Känns som det är Tesla, VAG och Kia/Hyundai som satsar seriöst på elbilar.spacecoin skrev:Kul tycker jag! Nu börjar det riktiga racet.
V2G, massor av modeller att välja på och massor av ny laddinfrastruktur + spännande batteriteknik!
Det lär inte bli walk over-seger till Tesla, om nu någon trodde det.
VW PowerDay
Moderator: Redaktion
Re: VW PowerDay
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vi får väl se.taliz skrev:Du vet att väldigt många försökt kopiera iPhone under åren, right?spacecoin skrev:Kul tycker jag! Nu börjar det riktiga racet.
V2G, massor av modeller att välja på och massor av ny laddinfrastruktur + spännande batteriteknik!
iPhone är fortfarande iPhone.
Tesla kommer fortsätta vara Tesla.
Tesla är mer som Samsung skulle jag säga om vi nu ska ha en telefon-analogi. Apple skulle aldrig acceptera Tesla-kvalitet. Plus att Samsungs Telefoner brinner ju också

Hyundai Motor Group har fortfarande alldeles för låga ambitioner i jämförelse. 10% elbilar 2025 är för lite. Volvo har ungefär samma produktionsmål i antal elbilar för 2025 trots att Volvo bara har en sjättedel av Hyundai Motor Groups nuvarande försäljning.Zalman3 skrev:Känns som det är Tesla, VAG och Kia/Hyundai som satsar seriöst på elbilar.spacecoin skrev:Kul tycker jag! Nu börjar det riktiga racet.
Men Tesla satsar mycket riktigt stort och VAG verkar äntligen investera hyggligt.
Det är framförallt LG som har ett utbrett problem elbilsbatterier som börjar brinna. Tesla har inget problem med det förutom några tidigare årgångar av S. Tesla har tex snart levererat 1 miljon 3/Y och det har bara rapporterats om 2 fall av batteribrand vad jag vet.spacecoin skrev:Vi får väl se.taliz skrev:Du vet att väldigt många försökt kopiera iPhone under åren, right?spacecoin skrev:Kul tycker jag! Nu börjar det riktiga racet.
Tesla är mer som Samsung skulle jag säga om vi nu ska ha en telefon-analogi. Apple skulle aldrig acceptera Tesla-kvalitet. Plus att Samsungs Telefoner brinner ju också
Det var nu inte helt på allvar jag skrev dettaJordad skrev:Det är framförallt LG som har ett utbrett problem elbilsbatterier som börjar brinna. Tesla har inget problem med det förutom några tidigare årgångar av S. Tesla har tex snart levererat 1 miljon 3/Y och det har bara rapporterats om 2 fall av batteribrand vad jag vet.spacecoin skrev:Vi får väl se.taliz skrev:Du vet att väldigt många försökt kopiera iPhone under åren, right?spacecoin skrev:Kul tycker jag! Nu börjar det riktiga racet.

Detta är riktigt goda och intressanta nyheter!Zalman3 skrev:18 000 snabbladdningspunkter i Europa 2025
Ett annat ämne är VWs eget snabbladdningsnätverk. Under ledning av Audi, Porsche och IONITY ska ett exklusivt nätverk för snabb laddning skapas som gör rättvisa åt den kräsna kundkretsen. Det är redan klart att den globala expansionen av det offentliga snabbladdningsnätet drivs kraftigt av Volkswagen. I Europa har företaget gått med på att samarbeta med energibolagen BP (Storbritannien), Iberdrola (Spanien) och Enel (Italien).
År 2025 vill företaget driva cirka 18 000 offentliga snabbladdningspunkter i Europa i samarbete med partners. Detta motsvarar en femfaldig ökning av snabbladdningsnätet jämfört med idag och cirka en tredjedel av den totala efterfrågan för 2025 på kontinenten. VW planerar utbyggnaden av snabbladdningsoffensiven i detalj enligt följande: Tillsammans med BP vill Volkswagen sätta upp cirka 8000 snabbladdningspunkter över hela Europa. Snabbladdarna med 150 kW laddningskapacitet kommer att byggas på totalt 4000 BP- och ARAL-tankstationer, de flesta i Tyskland och Storbritannien.
Ett samarbete med Iberdrola har inletts för Spanien. Där ska laddningsinfrastrukturen utvecklas främst på huvudtrafikaxlarna. I Italien vill Volkswagen samarbeta med Enel för att utöka nätet för snabb laddning både på motorvägar och i stadsområden. Volkswagen kommer att spendera cirka 400 miljoner euro på hela programmet i Europa fram till 2025. Ytterligare omfattningar utförs av externa partners.

VAG satsar nu riktigt seriöst på sin elektrifiering. Med rätt exekvering så kan de bli biltillverkaren som överlägsen #1 i världen under lång tid. Skall man investera i VAG så känns det som ett intressant läge nu.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Är beredd att hålla med dig där (även om Kia/hyundai känns inte i närheten så seriösa som Tesla och VAG gällande elektrifieringen).Zalman3 skrev:Känns som det är Tesla, VAG och Kia/Hyundai som satsar seriöst på elbilar.spacecoin skrev:Kul tycker jag! Nu börjar det riktiga racet.
Japanerna känns dock enormt frånvarande (framtidens möjliga största förlorare).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Man kan ju undra, varför har VW en Power Day?
Lite Osborne effekt blir det ju.
Kanske är det för att få folk att jobba kvar, så inte Tesla tar alla duktiga medarbetare.
Lite Osborne effekt blir det ju.
Kanske är det för att få folk att jobba kvar, så inte Tesla tar alla duktiga medarbetare.
Det är väl av samma skäl som alla andra företag har kapitalmarknadsdagar. Tesla har väl inte monopol på att snacka upp aktiekursen?Zalman3 skrev:Man kan ju undra, varför har VW en Power Day?
Jag fattar VERKLIGEN inte allt snack om Osbourne. Det kommer ju alltid en ny modell av allt om 18-36 månader, ändå köper folk grejer. Förklara det för Osbourne. Och här pratades det inte ens om kommande produkter...
Håller helt med, och jag köpte aktier i mitten av januari. 35% upp hittills.martinot skrev:VAG satsar nu riktigt seriöst på sin elektrifiering. Med rätt exekvering så kan de bli biltillverkaren som överlägsen #1 i världen under lång tid. Skall man investera i VAG så känns det som ett intressant läge nu.
Bortsett från värderingen är Tesla fortfarande ett lilleputtföretag bilvolymsmässigt jämfört med t ex VW som har fabriker överallt och starka varumärken som Porsche, Audi, Seat, Skoda, VW, Bentley, Lamborghini, Ducati, Scania, MAN m.fl. VW säljer ca 10M fordon per år. Det är 20x Tesla. Dessutom utan panelgaps, och fem servicebesök innan bilen är ok.
Och när VW sätter igång med en transformation av detta slaget, vilket dom tydligt visar att dom gjort nu (sedan flera år tillbaka), då händer det grejer.
* 30 nya BEV bilmodeller innan 2025. (Sug på detta ett tag. 30!).
* Gigantiska investeringar i batteriteknik (flera hundra miljarder kronor över de senaste åren i Northvolt, Quantum Scape, Cuberg et.c).
* 6 Batterifabriker i EU innan 2030.
* Laddnätverk i USA, EU (via Ionity), Kina.
Osv.
Att räkna bort VW som ett gammalt ICE-företag är ett misstag, bara för att dom väntat till marknaden är mogen. Klart Tesla har ett försprång på vissa områden, men jag tror inte att Tesla är större än VW på BEV-försäljning 2024/2025 volymmässigt.
Jag är ju mycket imponerad av Ioniq 5 3,6kW eluttag.Jag fattar VERKLIGEN inte allt snack om Osbourne. Det kommer ju alltid en ny modell av allt om 18-36 månader, ändå köper folk grejer. Förklara det för Osbourne. Och här pratades det inte ens om kommande produkter...
Och nu säger VW att MEB får V2X 2022!!!
Det är stora nyheter!!
Gruppsol pratar ju om att man kan tjäna upp till 400 kr per kWh batteri och år.
Så en Audi Q4 med 100 kWh batteri skulle då kunna tjäna upp till 40.000 kr per år på att sälja nätnytta!
Inte undra på att VW pratar om att ladda gratis.
Man får betalt för att vara ansluten till nätet.
I filmen pratades det om att det vaskas el i Tyskland som skulle räcka för att driva 2,7 miljoner elbilar!
För när blåser det storm, då ställs vissa vindkraftverk av eftersom det finns ingenstans att skicka elen.
Jag är imponerad av VW Power Day.
Dels för att man säger att Solid state batterier medför att man kan ladda till 80% på 12 minuter.
Dels för att man uppvisar en trovärdig V2X lösning.
Redan 2022 ska MEB bilar ha V2X.
Och kan därmed sälja nätnytta.
1. Wallbox med V2X möjlighet. 2. Integrering med ens hus. 3. Integrering med nätet.
Dels för att man säger att Solid state batterier medför att man kan ladda till 80% på 12 minuter.
Dels för att man uppvisar en trovärdig V2X lösning.
Redan 2022 ska MEB bilar ha V2X.
Och kan därmed sälja nätnytta.
1. Wallbox med V2X möjlighet. 2. Integrering med ens hus. 3. Integrering med nätet.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Det skulle kunna driva 2,7 miljoner elbilar, helt gratis!
Sol och vindkraftverk integreras med elbilar.
En ID elbil kan driva ett hem i 5 dagar offgrid.
Och ändå ha el kvar för bilkörning.
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Det må visst vara för hus som inte har el som sin primära uppvärmningskälla, så den siffra funkar nog inte i det mesta av Sverige med alla våra värmepumpar. Men det är imponerande ny info dom kommer med VW, hoppas dom kan leva upp till det.Zalman3 skrev:En ID elbil kan driva ett hem i 5 dagar offgrid.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Kommer dom tillåta V2G med dagens LG-celler? Rätt vågat isf.
Tesla, och andra, gör det ju inte eftersom det då kan bli problem med garantiåtaganden.
Efter 1000-2000 cykler så är cellerna slut liksom. Spenderas många av dom cyklerna på V2G blir det inte många tusen mil innan de måste bytas.
Tesla, och andra, gör det ju inte eftersom det då kan bli problem med garantiåtaganden.
Efter 1000-2000 cykler så är cellerna slut liksom. Spenderas många av dom cyklerna på V2G blir det inte många tusen mil innan de måste bytas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
De kanske väljer LFP batterier med upp till 12.000 laddcykler.taliz skrev:Kommer dom tillåta V2G med dagens LG-celler? Rätt vågat isf.
200km => 35kWh => 5dygn @ 7kWh, de är 1/2 av vad mitt hus drar på sommaren,Zalman3 skrev:En ID elbil kan driva ett hem i 5 dagar offgrid.
ms 76132 "Eleamore"
- Teslaspolen
- Teslaägare
Min bil har 28 kWh batteri, och lägenheten på 80 m² drar mellan 25-35 kWh per dag nu i mars med modern bergvärme från IVT. Går inte riktigt ihop där ens om bilen hade kunnat kopplas till huset.Zalman3 skrev:En ID elbil kan driva ett hem i 5 dagar offgrid.

Visst, stänger jag av varmvatten och värme ligger jag på 300-500 watt som basbelastning. Men så vill jag inte göra ens mitt i sommaren, varmvatten behövs alltid. Och man vill ju inte elda något för att får värme som om man var en grottmänniska heller.
I Sverige har vi äntligen mer eller mindre fått ett slut på oljevärmen och elektrifierat den sektorn. I Tyskland, UK och andra ställen drar man glatt in gas i sina hus för allt möjligt. det är knappast något att sträva efter.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
För alla som läser och lyssnar på detta - powerday har i pratandes stund setts av 35641 personer.
Teslas battery day har setts av 3.3miljoner.
Nej precis. Det är nog siffror som gäller för Tyskland där man inte använder el för uppvärmning. Spisar går till stor del på gas. Uppvärmning av hus och vatten sker också med gas eller olja. Eventuellt pellets om man är modern.Credde skrev:Det må visst vara för hus som inte har el som sin primära uppvärmningskälla, så den siffra funkar nog inte i det mesta av Sverige med alla våra värmepumpar. Men det är imponerande ny info dom kommer med VW, hoppas dom kan leva upp till det.Zalman3 skrev:En ID elbil kan driva ett hem i 5 dagar offgrid.
Min elräkning i Tyskland var ungefär 300kr/månad, året om. Och då är elen ändå tre gånger så dyr som i Sverige. I princip använde jag elen bara för datorn, dammsugaren och lite belysning. Typ. Inte konstigt att man skulle kunna klara sig nästan en vecka med ett elbilsbatteri.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Man kan inte bara svälja massa pr rakt av och tro på det. Man måste vara kritisk och bedöma faktiska siffror.spacecoin skrev:Håller helt med, och jag köpte aktier i mitten av januari. 35% upp hittills.
Bortsett från värderingen är Tesla fortfarande ett lilleputtföretag bilvolymsmässigt jämfört med t ex VW som har fabriker överallt och starka varumärken som Porsche, Audi, Seat, Skoda, VW, Bentley, Lamborghini, Ducati, Scania, MAN m.fl. VW säljer ca 10M fordon per år. Det är 20x Tesla. Dessutom utan panelgaps, och fem servicebesök innan bilen är ok.
Och när VW sätter igång med en transformation av detta slaget, vilket dom tydligt visar att dom gjort nu (sedan flera år tillbaka), då händer det grejer.
* Gigantiska investeringar i batteriteknik (flera hundra miljarder kronor över de senaste åren i Northvolt, Quantum Scape, Cuberg et.c).
Osv.
Att räkna bort VW som ett gammalt ICE-företag är ett misstag, bara för att dom väntat till marknaden är mogen. Klart Tesla har ett försprång på vissa områden, men jag tror inte att Tesla är större än VW på BEV-försäljning 2024/2025 volymmässigt.
VAG har också mängder av tillverkningsproblem. Det är bara att kolla vilket märkesforum som helst.
Antal modeller betyder ingenting. VAG har 10 modeller idag mot Teslas 4 och trots det säljer Tesla mer än dubbelt så många elbilar.
VAG gör saker för långsamt. Lanseringen av ID3 var bra för att vara en traditionell biltillverkare men jämfört med hur Tesla lanserar bilmodeller så var det katastrofdåligt. M3 sålde 145t första året. ID3 56t men då räknar man med att VAG sålde 20% av bilarna till sig själv.
VAG har missat sina mål för produktion och försäljning av elbilar med rätt bred marginal hittils. 2014 lovade man att man skulle vara världsledande på elbilar 2018. Det misslyckades. I den nya planen man gjorde efter det var prognosen för 2020 430t rena elbilar. Det misslyckades och man nådde bara 220t. 40t av dem sålde man dessutom till sig själv för att undkomma böter.
240GWh i egen batteriproduktionen 2030 är också ingenting jämfört med Teslas mål på 2000GWh i egen batteriproduktionen 2030.
Tesla har också framtiden för sig med en helt intern lösning för autonomi. VAG kan i bästa fall hoppas på att leverera bilar till någon annans nätverk. Marginalerna kommer vara hopplöst låga i jämförelse.
Däremot tror jag också att VAG kan vara en god investering med tanke på värdering. VAG har släppt många fina elbilar och kommer säkert klara sig bra. Men man ska kanske undvika att fantisera och helt bortse från dagens produktionssiffror, vad företag har för produktionsmål och hur man har lyckats med att nå sina mål historiskt. Man måste även vara medveten om att under flera år framöver kommer försäljningen av elbilar med låga marginaler försämra försäljningen av fossilbilar där man har högre marginaler för VAG
VW PowerDay
Nu var 240 GWh bara i EU som jag förstår det.Jordad skrev:240GWh i egen batteriproduktionen 2030 är också ingenting jämfört med Teslas mål på 2000GWh i egen batteriproduktionen 2030.
Tesla har också framtiden för sig med en helt intern lösning för autonomi. VAG kan i bästa fall hoppas på att leverera bilar till någon annans nätverk. Marginalerna kommer vara hopplöst låga i jämförelse.
När det gäller att svälga saker som t ex Autonomi så är jag skeptisk. Jag tänker i alla fall inte hyra ut min Tesla för ungdomar att spy i på helgerna.
Varför åker inte alla taxi idag? För dem allra flesta är det billigare än att äga. Jo, folk gillar att ha en egen bil.
Att Tesla skulle bli ett taxiföretag tror jag inte heller kommer att hända. ”Tyvärr snöar/regnar/slaskar det idag så alla taxibilar slutar funka.”
2050 kanske? HW6?
Egen tillverkning planerades väl bara i EU? VAG förväntar sig i övrigt fortsätta med samma strategi med batterikontrakt som är misslyckad och leder till batteribrist idag.spacecoin skrev:Nu var 240 GWh bara i EU som jag förstår det.Jordad skrev:240GWh i egen batteriproduktionen 2030 är också ingenting jämfört med Teslas mål på 2000GWh i egen batteriproduktionen 2030.
När det gäller att svälga saker som t ex Autonomi så är jag skeptisk. Jag tänker i alla fall inte hyra ut min Tesla för ungdomar att spy i på helgerna.
Varför åker inte alla taxi idag? För dem allra flesta är det billigare än att äga. Jo, folk gillar att ha en egen bil.
Att Tesla skulle bli ett taxiföretag tror jag inte heller kommer att hända. ”Tyvärr snöar/regnar/slaskar det idag så alla taxibilar slutar funka.”
2050 kanske? HW6?
Det är inte billigare att åka taxi. För mig som kör ca 1500 mil om året skulle kostnaden bli 3-400t per år. Dessutom är taxi krångligt. Man tvingas vänta för mycket. Fördelen med ett autonomt nätverk med många bilar är att det i stort sett alltid kommer finnas en bil lätt tillgänglig. Skulle någon spy eller bete sig illa i en autonom taxi kommer de få lägre betyg eller svartlistas. Det kommer vara som med uberförare fast omvänt.
Klarar människor snö och regn är det inga problem för en autonom bil att göra det. Vi har redan autonoma taxibilar i kommersiell drift. Undan för undan kommer programmen utökas till fler och fler platser. Nästan alla av de stora techjättarna satsar ofantliga summor för att ta fram autonoma bilar. De gör inte det för att de tror att det kan ske 2050.
Jordad skrev:Man kan inte bara svälja massa pr rakt av och tro på det. Man måste vara kritisk och bedöma faktiska siffror.spacecoin skrev:Håller helt med, och jag köpte aktier i mitten av januari. 35% upp hittills.
Osv.
VAG har också mängder av tillverkningsproblem. Det är bara att kolla vilket märkesforum som helst.
Antal modeller betyder ingenting. VAG har 10 modeller idag mot Teslas 4 och trots det säljer Tesla mer än dubbelt så många elbilar.
VAG gör saker för långsamt. Lanseringen av ID3 var bra för att vara en traditionell biltillverkare men jämfört med hur Tesla lanserar bilmodeller så var det katastrofdåligt. M3 sålde 145t första året. ID3 56t men då räknar man med att VAG sålde 20% av bilarna till sig själv.
VAG har missat sina mål för produktion och försäljning av elbilar med rätt bred marginal hittils. 2014 lovade man att man skulle vara världsledande på elbilar 2018. Det misslyckades. I den nya planen man gjorde efter det var prognosen för 2020 430t rena elbilar. Det misslyckades och man nådde bara 220t. 40t av dem sålde man dessutom till sig själv för att undkomma böter.
240GWh i egen batteriproduktionen 2030 är också ingenting jämfört med Teslas mål på 2000GWh i egen batteriproduktionen 2030.
Däremot tror jag också att VAG kan vara en god investering med tanke på värdering. VAG har släppt många fina elbilar och kommer säkert klara sig bra. Men man ska kanske undvika att fantisera och helt bortse från dagens produktionssiffror, vad företag har för produktionsmål och hur man har lyckats med att nå sina mål historiskt. Man måste även vara medveten om att under flera år framöver kommer försäljningen av elbilar med låga marginaler försämra försäljningen av fossilbilar där man har högre marginaler för VAG
Nu är väl inte Wiki världens mest pålitliga men summerar man det här så får man till 41 029 producerade bilar (28 395 levererade).VAG gör saker för långsamt. Lanseringen av ID3 var bra för att vara en traditionell biltillverkare men jämfört med hur Tesla lanserar bilmodeller så var det katastrofdåligt. M3 sålde 145t första året. ID3 56t men då räknar man med att VAG sålde 20% av bilarna till sig själv.
Målet var även att producera 5000 bilar/vecka i slutet av 2017 och trots detta så producerade man endast 9766 M3 under hela Q1 2018.
1) Tänker du hyra ut din bil för ett par hundra spänn i vinst om dagen?Jordad skrev:Det är inte billigare att åka taxi. För mig som kör ca 1500 mil om året skulle kostnaden bli 3-400t per år. Dessutom är taxi krångligt. Man tvingas vänta för mycket. Fördelen med ett autonomt nätverk med många bilar är att det i stort sett alltid kommer finnas en bil lätt tillgänglig. Skulle någon spy eller bete sig illa i en autonom taxi kommer de få lägre betyg eller svartlistas. Det kommer vara som med uberförare fast omvänt.
2) Tänker du att du i så fall inspektera bilen mellan varje körning för att veta vem som skrivit KUK med svart penna på ditt vita säte, eller tappar en korv med bröd så det är ketchup på golvet? Och sedan pilla med en app för att stjärnmarkera kunder? Jag värdesätter både min egen tid och min bil, så det är inte för mig i alla fall. Vem tänker du är målgrupp här?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.