Re: Billigaste laddboxen med installation?
Postat: 28 jan 2021 22:01
Ingen skattereduktion på den.
Varför är det inte det?root skrev:Ingen skattereduktion på den.
Nja.. Angående vad som är OK för skattereduktion för grön teknik eller inte försöker jag bara tolka reglerna och vilka konsekvenser de får. På Skatteverkets hemsida står det:Bengt skrev:Visst går Teslas WallCharger under rotavdraget så länge elektrikern köper den från Tesla. De ger dock ingen rabatt till installatörer, så räkna med några hundra i påslag från elektrikern.
Håll också koll på installationspriset då det finns företag som höjer sina priser om man vill utnyttja ROT.......
Känner mig nöjd jag fick laddbox installerad innan de ändrade bidraget. Känns som de blev mycket svårare och sämre nu även om de teoretiskt ska vara "samma" .root skrev:Nja.. Angående vad som är OK för skattereduktion för grön teknik eller inte försöker jag bara tolka reglerna och vilka konsekvenser de får. På Skatteverkets hemsida står det:Bengt skrev:Visst går Teslas WallCharger under rotavdraget så länge elektrikern köper den från Tesla. De ger dock ingen rabatt till installatörer, så räkna med några hundra i påslag från elektrikern.
Håll också koll på installationspriset då det finns företag som höjer sina priser om man vill utnyttja ROT.......
Skattereduktion ges med högst 50 procent av kostnaden för arbete och material.
Laddningspunkten ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad.
Laddningspunkten ska ha med minst de uttag eller anslutningsdon som beskrivs i
1. standarden EN 62196-2 för elfordon av typ 2
2. standarden EN 62196-3 för elfordon av typ Combo.
Ej godkänt
Installation av laddningspunkter som används av flera hushåll.
Mobila laddningspunkter.
Andra standarder för anslutning än ovan angivna.
Övriga kostnader i samband med installationen, exempelvis för frakt, resor, maskiner och projektering.
Återställningsarbete efter installation.
Teslas laddbox har ingen elmätare som kan användas av kunden och är inte heller förberedd för debitering av elkostnad. Det finns inget kit eller produkt från Tesla eller någon annan som ger boxen den funktionen.
Elmätaren får inte installeras externt och eventuell eftermontering av elmätare i laddboxen får inte innebära att den modifieras. Jag antar att det tar bort eventuella hack som föreslagits tidigare.
Men det borde också vara så att det är installatören som säljer box + installation som äger problemet. Om en installatör säljer en Wallconnector med installation till halva priset är det ju installatörens problem om han/inte får ut den andra halvan av Skatteverket.
root skrev:Nja.. Angående vad som är OK för skattereduktion för grön teknik eller inte försöker jag bara tolka reglerna och vilka konsekvenser de får. På Skatteverkets hemsida står det:Bengt skrev:Visst går Teslas WallCharger under rotavdraget så länge elektrikern köper den från Tesla. De ger dock ingen rabatt till installatörer, så räkna med några hundra i påslag från elektrikern.
Håll också koll på installationspriset då det finns företag som höjer sina priser om man vill utnyttja ROT.......
Skattereduktion ges med högst 50 procent av kostnaden för arbete och material.
Laddningspunkten ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad.
Laddningspunkten ska ha med minst de uttag eller anslutningsdon som beskrivs i
1. standarden EN 62196-2 för elfordon av typ 2
2. standarden EN 62196-3 för elfordon av typ Combo.
Ej godkänt
Installation av laddningspunkter som används av flera hushåll.
Mobila laddningspunkter.
Andra standarder för anslutning än ovan angivna.
Övriga kostnader i samband med installationen, exempelvis för frakt, resor, maskiner och projektering.
Återställningsarbete efter installation.
Teslas laddbox har ingen elmätare som kan användas av kunden och är inte heller förberedd för debitering av elkostnad. Det finns inget kit eller produkt från Tesla eller någon annan som ger boxen den funktionen.
Elmätaren får inte installeras externt och eventuell eftermontering av elmätare i laddboxen får inte innebära att den modifieras. Jag antar att det tar bort eventuella hack som föreslagits tidigare.
Men det borde också vara så att det är installatören som säljer box + installation som äger problemet. Om en installatör säljer en Wallconnector med installation till halva priset är det ju installatörens problem om han/inte får ut den andra halvan av Skatteverket.
Bjelke-style!Black skrev:Ville bara meddela att jag till slut köpte en Evtun Accelev 11kw med lastbalansering till slut inkl kontroll av befintligt 380v uttag (röd). Då kan man ta med den om nöden kräver samt slipper installera av elektriker för kostnader som överstiger laddaren pris.
Återkommer med recension av köp och installation.
Tänkte kommentera något liknandemartinot skrev:Bjelke-style!Black skrev:Ville bara meddela att jag till slut köpte en Evtun Accelev 11kw med lastbalansering till slut inkl kontroll av befintligt 380v uttag (röd). Då kan man ta med den om nöden kräver samt slipper installera av elektriker för kostnader som överstiger laddaren pris.
Återkommer med recension av köp och installation.
Spännande! Är speciellt intresserad av hur väl den inbyggda lastbalanseringen fungerar.
Återkom gärna med rapporter på det!
Jag med.Bjelke skrev:Tänkte kommentera något liknandemartinot skrev:Bjelke-style!Black skrev:Ville bara meddela att jag till slut köpte en Evtun Accelev 11kw med lastbalansering till slut inkl kontroll av befintligt 380v uttag (röd). Då kan man ta med den om nöden kräver samt slipper installera av elektriker för kostnader som överstiger laddaren pris.
Återkommer med recension av köp och installation.
Spännande! Är speciellt intresserad av hur väl den inbyggda lastbalanseringen fungerar.
Återkom gärna med rapporter på det!![]()
![]()
Black skrev:Har inte hört ett ljud på flera dagar... Det vore ju kul med någon kvittens och ev tidsbokning av elektriker...
Jo, Teslas box är godkänd. Vi har redan haft den diskussionen med Naturvårdverket och Teslas box är förberedd för elmätning.root skrev:Teslas laddbox har ingen elmätare som kan användas av kunden och är inte heller förberedd för debitering av elkostnad. Det finns inget kit eller produkt från Tesla eller någon annan som ger boxen den funktionen.
LarsL skrev:Jo, Teslas box är godkänd. Vi har redan haft den diskussionen med Naturvårdverket och Teslas box är förberedd för elmätning.root skrev:Teslas laddbox har ingen elmätare som kan användas av kunden och är inte heller förberedd för debitering av elkostnad. Det finns inget kit eller produkt från Tesla eller någon annan som ger boxen den funktionen.
———
Ett problem som gör Tesla boxen dyrare är att den saknar jordfelsbrytare typ B. Den finns att fulköpa från 1600kr men en elektriker vill troligen ha 3-4000kr.
Ja!root skrev:Det står så här på Skatteverkets hemsida om kraven på laddbox: "Laddningspunkten ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad."
Min frågor är:
Hur är Teslas box förberedd för elmätning? Hur kan en användare mäta el utan att modifiera boxen?
Hur är Teslas box förberedd för debitering av elkostnad? Obs ordet "debitering".
En box måste uppfylla båda kraven för att vara berättigad för skattereduktion.
Genom en app? Förmodligen Tesla appen via bilen. Kom. Ihåg det står förberedd inte att det ska fungera idag.Hur kan en användare mäta el utan att modifiera boxen?
LarsL skrev:Ja!root skrev:Det står så här på Skatteverkets hemsida om kraven på laddbox: "Laddningspunkten ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad."
Min frågor är:
Hur är Teslas box förberedd för elmätning? Hur kan en användare mäta el utan att modifiera boxen?
Hur är Teslas box förberedd för debitering av elkostnad? Obs ordet "debitering".
En box måste uppfylla båda kraven för att vara berättigad för skattereduktion.
(Samma krav som naturvårdsverket hade).
Genom en app? Förmodligen Tesla appen via bilen. Kom. Ihåg det står förberedd inte att det ska fungera idag.Hur kan en användare mäta el utan att modifiera boxen?
Jag också!root skrev:Jag är bara en budbärare..
Ser risken för DC-läckage som praktiskt extremt liten, och dessutom att jordfel skall inträffa samtidigt (DC-läckage är inte farligt i sig, utan just för att det kan hindra JFB att lösa ut), så tycker det är fel att fokusera och optimera för det.root skrev:För övrigt tycker jag att bra att Teslas box kräver extern jordfelsbrytare typ B. Det är säkrare än "DC-skydd".
Mee to!LarsL skrev:Jag också!root skrev:Jag är bara en budbärare..
Nej!martinot skrev:Mee to!
Sedan så misstänker jag ju iofs. (precis som root) att NV godkänt (av misstag, eller av farten/automatisering) många produkter och installationer, som vi en närmare manuell granskning kanske inte hade godkänts.
LarsL skrev:Nej!martinot skrev:Mee to!
Sedan så misstänker jag ju iofs. (precis som root) att NV godkänt (av misstag, eller av farten/automatisering) många produkter och installationer, som vi en närmare manuell granskning kanske inte hade godkänts.
Först godkände de inte Tesla Wallbox men efter att de pratat direkt med Tesla så godkände de sedan deras laddbox. Ja, egentligen var det så att de först godkände den sedan granskade och avslog och till slut efter utredning så godkände de igen. Min slutsats är att Tesla har visat för myndigheten att det finns förberedelse för betalning. JAG har inte en susning om hur de gör eller hur andra gör för den delen.
Jag använder och rekommenderar Easee tillsammans med Tibber. Easee har inbyggt DC-skydd.
Jo!LarsL skrev:Nej!martinot skrev:Mee to!
Sedan så misstänker jag ju iofs. (precis som root) att NV godkänt (av misstag, eller av farten/automatisering) många produkter och installationer, som vi en närmare manuell granskning kanske inte hade godkänts.
Först godkände de inte Tesla Wallbox men efter att de pratat direkt med Tesla så godkände de sedan deras laddbox. Ja, egentligen var det så att de först godkände den sedan granskade och avslog och till slut efter utredning så godkände de igen. Min slutsats är att Tesla har visat för myndigheten att det finns förberedelse för betalning. JAG har inte en susning om hur de gör eller hur andra gör för den delen.
Jag använder och rekommenderar Easee tillsammans med Tibber. Easee har inbyggt DC-skydd.
Har pratat med supporten, och man kan skippa den direkta Tesla-integreringen om man vill. Än så länge kör jag med den normala integreringen med Tesla. Tänkte testa hur mycket den väcker och drar ur bilen först. Men enligt supporten så har de en möjlighet att styra det hela med främst Easee-boxen, genom en genrisk koppling som inte väcker Teslan och inte är kopplad emot Teslakontot (man kan dock då mista att den inte vet exakt SoC hos bilen utan att första provladda den, men skall tydligen fungera bra annars).ChristerSjo skrev:Tibbers styrning av laddning av Tesla är tyvärr ganska värdelös då den ständigt väcker bilen (har inte provat de senast 3 månaderna om något nytt har hänt). Men Easee lastbalansering mot huvudnätet är ju intressant.
martinot skrev:Har pratat med supporten, och man kan skippa den direkta Tesla-integreringen om man vill. Än så länge kör jag med den normala integreringen med Tesla. Tänkte testa hur mycket den väcker och drar ur bilen först. Men enligt supporten så har de en möjlighet att styra det hela med främst Easee-boxen, genom en genrisk koppling som inte väcker Teslan och inte är kopplad emot Teslakontot (man kan dock då mista att den inte vet exakt SoC hos bilen utan att första provladda den, men skall tydligen fungera bra annars).ChristerSjo skrev:Tibbers styrning av laddning av Tesla är tyvärr ganska värdelös då den ständigt väcker bilen (har inte provat de senast 3 månaderna om något nytt har hänt). Men Easee lastbalansering mot huvudnätet är ju intressant.
Om du är intresserad av en sådan Tesla-fri koppling och laddboxstyrning så rekommenderar jag dig att chatta med supporten på Tibber som har en lösning för detta.
Som sagt. Det går helt att skippa detta om du vill ha noll vampire drain (iaf. den som är orsakad av Tibber).ChristerSjo skrev:martinot skrev:Har pratat med supporten, och man kan skippa den direkta Tesla-integreringen om man vill. Än så länge kör jag med den normala integreringen med Tesla. Tänkte testa hur mycket den väcker och drar ur bilen först. Men enligt supporten så har de en möjlighet att styra det hela med främst Easee-boxen, genom en genrisk koppling som inte väcker Teslan och inte är kopplad emot Teslakontot (man kan dock då mista att den inte vet exakt SoC hos bilen utan att första provladda den, men skall tydligen fungera bra annars).ChristerSjo skrev:Tibbers styrning av laddning av Tesla är tyvärr ganska värdelös då den ständigt väcker bilen (har inte provat de senast 3 månaderna om något nytt har hänt). Men Easee lastbalansering mot huvudnätet är ju intressant.
Om du är intresserad av en sådan Tesla-fri koppling och laddboxstyrning så rekommenderar jag dig att chatta med supporten på Tibber som har en lösning för detta.
Från 11/1 2021.
----------------------------
Hej,
Tack för er feedback, detta är ett problem vi känner till och vi kallar det "Vampire Drain"
Under det senaste året har vi arbetat med att förbättra algoritmerna för att hålla nere det till ett minimum. Vi har minskat antalet gånger vi ansluter till bilen och kontrollerar också om bilen "sover" för att undvika att onödigt vakna upp bilen.
Ändå ser vi att vissa fortfarande kommer att uppleva Vampire Drain till följd av smart laddning och vi är nu i direktkontakt med Tesla för att se om vi kan ytterligare minska omfattningen.
Vi arbetar ständigt med att förbättra Tibbers tjänster och funktioner så vi uppskattar att ni belyser detta. Tills vi lyckats lösa problemet rekommenderar vi att du kopplar bort teslakontot från tibber under powerups -tesla.
Frida from Tibber
On Sun, Jan 10, 2021 at 06:21 PM, "christer@trottonline.se" <christer@trottonline.se> wrote:
Hej,
Har testat Tesla appen kopplad till Tibber och den blir ju ganska meningslös då den ständigt väcker upp bilen med högre förbrukning jämfört med när den sover. Dessutom måste Model 3 vara i sovläge för den BMS skall kalibrera batteriet. Vore bra om ni även införde en möjlighet att schemalägga på tid då det i 98 fall av 100 är billigast mellan 00:00 och 06:00 (och då inte ”polla” bilen vid den inställningen). Varför måste ni ”polla” bilen så mycket (och väcka den) i er så kallade smart laddning som inte blir så smart?
Mvh
Christer