Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 15 feb 2021 21:44
När man ser Alriks äventyr med laddarna så får man ont i magen alltså. God bless Teslas SuC säger jag bara.
Helt seriöst: ja, faktiskt. Har man lagt in rutten i navigatorn så säger bilen till, via appen, när man har laddat tillräckligt för att komma till nästa supercharger. Om det finns en SuC på vägen, åtminstone.Nect skrev:Fast planerar bilarnas navigator in när och hur länge man ska äta lunch? (Ironi).![]()
Jag får en känsla att man har lagt in lite extra "äventyr". Alrik som kör elbil dagligen bör t.ex kunna skilja på ändarna på en typ2-sladd...kalle_sala skrev:När man ser Alriks äventyr med laddarna så får man ont i magen alltså. God bless Teslas SuC säger jag bara.
Den laddades till 90-95% i Ödeshög och kördes sen direkt till Arboga vad jag har förstått. Vad är det? Ca 35 mil? Kom fram med 8% typ så det stämmer nog ganska bra.Niklas Z skrev:Hur laddades Teslan från Ödeshög till Arboga? Laddade de på någon annan laddare än SuC däremellan, eller toppade de upp batteriet i Ödeshög?
Jag misstänkte det. Då är det inte så konstigt om Teslan fick stå längre tid vi laddstolpen. Hur många av de andra bilarna kunde ens köra 35 mil med utnyttjande av cirka 85 % av batteriet under de förhållandena.lator skrev:Den laddades till 90-95% i Ödeshög och kördes sen direkt till Arboga vad jag har förstått. Vad är det? Ca 35 mil? Kom fram med 8% typ så det stämmer nog ganska bra.Niklas Z skrev:Hur laddades Teslan från Ödeshög till Arboga? Laddade de på någon annan laddare än SuC däremellan, eller toppade de upp batteriet i Ödeshög?
De skulle väl testa bilarna utifrån det laddnätverk som är "standard" men missar ju det att Tesla kan laddas överallt.
Teslan laddades 1t 6min i Ödeshög till 100%Niklas Z skrev:Jag misstänkte det. Då är det inte så konstigt om Teslan fick stå längre tid vi laddstolpen. Hur många av de andra bilarna kunde ens köra 35 mil med utnyttjande av cirka 85 % av batteriet under de förhållandena.lator skrev:Den laddades till 90-95% i Ödeshög och kördes sen direkt till Arboga vad jag har förstått. Vad är det? Ca 35 mil? Kom fram med 8% typ så det stämmer nog ganska bra.Niklas Z skrev:Hur laddades Teslan från Ödeshög till Arboga? Laddade de på någon annan laddare än SuC däremellan, eller toppade de upp batteriet i Ödeshög?
De skulle väl testa bilarna utifrån det laddnätverk som är "standard" men missar ju det att Tesla kan laddas överallt.
lator skrev:På lördag kommer det att köras en uppföljare på detta test. Ett antal Model 3 av olika versioner och modellår kommer att köra samma sträcka, med samma villkor och delmål, för att utröna om AMS-testet verkligen är representativt. Det ska gå att följa via Glympse och bildbevis kommer att presenteras. Ska bli intressant att se vad resultatet blir. Mer finns att läsa i Tesla Model 3-gruppen på Facebook.
Hur skall ni återskapa snöstormen?lator skrev:På lördag kommer det att köras en uppföljare på detta test. Ett antal Model 3 av olika versioner och modellår kommer att köra samma sträcka, med samma villkor och delmål, för att utröna om AMS-testet verkligen är representativt. Det ska gå att följa via Glympse och bildbevis kommer att presenteras. Ska bli intressant att se vad resultatet blir. Mer finns att läsa i Tesla Model 3-gruppen på Facebook.
Spännande. Du har inte möjlighet att posta Glympse-länken här, för oss som inte hänger i M3 gruppen på Facebooklator skrev:På lördag kommer det att köras en uppföljare på detta test. Ett antal Model 3 av olika versioner och modellår kommer att köra samma sträcka, med samma villkor och delmål, för att utröna om AMS-testet verkligen är representativt. Det ska gå att följa via Glympse och bildbevis kommer att presenteras. Ska bli intressant att se vad resultatet blir. Mer finns att läsa i Tesla Model 3-gruppen på Facebook.
Ja det vill man ju följa!Generalbogge skrev:Spännande. Du har inte möjlighet att posta Glympse-länken här, för oss som inte hänger i M3 gruppen på Facebooklator skrev:På lördag kommer det att köras en uppföljare på detta test. Ett antal Model 3 av olika versioner och modellår kommer att köra samma sträcka, med samma villkor och delmål, för att utröna om AMS-testet verkligen är representativt. Det ska gå att följa via Glympse och bildbevis kommer att presenteras. Ska bli intressant att se vad resultatet blir. Mer finns att läsa i Tesla Model 3-gruppen på Facebook.
När jag får tillgång till den ska jag göra det. Jag är inte delaktig i evenemanget men tyckte att det var ett kul initiativ.Generalbogge skrev:Spännande. Du har inte möjlighet att posta Glympse-länken här, för oss som inte hänger i M3 gruppen på Facebooklator skrev:På lördag kommer det att köras en uppföljare på detta test. Ett antal Model 3 av olika versioner och modellår kommer att köra samma sträcka, med samma villkor och delmål, för att utröna om AMS-testet verkligen är representativt. Det ska gå att följa via Glympse och bildbevis kommer att presenteras. Ska bli intressant att se vad resultatet blir. Mer finns att läsa i Tesla Model 3-gruppen på Facebook.
Då är det inte konstigt att det tog lång tid för Teslan att ladda i testet. Visst kan man föredra att ladda länge på en billig Supercharger i stället för på en dyr Ionity, men är det tävling är det valet svårt att motivera.Tellus skrev:
Teslan laddades 1t 6min i Ödeshög till 100%
Det blir nog det svåraste för enligt väderprognosen så passerar snövädret redan på fredag...d3marcus skrev:Hur skall ni återskapa snöstormen?lator skrev:På lördag kommer det att köras en uppföljare på detta test. Ett antal Model 3 av olika versioner och modellår kommer att köra samma sträcka, med samma villkor och delmål, för att utröna om AMS-testet verkligen är representativt. Det ska gå att följa via Glympse och bildbevis kommer att presenteras. Ska bli intressant att se vad resultatet blir. Mer finns att läsa i Tesla Model 3-gruppen på Facebook.
Trerätters middag på Dinners restaurang enligt ej namngivna källor.Tellus skrev:Teslan laddades 1t 6min i Ödeshög till 100%Niklas Z skrev:Jag misstänkte det. Då är det inte så konstigt om Teslan fick stå längre tid vi laddstolpen. Hur många av de andra bilarna kunde ens köra 35 mil med utnyttjande av cirka 85 % av batteriet under de förhållandena.
Trots medhavd kall matlåda för att spara maximalt med tid (såg enormt trist ut). Men såg tog han ju också hem vinsten tack vare det!JoeMad skrev:Jag tycker ändå att det var ganska positivt.
Alla tyckte ju i summeringen att det inte var några större problem.
Gillar John i Audin. Han ser oförskämt nöjd ut hela tiden.
Om han hade laddat sin M3 med 20-25 kWh i Mariestad till en merkostnad på en dryg hundring så hade han vunnit kortast laddtid och lägst milkostnad. Troligtvis även kortast totaltid om han svalt maten lite fortare.Niklas Z skrev:Då är det inte konstigt att det tog lång tid för Teslan att ladda i testet. Visst kan man föredra att ladda länge på en billig Supercharger i stället för på en dyr Ionity, men är det tävling är det valet svårt att motivera.Tellus skrev:
Teslan laddades 1t 6min i Ödeshög till 100%
Artikeln om testet finns nu att läsa i sin helhet. Där framgår att samtliga var tvugna att göra ett obligatoriskt lunchstopp på 40 minuter vid en av laddpauserna, så även om laddstoppet i Ödeshög var onödigt långt så förlorade han "bara" 26 minuter på det, varav han fick igen en del senare. De gjorde även valet att Teslan bara skulle ladda på SuC. Jag minns inte riktigt motiveringen.JONI skrev:Om han hade laddat sin M3 med 20-25 kWh i Mariestad till en merkostnad på en dryg hundring så hade han vunnit kortast laddtid och lägst milkostnad. Troligtvis även kortast totaltid om han svalt maten lite fortare.Niklas Z skrev:Då är det inte konstigt att det tog lång tid för Teslan att ladda i testet. Visst kan man föredra att ladda länge på en billig Supercharger i stället för på en dyr Ionity, men är det tävling är det valet svårt att motivera.Tellus skrev:
Teslan laddades 1t 6min i Ödeshög till 100%
Niklas Z skrev:Då är det inte konstigt att det tog lång tid för Teslan att ladda i testet. Visst kan man föredra att ladda länge på en billig Supercharger i stället för på en dyr Ionity, men är det tävling är det valet svårt att motivera.Tellus skrev:
Teslan laddades 1t 6min i Ödeshög till 100%
Man ska förstås inte ta den här typen av tester på för stort allvar, men jag tycker att om man presenterar det som en tävling, med vinnare och förlorare, så skall man genomföra det betydligt mer stringent och vetenskapligt än så här.MWall skrev:Du stirrar dig blind på "tävling". Det är ingen tävling, det är konsumentupplysning i form av en "tävling" för att det ska bli roligare att följa.