Sida 2 av 32

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 23 sep 2015 15:34
av danni
Herr X skrev:
Läste att VW nu tappat 44% av sitt börsvärde sedan detta blev känt. Hoppas att de har mycket pengar i kassakistan, annars kommer de få mycket stora problem.
Jag tänkte igår, när de hade tappat 24%, att man kanske skulle köpa på sig en del VW-aktier och vänta ut detta.. men nu ser det nästan ut som att det hela utvecklar sig till ett blodbad.
Jag tänkte tvärtom att jävlar vad man skulle varit snabb med att blanka VW när nyheten först kom :)

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 23 sep 2015 15:40
av dstr
bylund skrev:
Fast skatten baseras väl på koldioxid, inte kväveoxider och partiklar?
Är det inte 6000 i skatterabatt för partikelfilter fortfarande?

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 23 sep 2015 15:49
av AGCF
Bild

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 23 sep 2015 16:04
av bylund
AGCF skrev:
Meanwhile at VW's emissions test center
That's another pass
Även om det väl var just i testcentren de inte släppte ut så mycket...

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 23 sep 2015 16:05
av pegs
Herr X skrev:
Läste att VW nu tappat 44% av sitt börsvärde sedan detta blev känt...
Aj. Fast dom har stigit kraftigt senaste timmarna.

VW Market cap: 57 B USD
Tesla Market cap: 34 B USD

Undrar om deras börsvärde var nere under Teslas och vände? (Ring Apple! ;-) )

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 23 sep 2015 17:16
av Kalle
Jag tror de är flera som fuskar så, frågan är vell var gränsen går, tex så laddar inte volvo batteriet under testcykeln för att spara in lite där, de gör säkert flera såna trick.

Och forskare i storbritanien har länge varnat om att nått är fel iom att luftföroreningarna kring städer inte har minskat i den takten de förväntat sig med tightare regler..
Är nog inte bara WV som myglar för att de ska märkas där.

De är ochså ett större problem här än i usa,
3% av bilarna i usa är disel, här är de väll närmre 50%..

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 23 sep 2015 17:23
av Kalle
bylund skrev:
Fast skatten baseras väl på koldioxid, inte kväveoxider och partiklar?
De är lite intresant, de värkar vara något av en trade off där, alltså man kan få ner co2 utsläpp med ökade nox utsläpp, så om dom lyckas fixa de med en softwere update så lär co2 utsläppen öka något, bilen lär ochså bli slöare än när du köpte den.

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 23 sep 2015 17:29
av Herr X
Kalle skrev:
Jag tror de är flera som fuskar så
De hade testat BMW X5 samtidigt som VW:s bilar med samma testmetod, och den höll sig inom samma värden också vid vägtester, så BMW fuskar i alla fall inte.

Jag skulle tvärt om säga att det är ganska troligt att de andra inte fuskar på samma sätt. Risken är ju enorm och man måste tveklöst gå genom folk långt upp i ledningen innan man vågar sig på ett sådant bedrägeri. Kan inte tänka mig att det är många bilföretags styrelser som skulle okeja detta.
Till saken hör ju också att VW är ganska ensamma om att ha lagt sina ägg i diesel-korgen i USA - andra biltillverkare som inte fokuserar på försäljning av dieslar skulle ju bara ta en megarisk genom att fuska, utan att få del av en stor potentiell uppsida om man lyckats öka dieslars marknadsandel i USA.

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 23 sep 2015 17:33
av Herr X
Kalle skrev:
De är lite intresant, de värkar vara något av en trade off där, alltså man kan få ner co2 utsläpp med ökade nox utsläpp, så om dom lyckas fixa de med en softwere update så lär co2 utsläppen öka något, bilen lär ochså bli slöare än när du köpte den.
Om jag förstått saken rätt skulle man kunna göra en softwareuppdatering av motorstyrningen för att minska nox-utsläppen, men bilen skulle då dra mer bränsle och få sämre prestanda. Kan inte tänka mig att någon VW-ägare skulle acceptera en sådan försämring, så det blir nog för VW att köpa tillbaka alla 11 miljoner bilarna.
Nu borde man köpa en begagnad diesel-VW med den berörda motorn och låta VW köpa tillbaka den till fullpris.

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 23 sep 2015 18:03
av Herr X
Bild

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 23 sep 2015 18:49
av sweslac
Läste just det här http://www.wired.com/2015/09/vw-fool-ep ... al_twitter

Dom fuskade genom att känna av rattrörelse. Ingen rörelse==det måste vara en testbänk.

Sent from my SM-G925F using Tapatalk

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 23 sep 2015 20:43
av bladh
Hörde något om att koncernchefen fick ta ett sista beslut om att avsätta X mdr för att "rätta till" detta innan han fick sparken.

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 23 sep 2015 21:58
av Reddy
Nicke Nyfiken skrev:
mahulkp skrev:
Inget unikt för Porsche. . Secondary Air Injection har funnits på i stort sett varenda bil från 80-00-talet.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Secondary_air_injection
Aha! Det var "Secondary Air Injection" som Reddy var ute och for efter, när han gjorde beskrivningen med luft som trycks in i förbränningsrummet. Viss skillnad på att trycka in luft i cylindrarna och i avgassystemet. ;)
Om du kollar den här länken så ser du att luften pumpas in i avgasporten på porsche 911 (på bilden pluggad):

http://forums.pelicanparts.com/911-930- ... ost4165268

Kanske inte själva förbränningsrummet men bra nära. ;)

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 23 sep 2015 22:56
av Nicke Nyfiken
Reddy skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
mahulkp skrev:
Inget unikt för Porsche. . Secondary Air Injection har funnits på i stort sett varenda bil från 80-00-talet.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Secondary_air_injection
Aha! Det var "Secondary Air Injection" som Reddy var ute och for efter, när han gjorde beskrivningen med luft som trycks in i förbränningsrummet. Viss skillnad på att trycka in luft i cylindrarna och i avgassystemet. ;)
Om du kollar den här länken så ser du att luften pumpas in i avgasporten på porsche 911 (på bilden pluggad):

http://forums.pelicanparts.com/911-930- ... ost4165268

Kanske inte själva förbränningsrummet men bra nära. ;)
Nära skjuter ingen hare ;)
Det är iofs inget stort avstånd om det är precis före eller efter avgasventilen, men det är just detta lilla avstånd som gör den stora skillnaden. :)

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 24 sep 2015 00:17
av Svenssons
Herr X skrev:
Kalle skrev:
Jag skulle tvärt om säga att det är ganska troligt att de andra inte fuskar på samma sätt.
Tror på detta också. VW var rätt envisa med att inte lägga till en enhet med uera för att få ner NOX då bilarna skulle bli dyrare i tillverkning, tyngre och kräva dyrare service. BMW har teknik för att göra om NOX till N2. Lite ironiskt är det att VW i och med årsmodell 2016 har med uera för att minska NOX men dessa har nu säljförbud...

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 24 sep 2015 01:17
av TiborBlomhall
Fascinerande vilken ekonomisk effekt några rader kod kan få. Programmeraren som skrev dem har nog svårt att sova i natt då han tänker på antal miljarder hans lilla kodsnutt kostat företaget. Även om det var någon chef som beordrade honom göra det.

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 24 sep 2015 01:51
av Jorma
Svenssons skrev:
Herr X skrev:
Kalle skrev:
Jag skulle tvärt om säga att det är ganska troligt att de andra inte fuskar på samma sätt.
Tror på detta också. VW var rätt envisa med att inte lägga till en enhet med uera för att få ner NOX då bilarna skulle bli dyrare i tillverkning, tyngre och kräva dyrare service. BMW har teknik för att göra om NOX till N2. Lite ironiskt är det att VW i och med årsmodell 2016 har med uera för att minska NOX men dessa har nu säljförbud...

Urea heter ämnet och tillsatsen som innehåller urea heter ADblue. Min merca har detta och det kallas hos mercedes för Bluetech.
Jag har aldrig behövt fylla på mellan servicarna.

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 24 sep 2015 08:01
av Svenssons
Jorma skrev:

Urea heter ämnet och tillsatsen som innehåller urea heter ADblue. Min merca har detta och det kallas hos mercedes för Bluetech.
Jag har aldrig behövt fylla på mellan servicarna.
Korrekt, skrev lite snabbt i går natt. Här kommer lite mer infom om det:

https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_exhaust_fluid

Tror det är ett par liter av detta som behöver tankas på service. Skulle man missa en service och detta tar slut så verkar kraven i USA vara att bilen får gå max 5 mile/timme. I moderna dieselbilar skall man alltså fylla bilen med diesel, olja och ADblue förutom spolarvätska. I en Tesla krävs endast spolarvätska, ingen service krävs heller för garantier eller påfyllning av något. Undra om det går att köpa ADblue och fylla på själv?

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 24 sep 2015 08:37
av jonas
AdBlue kan man köpa på Swedol för 7,4kr /liter i 10l dunk. Åtgång ca 1l/100 mil på en modern passat utan fuskmotorstyrning. Fuskmotorerna hade ju inte Urea.

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 24 sep 2015 09:10
av Svenssons
jonas skrev:
AdBlue kan man köpa på Swedol för 7,4kr /liter i 10l dunk. Åtgång ca 1l/100 mil på en modern passat utan fuskmotorstyrning. Fuskmotorerna hade ju inte Urea.
Har man 1500 mil mellan service så måste tanken alltså vara på 15 liter för att detta ska skötas på service. Går dock att fylla på själv:



EDIT: Fick uppgift att Passat TDI har 4,6 gallon eller 17,5 liter tank.

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 24 sep 2015 10:51
av SR-71-BlackBird
Sprider det sig nu? BMW handelstoppat!

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 24 sep 2015 11:13
av vigge50
SR-71-BlackBird skrev:
Sprider det sig nu? BMW handelstoppat!
Va? Källa?

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 24 sep 2015 11:17
av SR-71-BlackBird
Twitter, handlas igen, -5%

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 24 sep 2015 11:17
av Nicke Nyfiken
Svenssons skrev:
jonas skrev:
AdBlue kan man köpa på Swedol för 7,4kr /liter i 10l dunk. Åtgång ca 1l/100 mil på en modern passat utan fuskmotorstyrning. Fuskmotorerna hade ju inte Urea.
Har man 1500 mil mellan service så måste tanken alltså vara på 15 liter för att detta ska skötas på service. Går dock att fylla på själv:



EDIT: Fick uppgift att Passat TDI har 4,6 gallon eller 17,5 liter tank.
VW har 3000 mil mellan sevicen på sina dieselbilar. Men det är ju ingen raketforskning att fylla på AdBlue, så det är inget problem.

Det är bara ytterligare en sak att tänka på som fossilbilsägare :lol:

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 24 sep 2015 11:21
av Jorma
Svenssons skrev:
jonas skrev:
AdBlue kan man köpa på Swedol för 7,4kr /liter i 10l dunk. Åtgång ca 1l/100 mil på en modern passat utan fuskmotorstyrning. Fuskmotorerna hade ju inte Urea.
Har man 1500 mil mellan service så måste tanken alltså vara på 15 liter för att detta ska skötas på service. Går dock att fylla på själv:



EDIT: Fick uppgift att Passat TDI har 4,6 gallon eller 17,5 liter tank.
Mercans ureatank är på 25l.