Härlig lirare du är. Fortsätt du slänga med käften.MWall skrev:McFace skrev:Alla är ju olika såklart. Hinner jag gå en hel vända i bilhallen utan att en enda säljare ens säger hej är det ca noll chans att sälja till mig.Fredrik j skrev:Jag föredrar bilhandlare som inte är för "på" utan håller sig på sitt kontor tills jag känner att jag vill prata.
Har upplevt både dåliga och bra bilhandlare. Dom dåliga är dock få men känslan sitter i länge. Förmodligen längre än säljaren jobbar kvar eller även efter ägarbyte.
Porschehandlaren i borås har ett lite speciellt arbetssätt med skrivbordet ute i hallen framme vid fönstret med utsikt över besöksparkeringen.
Finns även en Opelhandlare i Göteborg som har skrivborden direkt innan för dörren för att inte missa en kund. Man måste så att säga gå förbi dom för att komma till bilhallen.
Just den handlaren lyckades sådär bra sist jag skulle byta bil och han inte kunde hitta nycklarna till demo-bilen som stod utanför.
Den säljare som inte fattar att varje person som självmant tar steget att uppsöka butiken är en presumtiv kund bör omedelbart byta yrke.
Jaha, så du är en sån. Vet du inte vad du vill ha? Eller är du bara ute efter en egoboost?
Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Moderator: Redaktion
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Det har ju redan skett. En kund som kliver in hos en bilhandlare idag har ju alla möjligheter att vara påläst om vad han vill ha och vad det borde kosta på ett ungefär.martinot skrev:
Framtiden kommer ju helt klart bli att allt större del av sälj/köp-processen digitaliseras och flyttar allt mer in via nätet. Inget snack om att även bilmarknaden kommer gå åt det hållet med tiden.
Det är ju bara 15-20år sedan som bilhandlare kunde ta ett högre pris än andra handlare bara för att kunderna hade svårare att göra research.
Köpa bil kunde ju ta lång tid vid telefonen. Framförallt om man skulle köpa begagnat då det var ont om annonsering utanför det egna området. Man fick ringa runt.
Skulle vara intressant att veta hur stor del av bilköpen där det i stort sätt bara är det praktiska som reds ut genom möte med säljare.
Sorry, förstår bara inte varför du utesluter ett köp bara för att säljaren inte strök dig medhårs. Att köpa bil är ett större beslut än så i min värld. Får väl i värsta fall svälja lite stolthet.McFace skrev:Härlig lirare du är. Fortsätt du slänga med käften.MWall skrev:McFace skrev:Alla är ju olika såklart. Hinner jag gå en hel vända i bilhallen utan att en enda säljare ens säger hej är det ca noll chans att sälja till mig.Fredrik j skrev:Jag föredrar bilhandlare som inte är för "på" utan håller sig på sitt kontor tills jag känner att jag vill prata.
Har upplevt både dåliga och bra bilhandlare. Dom dåliga är dock få men känslan sitter i länge. Förmodligen längre än säljaren jobbar kvar eller även efter ägarbyte.
Porschehandlaren i borås har ett lite speciellt arbetssätt med skrivbordet ute i hallen framme vid fönstret med utsikt över besöksparkeringen.
Finns även en Opelhandlare i Göteborg som har skrivborden direkt innan för dörren för att inte missa en kund. Man måste så att säga gå förbi dom för att komma till bilhallen.
Just den handlaren lyckades sådär bra sist jag skulle byta bil och han inte kunde hitta nycklarna till demo-bilen som stod utanför.
Den säljare som inte fattar att varje person som självmant tar steget att uppsöka butiken är en presumtiv kund bör omedelbart byta yrke.
Jaha, så du är en sån. Vet du inte vad du vill ha? Eller är du bara ute efter en egoboost?
Såg en ganska lång diskussion om detta på LinkedIn av alla ställen och där resonerade de flesta som dig. Så det är väl jag som är konstig isf.

- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
I våras ringde BMW i Ängelholm till mig och berättade att det var snart bara 3 mån kvar på leasingen på vår andrabil BMW 118i, som vi leasede därifrån. Han berättade att BMW just nu körde kampanj på X1 med mycket utrustning till ett billigare pris i månaden än vår den gång 1 serie. Han fick såld en ny bil till oss (ja jag har en fossilare som bil nr. 2, dock ganska säker på det är sista) och när leveransen blev försenad med nästan 4 mån på grund av hela corona situationen löste dom det exemplarisk. Allt skötes via mail och telefon.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- OfarligTesla
- Teslaägare
De är försäljare, ingen skillnad mellan dem och de som ringer upp och försöker sälja strumpor. Att förvänta sig någon aktivitet i hjärnan är för mycket begärt.
Är också en av dragningskrafterna med Tesla, även om jag snackar med deras ”Sales Advisors” märker man att de inte agerar säljare. Dels är de engagerade och vill hjälp till och dels är inte varenda ord de säger en lögn bara för att få till ett sälj.
Är också en av dragningskrafterna med Tesla, även om jag snackar med deras ”Sales Advisors” märker man att de inte agerar säljare. Dels är de engagerade och vill hjälp till och dels är inte varenda ord de säger en lögn bara för att få till ett sälj.
Jag har också haft såna känslor men börjat svänga. Det finns trots allt en vits med ett personligt bemötande.OfarligTesla skrev:De är försäljare, ingen skillnad mellan dem och de som ringer upp och försöker sälja strumpor. Att förvänta sig någon aktivitet i hjärnan är för mycket begärt.
I höstas lånade jag hem en ny i3S ett par dagar för att känna om det var värt att uppgradera. Hur enkelt som helst att bara svänga ner till BMW och hämta ut den. Hos Tesla får man köra en kortare rutt med en "sales advisor" i passagerarsätet. Plus att jag måste ta mig till Mall of Scandinavia eller var man nu provkör nuförtiden? Skulle jag vilja prova en Model 3 på min vanliga pendlingsrutt en arbetsdag så är det omöjligt med mindre än att jag hyr en bil själv.
I vilket fall kände jag att det var bättre att behålla vår gamla i3. Jag sa till säljaren att jag ville behålla den gamla men köpa ut den privat. Inga problem, han hjälpte mig med det. La upp finansiering, fixade så jag fick 1 års förlängd garanti, 2 års fri service, gav en så låg värdering som möjligt, skrev över bilen på Bavaria fram och tillbaka osv. Visserligen betalade jag 9 tusen för det men jag tycker ändå det var bra service. De pengarna tjänar jag lätt in på garanti och service. Inte en enda gång under den processen försökte han övertala mig till att köpa en ny istället.
I höst går leasingen på Model S ut. Vill jag köpa ut den på samma sätt så får jag NOLL hjälp av Tesla. Jag får lösa det bäst jag vill med värderingsintyg, finansiering osv. Finns ingen att ens prata med om det. Känslan är att BMW jobbar för att behålla mig som kund långsiktigt medan Tesla ger blanka fan i mig så fort jag köpt bilen. Jag är övertygad om att det beror på att en lokal återförsäljare har ett annat kundfokus än en global jätteorganisation.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
"Hos Tesla får man köra en kortare rutt med en "sales advisor" i passagerarsätet"
-Näe, jag fick en kort instruktion, sedan körde jag iväg med min fru som "advisor". Vi fick vara borta 30 minuter max.
I mitt fall räckte det eftersom jag redan åkt 100 mil i en Model 3 som passagerare. Tack Robert.
-Näe, jag fick en kort instruktion, sedan körde jag iväg med min fru som "advisor". Vi fick vara borta 30 minuter max.
I mitt fall räckte det eftersom jag redan åkt 100 mil i en Model 3 som passagerare. Tack Robert.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Jag tycker tvärtom, hos Tesla erbjuder de sig att låna ut bilar över helgen utan problem, vill jag provköra nya modeller så frågar de om jag vill att de följer med eller köra själv osv. Har också fått boka in flera timmars provkörning ensam om jag velat det, nu har jag aldrig haft någon nytta av det men möjligheten har presenterats.MWall skrev:Jag har också haft såna känslor men börjat svänga. Det finns trots allt en vits med ett personligt bemötande.
I höstas lånade jag hem en ny i3S ett par dagar för att känna om det var värt att uppgradera. Hur enkelt som helst att bara svänga ner till BMW och hämta ut den. Hos Tesla får man köra en kortare rutt med en "sales advisor" i passagerarsätet. Plus att jag måste ta mig till Mall of Scandinavia eller var man nu provkör nuförtiden? Skulle jag vilja prova en Model 3 på min vanliga pendlingsrutt en arbetsdag så är det omöjligt med mindre än att jag hyr en bil själv.
I vilket fall kände jag att det var bättre att behålla vår gamla i3. Jag sa till säljaren att jag ville behålla den gamla men köpa ut den privat. Inga problem, han hjälpte mig med det. La upp finansiering, fixade så jag fick 1 års förlängd garanti, 2 års fri service, gav en så låg värdering som möjligt, skrev över bilen på Bavaria fram och tillbaka osv. Visserligen betalade jag 9 tusen för det men jag tycker ändå det var bra service. De pengarna tjänar jag lätt in på garanti och service. Inte en enda gång under den processen försökte han övertala mig till att köpa en ny istället.
I höst går leasingen på Model S ut. Vill jag köpa ut den på samma sätt så får jag NOLL hjälp av Tesla. Jag får lösa det bäst jag vill med värderingsintyg, finansiering osv. Finns ingen att ens prata med om det. Känslan är att BMW jobbar för att behålla mig som kund långsiktigt medan Tesla ger blanka fan i mig så fort jag köpt bilen. Jag är övertygad om att det beror på att en lokal återförsäljare har ett annat kundfokus än en global jätteorganisation.
Hos BMW (3 olika center) så var det problem att ens få provköra bilarna. De lovade att ringa när en M2 kom in för provkörning men gjorde det aldrig, orkade inte plocka ut en begagnad M135i ur hallen när jag var sugen på en sådan (hade kunnat köpa den 12 månader gamla begagnade de hade också). Vid den tiden hade jag dessutom en BMW köpt hos dem så att jag var en riktig spekulant borde de förstått. Slutade med att jag gick till Audi som låg bredvid och köpte där istället, även om de senare aldrig ordnade en provkörning av nya RS3an som de lovade att fixa (hade en offert och sa att det enda jag behöver är att prova bilen först).
Att slippa lokala handlare är för mig trevligt, jag blir behandlad som en kund i vilken av Teslas butiker/SC jag än går in i.
mikebike skrev:"Hos Tesla får man köra en kortare rutt med en "sales advisor" i passagerarsätet"
Ok, jag har provkört 2 ggr i Täby. En Model S 75 våren 2017 och en Model 3 Performance hösten 2019. Var inte tal om nåt annat än att de skulle följa med och dessutom hade de en på förhand utvald "testslinga" som man fick köra.
De kanske har ändrat nu? Eller så var det praxis i just Täby?
OfarligTesla skrev:Jag tycker tvärtom, hos Tesla erbjuder de sig att låna ut bilar över helgen utan problem, vill jag provköra nya modeller så frågar de om jag vill att de följer med eller köra själv osv. Har också fått boka in flera timmars provkörning ensam om jag velat det, nu har jag aldrig haft någon nytta av det men möjligheten har presenterats.MWall skrev:Jag har också haft såna känslor men börjat svänga. Det finns trots allt en vits med ett personligt bemötande.
Hos BMW (3 olika center) så var det problem att ens få provköra bilarna. De lovade att ringa när en M2 kom in för provkörning men gjorde det aldrig, orkade inte plocka ut en begagnad M135i ur hallen när jag var sugen på en sådan (hade kunnat köpa den 12 månader gamla begagnade de hade också). Vid den tiden hade jag dessutom en BMW köpt hos dem så att jag var en riktig spekulant borde de förstått. Slutade med att jag gick till Audi som låg bredvid och köpte där istället, även om de senare aldrig ordnade en provkörning av nya RS3an som de lovade att fixa (hade en offert och sa att det enda jag behöver är att prova bilen först).
Att slippa lokala handlare är för mig trevligt, jag blir behandlad som en kund i vilken av Teslas butiker/SC jag än går in i.
Tror nog de är mer återhållsamma med provkörningar av deras "busbilar" än med en i3 iofs.

Då har Tesla ändrat sig sen jag var dit. Eller så litade de inte på mig.

Jag körde en M3LR i MoS den 3:e mars. Fick ha bilen en timme och ingen annan än min fru följde med.MWall skrev:mikebike skrev:"Hos Tesla får man köra en kortare rutt med en "sales advisor" i passagerarsätet"
Ok, jag har provkört 2 ggr i Täby. En Model S 75 våren 2017 och en Model 3 Performance hösten 2019. Var inte tal om nåt annat än att de skulle följa med och dessutom hade de en på förhand utvald "testslinga" som man fick köra.
-Jimmy
Silver Model Y P 2024 med svart inredning
Blå Model 3 LR 2021 med svart inredning
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Jag ville provköra en BMW i3 i Segeltorp för nått år sedan. Säljaren erkände att han kan inget om elbilar, sa att det är krångligt att ladda och frågade om jag vill prova en fossilbil istället.
Här om dagen ville jag provköra en XC40 recharge. Men det verkar helt hopplöst att hitta nått. Vet inte ens riktigt var jag ska leta? Volvo? Bilia? Renault? Nån annastans? Hittar inget på Google.
Här om dagen ville jag provköra en XC40 recharge. Men det verkar helt hopplöst att hitta nått. Vet inte ens riktigt var jag ska leta? Volvo? Bilia? Renault? Nån annastans? Hittar inget på Google.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Det är bara andra rutiner under pandemin.MWall skrev:OfarligTesla skrev:Jag tycker tvärtom, hos Tesla erbjuder de sig att låna ut bilar över helgen utan problem, vill jag provköra nya modeller så frågar de om jag vill att de följer med eller köra själv osv. Har också fått boka in flera timmars provkörning ensam om jag velat det, nu har jag aldrig haft någon nytta av det men möjligheten har presenterats.MWall skrev:Jag har också haft såna känslor men börjat svänga. Det finns trots allt en vits med ett personligt bemötande.
Tror nog de är mer återhållsamma med provkörningar av deras "busbilar" än med en i3 iofs.
Elbilist sedan 2014
-
Jo, så var det även när vi provkörde hos Tesla i Täby. Min fru förpassades till baksätet och vi körde en mycket kort testslinga med säljaren.MWall skrev:mikebike skrev:"Hos Tesla får man köra en kortare rutt med en "sales advisor" i passagerarsätet"
Det fanns dessutom enbart M3P att provköra fast vi var mer intresserade av SR+, men så brukar det ju vara att bilhandlare enbart har den dyrast varianten för provkörning.
Nåja, Tesla finns ju inte längre kvar i Täby.
BEV[e-Rage] skrev:Jo, så var det även när vi provkörde hos Tesla i Täby. Min fru förpassades till baksätet och vi körde en mycket kort testslinga med säljaren.MWall skrev:mikebike skrev:"Hos Tesla får man köra en kortare rutt med en "sales advisor" i passagerarsätet"
Det fanns dessutom enbart M3P att provköra fast vi var mer intresserade av SR+, men så brukar det ju vara att bilhandlare enbart har den dyrast varianten för provkörning.
Nåja, Tesla finns ju inte längre kvar i Täby.
Verkar dessutom bero på Covid att de ändrat.

Ja, sånt är otroligt frustrerande. Jag pratade med två olika personer på Olofsson bil i Haninge inför lanseringen av ID3 där de erbjöd intresserade att skriva upp sig på en lista för att få provköra. De har fortfarande inte hört av sig.OfarligTesla skrev:Jag tycker tvärtom, hos Tesla erbjuder de sig att låna ut bilar över helgen utan problem, vill jag provköra nya modeller så frågar de om jag vill att de följer med eller köra själv osv. Har också fått boka in flera timmars provkörning ensam om jag velat det, nu har jag aldrig haft någon nytta av det men möjligheten har presenterats.
Renee på Tesla i Segeltorp, å andra sidan, ringde mig tre-fyra gånger efter jag provkört där för att kolla läget. Till slut blev det Tesla.
"Snälla kan jag få lite uppmärksamhet" känns lika märkligt att behöva fråga varje gång, som om de överhuvudtaget inte är intresserade av att sälja.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja men då får de ju inga bilar sålda till mig iaf, jag vill ju definitivt provköra de roligare bilarna innan jag skriver under för där är ju körupplevelsen allt.MWall skrev:
Det här med att köra själv eller låna hem har jag fått erbjudande om sedan typ 2019 så det är inget jättenytt iaf.
En säljare som ringer mig 3-4 gånger för att kolla läget skulle jag bli irriterad på. Redan första gången skulle jag sagt åt honom att jag hör av mig om jag undrar något.McFace skrev:
Renee på Tesla i Segeltorp, å andra sidan, ringde mig tre-fyra gånger efter jag provkört där för att kolla läget. Till slut blev det Tesla.
Hatar säljare som är "på". Just nu har jag mobiloperatören tre som ringer mig någon gång i veckan för att berätta att jag har ett obundet abonnemang hos dom. Snart byter jag fan telefonbolag bara för att dom ringer.
Inte går det att säga åt dom heller eftersom det ju ringer från nått callcenter. Nya människor varje gång.
Brukar lämna samma besked. Jag hör av mig. Sluta ring.
Tycker Tibor skall skriva en uppföljande artikel gällande hor nonchalanta bilsäljarna ofta är, och speciellt när det kommer till just provkörning och försäljning av elbilar.McFace skrev:Ja, sånt är otroligt frustrerande. Jag pratade med två olika personer på Olofsson bil i Haninge inför lanseringen av ID3 där de erbjöd intresserade att skriva upp sig på en lista för att få provköra. De har fortfarande inte hört av sig.OfarligTesla skrev:Jag tycker tvärtom, hos Tesla erbjuder de sig att låna ut bilar över helgen utan problem, vill jag provköra nya modeller så frågar de om jag vill att de följer med eller köra själv osv. Har också fått boka in flera timmars provkörning ensam om jag velat det, nu har jag aldrig haft någon nytta av det men möjligheten har presenterats.
"Snälla kan jag få lite uppmärksamhet" känns lika märkligt att behöva fråga varje gång, som om de överhuvudtaget inte är intresserade av att sälja.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Sedan hade jag själv å andra sidan blivit rätt irriterad (som Fredrik också påpekar) om säljare ringer och stör mig flertalet gånger. Tar hellre kommunikation via mail, då jag sitter i möten 60-80% av dagstiden.
Men det borde finnas ett bra mellanting, där säljare varken är "pushiga"/störiga, eller nonchalanta och totalt ointresserade.
Men det borde finnas ett bra mellanting, där säljare varken är "pushiga"/störiga, eller nonchalanta och totalt ointresserade.

Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Varför? Är ju inte unikt för elbilar och handlar väldigt mycket om sin egna approach.martinot skrev:Tycker Tibor skall skriva en uppföljande artikel gällande hor nonchalanta bilsäljarna ofta är, och speciellt när det kommer till just provkörning och försäljning av elbilar.McFace skrev:Ja, sånt är otroligt frustrerande. Jag pratade med två olika personer på Olofsson bil i Haninge inför lanseringen av ID3 där de erbjöd intresserade att skriva upp sig på en lista för att få provköra. De har fortfarande inte hört av sig.OfarligTesla skrev:Jag tycker tvärtom, hos Tesla erbjuder de sig att låna ut bilar över helgen utan problem, vill jag provköra nya modeller så frågar de om jag vill att de följer med eller köra själv osv. Har också fått boka in flera timmars provkörning ensam om jag velat det, nu har jag aldrig haft någon nytta av det men möjligheten har presenterats.
Som sagt. Alla är olika. Nyckeln till framgång är att lyssna på kunden.Fredrik j skrev:En säljare som ringer mig 3-4 gånger för att kolla läget skulle jag bli irriterad på. Redan första gången skulle jag sagt åt honom att jag hör av mig om jag undrar något.McFace skrev:
Hatar säljare som är "på". Just nu har jag mobiloperatören tre som ringer mig någon gång i veckan för att berätta att jag har ett obundet abonnemang hos dom. Snart byter jag fan telefonbolag bara för att dom ringer.
Inte går det att säga åt dom heller eftersom det ju ringer från nått callcenter. Nya människor varje gång.
Frågan är ju om det är fler som vänder i dörren över att bli hälsade välkomna än att fullständigt ignoreras. Jag skulle lägga mina pengar på den senare. I försäljningskonstens hemland, USA, anställer man till och med människor vars enda jobb är att säga hej till kunderna, så oavsett vad du tycker om påstridiga säljare så kan man ana att det är tillräckligt uppskattat för att många företagare ska lägga pengar på det.
Jag har besökt många bilhandlare och kan intyga om att flera varit helt ointresserade av att sälja till mig. Nu ser jag absolut inte alltid ut dom den typiska bilköparen men det ska väl inte spela någon roll? Vi köper/leasar ju 1-3 nya bilar per år, så vi är absolut en "ok" kund, oavsett jag kliver in i bilhallen orakad och i mjukisbyxor eller nyfriserad i kostym. Senast gick tex VW i Hammarby Sjöstad miste om att sälja en e-tron pga av total nonchalans från säljare.MWall skrev:Det här med "jag blev dåligt behandlad hos bilhandlaren" har varit på tal i decennier. Men jag vet inte. De lever på att sälja och en erfaren bilhandlare vet nog direkt vem som är seriös och kommer köpa och vem som bara är ute och tittar lite.
Jag besöker ytterst sällan bilhandlare själv men de ggr jag visat konkret intresse har jag blivit bra bemött.
Då löser det sig väl av sig själv till slut? De som inte hejar kommer slås ut.McFace skrev:Som sagt. Alla är olika. Nyckeln till framgång är att lyssna på kunden.Fredrik j skrev:En säljare som ringer mig 3-4 gånger för att kolla läget skulle jag bli irriterad på. Redan första gången skulle jag sagt åt honom att jag hör av mig om jag undrar något.McFace skrev:
Frågan är ju om det är fler som vänder i dörren över att bli hälsade välkomna än att fullständigt ignoreras. Jag skulle lägga mina pengar på den senare. I försäljningskonstens hemland, USA, anställer man till och med människor vars enda jobb är att säga hej till kunderna, så oavsett vad du tycker om påstridiga säljare så kan man ana att det är tillräckligt uppskattat för att många företagare ska lägga pengar på det.

Nu snackar vi grovt räknat om ett samtal varannan månad. Jag upplevde inte det som påstridigt och jag gav aldrig någon signal om det heller, vilket antagligen är varför de fortsatte. Hade jag sagt ifrån första gången att jag hör av mig när det är dags så hade även jag blivit irriterad om de fortsatte ringa. Det handlar som sagt uteslutande om att lyssna.martinot skrev:Sedan hade jag själv å andra sidan blivit rätt irriterad (som Fredrik också påpekar) om säljare ringer och stör mig flertalet gånger. Tar hellre kommunikation via mail, då jag sitter i möten 60-80% av dagstiden.
Mellantinget är ganska enkelt och skiljer sig i grund och botten inte mycket mellan innesälj och utesälj. Ta kontakt. Det kan räcka med ett "hej" eller "välkommen" eller kroppsspråk. Även ett höjt ögonbryn kan leda till kontrakt. Läs av huruvida kunden är intresserad av att prata eller "bara vill titta". Nu har du tagit dig förbi den tunga och skrämmande första kontakten. Framtiden har stora utsikter för goda affärer!