Sida 2 av 5
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 26 jan 2021 20:02
av LarsL
Om jag skulle köpa ny bil så skulle jag förmodligen köpa till FSD nu. Men jag tycker fortfarande att det är lite dyrt för vad man får. Att köpa till det på min bil nu känns ju lite att kasta kontanter i sjön.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 26 jan 2021 20:28
av spacecoin
Min uppfattning är att det inte är värt att köpa FSD ännu. Det man får i körning i praktiken är filbyte med blinkersen som funkar ibland. NoA är oanvändbart och irriterande i EU.
När UNECE/EU tar bort nerfen för NoA och AP så kanske det är värt pengarna.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 26 jan 2021 20:46
av AAKEE
Alldeles för dyrt för vad man får. Hade gärna velat ha. Jag har fn 3 månaders gratis demo på min M3P men det mesta går inte alls nyttja med full vinter.
Elon har väl sagt att det ska går att prenumerera på det. Blir det möjligt kan jag tänka mig att göra det, om priset är rimligt eller man kan köra en vettig period.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 26 jan 2021 20:46
av Gustafsson
Varför köpa nu? Man kan ju pynta senare om det faktiskt kommer något användbart till FSD.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 26 jan 2021 20:48
av Svenssons
Gustafsson skrev:Varför köpa nu? Man kan ju pynta senare om det faktiskt kommer något användbart till FSD.
Troligen för ca 20kkr högre pris eller liknande.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 26 jan 2021 20:50
av Gustafsson
Svenssons skrev:Gustafsson skrev:Varför köpa nu? Man kan ju pynta senare om det faktiskt kommer något användbart till FSD.
Troligen för ca 20kkr högre pris eller liknande.
Tesla brukar flagga för prishöjningar av FSD innan väl?
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 26 jan 2021 20:55
av lakke
Gustafsson skrev:Svenssons skrev:Gustafsson skrev:Varför köpa nu? Man kan ju pynta senare om det faktiskt kommer något användbart till FSD.
Troligen för ca 20kkr högre pris eller liknande.
Tesla brukar flagga för prishöjningar av FSD innan väl?
jo lär säga till när betan kommer. tog en eller två veckor då innan dom höjde
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 26 jan 2021 23:20
av bjornnilsson
mikebike skrev:
Fungerar skyltavläsning bättre på S-plattformen än på M3?
Jag har inte kört M3 så jag vet inte, men i stort sett så läser min S skyltar där jag åker felfritt. Dock - efter någon uppdatering tillbaka så har jag faktiskt fått ett par skyltar felavlästa som den tidigare läste rätt.. men om detta beror på tuffare väder med kanske smutsigare/delvis snöiga skyltar eller att bilens AI ännu inte är van vid snö generellt eller att programvaran skickats ett par steg tillbaka i funktionaliteten av Tesla.. vem vet? Helljusavbländningen däremot är verkligen superskum, ibland funkar det klockrent och ibland spårar den ur totalt. Förstår inte hur den funktionen kan vara så random.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 27 jan 2021 08:37
av mikebike
bjornnilsson skrev:mikebike skrev:
Fungerar skyltavläsning bättre på S-plattformen än på M3?
Jag har inte kört M3 så jag vet inte, men i stort sett så läser min S skyltar där jag åker felfritt. Dock - efter någon uppdatering tillbaka så har jag faktiskt fått ett par skyltar felavlästa som den tidigare läste rätt.. men om detta beror på tuffare väder med kanske smutsigare/delvis snöiga skyltar eller att bilens AI ännu inte är van vid snö generellt eller att programvaran skickats ett par steg tillbaka i funktionaliteten av Tesla.. vem vet? Helljusavbländningen däremot är verkligen superskum, ibland funkar det klockrent och ibland spårar den ur totalt. Förstår inte hur den funktionen kan vara så random.
Det var märkligt. Min M3 läser nästan inga skyltar på motorväg, exempelvis E4 söder om Stockholm och genom Jönköping, och vissa hävdar att det är korrekt p.g.a. patenträttsliga skäl.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 27 jan 2021 08:47
av MarcusC
mikebike skrev:bjornnilsson skrev:mikebike skrev:
Fungerar skyltavläsning bättre på S-plattformen än på M3?
Jag har inte kört M3 så jag vet inte, men i stort sett så läser min S skyltar där jag åker felfritt. Dock - efter någon uppdatering tillbaka så har jag faktiskt fått ett par skyltar felavlästa som den tidigare läste rätt.. men om detta beror på tuffare väder med kanske smutsigare/delvis snöiga skyltar eller att bilens AI ännu inte är van vid snö generellt eller att programvaran skickats ett par steg tillbaka i funktionaliteten av Tesla.. vem vet? Helljusavbländningen däremot är verkligen superskum, ibland funkar det klockrent och ibland spårar den ur totalt. Förstår inte hur den funktionen kan vara så random.
Det var märkligt. Min M3 läser nästan inga skyltar på motorväg, exempelvis E4 söder om Stockholm och genom Jönköping, och vissa hävdar att det är korrekt p.g.a. patenträttsliga skäl.
Min MS läser hastigheterna utan problem, även på motorväg.
Men av någon konstig anledning missar den genomfarten genom Jönköping där det nu är sänkt från 90-80.
Men då jag kör där varje dag har kanske ai:n "lärt" sig att jag vill köra snabbare

Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 27 jan 2021 08:55
av mikebike
MarcusC skrev:mikebike skrev:bjornnilsson skrev:mikebike skrev:
Fungerar skyltavläsning bättre på S-plattformen än på M3?
Jag har inte kört M3 så jag vet inte, men i stort sett så läser min S skyltar där jag åker felfritt. Dock - efter någon uppdatering tillbaka så har jag faktiskt fått ett par skyltar felavlästa som den tidigare läste rätt.. men om detta beror på tuffare väder med kanske smutsigare/delvis snöiga skyltar eller att bilens AI ännu inte är van vid snö generellt eller att programvaran skickats ett par steg tillbaka i funktionaliteten av Tesla.. vem vet? Helljusavbländningen däremot är verkligen superskum, ibland funkar det klockrent och ibland spårar den ur totalt. Förstår inte hur den funktionen kan vara så random.
Det var märkligt. Min M3 läser nästan inga skyltar på motorväg, exempelvis E4 söder om Stockholm och genom Jönköping, och vissa hävdar att det är korrekt p.g.a. patenträttsliga skäl.
Min MS läser hastigheterna utan problem, även på motorväg.
Men av någon konstig anledning missar den genomfarten genom Jönköping där det nu är sänkt från 90-80.
Men då jag kör där varje dag har kanske ai:n "lärt" sig att jag vill köra snabbare

Det tyder på att bilen inte läser skyltar alls, utan går på (gammal) kartdata. Vid Nyår var det dessutom vägarbeten och nedskyltat till 70, även dessa skyltar ignorerades, men märkligt nog såg bilen när det blev 80 efter vägarbetet.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 27 jan 2021 08:55
av bjornnilsson
mikebike skrev:
Det var märkligt. Min M3 läser nästan inga skyltar på motorväg, exempelvis E4 söder om Stockholm och genom Jönköping, och vissa hävdar att det är korrekt p.g.a. patenträttsliga skäl.
Nä.. va?
.. undrar om det kan vara samma sak med FSDn.. det jag läser om alla klagomål kring den känner jag inte igen. Men kanske är det jag som är färgad av min positiva inställning till bilen. Men jag tror inte det. Har dock noterat att jag fick rondellkörning att fungera i samband med leverans av bilen men nu bryter den av FSDn mitt i de rondeller där jag vågat prova så det går inte bara framåt.
Om jag kommer ihåg ska jag räkna skyltar och se vad bilen får för felträffar vid nästa långresa.. (och så har man plötsligt skaffat sig en ny OCD.. fasiken.)
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 27 jan 2021 09:16
av Svenssons
mikebike skrev:
Det var märkligt. Min M3 läser nästan inga skyltar på motorväg, exempelvis E4 söder om Stockholm och genom Jönköping, och vissa hävdar att det är korrekt p.g.a. patenträttsliga skäl.
Det var vad som gällde innan augusti 2020 och version 2020.36 för bilar med AP2. Numera så kan bilarna tolka skyltar mm men använder sig även av kartdata. Tesla har löst tolkningen av skyltarna på annat sätt än patentet som MobileEye har.
https://www.independent.co.uk/life-styl ... 97021.html
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 27 jan 2021 09:20
av AAKEE
mikebike skrev:
Det var märkligt. Min M3 läser nästan inga skyltar på motorväg, exempelvis E4 söder om Stockholm och genom Jönköping, och vissa hävdar att det är korrekt p.g.a. patenträttsliga skäl.
Pratar vi hastighetsskyltar så läser min ”alla”.
Man ser ju skyltarna rätt lästa och passera på skärmen vid bilen.
Det är bara när det är mycket snö på skyltarna som min läser fel. 80 kan bli 30, och 110 har blivit 40.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 27 jan 2021 09:31
av mikebike
AAKEE skrev:mikebike skrev:
Det var märkligt. Min M3 läser nästan inga skyltar på motorväg, exempelvis E4 söder om Stockholm och genom Jönköping, och vissa hävdar att det är korrekt p.g.a. patenträttsliga skäl.
Pratar vi hastighetsskyltar så läser min ”alla”.
Man ser ju skyltarna rätt lästa och passera på skärmen vid bilen.
Det är bara när det är mycket snö på skyltarna som min läser fel. 80 kan bli 30, och 110 har blivit 40.
Även vid "tillfällig" skyltning, exempelvis vid vägarbeten?
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 27 jan 2021 09:34
av mikebike
Svenssons skrev:mikebike skrev:
Det var märkligt. Min M3 läser nästan inga skyltar på motorväg, exempelvis E4 söder om Stockholm och genom Jönköping, och vissa hävdar att det är korrekt p.g.a. patenträttsliga skäl.
Det var vad som gällde innan augusti 2020 och version 2020.36 för bilar med AP2. Numera så kan bilarna tolka skyltar mm men använder sig även av kartdata. Tesla har löst tolkningen av skyltarna på annat sätt än patentet som MobileEye har.
https://www.independent.co.uk/life-styl ... 97021.html
Kan och kan, min missar nästan alla tillfälliga eller nya skyltar. Främst på motorväg.
Just nu laddar bilen ned den senaste mjukvaran, det kanske funkar i fortsättningen? -Eller inte.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 27 jan 2021 09:38
av Svenssons
mikebike skrev:Svenssons skrev:mikebike skrev:
Det var märkligt. Min M3 läser nästan inga skyltar på motorväg, exempelvis E4 söder om Stockholm och genom Jönköping, och vissa hävdar att det är korrekt p.g.a. patenträttsliga skäl.
Det var vad som gällde innan augusti 2020 och version 2020.36 för bilar med AP2. Numera så kan bilarna tolka skyltar mm men använder sig även av kartdata. Tesla har löst tolkningen av skyltarna på annat sätt än patentet som MobileEye har.
https://www.independent.co.uk/life-styl ... 97021.html
Kan och kan, min missar nästan alla tillfälliga eller nya skyltar. Främst på motorväg.
Just nu laddar bilen ned den senaste mjukvaran, det kanske funkar i fortsättningen? -Eller inte.
Har du 2020.36 sedan innan så ska din bil kunna läsa skyltar, även tillfälliga. Om den inte gör det är det något fel. Sedan måste man dock även tänka på att bilen använder sig av kartdata så vid avsaknad av skyltar eller där skylt skyms så kommer den hastigheten visas istället.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 27 jan 2021 09:40
av AAKEE
mikebike skrev:
Även vid "tillfällig" skyltning, exempelvis vid vägarbeten?
Absolut. Ett bra exempel är en flera mil lång sträcka med vägarbete till grannkommunen.
Fartgränserna är tillfälliga och ändras efterhand.
På de ställen där det normalt råder 90 kan det stå skyltar med 30 eller 50 och den tar dessa.
Det har vart likadant på resa genom Sverige, att den ser tillfälliga skyltar och sätter fartskylten till samma värde som man ser passera på skärmen.
Jag bedömer att så länge man ser skylten animeras med rätt hastighet på skylten har bilen läst och förstått skylten.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 27 jan 2021 10:29
av mikebike
Svenssons skrev:mikebike skrev:Svenssons skrev:mikebike skrev:
Det var märkligt. Min M3 läser nästan inga skyltar på motorväg, exempelvis E4 söder om Stockholm och genom Jönköping, och vissa hävdar att det är korrekt p.g.a. patenträttsliga skäl.
Det var vad som gällde innan augusti 2020 och version 2020.36 för bilar med AP2. Numera så kan bilarna tolka skyltar mm men använder sig även av kartdata. Tesla har löst tolkningen av skyltarna på annat sätt än patentet som MobileEye har.
https://www.independent.co.uk/life-styl ... 97021.html
Kan och kan, min missar nästan alla tillfälliga eller nya skyltar. Främst på motorväg.
Just nu laddar bilen ned den senaste mjukvaran, det kanske funkar i fortsättningen? -Eller inte.
Har du 2020.36 sedan innan så ska din bil kunna läsa skyltar, även tillfälliga. Om den inte gör det är det något fel. Sedan måste man dock även tänka på att bilen använder sig av kartdata så vid avsaknad av skyltar eller där skylt skyms så kommer den hastigheten visas istället.
Jag har 2020.48.35 (nu).
Exempelvis genom Jönköping så är det massor av 80-skyltar, både på sidan av vägen och på portaler. Men no, njet, nicht.
Svar från Tesla:
"Hej! Förstår dina åsikter och vi vet om detta också. Bilen och systemet är utvecklat/utvecklas i USA och därefter sker en anpassning varefter att vi kommit längre med en stabil version i USA till övriga länders vägförhållanden/skyltar. Mvh Tesla Service"
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 27 jan 2021 10:32
av mikebike
AAKEE skrev:mikebike skrev:
Även vid "tillfällig" skyltning, exempelvis vid vägarbeten?
Absolut. Ett bra exempel är en flera mil lång sträcka med vägarbete till grannkommunen.
Fartgränserna är tillfälliga och ändras efterhand.
På de ställen där det normalt råder 90 kan det stå skyltar med 30 eller 50 och den tar dessa.
Det har vart likadant på resa genom Sverige, att den ser tillfälliga skyltar och sätter fartskylten till samma värde som man ser passera på skärmen.
Jag bedömer att så länge man ser skylten animeras med rätt hastighet på skylten har bilen läst och förstått skylten.
Uppenbarligen är problemet nästan isolerat till motorvägar. Har du någon erfarenhet från tillfällig skyltning på motorväg?
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 27 jan 2021 13:14
av Fredrik j
mikebike skrev:AAKEE skrev:mikebike skrev:
Även vid "tillfällig" skyltning, exempelvis vid vägarbeten?
Absolut. Ett bra exempel är en flera mil lång sträcka med vägarbete till grannkommunen.
Fartgränserna är tillfälliga och ändras efterhand.
På de ställen där det normalt råder 90 kan det stå skyltar med 30 eller 50 och den tar dessa.
Det har vart likadant på resa genom Sverige, att den ser tillfälliga skyltar och sätter fartskylten till samma värde som man ser passera på skärmen.
Jag bedömer att så länge man ser skylten animeras med rätt hastighet på skylten har bilen läst och förstått skylten.
Uppenbarligen är problemet nästan isolerat till motorvägar. Har du någon erfarenhet från tillfällig skyltning på motorväg?
Ofta är det vid underhållsförband på motorväg skyltat med rekommenderad hastighet. Den utgör inte en hastighetsgräns. Pandemin visar att vi kan ha lite svårt att förhålla oss till en rekommendation. Hur ser bilen på skillnaden mellan rekommenderad hastighet och hastighetsgräns?
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 27 jan 2021 13:42
av MarcusC
Jag har ett problem på en 70-sträcka jag kör ganska ofta vid Jönköping. Vid en avfart in till några hus så har den lilla vägen 30 och den skylten står ganska nära den stora vägen där man kör 70 på (ser ut som en T-korsning).
Självklart ser bilen 30-skylten och tvärbromsar ner till 30 och kör det i någon km tills nästa riktiga 70-skylt kommer och då gasar den på
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 27 jan 2021 13:50
av mikebike
Fredrik j skrev:mikebike skrev:AAKEE skrev:mikebike skrev:
Även vid "tillfällig" skyltning, exempelvis vid vägarbeten?
Absolut. Ett bra exempel är en flera mil lång sträcka med vägarbete till grannkommunen.
Fartgränserna är tillfälliga och ändras efterhand.
På de ställen där det normalt råder 90 kan det stå skyltar med 30 eller 50 och den tar dessa.
Det har vart likadant på resa genom Sverige, att den ser tillfälliga skyltar och sätter fartskylten till samma värde som man ser passera på skärmen.
Jag bedömer att så länge man ser skylten animeras med rätt hastighet på skylten har bilen läst och förstått skylten.
Uppenbarligen är problemet nästan isolerat till motorvägar. Har du någon erfarenhet från tillfällig skyltning på motorväg?
Ofta är det vid underhållsförband på motorväg skyltat med rekommenderad hastighet. Den utgör inte en hastighetsgräns. Pandemin visar att vi kan ha lite svårt att förhålla oss till en rekommendation. Hur ser bilen på skillnaden mellan rekommenderad hastighet och hastighetsgräns?
Min ser ju inte skyltar över huvud taget.
Men jag tror att min förra bil ignorerade rekommenderad hastighet (blå skylt). Sitter det verkligen sådana på motorväg?
Däremot visade den Motorväg och Motorväg Upphör, samt om det fanns en tilläggstavla under hastighetsskylten.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 27 jan 2021 13:53
av MWall
MarcusC skrev:Jag har ett problem på en 70-sträcka jag kör ganska ofta vid Jönköping. Vid en avfart in till några hus så har den lilla vägen 30 och den skylten står ganska nära den stora vägen där man kör 70 på (ser ut som en T-korsning).
Självklart ser bilen 30-skylten och tvärbromsar ner till 30 och kör det i någon km tills nästa riktiga 70-skylt kommer och då gasar den på
Det där är ju ett argument till för att inte köpa FSD.

Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 27 jan 2021 17:39
av Bjelke
MWall skrev:MarcusC skrev:Jag har ett problem på en 70-sträcka jag kör ganska ofta vid Jönköping. Vid en avfart in till några hus så har den lilla vägen 30 och den skylten står ganska nära den stora vägen där man kör 70 på (ser ut som en T-korsning).
Självklart ser bilen 30-skylten och tvärbromsar ner till 30 och kör det i någon km tills nästa riktiga 70-skylt kommer och då gasar den på
Det där är ju ett argument till för att inte köpa FSD.


Ja nästan faktiskt