Sida 2 av 2
Re: Laddning daglig körning
Postat: 07 mar 2021 14:00
av Merlin
Så ska vi sammanfatta det som så här.
Ja det är bättre med fler grundare cykler än färre djupare och det är bättre att ladda långsammare än snabbt.
Men rent praktisk så gör det ingen större skillnad så länge man håller sig inom 20-80% laddning och laddar mest på AC.
Har faktiskt inte kommit fram till hur jag kommer att göra. Kan helt enkelt komma ner till ifall en laddplats är ledig..

Re: Laddning daglig körning
Postat: 07 mar 2021 15:58
av martinot
Merlin skrev:
Ja det är bättre med fler grundare cykler än färre djupare och det är bättre att ladda långsammare än snabbt.
Men rent praktisk så gör det ingen större skillnad så länge man håller sig inom 20-80% laddning och laddar mest på AC.
Stämmer ganska väl med mina.
Den princip jag kör på är att försöka hålla mig till är att normalt försöka att inte underskrida 20% och inte överskrida 90% (mer än i rena undantagsfall), och normalt ladda på AC.
Nu under Cv19-tider när bilen mest står hemma så försöker jag hålla batteriets SoC runt 50% (jobbar 100% hemma, och behöver jag bilen så räcker 50% SoC för alla normala ärenden).
Re: Laddning daglig körning
Postat: 07 mar 2021 16:58
av AAKEE
Man ska ju inte vara rädd för att superchargra, eller planera med 10% på en långresa. Man kan dock undvika att köra som en biltjuv när SOC går under 20%. Batteriet är känsligare för stora strömuttag när det börjar vara tomt.
Det är ju ingen fara att ladda fullt, om man börjar köra när det precis laddats fullt. Så långe man inte laddar fullt för alla resor.
Vid behov, använd batteriets kapacitet. När det inte behövs, stanna mellan 20 och 80.
När det går utan att bryta ryggen, kör med mindre urladdningscykler(DOD).
Martinot ser ju ut att göra rätt

Re: Laddning daglig körning
Postat: 07 mar 2021 17:05
av pejvic
Mer exakt vad händer om bilen står tex med sladden i och 100% i två veckor?
Jag tror att väldigt många som inte är med i olika forum inte tar så allvarligt på sånthär och därmed får man akta sig när man köper beg.
Man ser också väldigt väldigt många som faktiskt har en egen Tesla som tror att den "skall" laddas på Supercharger och verkligen alltid gör det.
Dvs att det är där man laddar. Sliter säkert en hel del att alltid köra DC-laddning för jämnan. Ingenting man ser när man köper en beg heller.
Re: Laddning daglig körning
Postat: 07 mar 2021 17:47
av AAKEE
pejvic skrev:Mer exakt vad händer om bilen står tex med sladden i och 100% i två veckor?
Det finns lite olika data. Man laddar ju inte bilen full och lämnar den full-laddad i flera år.
En undersökning som handlar om att just utöka batteriets livslängd genom att undika hög SOC kom fram till att man kortade batteriets liv med 52% om man alltid laddade fullt och i övrigt använde fordonet normalt. Jämfört med vad, då får man läsa själv:
https://res.mdpi.com/d_attachment/appls ... 825-v2.pdf
Re: Laddning daglig körning
Postat: 07 mar 2021 18:11
av pefreli
Jag har följt Teslas rekommendationer så gott jag kunnat.
Har laddat på SuC max 10% av körsträckan (oftast 10-90%), laddar upp till 70-80% SOC till vardags och laddar på låg ström i princip alltid (ca 8A 3-fas).
När bilen köptes hade jag 521 km vid 100% SOC (LR RWD). Efter snart 2 år och 4500 mil så verkar degraderingen ligga på ca 8-10%. Något mer än vad jag hoppats på men helt ok ändå.
Frågan är nu vad som händer de kommande 2 åren. Förhoppningsvis har degraderingen ”planat” ut...