Äldre Model S bilar snart utan Internet

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Äldre Model S bilar snart utan Internet

Inlägg av EnTraktor »

mati skrev:
EnTraktor skrev:
Varför bygga ut 3G som är en antik teknik? 3G går främst på höga frekvenser (1800-2500 MHz) vilket har relativt kort räckvidd. Tanken med 3G var främst öka kapcitet i städer och inte räckvidd. För räckvidd är 4G på 700 MHz bandet helt överlägset och täcker idag större delen av Sverige. 4G har ca 5-20 gånger bättre räckvidd och är ca 100-500 gånger snabbare än 3G. 3G är stendött och bör avvecklas snarast.
Jag säger inte att någon ska bygga ut 3G nätet.
Det var ju det du skrev
Jag tycker det är ganska spännande att Telia och Tele2 pratar om att fasa ut 3G-nätet fast de inte ens har brytt sig om att bygga ut det överallt.
mati skrev:
De får jättegärna bygga ut 4G istället. Men de får absolut inte lägga ned 3G nätet och samtidigt påstå att man klarar sig på 4G. För det stämmer inte. Utan 3G skulle jag i praktiken sitta helt utan mobiltäckning och internet. Och tyvärr har täckningen de senaste åren snarare försämrats.
Det finns inte frekvenser för 3-4 parallella nät. Då blir det lite täckning på varje generation. Som sagt bättre att flytta över alla frekvenser till 4G och 5G och bygga ut dessa nät ordentligt. Om du har 3G täckning idag så kommer du få ännu bättre 4G täckning när din mast uppgraderas till 4G.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Nicke Nyfiken skrev:
e5m1r skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
e5m1r skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Förra veckan när jag talade med en tekniker på SC Malmö om just detta, fick jag beskedet att modemet INTE byts ut i samband med minnesbytet. Det kostar 5000:- om man vill ha det gjort samtidigt som de byter eMMC.

Inte direkt första gången vi får helt olika svar från Tesla SC. :roll:

Men byter man till UMC 2 så ingår det naturligtvis ett LTE-modem.

Av vår diskussion framgick det dock att Tesla är mycket angelägna om att alla äldre bilar ska byta till LTE. I annat fall tappar väl Tesla lite av kontrollen över bilarna. Så det skulle inte förvåna mig om modembyte erbjuds gratis till slut för de som inte vill lägga pengar på det.
4G fick dem som betalade för bytet av hela MCU då då V1 MCU hade inbyggd krets för SIM medan 1.x inte har det så dem var tvungna att sätta dit 4G modemet och tog där med bra mycket mer betalt
Make sense nu att mitt byte kostade runt 18 när alla betalade runt 23 jag hade redan 4G som jag betalade för när det kom
Ska jag tolka det som att bara de som själva betalat för MCU-byte fått 4-g modem?
Min MCU är bytt på garanti och då fick jag inte 4-g modem. Och om de ska byta eMMC nu på förlängd garanti, så får man inte heller 4-g modem om man inte betalar 5000:- i samband med minnesbytet.
När dem byter bara tegra kort blir det inget 4g vare sig det är garanti eller betalt ( tolkar jag det som )
Jag fick hela MCU-enheten inkl. skärmen utbytt, men har fortfarande 3G. Jag är förvirrad :|
Du kanske fick refurbished ?
Vad står på invoice samt pris du betalade ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Vi fick också en refurbished mcu1 när vi bytte i somras, men det ingick LTE på den vi fick inmonterat.

Konstigt att det blir så olika. Men kanske är resultatet när de nu är tvingade att byta gratis.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

frippe skrev:
Vi fick också en refurbished mcu1 när vi bytte i somras, men det ingick LTE på den vi fick inmonterat.

Konstigt att det blir så olika. Men kanske är resultatet när de nu är tvingade att byta gratis.
MCU1 finns i två varianter
Med inbyggd simkorts modul
Med lös simkortsmodul (4G )
Kanske den återanvända du fick var det senare medan nån annan får den ursprungliga Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

frippe skrev:

Nä Tesla byter inte modem gratis. Det kostar 5434:- i samband med uppgraderingen av minnet.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

e5m1r skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
e5m1r skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Min MCU är bytt på garanti och då fick jag inte 4-g modem. Och om de ska byta eMMC nu på förlängd garanti, så får man inte heller 4-g modem om man inte betalar 5000:- i samband med minnesbytet.
När dem byter bara tegra kort blir det inget 4g vare sig det är garanti eller betalt ( tolkar jag det som )
Jag fick hela MCU-enheten inkl. skärmen utbytt, men har fortfarande 3G. Jag är förvirrad :|
Du kanske fick refurbished ?
Vad står på invoice samt pris du betalade ?
Ny enhet enligt invoice.
Betalade inget då det gick på garanti.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Nicke Nyfiken skrev:
frippe skrev:

Nä Tesla byter inte modem gratis. Det kostar 5434:- i samband med uppgraderingen av minnet.
Nja, nu hänger jag inte med riktigt, men på vår räkning står det följande:
Rear View Camera HSD Jumper(1127304-00-B) 72.16 kr
MCU,MDLSX,EU/JPN/HK/MC/TW/SK,LTE RMN(1098050-99-H) 8,960.00 kr
ANTENNA , BLUETOOTH(1052393-00-B) 77.44 kr
Delar delsumma 9,109.60 kr

Inga 5434kr för modem. Det ingick i de 8960 de tog för mcu.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

frippe skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
frippe skrev:

Nja, nu hänger jag inte med riktigt, men på vår räkning står det följande:
Rear View Camera HSD Jumper(1127304-00-B) 72.16 kr
MCU,MDLSX,EU/JPN/HK/MC/TW/SK,LTE RMN(1098050-99-H) 8,960.00 kr
ANTENNA , BLUETOOTH(1052393-00-B) 77.44 kr
Delar delsumma 9,109.60 kr

Inga 5434kr för modem. Det ingick i de 8960 de tog för mcu.
Vi missförstår nog varandra. :oops:
Du skrev tidigare:
frippe skrev:
Alla mcu1 som byts ut mot andra i och med emmc problemet får LTE. Så snart är även det problemet löst även om du inte vill betala för en mcu2.
Tesla kommer inte att byta några MCU på garanti. De byter bara eMMC. Så det blir med andra ord inga gratis uppgraderingar till LTE för dem som har 3G modem.

Jag var inne på SC Malmö vid lunchtid idag och frågade vad som gäller vid eMMC bytet de mailat om idag. Vill man byta moden kostar det 5434:- hur man än gör. (om man inte själv vill betala för att byta hela MCU:n)

Jag vet inte om det blev mer begripligt. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Jaha, då hänger jag med. :)

Trodde först det var samma byte av mcu1 som de gjorde innan kraven på återkallelse kom från myndigheterna. Men förstår att de nu väljer en något enklare/billigare lösning för dem.

Underbar hur det går med återbetalning för oss som redan gjort det?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

frippe skrev:

Trodde först det var samma byte av mcu1 som de gjorde innan kraven på återkallelse kom från myndigheterna. Men förstår att de nu väljer en något enklare/billigare lösning för dem.

Först sa dem februari det senaste var mars
Den som lever får se
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

e5m1r skrev:
frippe skrev:

Den som lever får se
Ja, så är det.

Blir säkert så att de enbart ersätter emmc-bytet och drar av uppgraderingen till LTE på återbetalningen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

frippe skrev:
e5m1r skrev:
frippe skrev:

Den som lever får se
Ja, så är det.

Blir säkert så att de enbart ersätter emmc-bytet och drar av uppgraderingen till LTE på återbetalningen.
Jag hade LTE sen innan så .... :)
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

e5m1r skrev:
frippe skrev:
e5m1r skrev:
frippe skrev:

Den som lever får se
Ja, så är det.

Jag hade LTE sen innan så .... :)
Fick LTE för sådär tre år sen med någon annan service, tror det gick på garantin. Nu har jag fått mejlet om byte av emmc och väntar på kallelse när delarna har kommit. Spännande att se hur det tar då. Min skräm har börjat spöka lite ibland :shock: ;)

S85D, juli 2015 ~<7kmil
Skriv svar