Sida 2 av 3
Re: Plaid+ prestanda
Postat: 05 feb 2021 09:35
av mikebike
spacecoin skrev:HelectriC skrev:helt sjukt egentligen! vart ska det sluta egentligen? När bilen går fortare än ljusets hastighet

När försäkringen över fem år kostar mer än att köpa bilen?
Jag var på Gran Canaria med en (tysk) kompis, och träffade hans syster som bor där.
Jag konstaterade att många bilar var "skrynkliga", även hennes, så jag frågade om de inte hade helförsäkring?
"Es lohnt sich nicht" blev svaret.
Tydligen dyrt med försäkring där...
Re: Plaid+ prestanda
Postat: 05 feb 2021 09:38
av MWall
mikebike skrev:spacecoin skrev:HelectriC skrev:helt sjukt egentligen! vart ska det sluta egentligen? När bilen går fortare än ljusets hastighet

När försäkringen över fem år kostar mer än att köpa bilen?
Jag var på Gran Canaria med en (tysk) kompis, och träffade hans syster som bor där.
Jag konstaterade att många bilar var "skrynkliga", även hennes, så jag frågade om de inte hade helförsäkring?
"Es lohnt sich nicht" blev svaret.
Tydligen dyrt med försäkring där...
Ja, och billiga gamla bilar.

Re: Plaid+ prestanda
Postat: 05 feb 2021 09:56
av M3apan
mikebike skrev:spacecoin skrev:HelectriC skrev:helt sjukt egentligen! vart ska det sluta egentligen? När bilen går fortare än ljusets hastighet

När försäkringen över fem år kostar mer än att köpa bilen?
Jag var på Gran Canaria med en (tysk) kompis, och träffade hans syster som bor där.
Jag konstaterade att många bilar var "skrynkliga", även hennes, så jag frågade om de inte hade helförsäkring?
"Es lohnt sich nicht" blev svaret.
Tydligen dyrt med försäkring där...
För att gå ännu mer offtopic så kan jag berätta om en bekant som drev hyrbilsfirma i Malaga. Dom försäkrade inte sina småbilar alls. Det var tydligen statistiskt sett billigare att skrota när det väl hände något större, än att hålla flottan försäkrad.
Re: Plaid+ prestanda
Postat: 05 feb 2021 09:59
av Legato
M3apan skrev:mikebike skrev:spacecoin skrev:HelectriC skrev:helt sjukt egentligen! vart ska det sluta egentligen? När bilen går fortare än ljusets hastighet

När försäkringen över fem år kostar mer än att köpa bilen?
Jag var på Gran Canaria med en (tysk) kompis, och träffade hans syster som bor där.
Jag konstaterade att många bilar var "skrynkliga", även hennes, så jag frågade om de inte hade helförsäkring?
"Es lohnt sich nicht" blev svaret.
Tydligen dyrt med försäkring där...
För att gå ännu mer offtopic så kan jag berätta om en bekant som drev hyrbilsfirma i Malaga. Dom försäkrade inte sina småbilar alls. Det var tydligen statistiskt sett billigare att skrota när det väl hände något större, än att hålla flottan försäkrad.
Statistiskt sett är det såklart "alltid" billigare att inte försäkra. Annars har ju försäkringsbolaget räknat fel.
Re: Plaid+ prestanda
Postat: 05 feb 2021 10:41
av bonath
HelectriC skrev:stora utmaningen blir nog infrastruktur. Tar en stund innan Afrika, Sydamerika, delar av Asien kan ladda och köra elbil som vi gör.
Tar nog några år...
https://www.svt.se/nyheter/granskning/u ... -i-nigeria
Re: Plaid+ prestanda
Postat: 05 feb 2021 10:44
av Legato
På temat så tyckte jag det var intressant när jag annonserade min "gamla" (2012 typ) TV på Blocket och nästan enbart fick svar från afrikanskt klingande namn. Slutade med att jag sålde den till en mycket trevlig herre från Ghana som försörjde sig på att köpa gamla TV-apparater i Sverige för att exportera dem till sin kusin i Ghana som sålde dem på plats...
Re: Plaid+ prestanda
Postat: 05 feb 2021 12:33
av martinot
Legato skrev:
På temat så tyckte jag det var intressant när jag annonserade min "gamla" (2012 typ) TV på Blocket och nästan enbart fick svar från afrikanskt klingande namn. Slutade med att jag sålde den till en mycket trevlig herre från Ghana som försörjde sig på att köpa gamla TV-apparater i Sverige för att exportera dem till sin kusin i Ghana som sålde dem på plats...
Ser inget fel med det. Bättre att apparater kommer till användning och till nytta än att de skrotas. Fint att TV:en fick ett förlängt liv i ett nytt hem!

Re: Plaid+ prestanda
Postat: 05 feb 2021 12:37
av martinot
Re: Plaid+ prestanda
Postat: 05 feb 2021 13:48
av Franz
Intressant med hur föraren använder ratten i videon. Hade inte varit några problem att köra med yoken där.
Re: Plaid+ prestanda
Postat: 05 feb 2021 13:59
av Svenssons
Franz skrev:Intressant med hur föraren använder ratten i videon. Hade inte varit några problem att köra med yoken där.
Filmen är ju ca 5 månader gammal så vore intressant att se en upprepning med yoke nu.
Re: Plaid+ prestanda
Postat: 05 feb 2021 14:13
av MWall
Franz skrev:Intressant med hur föraren använder ratten i videon. Hade inte varit några problem att köra med yoken där.
På bana går det jättebra med yoke-ratt. Det är i vardagen det kan bli problem.
Re: Plaid+ prestanda
Postat: 05 feb 2021 15:02
av thebishop
MWall skrev:Franz skrev:Intressant med hur föraren använder ratten i videon. Hade inte varit några problem att köra med yoken där.
På bana går det jättebra med yoke-ratt. Det är i vardagen det kan bli problem.

Re: Plaid+ prestanda
Postat: 05 feb 2021 15:03
av MWall
thebishop skrev:MWall skrev:Franz skrev:Intressant med hur föraren använder ratten i videon. Hade inte varit några problem att köra med yoken där.
På bana går det jättebra med yoke-ratt. Det är i vardagen det kan bli problem.

?
Re: Plaid+ prestanda
Postat: 05 feb 2021 15:06
av thebishop
MWall skrev:thebishop skrev:MWall skrev:Franz skrev:Intressant med hur föraren använder ratten i videon. Hade inte varit några problem att köra med yoken där.
På bana går det jättebra med yoke-ratt. Det är i vardagen det kan bli problem.

?
Det var Apples svar på problem med iPhone 4:
https://www.wired.com/2010/06/iphone-4- ... -it-wrong/
Jag kunde se Elon säga samma sak vid kritik mot Yoke.
Re: Plaid+ prestanda
Postat: 05 feb 2021 15:09
av AAKEE
Det med Yoken kan ju inte vara ett problem. Man står ju ändå utanför när man parkerar.
Re: Plaid+ prestanda
Postat: 05 feb 2021 15:12
av thebishop
Jo, fickparkera model s gör man ju inte så ofta själv längre faktiskt. Jag tycker det är kul med yoke, även om den är något sämre i vissa situationer, så är den också bättre på ett par mycket relevanta sätt (benutrymme + visibilitet instrumentpanel). Jag tycker nog det är värt den tradeoffen. Sen ser den ju cool ut som bonus.
Re: Plaid+ prestanda
Postat: 10 feb 2021 08:56
av kalenen
Visst, vi snackar fräna prestanda siffror men alla som ägt en Tesla vet mycket väl att batteriet bestämmer prestandan.
Just därför är vanliga Plaid lite tveksam när man vet att vissa dagar så ligger en Long Range jämsides

I alla fall inte långt ifrån...
Batteriet i en Performance måste vara riktigt varmt för att kunna få ut den nämnda prestandan.
Just det här tycker jag är riktigt trist, man betalar flera hundra tusen mer för något som många dagar under året inte alls kan leverera sina utskrivna prestanda siffror. Tyvärr nackdelen med nordiskt klimat.
Hänt alltför ofta att man nätt och jämnt kommer förbi turbo bilar med en 400hk.
Där kommer Plaid+ in med sitt större batteri som har större möjlighet att ge motorerna den strömmen de behöver.
Så en Plaid+ känns verkligen som det rätta valet om man söker tillgänglig prestanda.
Är själv inne på en LR eller Plaid+, men den sistnämnda är ett stort steg för plånboken.
Re: Plaid+ prestanda
Postat: 10 feb 2021 09:42
av thebishop
Det är ju helt nytt batteripack, så vi får väl se vad som gäller för det - ny kemi och ny kylning - dvs, all bets are off.
Re: Plaid+ prestanda
Postat: 10 feb 2021 16:59
av martinot
kalenen skrev:Visst, vi snackar fräna prestanda siffror men alla som ägt en Tesla vet mycket väl att batteriet bestämmer prestandan.
Just därför är vanliga Plaid lite tveksam när man vet att vissa dagar så ligger en Long Range jämsides

I alla fall inte långt ifrån...
Batteriet i en Performance måste vara riktigt varmt för att kunna få ut den nämnda prestandan.
Just det här tycker jag är riktigt trist, man betalar flera hundra tusen mer för något som många dagar under året inte alls kan leverera sina utskrivna prestanda siffror. Tyvärr nackdelen med nordiskt klimat.
Hänt alltför ofta att man nätt och jämnt kommer förbi turbo bilar med en 400hk.
Där kommer Plaid+ in med sitt större batteri som har större möjlighet att ge motorerna den strömmen de behöver.
Så en Plaid+ känns verkligen som det rätta valet om man söker tillgänglig prestanda.
Är själv inne på en LR eller Plaid+, men den sistnämnda är ett stort steg för plånboken.
Normalt så är det ju värmen som är ett problem när man skall tävla eller köra banvarv på rekord, och att man tappar effekt när batterierna blivit för varma och kylningen inte varit tillräcklig (stort problem på dagens MS/MX, och lite mindre problem på M3P).
Re: Plaid+ prestanda
Postat: 10 feb 2021 17:10
av taliz
kalenen skrev:Visst, vi snackar fräna prestanda siffror men alla som ägt en Tesla vet mycket väl att batteriet bestämmer prestandan.
Just därför är vanliga Plaid lite tveksam när man vet att vissa dagar så ligger en Long Range jämsides

I alla fall inte långt ifrån...
Batteriet i en Performance måste vara riktigt varmt för att kunna få ut den nämnda prestandan.
Just det här tycker jag är riktigt trist, man betalar flera hundra tusen mer för något som många dagar under året inte alls kan leverera sina utskrivna prestanda siffror. Tyvärr nackdelen med nordiskt klimat.
Hänt alltför ofta att man nätt och jämnt kommer förbi turbo bilar med en 400hk.
Där kommer Plaid+ in med sitt större batteri som har större möjlighet att ge motorerna den strömmen de behöver.
Så en Plaid+ känns verkligen som det rätta valet om man söker tillgänglig prestanda.
Är själv inne på en LR eller Plaid+, men den sistnämnda är ett stort steg för plånboken.
Med "gamla" Performance så var ju topphastigheten 250kmh.
Nu med Plaid och Plaid+ har man höjt den till 320kmh.
Det är ingen lite höjning.. nästan så man skulle kunna tänka sig att de stoppat in en växellåda med fler än en växel?
I så fall finns det ju gott om potential för bättre prestanda även vid lägre SOC, och i högre hastighet(som ju varit lite av akilleshäl för elbilar just pga avsaknaden av växellåda).
Re: Plaid+ prestanda
Postat: 10 feb 2021 17:12
av MWall
taliz skrev:kalenen skrev:Visst, vi snackar fräna prestanda siffror men alla som ägt en Tesla vet mycket väl att batteriet bestämmer prestandan.
Just därför är vanliga Plaid lite tveksam när man vet att vissa dagar så ligger en Long Range jämsides

I alla fall inte långt ifrån...
Batteriet i en Performance måste vara riktigt varmt för att kunna få ut den nämnda prestandan.
Just det här tycker jag är riktigt trist, man betalar flera hundra tusen mer för något som många dagar under året inte alls kan leverera sina utskrivna prestanda siffror. Tyvärr nackdelen med nordiskt klimat.
Hänt alltför ofta att man nätt och jämnt kommer förbi turbo bilar med en 400hk.
Där kommer Plaid+ in med sitt större batteri som har större möjlighet att ge motorerna den strömmen de behöver.
Så en Plaid+ känns verkligen som det rätta valet om man söker tillgänglig prestanda.
Är själv inne på en LR eller Plaid+, men den sistnämnda är ett stort steg för plånboken.
Med "gamla" Performance så var ju topphastigheten 250kmh.
Nu med Plaid och Plaid+ har man höjt den till 320kmh.
Det är ingen lite höjning.. nästan så man skulle kunna tänka sig att de stoppat in en växellåda med fler än en växel?
I så fall finns det ju gott om potential för bättre prestanda även vid lägre SOC, och i högre hastighet(som ju varit lite av akilleshäl för elbilar just pga avsaknaden av växellåda).
Nej men en tredje motor som säkert har en annan utväxling som tar över i högre hastigheter. Dock vet vi ju inte hur prestandan i hög fart blir, bara att topphastigheten är höjd. Kan ju ta en evighet att nå 320 km/h.

Re: Plaid+ prestanda
Postat: 10 feb 2021 17:33
av Legato
MWall skrev:taliz skrev:kalenen skrev:Visst, vi snackar fräna prestanda siffror men alla som ägt en Tesla vet mycket väl att batteriet bestämmer prestandan.
Just därför är vanliga Plaid lite tveksam när man vet att vissa dagar så ligger en Long Range jämsides

I alla fall inte långt ifrån...
Batteriet i en Performance måste vara riktigt varmt för att kunna få ut den nämnda prestandan.
Just det här tycker jag är riktigt trist, man betalar flera hundra tusen mer för något som många dagar under året inte alls kan leverera sina utskrivna prestanda siffror. Tyvärr nackdelen med nordiskt klimat.
Hänt alltför ofta att man nätt och jämnt kommer förbi turbo bilar med en 400hk.
Där kommer Plaid+ in med sitt större batteri som har större möjlighet att ge motorerna den strömmen de behöver.
Så en Plaid+ känns verkligen som det rätta valet om man söker tillgänglig prestanda.
Är själv inne på en LR eller Plaid+, men den sistnämnda är ett stort steg för plånboken.
Med "gamla" Performance så var ju topphastigheten 250kmh.
Nu med Plaid och Plaid+ har man höjt den till 320kmh.
Det är ingen lite höjning.. nästan så man skulle kunna tänka sig att de stoppat in en växellåda med fler än en växel?
I så fall finns det ju gott om potential för bättre prestanda även vid lägre SOC, och i högre hastighet(som ju varit lite av akilleshäl för elbilar just pga avsaknaden av växellåda).
Nej men en tredje motor som säkert har en annan utväxling som tar över i högre hastigheter. Dock vet vi ju inte hur prestandan i hög fart blir, bara att topphastigheten är höjd. Kan ju ta en evighet att nå 320 km/h.

Beror på vad man menar med "hög fart". Vi vet ju att "kvartsmilen" blir ruggigt bra och där bör den nå 210-240 km/h antar jag. Men visst, vad som händer efter det är nog oklart.
Re: Plaid+ prestanda
Postat: 10 feb 2021 17:48
av taliz
MWall skrev:taliz skrev:kalenen skrev:Visst, vi snackar fräna prestanda siffror men alla som ägt en Tesla vet mycket väl att batteriet bestämmer prestandan.
Just därför är vanliga Plaid lite tveksam när man vet att vissa dagar så ligger en Long Range jämsides

I alla fall inte långt ifrån...
Batteriet i en Performance måste vara riktigt varmt för att kunna få ut den nämnda prestandan.
Just det här tycker jag är riktigt trist, man betalar flera hundra tusen mer för något som många dagar under året inte alls kan leverera sina utskrivna prestanda siffror. Tyvärr nackdelen med nordiskt klimat.
Hänt alltför ofta att man nätt och jämnt kommer förbi turbo bilar med en 400hk.
Där kommer Plaid+ in med sitt större batteri som har större möjlighet att ge motorerna den strömmen de behöver.
Så en Plaid+ känns verkligen som det rätta valet om man söker tillgänglig prestanda.
Är själv inne på en LR eller Plaid+, men den sistnämnda är ett stort steg för plånboken.
Med "gamla" Performance så var ju topphastigheten 250kmh.
Nu med Plaid och Plaid+ har man höjt den till 320kmh.
Det är ingen lite höjning.. nästan så man skulle kunna tänka sig att de stoppat in en växellåda med fler än en växel?
I så fall finns det ju gott om potential för bättre prestanda även vid lägre SOC, och i högre hastighet(som ju varit lite av akilleshäl för elbilar just pga avsaknaden av växellåda).
Nej men en tredje motor som säkert har en annan utväxling som tar över i högre hastigheter. Dock vet vi ju inte hur prestandan i hög fart blir, bara att topphastigheten är höjd. Kan ju ta en evighet att nå 320 km/h.

Det krävs ju rätt rejält med effekt för att nå 320kmh. Vore lite udda om de kopplar från två motorer och bara har en enda för det. Men det är förstås inte omöjligt.
Jag skulle tycka det vore mer logiskt med en konfiguration liknande taycan, fast med två motorer bak istället för en, och längre top gear. Då får man både bättre prestanda i låg hastighet(pga två motorer) och högre topphastighet pga utväxlingen(taycan maxar ju inte mer än 260kmh).
Re: Plaid+ prestanda
Postat: 10 feb 2021 18:01
av Kilowatt
thebishop skrev:Jo, fickparkera model s gör man ju inte så ofta själv längre faktiskt..
Alltså... jag försöker använda alla finesser som bilen har och är glad i dem. Men autopark... typ aldrig. Tycker inte den erbjuder den hjälpen på ett konsekvent och lättillgängligt sätt.
Re: Plaid+ prestanda
Postat: 10 feb 2021 23:35
av helix
Legato skrev:MWall skrev:taliz skrev:kalenen skrev:Visst, vi snackar fräna prestanda siffror men alla som ägt en Tesla vet mycket väl att batteriet bestämmer prestandan.
Just därför är vanliga Plaid lite tveksam när man vet att vissa dagar så ligger en Long Range jämsides

I alla fall inte långt ifrån...
Batteriet i en Performance måste vara riktigt varmt för att kunna få ut den nämnda prestandan.
Just det här tycker jag är riktigt trist, man betalar flera hundra tusen mer för något som många dagar under året inte alls kan leverera sina utskrivna prestanda siffror. Tyvärr nackdelen med nordiskt klimat.
Hänt alltför ofta att man nätt och jämnt kommer förbi turbo bilar med en 400hk.
Där kommer Plaid+ in med sitt större batteri som har större möjlighet att ge motorerna den strömmen de behöver.
Så en Plaid+ känns verkligen som det rätta valet om man söker tillgänglig prestanda.
Är själv inne på en LR eller Plaid+, men den sistnämnda är ett stort steg för plånboken.
Med "gamla" Performance så var ju topphastigheten 250kmh.
Nu med Plaid och Plaid+ har man höjt den till 320kmh.
Det är ingen lite höjning.. nästan så man skulle kunna tänka sig att de stoppat in en växellåda med fler än en växel?
I så fall finns det ju gott om potential för bättre prestanda även vid lägre SOC, och i högre hastighet(som ju varit lite av akilleshäl för elbilar just pga avsaknaden av växellåda).
Nej men en tredje motor som säkert har en annan utväxling som tar över i högre hastigheter. Dock vet vi ju inte hur prestandan i hög fart blir, bara att topphastigheten är höjd. Kan ju ta en evighet att nå 320 km/h.

Beror på vad man menar med "hög fart". Vi vet ju att "kvartsmilen" blir ruggigt bra och där bör den nå 210-240 km/h antar jag. Men visst, vad som händer efter det är nog oklart.
Ännu snabbare

Tesla skriver själva på hemsidan att trap speed är 250km/h på kvartsmilen som går på 9,23 sek. Dessa siffror är dessutom för vanliga Plaid så Plaid+ lär ha ännu galnare prestanda.
Det skrivs också att prestandan ska vara repeterbar och att man kan göra kvartsmilen gång på gång utan någon avmattning. Så nog är det rejält omarbetat batteripack med helt ny kemi och kylning. Ska bli spännande att se när vi får se bilarna testas på riktigt om några veckor/månader.