köper bilen själv, så köper jag som sagt inte en ny bil.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nej, staten drar in mindre skatt. Tänk på att mina pengar som jag köper bilen för är skattade och har arbetsgivareavgift på sig också. I andra ändan får företaget dra av halva momsen vilket jag inte får.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag håller med dig i sak LarsL och tycker det är piss som privatköpare, men jag tror de flesta nybilsköp skulle utebli om inte rabatten fanns och anledningen till att man ger den till företag är för att dom ofta har kreditvärdighet som krävs. Med de nya privatleasingmodellerna kan man dock ifrågasätta detta rejält.

Poängen är alltså, för mig och LarsL är detta orättvist, för de flesta andra är det en ickefråga för de inte köper en bil för 700 papp om det inte kan göras billigt via företaget
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Remuz skrev:
Jag håller med dig i sak LarsL och tycker det är piss som privatköpare, men jag tror de flesta nybilsköp skulle utebli om inte rabatten fanns och anledningen till att man ger den till företag är för att dom ofta har kreditvärdighet som krävs. Med de nya privatleasingmodellerna kan man dock ifrågasätta detta rejält.

Poängen är alltså, för mig och LarsL är detta orättvist, för de flesta andra är det en ickefråga för de inte köper en bil för 700 papp om det inte kan göras billigt via företaget

Ja, exakt. Privatleasing är ungefär lika fördelaktigt som företagsleasing numera. Kommer nog själv välja privatleasing framöver eftersom staten håller på att dribbla så mycket med förmånsvärdena. Går inte att lita på dem.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Tomas L skrev:
Skatt på inkomst betalas ju oavsett om du köper bil eller ej.
Nej, skatt på lön betalas inte när jag tar ut en dyr elbil istället för en del av lönen. Det är det som är poängen och somliga tycker är fel. För mig personligen är det toppen, men logiskt och moraliskt tycker jag det är märkligt.
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare

Inlägg av BjornS »

Remuz skrev:
jag tror de flesta nybilsköp skulle utebli om inte rabatten fanns
Det är dock två olika frågor som man bör hålla isär:
  • Ska staten subventionera elbilar?
  • Ska dessa subventioner vara lika för alla eller ska du få mera subventioner om du har bilen som löneförmån?
Jag uppfattar det som att de flesta här är överens om den övre punkten men det finns oenighet om den nedre.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Grundproblemet är att skattetrycket är galet högt i Sverige vilket gör att hårt arbetande vanliga människor inte har råd att köpa en vanlig ny svenssonbil utan måste gå omvägen via förmånsbil eller köpa begagnat.

Med ett rimligt skattetryck så hade medelinkomsttagaren kunnat köpa en bra ny bil för pengarna som blir över jämfört med nu.

Om skatterna nu ska vara så här höga är det rimligt att de som arbetar kan köpa bil förmånligt med bruttolöneavdrag via jobbet. Alla arbetsgivare borde kunna erbjuda detta.

My 2 cents :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

MWall skrev:
Remuz skrev:

Ja, exakt. Privatleasing är ungefär lika fördelaktigt som företagsleasing numera. Kommer nog själv välja privatleasing framöver eftersom staten håller på att dribbla så mycket med förmånsvärdena. Går inte att lita på dem.

Jag har svårt att se det dock. Dessutom tar du kostnaden för bilvård, försäkring, självrisk etc med skattade pengar.

För mig är det rätt tydligt, min xp100dl kostade runt 21k/mån privat, hade jag tagit det värdepappet på pengar som låg i ett bolag istället så hade jag haft rejält mer i plånboken. Chansar vilt på att det hade kostat runt 14k i plånboken som kostnadsneutral personalbil istället för privat 21k, det är ändå rätt mycket större kostnad för plånboken.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Skriv svar