Du menar via 12V batteriet antar jag. Jo, visst. Men för det första så är effekten ganska begränsad och dessutom måste bilen kontinuerligt ladda 12V batteriet om det ska vara till någon nytta. Även en elbil måste troligen vara påslagen på något sätt. Ioniq 5 har som jag förstår permanent 230V 16A tillgängligt, även om bilen är avstängd.Svenssons skrev:Alla bilar har möjligheten att enkelt få ett 230V eluttag i bilen. Effekten kan vara begränsad dock. Själv har jag hittills aldrig använd 230V AC i bilen även ifall jag har möjlighet till det i bilen. 12V DC använder jag dock dagligen och då inte enbart USB.Peter Andersson skrev:Att ha ett eluttag på elbilen är mycket bra.
Mycket märkligt att så få elbilar har den möjligheten.
Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Moderator: Redaktion
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Ja det gäller ju att planera. Är man oförsiktig kan man ju ha behov av barnstolar i 15år och aldrig kunna ha den bil man egentligen vill ha.MWall skrev:Fredrik j skrev:Tre barnstolar är ju lyckligtvis övergående ganska snabbt.Legato skrev:Det håller jag helt med om. Jag är i grunden en sedan-älskare, men när man ska ha tre barnstolar med i och urlastning samt ta med barnvagn så är det tyvärr mer praktiskt med SUV, det kommer man inte ifrån. Men Model 3 och e-tron GT är kvar på listan trots att de rent praktiskt inte passar oss alls, just för att jag egentligen verkligen vill ha en sedan...
Säg inte det. Så länge de är under 135 cm så måste de ha åtminstone bälteskudde. Då är det bättre med en riktig stol med sidostöd utifall de somnar. Då är ungarna 7-10 år. Bakåtvända sitter en del upp till 5-års åldern. Så nog får man dribbla med stolar ett tag.
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Fredrik j skrev:Ja det gäller ju att planera. Är man oförsiktig kan man ju ha behov av barnstolar i 15år och aldrig kunna ha den bil man egentligen vill ha.MWall skrev:Fredrik j skrev:Tre barnstolar är ju lyckligtvis övergående ganska snabbt.Legato skrev:Det håller jag helt med om. Jag är i grunden en sedan-älskare, men när man ska ha tre barnstolar med i och urlastning samt ta med barnvagn så är det tyvärr mer praktiskt med SUV, det kommer man inte ifrån. Men Model 3 och e-tron GT är kvar på listan trots att de rent praktiskt inte passar oss alls, just för att jag egentligen verkligen vill ha en sedan...
Säg inte det. Så länge de är under 135 cm så måste de ha åtminstone bälteskudde. Då är det bättre med en riktig stol med sidostöd utifall de somnar. Då är ungarna 7-10 år. Bakåtvända sitter en del upp till 5-års åldern. Så nog får man dribbla med stolar ett tag.
Vi hade bakåtvänd stol i 9 år (två barn med 4,5 år emellan). Den sista byttes till framåtvänd i höstas. Gör stor skillnad eftersom passagerarsätet kan vara längre bak nu.
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Det finns tillgång till permanent 12V i om inte alla modeller så i de flesta. Vet ingen bil som inte går via 12V men kanske skiljer det för Ioniq och Honda E men har inte sett att effekten kommer direkt från batteripacken. Effekten kan dock vara den stora akilleshälen. 16A 230V låter otroligt. Det är ju inte ens garanterat i schukouttag i hus. Hondas uttag är väl begränsat till 6,5 A.mati skrev:Du menar via 12V batteriet antar jag. Jo, visst. Men för det första så är effekten ganska begränsad och dessutom måste bilen kontinuerligt ladda 12V batteriet om det ska vara till någon nytta. Även en elbil måste troligen vara påslagen på något sätt. Ioniq 5 har som jag förstår permanent 230V 16A tillgängligt, även om bilen är avstängd.Svenssons skrev:Alla bilar har möjligheten att enkelt få ett 230V eluttag i bilen. Effekten kan vara begränsad dock. Själv har jag hittills aldrig använd 230V AC i bilen även ifall jag har möjlighet till det i bilen. 12V DC använder jag dock dagligen och då inte enbart USB.Peter Andersson skrev:Att ha ett eluttag på elbilen är mycket bra.
Mycket märkligt att så få elbilar har den möjligheten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
16A, 230V, 3,7kW borde ju vara baskravet av vad man kan få ut från sin elbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Jag är ganska säker på att jag läste att Ioniq 5 kan leverera den effekten. Den har ju två uttag, det ena sitter inne i bilen och det andra får man genom att stoppa in en adapter i typ2-uttaget. Jag har svårt att tro att det går via 12V-batteriet i det fallet. Det ska ju gå att ladda andra elbilar den vägen också. Och då är det inte så osannolikt att de kan kräma ut 16A.Svenssons skrev:16A 230V låter otroligt. Det är ju inte ens garanterat i schukouttag i hus. Hondas uttag är väl begränsat till 6,5 A.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Det är ju möjligt att göra dubbelriktade ombordladdare och då skulle det gå att få ut samma effekt som man kan ladda bilen med. Hittills har jag inte sett något sådant men Hyundai kanske är först med detta.mati skrev:Jag är ganska säker på att jag läste att Ioniq 5 kan leverera den effekten. Den har ju två uttag, det ena sitter inne i bilen och det andra får man genom att stoppa in en adapter i typ2-uttaget. Jag har svårt att tro att det går via 12V-batteriet i det fallet. Det ska ju gå att ladda andra elbilar den vägen också. Och då är det inte så osannolikt att de kan kräma ut 16A.Svenssons skrev:16A 230V låter otroligt. Det är ju inte ens garanterat i schukouttag i hus. Hondas uttag är väl begränsat till 6,5 A.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Svenssons skrev:Det är ju möjligt att göra dubbelriktade ombordladdare och då skulle det gå att få ut samma effekt som man kan ladda bilen med. Hittills har jag inte sett något sådant men Hyundai kanske är först med detta.mati skrev:Jag är ganska säker på att jag läste att Ioniq 5 kan leverera den effekten. Den har ju två uttag, det ena sitter inne i bilen och det andra får man genom att stoppa in en adapter i typ2-uttaget. Jag har svårt att tro att det går via 12V-batteriet i det fallet. Det ska ju gå att ladda andra elbilar den vägen också. Och då är det inte så osannolikt att de kan kräma ut 16A.Svenssons skrev:16A 230V låter otroligt. Det är ju inte ens garanterat i schukouttag i hus. Hondas uttag är väl begränsat till 6,5 A.
https://www.seresbil.no/SERES SF5 EVR kommer att ha en 6,6 kW AC-laddare och har en V2V på upp till 40 kW.
SERES SF5 EV kommer att ha en 10 kW AC-laddare ombord och kan ta emot 100 kW DC (snabb laddning).
Svensk säljare.
https://www.drivee.se/sv/seres-start/seres-sf5/
MG 5 kombi
https://www.ludego.com/e-kombi/V2X kan det vara möjligt att fordonet kan ge upp till 3 kW för utomhus- eller till och med V2G via AC-anslutningen.
EDIT:
Reservelverk vid el- och värmeavbrott
https://energimyndigheten.a-w2m.se/Fold ... eId=104069
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Man får ju skilja på AC och DC här. Likström V2V innebär att ingen omvandling via växelström är aktuell och inget som jag pratat om alls och ombordladdaren är inte alls inblandad.Zalman3 skrev:Svenssons skrev:Det är ju möjligt att göra dubbelriktade ombordladdare och då skulle det gå att få ut samma effekt som man kan ladda bilen med. Hittills har jag inte sett något sådant men Hyundai kanske är först med detta.mati skrev:Jag är ganska säker på att jag läste att Ioniq 5 kan leverera den effekten. Den har ju två uttag, det ena sitter inne i bilen och det andra får man genom att stoppa in en adapter i typ2-uttaget. Jag har svårt att tro att det går via 12V-batteriet i det fallet. Det ska ju gå att ladda andra elbilar den vägen också. Och då är det inte så osannolikt att de kan kräma ut 16A.Svenssons skrev:16A 230V låter otroligt. Det är ju inte ens garanterat i schukouttag i hus. Hondas uttag är väl begränsat till 6,5 A.https://www.seresbil.no/SERES SF5 EVR kommer att ha en 6,6 kW AC-laddare och har en V2V på upp till 40 kW.
SERES SF5 EV kommer att ha en 10 kW AC-laddare ombord och kan ta emot 100 kW DC (snabb laddning).
Svensk säljare.
https://www.drivee.se/sv/seres-start/seres-sf5/
MG 5 kombihttps://www.ludego.com/e-kombi/V2X kan det vara möjligt att fordonet kan ge upp till 3 kW för utomhus- eller till och med V2G via AC-anslutningen.
För MG 5 så är det du skriver under rubriken: "Zusätzliche Optionen die sich unsere Kunden für den für den e-Kombi wünschen:" översatt till "Additional options that our customers want for the e-Kombi:" dvs inte något som är aktuellt idag utan önskemål om framtiden. Vet inte varför du uteslöt detta... Det är dessutom max 13A, inte några 16A.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
220 uttaget på Ionic är ju jättebra, men skall man ha riktig nytta av det vid ett strömavbrott så får man koppla elen så man har de strömkällor man prioriterat på en fas
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Lätt att använda om man har batteri och skåp med relä som kopplar om vid strömavbrott, sådant har vi och det fungerar bra. Återbetalningstiden ökade bara med ett år då batteriet ökar använd solel med 70%.Legato skrev:NiklasTesla skrev:
Är dock frustrerad att man inte på enkelt sätt kan använda solcellerna vid elavbrott.
Polestar 2 awd -21
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Den kalkylen skulle jag gärna vilka se. Hur räknar ni då? För mig spelar det nämligen ingen större roll om jag säljer min solel eller om jag förbrukar den själv. I alla fall inte till den grad att jag skulle kunna finansiera ett batteri med mellanskillnaden.LarsA skrev:Lätt att använda om man har batteri och skåp med relä som kopplar om vid strömavbrott, sådant har vi och det fungerar bra. Återbetalningstiden ökade bara med ett år då batteriet ökar använd solel med 70%.Legato skrev:NiklasTesla skrev:
Är dock frustrerad att man inte på enkelt sätt kan använda solcellerna vid elavbrott.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Jag tjänar betydligt mer på att sälja elen än att konsumera den själv. (Inklusive allt).
1,10:- för såld el och 0,90:- för köpt el under 2020 ungefär.
1,10:- för såld el och 0,90:- för köpt el under 2020 ungefär.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Det är just detta som jag tycker verkar så smart. Är själv ingen Hyundai-fantast (är inte ett bilmärke som troligen har mig som målkund heller), men detta är riktigt vettigt! Det här borde alla andra elbilstillverkare verkligen ta till sig.mati skrev:Du menar via 12V batteriet antar jag. Jo, visst. Men för det första så är effekten ganska begränsad och dessutom måste bilen kontinuerligt ladda 12V batteriet om det ska vara till någon nytta. Även en elbil måste troligen vara påslagen på något sätt. Ioniq 5 har som jag förstår permanent 230V 16A tillgängligt, även om bilen är avstängd.Svenssons skrev:Alla bilar har möjligheten att enkelt få ett 230V eluttag i bilen. Effekten kan vara begränsad dock. Själv har jag hittills aldrig använd 230V AC i bilen även ifall jag har möjlighet till det i bilen. 12V DC använder jag dock dagligen och då inte enbart USB.Peter Andersson skrev:Att ha ett eluttag på elbilen är mycket bra.
Mycket märkligt att så få elbilar har den möjligheten.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Som bil räknat så torde väl M3P vara roligast per krona, dessutom överlägset bäst prestanda samtidigt som värdet iom laddnätverket lär hålla bra över tid. Så tänker jag. Om du ändå spekulerar på bilar i den prisklassen alltså.
Annars skulle jag absolut överväga en betydligt billigare bil och lägga mellanskillnaden på banken.
Annars skulle jag absolut överväga en betydligt billigare bil och lägga mellanskillnaden på banken.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Roligast per krona håller jag med om. Men total glädje så tror jag GTn vinnerBrooklynS skrev:Som bil räknat så torde väl M3P vara roligast per krona, dessutom överlägset bäst prestanda samtidigt som värdet iom laddnätverket lär hålla bra över tid. Så tänker jag. Om du ändå spekulerar på bilar i den prisklassen alltså.
Annars skulle jag absolut överväga en betydligt billigare bil och lägga mellanskillnaden på banken.

Problemet är som sagt att ingen av dem är någon dröm gällande att lasta in tre barn och barnvagn i. Kanske tom så jobbigt att glädjen går förlorad...
Men som sagt, med färre/äldre barn hade det definitivt stått mellan de två bilarna.
Ja Mach-E är för mig alternativet som jag tror ger acceptabel glädje, praktiskt användande och en sparad slant på banken. Men "the jury is still out"

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Jag har aldrig haft en Hyundai heller. Det var liksom aldrig aktuellt, men jag har ingenting emot märket eller så. Vi tittade på en vanlig Ioniq i samband med att vi letade efter en andrabil. Men det blev som bekant en e-Golf istället. Ioniq föll oss vid den tiden inte i smaken av olika anledningar. Men Ioniq 5 kommer jag absolut titta närmare på. Förutsatt den finns att köpa någon gång under det här året.martinot skrev:Det är just detta som jag tycker verkar så smart. Är själv ingen Hyundai-fantast (är inte ett bilmärke som troligen har mig som målkund heller), men detta är riktigt vettigt! Det här borde alla andra elbilstillverkare verkligen ta till sig.
Jag vet inte vilken målgrupp de egentligen siktar på med denna bilen. Som jag ser det konkurrerar den med ID4, Enyaq och till viss del även Model Y. Allihopa inga billiga bilar direkt. Om man ser Hyundai som ett budgetmärke, vilket jag antar att många gör, kommer man nog inte hitta många klassiska Hyundai-kunder bland dem som kommer köpa en Ioniq 5.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Länk till rätt tråd samt YT.Svenssons skrev:Det är ju möjligt att göra dubbelriktade ombordladdare och då skulle det gå att få ut samma effekt som man kan ladda bilen med. Hittills har jag inte sett något sådant men Hyundai kanske är först med detta.mati skrev:Jag är ganska säker på att jag läste att Ioniq 5 kan leverera den effekten. Den har ju två uttag, det ena sitter inne i bilen och det andra får man genom att stoppa in en adapter i typ2-uttaget. Jag har svårt att tro att det går via 12V-batteriet i det fallet. Det ska ju gå att ladda andra elbilar den vägen också. Och då är det inte så osannolikt att de kan kräma ut 16A.Svenssons skrev:16A 230V låter otroligt. Det är ju inte ens garanterat i schukouttag i hus. Hondas uttag är väl begränsat till 6,5 A.
viewtopic.php?f=27&t=23558&start=280#p505537
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Tycker du träffar väldigt rätt gällande Hyundais lite problematiska marknadssituation här.mati skrev:Om man ser Hyundai som ett budgetmärke, vilket jag antar att många gör, kommer man nog inte hitta många klassiska Hyundai-kunder bland dem som kommer köpa en Ioniq 5.
Varumärket (som det är i dag) motsvarar inte riktigt den prisnivå och det marknadssegment som de verkar sikta in sig på. Tror att de kan riskera att få problem att tilltala den målgrupp som har råd att skaffa bilen.
Men inget är statiskt, och varumärken kan utvecklas (både upp och ner). Men det kommer nog inte att bli en lätt resa. Är rätt hård konkurrens i mellan/premiumsegmentet, som typiskt de vanliga tyska tillverkarna har ett starkt grepp om.
Tror mer på om de kan sälja en premiumprisad bil under samarbete med Apple, och under deras varumärke som det ryktas (något som jag tycker skulle lösa denna knepiga sits).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Det finns väldigt lite konkurrens just nu. Och alla elbilar som finns i detta segment är lika dyra. Men Ioniq 5 verkar tekniskt vara minst lika bra som de andra. Troligen bättre. Så sett kan Hyundai kliva in i det segmentet utan att behöva vara rädd för att ingen kommer köpa bilen. Jag tror att det blir en kioskvältare. Och Hyundai kan lätt plocka kunder som i vanliga fall tittar på dyrare märken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Helt riktigt att elbilsmarknaden inte är riktigt "normal" än, och fortfarande saknar normal konkurrens och bredd i utbudet. Därav att marknadspositionerna blir lite oklara (iaf. för vissa varumärken).
Så fort elbilsmarknaden tar fart och utvecklas, så kommer vi nog se en återgång till den segmentering som råder på ICE-sidan idag.
Så fort elbilsmarknaden tar fart och utvecklas, så kommer vi nog se en återgång till den segmentering som råder på ICE-sidan idag.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Tyvärr tror jag du har fel Mati, många väljer istället hybrid istället för elbil. Och nu när hybriderna står sig så bra i pris samt äldre diesel så blir steget till elbil långt.mati skrev:Det finns väldigt lite konkurrens just nu. Och alla elbilar som finns i detta segment är lika dyra. Men Ioniq 5 verkar tekniskt vara minst lika bra som de andra. Troligen bättre. Så sett kan Hyundai kliva in i det segmentet utan att behöva vara rädd för att ingen kommer köpa bilen. Jag tror att det blir en kioskvältare. Och Hyundai kan lätt plocka kunder som i vanliga fall tittar på dyrare märken.
Sen är det kanske svårt att tro i ett sånt här forum, men det bilister som är villiga att köpa dessa märken Peugeot(stavning?),hyundai,renault,fiat och Ford. Är oftast det som inte lägger så mycket pengar på bilar. Lägga 500k på elbil är ju alldeles galet i deras öron. Precis lika galet som att säga till en Volvo-ägare att köpa en Hyundai för 500k. Oavsett hur bra den bilen blir så är varumärket inte där.
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Varför är inte model S plaid med på listan?
Ett tryck på gaspedalen och du kommer snabbt över ev konstiga tankar på andra märken
Ett tryck på gaspedalen och du kommer snabbt över ev konstiga tankar på andra märken

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Plaid+ tycker jag personligen känns mer attraktiv. Om det inte vore för leveranstiden så hade den varit med på listan![JM] skrev:Varför är inte model S plaid med på listan?
Ett tryck på gaspedalen och du kommer snabbt över ev konstiga tankar på andra märken
Men troligen uppgraderar jag Xen till en Plaid och då känns det lite för monotont med en S Plaid som andrabil. Prestandan är verkligen fascinerande bra, men personligen är jag väldigt besviken att det hände så lite med utseendet. Jag tycker tyvärr bilen känns gammal innan den ens börjat levereras.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Hittills har ju elbilsköpare inte brytt sig överhuvudtaget om märket. Man har köpt det som fanns tillgängligt. Och inte sällan har man valt ett betydligt dyrare märke än vad man hade gjort om det hade handlat om en avgasbil. Jag behöver bara gå till mig själv. Aldrig i livet hade jag någonsin köpt en Audi. Och inte en VW heller för den delen, om det inte hade suttit en elmotor i den. Tyvärr är ju utbudet extremt begränsat. Och det kommer förbli så ett bra tag framöver. Jag tror inte att den som är intresserad av att köpa en elbil kommer välja bort Ioniq 5 bara för att det är en Hyundai. Det där gamla statusmärketänket får vi nog lägga åt sidan när det kommer till elbilar.Esterox skrev:Tyvärr tror jag du har fel Mati, många väljer istället hybrid istället för elbil. Och nu när hybriderna står sig så bra i pris samt äldre diesel så blir steget till elbil långt.mati skrev:Det finns väldigt lite konkurrens just nu. Och alla elbilar som finns i detta segment är lika dyra. Men Ioniq 5 verkar tekniskt vara minst lika bra som de andra. Troligen bättre. Så sett kan Hyundai kliva in i det segmentet utan att behöva vara rädd för att ingen kommer köpa bilen. Jag tror att det blir en kioskvältare. Och Hyundai kan lätt plocka kunder som i vanliga fall tittar på dyrare märken.
Sen är det kanske svårt att tro i ett sånt här forum, men det bilister som är villiga att köpa dessa märken Peugeot(stavning?),hyundai,renault,fiat och Ford. Är oftast det som inte lägger så mycket pengar på bilar. Lägga 500k på elbil är ju alldeles galet i deras öron. Precis lika galet som att säga till en Volvo-ägare att köpa en Hyundai för 500k. Oavsett hur bra den bilen blir så är varumärket inte där.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14