Sida 2 av 3

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 02 mar 2021 11:43
av Hampus M3
sandberg80 skrev:
Som andra sagt lär en en Vit P vara klart bäst.

Om man någonstans har en tumregel qtt en bil är värd 50% % efter 3 år så skulle en SR+ då kosta 300k med dragkrok men en LR 335 med dragkrok. Vad tror du folk skulle välja när batteriet kanske tappat 15%? 4wd, 40% längre räckvidd, bättre stereo mm lär vara värt mer än 35k.
Jag tror som dig. Dock går det ju inte att kombinera Performance och dragkrok.
Då tror jag att dragkrok öppnar för fler köpare.

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 02 mar 2021 11:51
av kikat
MWall skrev:
Hampus M3 skrev:
Reconnnn skrev:
Jag tror FSD (kanske även EAP) kan bli ett stort + i framtiden. Anledningen är att den fortsätter utvecklas samtidigt som Tesla höjer priset sakta men säkert. Så säg att om 3 år så kommer FSD kosta 150k kr men du köpte den för 77k kr.
Personen som köper din bil om 3 år har då ett val antingen hitta en bil som redan har funktionen eller betala 150k kr extra. Då är det såklart väldigt bra för dig om du köpte den för 77k kr och kanske kan höja priset på bilen med 100k kr mer än om du inte haft funktionen.

Detta förtusätter såklart att det finns någon som helst användning för FSD om 3 år och att det är en eftertraktad funktion och inte en gimmick... EAP är lite samma sak om Tesla lägger in fler saker i paketet och höjer priset så blir har du köpt det billigare än vad det kostar i framtiden. Här finns det dock en stor sannolikhet att dem kommer sänka priset eller dela upp det i fler paket i framtiden så midre säker investering.

Det som skiljer Tesla från andra tillverkare är att du faktiskt kan updatera din bil i framtiden och då betala det priset som finns då. Oftast går det ju inte att lägga till denna typ av funktioner när bilen väl är levererad så kostnaden för FSD på en ny bil är inte relevant när du letar efter en begangnad. Men det är relevant när du kan lägga till det på din begangnade bil.

Så jag skulle säga SR+ med FSD kan bli den med minst värdeminskning på 3år. Kan också vara den med högst värdeminskning om inte FSD blir något...
Intressant tanke.
Jag såg att alla begagnade model 3 på Teslas hemsida har ”uppdaterad autopilot”. Vad betyder det? Är det så att Tesla uppgraderat bilarna för att högre mervärde på dom begagnade?
FSD har uselt andrahandsvärde idag. Att chansa på att det hinner ändra på sig på några få år är nog rätt riskabelt.

Uppdaterad autopilot är bara lane assist och adaptiv farthållare i princip. Det har nästan alla. Tror inte Tesla lägger på nåt. Snarare plockar de väl bort FSD ibland i förhoppning om att de ska få sälja det igen till samma bil.
Vanlig Autopilot är enbart det du beskriver.
Uppgraderad Autopilot (EAP) är även Navigera med Autopilot, Automatiskt filbyte, Autoparkering och Summon.

Tror knappast uppgraderad autopilot var på alla begagnade bilar när de köpte in dem.
Är det skrivfel eller kan det vara ett nytt sätt att bli av med begagnade treor lättare genom att lägga till EAP på dem? En rabatt på 38900kr i såna fall.

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 02 mar 2021 12:19
av Hampus M3
kikat skrev:
MWall skrev:
Hampus M3 skrev:
Reconnnn skrev:
Jag tror FSD (kanske även EAP) kan bli ett stort + i framtiden. Anledningen är att den fortsätter utvecklas samtidigt som Tesla höjer priset sakta men säkert. Så säg att om 3 år så kommer FSD kosta 150k kr men du köpte den för 77k kr.
Personen som köper din bil om 3 år har då ett val antingen hitta en bil som redan har funktionen eller betala 150k kr extra. Då är det såklart väldigt bra för dig om du köpte den för 77k kr och kanske kan höja priset på bilen med 100k kr mer än om du inte haft funktionen.

Detta förtusätter såklart att det finns någon som helst användning för FSD om 3 år och att det är en eftertraktad funktion och inte en gimmick... EAP är lite samma sak om Tesla lägger in fler saker i paketet och höjer priset så blir har du köpt det billigare än vad det kostar i framtiden. Här finns det dock en stor sannolikhet att dem kommer sänka priset eller dela upp det i fler paket i framtiden så midre säker investering.

Det som skiljer Tesla från andra tillverkare är att du faktiskt kan updatera din bil i framtiden och då betala det priset som finns då. Oftast går det ju inte att lägga till denna typ av funktioner när bilen väl är levererad så kostnaden för FSD på en ny bil är inte relevant när du letar efter en begangnad. Men det är relevant när du kan lägga till det på din begangnade bil.

Så jag skulle säga SR+ med FSD kan bli den med minst värdeminskning på 3år. Kan också vara den med högst värdeminskning om inte FSD blir något...
Intressant tanke.
Jag såg att alla begagnade model 3 på Teslas hemsida har ”uppdaterad autopilot”. Vad betyder det? Är det så att Tesla uppgraderat bilarna för att högre mervärde på dom begagnade?
FSD har uselt andrahandsvärde idag. Att chansa på att det hinner ändra på sig på några få år är nog rätt riskabelt.

Uppdaterad autopilot är bara lane assist och adaptiv farthållare i princip. Det har nästan alla. Tror inte Tesla lägger på nåt. Snarare plockar de väl bort FSD ibland i förhoppning om att de ska få sälja det igen till samma bil.
Vanlig Autopilot är enbart det du beskriver.
Uppgraderad Autopilot (EAP) är även Navigera med Autopilot, Automatiskt filbyte, Autoparkering och Summon.

Tror knappast uppgraderad autopilot var på alla begagnade bilar när de köpte in dem.
Är det skrivfel eller kan det vara ett nytt sätt att bli av med begagnade treor lättare genom att lägga till EAP på dem? En rabatt på 38900kr i såna fall.
Om så är fallet så är inte autopilot särskilt ekonomiskt att köpa till på en ny bil.

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 02 mar 2021 13:37
av Reconnnn
MWall skrev:
Hampus M3 skrev:
Reconnnn skrev:
Jag tror FSD (kanske även EAP) kan bli ett stort + i framtiden. Anledningen är att den fortsätter utvecklas samtidigt som Tesla höjer priset sakta men säkert. Så säg att om 3 år så kommer FSD kosta 150k kr men du köpte den för 77k kr.
Personen som köper din bil om 3 år har då ett val antingen hitta en bil som redan har funktionen eller betala 150k kr extra. Då är det såklart väldigt bra för dig om du köpte den för 77k kr och kanske kan höja priset på bilen med 100k kr mer än om du inte haft funktionen.

Detta förtusätter såklart att det finns någon som helst användning för FSD om 3 år och att det är en eftertraktad funktion och inte en gimmick... EAP är lite samma sak om Tesla lägger in fler saker i paketet och höjer priset så blir har du köpt det billigare än vad det kostar i framtiden. Här finns det dock en stor sannolikhet att dem kommer sänka priset eller dela upp det i fler paket i framtiden så midre säker investering.

Det som skiljer Tesla från andra tillverkare är att du faktiskt kan updatera din bil i framtiden och då betala det priset som finns då. Oftast går det ju inte att lägga till denna typ av funktioner när bilen väl är levererad så kostnaden för FSD på en ny bil är inte relevant när du letar efter en begangnad. Men det är relevant när du kan lägga till det på din begangnade bil.

Så jag skulle säga SR+ med FSD kan bli den med minst värdeminskning på 3år. Kan också vara den med högst värdeminskning om inte FSD blir något...
Intressant tanke.
Jag såg att alla begagnade model 3 på Teslas hemsida har ”uppdaterad autopilot”. Vad betyder det? Är det så att Tesla uppgraderat bilarna för att högre mervärde på dom begagnade?
FSD har uselt andrahandsvärde idag. Att chansa på att det hinner ändra på sig på några få år är nog rätt riskabelt.

Uppdaterad autopilot är bara lane assist och adaptiv farthållare i princip. Det har nästan alla. Tror inte Tesla lägger på nåt. Snarare plockar de väl bort FSD ibland i förhoppning om att de ska få sälja det igen till samma bil.
Håller helt med om att FSD idag inte tillför något på andrahandsvärdet. Men jag tror också Tesla måste ge dessa kunder lite mer för sin investering inom de närmsta åren för att inte göra många väldigt upprörda. Så vi får se vad som händer helt enkelt men mycket beror på vad Tesla gör pris/tjänster som de levererar.

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 02 mar 2021 14:32
av MWall
kikat skrev:
Vanlig Autopilot är enbart det du beskriver.
Uppgraderad Autopilot (EAP) är även Navigera med Autopilot, Automatiskt filbyte, Autoparkering och Summon.

Tror knappast uppgraderad autopilot var på alla begagnade bilar när de köpte in dem.
Är det skrivfel eller kan det vara ett nytt sätt att bli av med begagnade treor lättare genom att lägga till EAP på dem? En rabatt på 38900kr i såna fall.

Är du säker på att "uppgraderad autopilot" betyder EAP? Jag tror det betyder att det är AP2+.

Kollar man på begagnade Model S så står det nämligen "uppgraderad autopilot" på den från 2017 som har AP2 men "Autopilot med komfortfunktioner" på de som har AP1-hårdvara. Att det står samma på begagnade Model 3 är nog bara nåt de glömt ändra i deras websystem.

https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/u ... p=&range=0

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 07 mar 2021 16:33
av Arn
Allmän fundering, ville ej starta separat tråd för det men ser att SR + är eftertraktad av många här på forumet vilket fått mig att reflektera över priset jfm beg LR

Sett att beg LR från 2020 med låga miltal på 1500-2000 mil etc går för ca 530k på KVD. Då det oftast ingår även vinterdäck blir ju dessa billigare än en ny SR+. Är det spontant inte ett ekonomiskt bättre köp med en beg LR på dessa prisnivåer?

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 07 mar 2021 16:36
av billyohgren
Jag har funderat i de tankarna också.
Kommer ev köpa en ny LR nu istället för den SR+ jag har beställt.

Anledningen till att jag valde en ny SR+ istället för beggad LR var mest pga garanti och nya faceliften. Men med en beggad LR slipper man ju första prissänkningen helt klart

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 07 mar 2021 22:13
av Raketen7575
Tror på vit SR+ med LFP och dragkrok. De verkar ha färre fel än Fremont bilarna och tåligare batterikemi. :D

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 07 mar 2021 22:49
av Off Grid Byggaren
En fundering jag har, köper ni bilen för nästa ägare, istället för vad ni själva behöver?

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 08 mar 2021 08:05
av mikebike
Off Grid Byggaren skrev:
En fundering jag har, köper ni bilen för nästa ägare, istället för vad ni själva behöver?
I mitt fall handlade det om att köpa en Model 3 som skulle ersättas med en Model Y inom mindre än ett år.

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 09 mar 2021 18:03
av Storm
Finns LFP endast på sr+ ?

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 09 mar 2021 19:16
av vibrationsfri
Storm skrev:
Finns LFP endast på sr+ ?
Yes . LFP har mindre energidensitet. Men i sr+ finns det ju utrymme att fylla upp med batteri men inte i long range. Musk säger att LFP kommer vara standard för sr + så småningom.

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 09 mar 2021 19:20
av martinot
vibrationsfri skrev:
Storm skrev:
Finns LFP endast på sr+ ?
Yes . LFP har mindre energidensitet. Men i sr+ finns det ju utrymme att fylla upp med batteri men inte i long range. Musk säger att LFP kommer vara standard för sr + så småningom.
Hur är det med US SR+?

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 09 mar 2021 19:23
av vibrationsfri
martinot skrev:
vibrationsfri skrev:
Storm skrev:
Finns LFP endast på sr+ ?
Yes . LFP har mindre energidensitet. Men i sr+ finns det ju utrymme att fylla upp med batteri men inte i long range. Musk säger att LFP kommer vara standard för sr + så småningom.
Hur är det med US SR+?
USA Sr+ kör fortfarande på Panasonic.
Bilarna som är på väg nu är från US.

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 09 mar 2021 19:28
av martinot
vibrationsfri skrev:
martinot skrev:
vibrationsfri skrev:
Storm skrev:
Finns LFP endast på sr+ ?
Yes . LFP har mindre energidensitet. Men i sr+ finns det ju utrymme att fylla upp med batteri men inte i long range. Musk säger att LFP kommer vara standard för sr + så småningom.
Hur är det med US SR+?
USA Sr+ kör fortfarande på Panasonic.
Bilarna som är på väg nu är från US.
Vilken batteriteknik har de? Samma som LR AWD?

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 09 mar 2021 20:38
av vibrationsfri
martinot skrev:
vibrationsfri skrev:
martinot skrev:
vibrationsfri skrev:
Storm skrev:
Finns LFP endast på sr+ ?
Yes . LFP har mindre energidensitet. Men i sr+ finns det ju utrymme att fylla upp med batteri men inte i long range. Musk säger att LFP kommer vara standard för sr + så småningom.
Hur är det med US SR+?
USA Sr+ kör fortfarande på Panasonic.
Bilarna som är på väg nu är från US.
Vilken batteriteknik har de? Samma som LR AWD?
US sr+ Är samma som LR AWD har kört med sedan starten men nu har LR också fått LG batterier så de kör både och.

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 09 mar 2021 23:08
av martinot
vibrationsfri skrev:
martinot skrev:
Vilken batteriteknik har de? Samma som LR AWD?
US sr+ Är samma som LR AWD har kört med sedan starten men nu har LR också fått LG batterier så de kör både och.
Ok. Är det andra lägre effekter på M3 SR (US) med Panasonic, pga. mindre batteribank, som gäller jämfört med M3 LR (US) med Panasonic?

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 11 mar 2021 14:19
av Off Grid Byggaren
https://www.kvd.se/nyheter/experten-tip ... 99386b0c51


Tillvalen som höjer andrahandsvärdet på din bil

Det är vissa saker vi absolut märker att kunder efterfrågar lite extra och som därmed blir värdehöjande, säger Ossian, värderare på Kvdbil.

1. Panoramatak
Ja, inte bara är det lite vardagslyx att kunna ha himmelen ovanför, men det är ett av de tillval som generellt lönar sig väldigt bra då du ska sälja vidare bilen. Något som inte syns alltför mycket på utsidan, men absolut ger en wow-faktor då du kliver in i bilen och därmed anses värd att betala lite extra för av många.

2. Lädersäten
Lädersäten briljerar när det gäller vilken klädsel som anses mest attraktivt. Förutom att lädersäten är mer exklusiva och därmed kan ge ett lyxigare intryck visuellt så tenderar även läder att få en patina och hålla bättre under årens gång.

3. Inbyggd GPS
Trots att många idag har GPS i sina telefoner, så är ett integrerat navigationssystem fortfarande något som efterfrågas av många kunder. Så även om du själv möjligen föredrar navigation direkt i mobilen, så kan det vara ett smart tillval trots allt.

4. Adaptiv farthållare
Hur låter det att få lite extra hjälp på vägen när du kör långa sträckor? Ja, det är något som lockar många. Detta får du genom en adaptiv farthållare, även kallad "cruise control", som hjälper dig att hålla din önskade hastighet och att hålla avstånd till bilar framför dig.

5. Sportpaket
Av de olika designpaket som finns tillgängliga så tenderar ett så kallat ”sportpaket” öka bilens värde vid en framtida försäljning. Dessa paket involverar ofta både utseendet på bilen, men även prestandan. Men det är huvudsakligen utseendet som lockar massan, menar Ossian

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 11 mar 2021 14:31
av jonasl
Om jag tittar på mig själv så betalar jag mer för en LR för att få bättre räckvidd, inte bättre prestanda. P är ointressant för mig, AWD LR är ändå med god marginal snabbare än någon annan bil jag haft. Valde LR för att även en bil med lite degraderad räckvidd ska vara mer än OK räckviddsmässigt.

Dragkrok är ett måste för mig, jag är rätt säker på att bilar med dragkrok kommer sälja bättre.

Jag tror att LR och SR+ kommer tappa ungefär lika mycket i kronor och ören i värde men en LR kommer tappa mindre procentuellt.

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 11 mar 2021 16:30
av Tellus
jonasl skrev:
Om jag tittar på mig själv så betalar jag mer för en LR för att få bättre räckvidd, inte bättre prestanda. P är ointressant för mig, AWD LR är ändå med god marginal snabbare än någon annan bil jag haft. Valde LR för att även en bil med lite degraderad räckvidd ska vara mer än OK räckviddsmässigt.

Dragkrok är ett måste för mig, jag är rätt säker på att bilar med dragkrok kommer sälja bättre.

Jag tror att LR och SR+ kommer tappa ungefär lika mycket i kronor och ören i värde men en LR kommer tappa mindre procentuellt.
Tycker tvärtom, skulle lätt betala 100 000 kr extra för P vid nybilsköp.
Nu har väl även P mer batterikapacitet och därmed längre räckvidd vs LR om man har samma fälgar.
Dragkrok har jag aldrig förstått mig på :)

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 11 mar 2021 16:42
av jonasl
Tellus skrev:
Dragkrok har jag aldrig förstått mig på :)
Vanesak. Jag har oftast haft en bil och alla mina bilar utom den första har haft dragkrok. Hade till och med krok på en Polo jag hade! Det vanligaste är att köra cyklar land och rike runt, när jag bodde i hus hade jag eget släp att slänga grejor på och sen köra till ÅVC när det var fullt.

Är man van vid att ha krok så vill man inte vara utan :)

Tog den här bilden vid ett kafe i Dalarna för några somrar sen just för att den illustrerar hur det ser ut utanför storstäderna när det gäller dragkrok. Och då är den ju ändå oftast infällbar/avtagbar på de flesta nya bilarna.
DSC_0166.JPG

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 13 mar 2021 13:53
av lav1
Då jag insett att jag inte kommer vara nöjd med 18" Aero, blir det vid ev. beställning av en M3 LR att gå upp till 19" sport. Men då jag är ute efter en helt basutrustad LR i övrigt, blir det då ca 675k totalt. Performance är då bara ca 24k bort. Då får jag en i mitt tycke ännu finare bil, och dessutom det nya E3LD Panasonic batteriet med 82kWh.

Vad tror ni om restvärdet på en performance utan drag? Blir jag av med dessa 24k som det kostar ovanpå en M3 LR med 19" rakt av, eller blir det till och med värre att sälja eftersom det smalnar av rejält vilka som kan tänka sig att köpa en beg. performance om 2-3 år? Dragkrok skulle jag bara välja om jag får tillbaka hela insatsen alltså cirka 14k. Vilket känns tveksamt.

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 13 mar 2021 14:12
av Tellus
Om du väljer performance för 24000kr dyrare så tror jag du får igen det med marginal om du säljer om 2-3år.
Det kommer finnas många fler LR på marknaden pga företagsleasing.
Fast nu tänkte jag privatköp.

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 13 mar 2021 14:36
av rolundb
Tellus skrev:
Om du väljer performance för 24000kr dyrare så tror jag du får igen det med marginal om du säljer om 2-3år.
Det kommer finnas många fler LR på marknaden pga företagsleasing.
Fast nu tänkte jag privatköp.
Precis så jag tänkte också och körde Performance. Ser man dessutom Teslas prisstrategi globalt tycker jag det mesta pekar mot att man vill sänka priset på SR och LR men behålla eller höja priset på Performance.

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Postat: 13 mar 2021 15:08
av BrooklynS
Performance må ha högre förmånsvärde men den faktorn är inte alls avgörande på begagnade bilar.

Frågan är hur många som är beredda att betala mer för den där extra prestandan, Track Mode och utseendebitarna? En begagnad 3 Performance borde ju vara drömbilen för många...