M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av SkipperO »

Lite transparens från Tesla eller externt testfakta på prestanda vs temp och SoC vore på sin plats. Om nu Scan my tesla inte stämmer så hittar jag ingen vettig prestandadata för höst/vinter-temp alls. Är rätt besviken på att bilen känn opigg rätt ofta, och igår morse riktigt trött.
Prestandan var det som fick mig att välja bilen.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare

Re: M2P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Agathorn »

AAKEE skrev:
Agathorn skrev:
Tack för infon där om när du hade 7 % kvar och i alla fall kunde köra i 120 km/h. Det får en ju lite lugnare måste jag säga! Under 7% har jag också svårt att se att vi kommer komma ner till om vi planerar körningen lite. Men tiden får utvisa.
Sedan som flera nämner så hoppas man ju också att Tesla kommer skruva upp effekten något när de har mer data. Förutsatt att batterierna klarar av det. Borde ju också gå att skjuta till mer värme om det är något som krävs. Om Tesla är villiga att offra lite räckvidd.
Det kommer säkert både mer laddfart och pwr vid lägre SOC.

Jag gissar att om man börjar värma batteriet vid låg soc är det såpass dyrt ur range-hänseende att man går back. För uttagbar effekt är det ju bra.

Jag skulle ju ladda på Umeå Supercharger enligt reseplaneringen så mitt batteri förvärmdes ju innan det blev riktigt låg SOC, så jag vet inte hur den hade betett dig om jag inte hade haft en Supercharger tunad i navigatorn.
Ah ok. Ja det förklarar nog då att den fortfarande kändes ok prestandamässigt.
Är i nuläget van vid bra prestanda oavsett om jag har 40 liter eller 5 liter bensin i tanken. Svårt beslut.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Agathorn skrev:
AAKEE skrev:
Agathorn skrev:
Tack för infon där om när du hade 7 % kvar och i alla fall kunde köra i 120 km/h. Det får en ju lite lugnare måste jag säga! Under 7% har jag också svårt att se att vi kommer komma ner till om vi planerar körningen lite. Men tiden får utvisa.
Sedan som flera nämner så hoppas man ju också att Tesla kommer skruva upp effekten något när de har mer data. Förutsatt att batterierna klarar av det. Borde ju också gå att skjuta till mer värme om det är något som krävs. Om Tesla är villiga att offra lite räckvidd.

Jag gissar att om man börjar värma batteriet vid låg soc är det såpass dyrt ur range-hänseende att man går back. För uttagbar effekt är det ju bra.

Jag skulle ju ladda på Umeå Supercharger enligt reseplaneringen så mitt batteri förvärmdes ju innan det blev riktigt låg SOC, så jag vet inte hur den hade betett dig om jag inte hade haft en Supercharger tunad i navigatorn.
Är i nuläget van vid bra prestanda oavsett om jag har 40 liter eller 5 liter bensin i tanken. Svårt beslut.
Har kört min S75D snart 12.000 mil.
Tror aldrig jag har haft under 220kW=300hk.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare

Inlägg av Agathorn »

Zalman3 skrev:
Agathorn skrev:
AAKEE skrev:
Agathorn skrev:

Har kört min S75D snart 12.000 mil.
Tror aldrig jag har haft under 220kW=300hk.
Detta problemet gäller ju helt nya Model 3 Performance med Panasonic-batterier
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Agathorn skrev:

Du kan ju trösta dig med att bensinbilen inte har bra prestanda om man inte sitter och har launch control aktiverat, så fort man inte ligger 3000 RPM i rätt växel är bensinbilen riktigt seg i jämförelse.
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare

Inlägg av Agathorn »

OfarligTesla skrev:
Agathorn skrev:

Du kan ju trösta dig med att bensinbilen inte har bra prestanda om man inte sitter och har launch control aktiverat, så fort man inte ligger 3000 RPM i rätt växel är bensinbilen riktigt seg i jämförelse.
Vår nuvarande bil gör 100-200 på 9 sekunder.
Men jo en elbil har ju omedelbar respons och bra med vrid. Men snabbare än vår bil är inte ens M3P på 100% SOC i spannet 100-200 km/h. Inte för att man kör i dessa hastigheter ofta men jag ville bara poängtera att det är fel att påstå att alla Teslor är snabbare än alla ICE-bilar.
Om någon med en M3P från 2021 ville testa hur den känns under 10% SOC och utan att navigera till en supercharger så batteriet förvärms är jag väldigt tacksam!
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Agathorn skrev:
OfarligTesla skrev:
Agathorn skrev:

Men jo en elbil har ju omedelbar respons och bra med vrid. Men snabbare än vår bil är inte ens M3P på 100% SOC i spannet 100-200 km/h. Inte för att man kör i dessa hastigheter ofta men jag ville bara poängtera att det är fel att påstå att alla Teslor är snabbare än alla ICE-bilar.
Om någon med en M3P från 2021 ville testa hur den känns under 10% SOC och utan att navigera till en supercharger så batteriet förvärms är jag väldigt tacksam!
Har du siffror på detta? Har inga officiella siffror men har kört bredvid en Porsche 911 turbo (996) på motorväg med flera 110/120-220 accelerationer och upplevde att vi drog jämt till 200 men att den sedan drog ifrån. Kör din bil 0-100 på 9 sek gissar jag att den inte har en chans upp till 200. Jag har inte ens en P. Varför är det så intressant hur den känns under 10%? Under mina 6000 mil har jag nog kört max 5 mil med under 10%.
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare

Inlägg av Agathorn »

MarkusL skrev:
Agathorn skrev:
OfarligTesla skrev:
Agathorn skrev:

Har du siffror på detta? Har inga officiella siffror men har kört bredvid en Porsche 911 turbo (996) på motorväg med flera 110/120-220 accelerationer och upplevde att vi drog jämt till 200 men att den sedan drog ifrån. Kör din bil 0-100 på 9 sek gissar jag att den inte har en chans upp till 200. Jag har inte ens en P. Varför är det så intressant hur den känns under 10%? Under mina 6000 mil har jag nog kört max 5 mil med under 10%.
Här är en skakig film jag spelade in

9 sekunder 100-200. Inte 0-100 ;)

Men strunt samma hur snabb vår nuvarande bil är. Det är Teslan som är intressant just nu.
Just under 10% var för att kolla extremfallet. Vi planerar nog inte heller att köra under 10% direkt ofta men vi vill veta att vi i alla fall kan köra i motorvägshastighet i de fallen. På Teslabjörns video så fick jag uppfattningen att bilen precis klarade av att köra i 92 km/h när han hade runt 3 mil kvar i räckvidd (minns inte exakt men då var det låg SOC i alla fall).
Om vi vet att vi i alla fall har en fungerande bil även under 10% SOC så hade det känns lättare att motivera ett köp för en själv. Att lägga 800 000 kr på en "prestandabil" som bara är prestanda i invervallet 100-70% SOC vid 0 grader ute och knappt är körbar under 10% SOC om man inte navigerar till superchager för att värma batteriet känns inte så skoj.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Agathorn skrev:

Ja om du redan accelererar så visst, om du kör i 100 på motorvägen i normal växel och sen skall sticka iväg kommer du ha mycket problem mot en M3P om SoC är någorlunda vettig vilket är hela idén. I vanlig körning på vanlig väg så är man alltid redo i elbilen medan i bensinbilen skall växling ske och eventuella turbos spinna upp innan något händer, så när det väl händer är elbilen redan iväg sedan länge.
Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare

Inlägg av KatarinaTH »

Runt 50% kommer man ju ligga dagligen, oftare än runt 80% :P Så skulle vara intressant att veta hur mycket slöare den blir... Pendlingen till jobbet sker på 1+2 väg, så det blir en del omkörningar.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
Agathorn skrev:

Ja om du redan accelererar så visst, om du kör i 100 på motorvägen i normal växel och sen skall sticka iväg kommer du ha mycket problem mot en M3P om SoC är någorlunda vettig vilket är hela idén. I vanlig körning på vanlig väg så är man alltid redo i elbilen medan i bensinbilen skall växling ske och eventuella turbos spinna upp innan något händer, så när det väl händer är elbilen redan iväg sedan länge.

Det är det här som helt förstört fossilbilar för mig. Åtminstone för vardagsbruk. Det är olidligt långsamt att behöva växla ner (antingen själv eller vänta på kickdown från tomatlådan) och varva upp innan något händer. Bilen känns tung och klumpig som ett resultat av detta.

Är du på bana så är det helt annat. Där ligger man ju "alltid" rätt vad gäller växel och varvtal eftersom man hela tiden är på tå. Det kan man inte vara till vardags. Blir jobbigt i längden att låta motorn varva 4-5000 rpm konstant. :lol: En fossilmotor som har 400 hästar vid 6000 rpm kanske bara har 180 hästar vid 2200 rpm.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Agathorn skrev:
MarkusL skrev:
Agathorn skrev:
OfarligTesla skrev:
Agathorn skrev:

Här är en skakig film jag spelade in

9 sekunder 100-200. Inte 0-100 ;)

Men strunt samma hur snabb vår nuvarande bil är. Det är Teslan som är intressant just nu.
Just under 10% var för att kolla extremfallet. Vi planerar nog inte heller att köra under 10% direkt ofta men vi vill veta att vi i alla fall kan köra i motorvägshastighet i de fallen. På Teslabjörns video så fick jag uppfattningen att bilen precis klarade av att köra i 92 km/h när han hade runt 3 mil kvar i räckvidd (minns inte exakt men då var det låg SOC i alla fall).
Om vi vet att vi i alla fall har en fungerande bil även under 10% SOC så hade det känns lättare att motivera ett köp för en själv. Att lägga 800 000 kr på en "prestandabil" som bara är prestanda i invervallet 100-70% SOC vid 0 grader ute och knappt är körbar under 10% SOC om man inte navigerar till superchager för att värma batteriet känns inte så skoj.
Sorry, är så van att läsa 0-100 att jag läste fel ;)
Tror limp mode uppstod för att han ligger och tuggar i 90 på motorväg i kallt väder, ligger du i 130 genererar batteriet mer värme och borde inte få samma problem. Oavsett så är ju detta något Tesla borde lösa, att de inte värmer kupen med batterivärmen under vissa % och temperaturgränser. Jag har ju en gammal trea så inga sådana problem.
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare

Inlägg av Agathorn »

AAKEE skrev:
Agathorn skrev:

Om du har möjlighet att testa lite olika hastigheter och acceleration vid lägre SOC och utan att navigera till supercharger så vore det superuppskattat! Det vore så betryggande att veta om bilen känns ok körmässigt.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Performance börja tappa ju effekt redan vid 70% SOC eller så. Kan man inte med det är det kanske ICE som gäller.

M3P ger dessutom bara full effekt till runt 120 km/h, minne inte exakt men det är beskrivet som full effekt till en hastighet kring 120 och sedan minskande effekt i en rät linje till toppfarten nås.

Är man van att ha all effekt tillgänglig i hela registret och man tycker sig behöva det är det nog samma sak här.

Formodligen är model S Plaid ett bättre alternativ om man verkligen vill ha prestanda.

Jag har en hobbybil som har liknande prestanda, 0-200 under 9, låga 11s på strippen. Men jag har den kvar och kan acceptera att familjebilen känns klen emellanåt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare

Inlägg av Agathorn »

AAKEE skrev:
Performance börja tappa ju effekt redan vid 70% SOC eller så. Kan man inte med det är det kanske ICE som gäller.

M3P ger dessutom bara full effekt till runt 120 km/h, minne inte exakt men det är beskrivet som full effekt till en hastighet kring 120 och sedan minskande effekt i en rät linje till toppfarten nås.

Är man van att ha all effekt tillgänglig i hela registret och man tycker sig behöva det är det nog samma sak här.

Formodligen är model S Plaid ett bättre alternativ om man verkligen vill ha prestanda.

Jag har en hobbybil som har liknande prestanda, 0-200 under 9, låga 11s på strippen. Men jag har den kvar och kan acceptera att familjebilen känns klen emellanåt.
På lite accelerationsvideos jag sett så verkar M3P ändå kunna ta sig från 100 till 200 på runt 11-12 sekunder vilket i mitt tycke känns helt ok ändå!
Men om den vid 50 SOC tar t.ex. 30-40 sekunder på sig så känns det inte så roligt.

Jag hoppas hur du förstår hur jag tänker. Jag är beredd att offra lite prestanda men som "endabil" finns det ju en gräns.

Ja Model s Plaid hade ju varit trevlig. Rätt mycket utanför vår budget dock.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Agathorn skrev:
På lite accelerationsvideos jag sett så verkar M3P ändå kunna ta sig från 100 till 200 på runt 11-12 sekunder vilket i mitt tycke känns helt ok ändå!
Men om den vid 50 SOC tar t.ex. 30-40 sekunder på sig så känns det inte så roligt.

Jag hoppas hur du förstår hur jag tänker. Jag är beredd att offra lite prestanda men som "endabil" finns det ju en gräns.

0-200 på 11-12 menar du?

Nej, 0-402m verkar gå på runt 11.4-11.7 med de äldre modellerna, oklart om det är före eller efter de upgrades som kom med mer effekt.
Dock verkar de bara nå runt 185 km/h.

Upp till 100 är de snabba, och sedan minskar accelerationen en del pga att de ger mindre effekt i högre farter. Tiden blir bra eftersom den är snabb till 100.
Min andra bil kommer just under 4s till 100 ( fästet begränsar, å andra sidan är det ingen större skillnad mellan 100 och 200.
Där är det en extrem skillnad mot min hobbybil och antagligen mot alla ICE-bilar med bra tryck.

Körde just hem från jobbet, 250KW batterieffekt vid 39% SOC, däremot var det -20 och batteriet var så kallt när jag åkte att jag inte hade någon regen alls. När jag var nere vid 39% hade batteriet fått upp temperaturen och cell temp var +7 grader. Troligen mer effekt med varmare batteri.
Trots att jag bedömer att Tesla har byggt in skyddsfunktioner kommer jag inte plåga batteriet under 20% så behöver du det får du fråga någon annan. Ned till 20% SOC, vilket blir runt 25% faktisk SOC( mht 4.5% buffer i botten) kan jag tänka mig. Ska ställa in i garaget när jag kommer hem och kanske blir det en test sen med ned till 20% med varmt batteri.

[Edit]kolla videon:
https://youtu.be/DeVSVMG9RBs

Runt 15s 0-200, det är aningen trögt på slutet.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare

Inlägg av Agathorn »

AAKEE skrev:
Agathorn skrev:

0-200 på 11-12 menar du?

Nej, 0-402m verkar gå på runt 11.4-11.7 med de äldre modellerna, oklart om det är före eller efter de upgrades som kom med mer effekt.
Dock verkar de bara nå runt 185 km/h.

Upp till 100 är de snabba, och sedan minskar accelerationen en del pga att de ger mindre effekt i högre farter. Tiden blir bra eftersom den är snabb till 100.
Min andra bil kommer just under 4s till 100 ( fästet begränsar, å andra sidan är det ingen större skillnad mellan 100 och 200.
Där är det en extrem skillnad mot min hobbybil och antagligen mot alla ICE-bilar med bra tryck.

Körde just hem från jobbet, 250KW batterieffekt vid 39% SOC, däremot var det -20 och batteriet var så kallt när jag åkte att jag inte hade någon regen alls. När jag var nere vid 39% hade batteriet fått upp temperaturen och cell temp var +7 grader. Troligen mer effekt med varmare batteri.
Trots att jag bedömer att Tesla har byggt in skyddsfunktioner kommer jag inte plåga batteriet under 20% så behöver du det får du fråga någon annan. Ned till 20% SOC, vilket blir runt 25% faktisk SOC( mht 4.5% buffer i botten) kan jag tänka mig. Ska ställa in i garaget när jag kommer hem och kanske blir det en test sen med ned till 20% med varmt batteri.
De filmer jag sett så är det 100-200 på cirka 11-12 sekunder. 0-200 minns jag ej.

Ja all input vore jättevärdefull så att veta hur den beter sig vid 20-25% SOC är intressant! Stort tack!

250 kw är 335 hästar om google räknar rätt. Om det inte är bhp de menar. Då blir det väl ytterligare någon häst till. Det är ju ändå fullt körbart med ok prestanda med tanke på att det var -20 grader ute när du körde. Jag antar att man får mer effekt på sommaren vid lite varmare temperaturer.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Agathorn skrev:
250 kw är 335 hästar om google räknar rätt. Om det inte är bhp de menar. Då blir det väl ytterligare någon häst till. Det är ju ändå fullt körbart med ok prestanda med tanke på att det var -20 grader ute när du körde. Jag antar att man får mer effekt på sommaren vid lite varmare temperaturer.
1kW = 1.36 hk.

Jag använder Scan My Tesla som kan rapportera tex total batterieffekt. Elmotorerna ligger sannolikt över 90% i verkningsgrad. Har inte läst några data, bara taget från andra moderna motsvarande. Gissningsvis 93-94% eller nåt men värme och övrigt elförbrukning gör att man enklast kan räkna 90% till motoreffekt i hästkrafter. Den slog mellan 240 och 250 kW så 300hk motoreffekt är nog rimligt att anta.
Kändes dessutom ungefär som min biturbo jag just sålt med ca 300hk. Teslan är 100kg tyngre så möjligen aningen mer än 300hk.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Testat lite.
Tog bilen efter en dryg timme i garaget(håller normal 10-13 grader men nådde inte 10 mht att bilen var -25.
Körde cirka 10-15 minuter tills första mätpunkt:

30% SOC = 215kW (batteriet +6)
25% SOC = 180kW (batteriet +8)
20% SOC = 150-160kW( batt +10)

Räkna om själv med hk= kwx1.36, och motoreffekt 90% av det.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev:
Har vi några "bevis" för det på 2021an?

Vår 2019 är riktigt pigg även vid lägre SOC
Exempelvis
481hk@65%19grader
513hk@46%26grader
537hk@60%28grader
541hk@66%27grader

Från denna tråd
viewtopic.php?f=51&t=18975&start=50
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev:
Har vi några "bevis" för det på 2021an?

Vår 2019 är riktigt pigg även vid lägre SOC
Exempelvis
481hk@65%19grader
513hk@46%26grader
537hk@60%28grader
541hk@66%27grader
Förutom att det syns på dina kurvor att du har mindre effekt vid 60 än 66 så är det så det fungerar i batterivärlden. Lägre SOC = spänning.
Har man inte begränsat effekten på något sätt så minskar effekten med lägre SOC.
Lägre spänning = lägre ström.
Effekt är spänning x ström och bägge sjunker med lägre SOC.

Eftersom nya batteriet(2170L-cellen) i M3P verkar vara begränsat (för att skydda batteriet?) så kan vi vara rätt säkra på att det blir lite mer uttalat i ’21 tills de släpper på batteriet som de tidigare P
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev:
Testat lite.
Tog bilen efter en dryg timme i garaget(håller normal 10-13 grader men nådde inte 10 mht att bilen var -25.
Körde cirka 10-15 minuter tills första mätpunkt:

30% SOC = 215kW (batteriet +6)
25% SOC = 180kW (batteriet +8)
20% SOC = 150-160kW( batt +10)

Räkna om själv med hk= kwx1.36, och motoreffekt 90% av det.
Kommer kW siffrorna från scan my tesla, max discharge?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev:
Kommer kW siffrorna från scan my tesla, max discharge?
Scan my Tesla ja, men inte max discharge power utan faktisk battery power som batteriet lämnar momentant.
529CE08F-F252-4165-AA47-F1246BEA12F4.jpeg
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

Ok!
Tror inte 2019/2020 lämnar mer effekt vid dessa värden 21% SOC batteritemp 10 grader.
Tror mer det beror på att 2021 suger ur batteritempen.
Mycket "tror" här :)
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare

Inlägg av Agathorn »

Ny film om problemet från teslabjörn. Skrämmande. Han kunde åter igen inte hålla 90 km/h vid runt 10% kvar på batteriet. 15 sekunder 0-100 medan long range gör det på 5,6.
02B7D6D9-2D29-47D5-A273-90E75F6BF00D.jpeg
Skriv svar