Läste att VW nu tappat 44% av sitt börsvärde sedan detta blev känt. Hoppas att de har mycket pengar i kassakistan, annars kommer de få mycket stora problem.
Jag tänkte igår, när de hade tappat 24%, att man kanske skulle köpa på sig en del VW-aktier och vänta ut detta.. men nu ser det nästan ut som att det hela utvecklar sig till ett blodbad.
Jag tänkte tvärtom att jävlar vad man skulle varit snabb med att blanka VW när nyheten först kom
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Jag tror de är flera som fuskar så, frågan är vell var gränsen går, tex så laddar inte volvo batteriet under testcykeln för att spara in lite där, de gör säkert flera såna trick.
Och forskare i storbritanien har länge varnat om att nått är fel iom att luftföroreningarna kring städer inte har minskat i den takten de förväntat sig med tightare regler..
Är nog inte bara WV som myglar för att de ska märkas där.
De är ochså ett större problem här än i usa,
3% av bilarna i usa är disel, här är de väll närmre 50%..
Fast skatten baseras väl på koldioxid, inte kväveoxider och partiklar?
De är lite intresant, de värkar vara något av en trade off där, alltså man kan få ner co2 utsläpp med ökade nox utsläpp, så om dom lyckas fixa de med en softwere update så lär co2 utsläppen öka något, bilen lär ochså bli slöare än när du köpte den.
De hade testat BMW X5 samtidigt som VW:s bilar med samma testmetod, och den höll sig inom samma värden också vid vägtester, så BMW fuskar i alla fall inte.
Jag skulle tvärt om säga att det är ganska troligt att de andra inte fuskar på samma sätt. Risken är ju enorm och man måste tveklöst gå genom folk långt upp i ledningen innan man vågar sig på ett sådant bedrägeri. Kan inte tänka mig att det är många bilföretags styrelser som skulle okeja detta.
Till saken hör ju också att VW är ganska ensamma om att ha lagt sina ägg i diesel-korgen i USA - andra biltillverkare som inte fokuserar på försäljning av dieslar skulle ju bara ta en megarisk genom att fuska, utan att få del av en stor potentiell uppsida om man lyckats öka dieslars marknadsandel i USA.
De är lite intresant, de värkar vara något av en trade off där, alltså man kan få ner co2 utsläpp med ökade nox utsläpp, så om dom lyckas fixa de med en softwere update så lär co2 utsläppen öka något, bilen lär ochså bli slöare än när du köpte den.
Om jag förstått saken rätt skulle man kunna göra en softwareuppdatering av motorstyrningen för att minska nox-utsläppen, men bilen skulle då dra mer bränsle och få sämre prestanda. Kan inte tänka mig att någon VW-ägare skulle acceptera en sådan försämring, så det blir nog för VW att köpa tillbaka alla 11 miljoner bilarna.
Nu borde man köpa en begagnad diesel-VW med den berörda motorn och låta VW köpa tillbaka den till fullpris.
Aha! Det var "Secondary Air Injection" som Reddy var ute och for efter, när han gjorde beskrivningen med luft som trycks in i förbränningsrummet. Viss skillnad på att trycka in luft i cylindrarna och i avgassystemet.
Om du kollar den här länken så ser du att luften pumpas in i avgasporten på porsche 911 (på bilden pluggad):
Aha! Det var "Secondary Air Injection" som Reddy var ute och for efter, när han gjorde beskrivningen med luft som trycks in i förbränningsrummet. Viss skillnad på att trycka in luft i cylindrarna och i avgassystemet.
Om du kollar den här länken så ser du att luften pumpas in i avgasporten på porsche 911 (på bilden pluggad):
Kanske inte själva förbränningsrummet men bra nära.
Nära skjuter ingen hare
Det är iofs inget stort avstånd om det är precis före eller efter avgasventilen, men det är just detta lilla avstånd som gör den stora skillnaden.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Jag skulle tvärt om säga att det är ganska troligt att de andra inte fuskar på samma sätt.
Tror på detta också. VW var rätt envisa med att inte lägga till en enhet med uera för att få ner NOX då bilarna skulle bli dyrare i tillverkning, tyngre och kräva dyrare service. BMW har teknik för att göra om NOX till N2. Lite ironiskt är det att VW i och med årsmodell 2016 har med uera för att minska NOX men dessa har nu säljförbud...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fascinerande vilken ekonomisk effekt några rader kod kan få. Programmeraren som skrev dem har nog svårt att sova i natt då han tänker på antal miljarder hans lilla kodsnutt kostat företaget. Även om det var någon chef som beordrade honom göra det.
Jag skulle tvärt om säga att det är ganska troligt att de andra inte fuskar på samma sätt.
Tror på detta också. VW var rätt envisa med att inte lägga till en enhet med uera för att få ner NOX då bilarna skulle bli dyrare i tillverkning, tyngre och kräva dyrare service. BMW har teknik för att göra om NOX till N2. Lite ironiskt är det att VW i och med årsmodell 2016 har med uera för att minska NOX men dessa har nu säljförbud...
Urea heter ämnet och tillsatsen som innehåller urea heter ADblue. Min merca har detta och det kallas hos mercedes för Bluetech.
Jag har aldrig behövt fylla på mellan servicarna.
Urea heter ämnet och tillsatsen som innehåller urea heter ADblue. Min merca har detta och det kallas hos mercedes för Bluetech.
Jag har aldrig behövt fylla på mellan servicarna.
Korrekt, skrev lite snabbt i går natt. Här kommer lite mer infom om det:
Tror det är ett par liter av detta som behöver tankas på service. Skulle man missa en service och detta tar slut så verkar kraven i USA vara att bilen får gå max 5 mile/timme. I moderna dieselbilar skall man alltså fylla bilen med diesel, olja och ADblue förutom spolarvätska. I en Tesla krävs endast spolarvätska, ingen service krävs heller för garantier eller påfyllning av något. Undra om det går att köpa ADblue och fylla på själv?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
AdBlue kan man köpa på Swedol för 7,4kr /liter i 10l dunk. Åtgång ca 1l/100 mil på en modern passat utan fuskmotorstyrning. Fuskmotorerna hade ju inte Urea.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
AdBlue kan man köpa på Swedol för 7,4kr /liter i 10l dunk. Åtgång ca 1l/100 mil på en modern passat utan fuskmotorstyrning. Fuskmotorerna hade ju inte Urea.
Har man 1500 mil mellan service så måste tanken alltså vara på 15 liter för att detta ska skötas på service. Går dock att fylla på själv:
EDIT: Fick uppgift att Passat TDI har 4,6 gallon eller 17,5 liter tank.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
AdBlue kan man köpa på Swedol för 7,4kr /liter i 10l dunk. Åtgång ca 1l/100 mil på en modern passat utan fuskmotorstyrning. Fuskmotorerna hade ju inte Urea.
Har man 1500 mil mellan service så måste tanken alltså vara på 15 liter för att detta ska skötas på service. Går dock att fylla på själv:
EDIT: Fick uppgift att Passat TDI har 4,6 gallon eller 17,5 liter tank.
VW har 3000 mil mellan sevicen på sina dieselbilar. Men det är ju ingen raketforskning att fylla på AdBlue, så det är inget problem.
Det är bara ytterligare en sak att tänka på som fossilbilsägare
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
AdBlue kan man köpa på Swedol för 7,4kr /liter i 10l dunk. Åtgång ca 1l/100 mil på en modern passat utan fuskmotorstyrning. Fuskmotorerna hade ju inte Urea.
Har man 1500 mil mellan service så måste tanken alltså vara på 15 liter för att detta ska skötas på service. Går dock att fylla på själv:
EDIT: Fick uppgift att Passat TDI har 4,6 gallon eller 17,5 liter tank.