Sida 2 av 4
Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 03 okt 2015 07:46
av +46
Jag har roat mig lite med att läsa en lång tråd på amerikanska forumet.
Jisses vad folk har snöat in på det här med effekten och prestandan på P85D. För ett halvår sedan var alla, utan undantag, lyriska över hur Insane den var. Nu gnäller samma personer och känner sig lurade / vilseledda av Tesla.
Det hela påminner om när GM först introducerade L88:an som option till 1967 års Corvette. Fast lite tvärtom. Effekten på denna 427" motor uppgavs till 430 HP och kostade $ 947.90. För mindre än halva priset ($ 437.10) kunde man få en annan 427" optionmotor (L71) som hade mer HP (435 HP)
Senare kom det fram att L88:an var en ren tävlingsmaskin avsedd i första hand för banracing med verklig effekt på omkring 550 HP. En motor som GM absolut inte ville skulle hamna i bilar vars ägare hade en förkärlek till streetrace, därav prissättning och effektuppgift. Att de som köpt L71 kände sig lurade fast de fått vad de köpt hjälpte föga eftersom dessa 20 stycken sålda Corvetter med L88:or var så mycket vassare....
Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 03 okt 2015 19:16
av dstr
Nej. Från dag 2 så har jag efterlyst 700hk efter 100km/h och påpekat att den nästan gått som min 360hk a45 amg.
Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 03 okt 2015 19:56
av Strandnet
Ska vi inte tysta ner den här tråden så att det inte blir som med VW [WINKING FACE]
Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 03 okt 2015 20:14
av +46
dstr skrev:Nej. Från dag 2 så har jag efterlyst 700hk efter 100km/h och påpekat att den nästan gått som min 360hk a45 amg.
Dom kommentarerna måste jag har missat helt. Har inte hört ett minsta pip från dig eller någon annan här i Sverige förrän våra grannar i Danmark började tjafsa...
Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 03 okt 2015 20:47
av dstr
+46 skrev:dstr skrev:Nej. Från dag 2 så har jag efterlyst 700hk efter 100km/h och påpekat att den nästan gått som min 360hk a45 amg.
Dom kommentarerna måste jag har missat helt. Har inte hört ett minsta pip från dig eller någon annan här i Sverige förrän våra grannar i Danmark började tjafsa...
Jag la upp filmer när jag jagade 100-200 tider. Ids inte söka fram dom på telefon ikväll. Kan göra en ansats imorgon.
Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 03 okt 2015 20:48
av Herr X
Danskarna har spunnit vidare, men nu verkar de ha nått vägs ände: vi ses i rätten, hälsar Tesla:
http://www.business.dk/transport/skuffe ... egtskaalen
Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 03 okt 2015 20:53
av Martinen
HAHAHA: "Teslas topchef. Elton Musk "
Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 03 okt 2015 20:55
av dstr
dstr skrev:+46 skrev:dstr skrev:Nej. Från dag 2 så har jag efterlyst 700hk efter 100km/h och påpekat att den nästan gått som min 360hk a45 amg.
Dom kommentarerna måste jag har missat helt. Har inte hört ett minsta pip från dig eller någon annan här i Sverige förrän våra grannar i Danmark började tjafsa...
Jag la upp filmer när jag jagade 100-200 tider. Ids inte söka fram dom på telefon ikväll. Kan göra en ansats imorgon.
Det blev reklampaus i Spring...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ook#p18490
Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 03 okt 2015 21:02
av dstr
+46 skrev:dstr skrev:Nej. Från dag 2 så har jag efterlyst 700hk efter 100km/h och påpekat att den nästan gått som min 360hk a45 amg.
Dom kommentarerna måste jag har missat helt. Har inte hört ett minsta pip från dig eller någon annan här i Sverige förrän våra grannar i Danmark började tjafsa...
...och utöver jagandet på 100-200 tider så har jag undrat över slutfarten på 402m. Slutfart symboliserar hästkrafter.
Min A45 hade 181. P85D 185... detta långt innan danskarna vaknade.
Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 03 okt 2015 21:13
av dstr
Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 03 okt 2015 21:21
av Pontus
För model X anges bara motoreffekter på alla modeller och ingen systemeffekt. Hur tänker dom där?
Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 03 okt 2015 21:24
av Niklas Z
När det gäller 0-100 km/h så är det ofta andra saker än effekten som är begränsande för prestandan. En tvåtonsbil behöver bara en medeleffekt på 350 hk för att klara 0-100 km/h. I praktiken räcker det inte och det beror på många saker. En kan vara växlingar, som ofta tar 4 tiondelar per växling. En annan är drivhjulsgrepp (nästan alla bilar med bra 0-100 km/h tider på gatdäck är fyrhjulsdrivna av en anledning). En P85D spiller ingen tid på växling och den har en bra fyrhjulsdrift, vilket ger bra tider 0-100 km/h. Dessutom kan nästan vilken förare som helst klara av att använda bilen på ett sätt som nära optimalt.
För hård acceleration i höga farter är läget ett annat och där briljerar inte Tesla. Man kan jämföra P85D med BMW M5. 0-100 km/h vinner P85D med 3,4 s mot 4,2 s, men 100-200 km/h är M5 överlägsen, 8,5 s mot 12,8 s (se
http://www.zeperfs.com/duel5683-3969.htm)
Sedan är det ju upp till var och en att bedöma vad man tycker är viktigast.
Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 03 okt 2015 21:57
av Svenssons
Martinen skrev:
HAHAHA: "Teslas topchef. Elton Musk "
Topchef på danska är väl VD? Men inte visste jag att topmodellen i Danmark var P85D, i övriga världen är det
P90D. Antar att danskarna nu vill ha 5kWh mer samt Ludicrous som kompensation eftersom det de köpte var just topmodellen och då ska de naturligtvis ha topmodellen...
Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 03 okt 2015 22:00
av Martinen
Svenssons skrev:Martinen skrev:
HAHAHA: "Teslas topchef. Elton Musk "
Topchef på danska är väl VD? Men inte visste jag att topmodellen i Danmark var P85D, i övriga världen är det
P90D. Antar att danskarna nu vill ha 5kWh mer samt Ludicrous som kompensation eftersom det de köpte var just topmodellen och då ska de naturligtvis ha topmodellen...
Det va inte topchef jag skrattade åt, utan att dom kallade Elon för Elton. Dock bara en gång.
Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 03 okt 2015 22:05
av Svenssons
Martinen skrev:
Det va inte topchef jag skrattade åt, utan att dom kallade Elon för Elton. Dock bara en gång.
Ahh, missade det... De skrev dock aldrig Telsa vad jag kan se.
Sedan annonserade Tesla effekten från respektive motor var för sig redan vid lanseringen av D. De skrev dock även summan:
Bild postad här den 10/10 2014:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =691#p5865
Danskarna verkar försöka säga att Tesla inte skrev ut effekten per motor från början men detta stämmer inte, från dag 1 angavs effekt per motor. Det är dock fel att summera motorernas effekt och säga att det är bilens effekt och inte summan av motorernas effekt.
Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 03 okt 2015 22:18
av Martinen
Nej jag tror inte att dom skrev Telsa. Men Tesla skrev dom nog.

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 04 okt 2015 09:39
av pegs
Pontus skrev:För model X anges bara motoreffekter på alla modeller och ingen systemeffekt. Hur tänker dom där?
Se blogposten.
http://www.teslamotors.com/blog/tesla-a ... ifications
Avslutningen är de anser att accelerationen 0-100 km/h är ett bättre mått på prestanda.
Kan hålla med. (Eller acceleration 80-120km/h som kanske är mer användbart till vardags.)
I och med att Teslan bara har en växel och att effekten = varvtal * vridmoment, så borde maxeffekten i praktiken nås nära toppfarten.
Ett ganska teoretiskt och i praktiken värdelöst mått med andra ord.
En vridmomentkurva vid en given laddning och temperatur skulle kännas mer relevant.
Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 04 okt 2015 09:54
av danni
pegs skrev:I och med att Teslan bara har en växel och att effekten = varvtal * vridmoment, så borde maxeffekten i praktiken nås nära toppfarten.
Ett ganska teoretiskt och i praktiken värdelöst mått med andra ord.
Faktiskt inte helt sant. Elmotorn har inte ett helt linjärt vridmoment, utan det börjar faktiskt avta rätt rejält över ett visst varvtal. Från vad jag sett så verkar maxeffekten ligga på en platå runt 60-110 km/h. Autocar bänkade ett par modeller för ett par år sen och fick följande resultat:
Sen blir det nog lite skillnad i Dual Motor-modellerna eftersom de har två motorer som är lite olika utväxlade, så de har nog en ännu bredare platå där någon av motorerna ger maxeffekt, men samtidigt är det ju bara under en viss del av kurvan som motorerna kommer toppa bägge två och systemeffekten därför kommer vara på max. Men uppriktigt talat så spelar det ju ingen roll, för den sammanlagda accelerationen blir ju inte mindre för det sålänge vi befinner oss inom gränserna för greppet. Med andra ord: med en Dual Motor-konfiguration där motorerna har olika utväxling kan det leda till en lägre maximal systemeffekt, men en större bibehållen effekt över ett större område, vilket ger lägre siffra för antal hästkrafter men samma acceleration för det.
Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 04 okt 2015 10:52
av pegs
Intressant. Visste inte att vridmomentet avtog så kraftigt efter perioden då det är konstant.
Och det jag skrev om när bilen når toppeffekten var ju följaktligen helt fel.
(Det verkar ofta bli fel när man tar kunskaper hur en bil med ICE fungerar och försöker tillämpa det på elbilar.

)
Tycker ännu mer än tidigare att Tesla kunde publicera sådana grafer själva.
Misstänker att kurvorna för:
- P85D
- P85DL (med Ludicrous uppgradering)
- P90DL
skulle ge en del relevant information.
Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 04 okt 2015 11:17
av pegs
En fundering. Vad skulle vara en framkomlig väg om Tesla ville öppna upp för en högre effekt längre upp i fartregistret?
- En elmotor som ger högt vridmoment under ett större varvtalsintervall?
- En tredje elmotor som tar vid i högre farter (lite som Koeniggsegg Regera, fast med en elmotor istället för V8:an)
- En stor elmotor där fram som är högre växlad än den lilla som används idag.
- Växellåda för den bakre motorn
Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 07 okt 2015 18:24
av Herr X
Hörde av en säker källa som provkört P90DL i USA att performance-varianterna nu fått tillbaka sportfjädringen och staggered hjulsetup. Nu verkar det alltså som att det kan vara en okej deal att beställa P85D eller P90D igen, om någon gått och funderat på detta.
De som köpt en P85D byggd mellan April i år och nu, har inte fått sporthjulupphängning eller de bredare bakhjulen, utan i stort sett allt är samma som hos 85D (utom den ena motorn), rödmålade bromsok och aluminiumfärgad accelerationspedal.
Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 07 okt 2015 21:32
av Niclas
sportunderställ!:-)
Ha ha är det norska eller??
Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 07 okt 2015 21:34
av Niclas
Jo det stämmer att de nya PxxD får en annan fjädring numera, ska vara rejält bättre tom än de tidiga P85D. Har inte provat själv.
Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 07 okt 2015 22:14
av Nicke Nyfiken
Niclas skrev:sportunderställ!:-)
Ha ha är det norska eller??
Sportunderställ låter som något de norska skidåkarna har på sig

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S
Postat: 08 okt 2015 00:12
av Herr X
Niclas skrev:sportunderställ!:-)
Ha ha är det norska eller??
Ja sorry det är det. Jag är en idiot. Har suttit och mailat på norska hela dagen och blandade ihop språken.