Re: Waymo: Tesla has taken a misguided approach to FSD
Postat: 26 jan 2021 16:04
av Fredrik j
Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Det riktigt, riktigt svåra är ju att på ett säkert sätt fördela ansvar och arbetsuppgifter mellan bil och människa. Risken är att föraren tror att bilen är mer självkörande än vad den i själva verket är.
Var ligger ansvaret för en olycka om det visar sig att föraren på punkt och pricka följt instruktioner från biltillverkaren men en olycka ändå inträffar? Som att bilen ropar på hjälp någon sekund för sent för att föraren ska kunna undvika olyckan.
Ja alla steg emellan är krångliga. Det bästa är om föraren alltid har ansvar tills dess att bilen är helt självkörande. Vid den tidpunkten blir det tillverkaren som har ansvaret istället.
Kan man tänka sig att då föraren blir ansvarig för att bilen ropar på hjälp i tid för att föraren ska kunna undvika en olycka?
Re: Waymo: Tesla has taken a misguided approach to FSD
Postat: 26 jan 2021 16:09
av OfarligTesla
Jordad skrev:
Ja alla steg emellan är krångliga. Det bästa är om föraren alltid har ansvar tills dess att bilen är helt självkörande. Vid den tidpunkten blir det tillverkaren som har ansvaret istället.
Tycker jag verkligen inte, då får vi inte någon nytta av självkörning på ett bra tag. Det behövs ju bara regleras, en tillverkare måste se till att bilen varnar med tillräckligt lång tid före och är ansvarig för vad bilen gör fram tills den tiden efter varning löpt ut. I det regelverket som finns verkar de även reglera att bilen skall kunna ta beslut om vad som är säkrast för föraren och övriga bilister att göra i en situation där föraren inte svarat på kommandot att ta över.
Re: Waymo: Tesla has taken a misguided approach to FSD
Postat: 26 jan 2021 16:18
av Fredrik j
OfarligTesla skrev:
Jordad skrev:
Ja alla steg emellan är krångliga. Det bästa är om föraren alltid har ansvar tills dess att bilen är helt självkörande. Vid den tidpunkten blir det tillverkaren som har ansvaret istället.
Tycker jag verkligen inte, då får vi inte någon nytta av självkörning på ett bra tag. Det behövs ju bara regleras, en tillverkare måste se till att bilen varnar med tillräckligt lång tid före och är ansvarig för vad bilen gör fram tills den tiden efter varning löpt ut. I det regelverket som finns verkar de även reglera att bilen skall kunna ta beslut om vad som är säkrast för föraren och övriga bilister att göra i en situation där föraren inte svarat på kommandot att ta över.
Man behöver ju även komma fram till vad som är en tillräckligt tydlig signal om att föraren ska ta över.
Re: Waymo: Tesla has taken a misguided approach to FSD
Postat: 26 jan 2021 16:25
av OfarligTesla
Fredrik j skrev:
Man behöver ju även komma fram till vad som är en tillräckligt tydlig signal om att föraren ska ta över.
Ja men det är ju något som regleras och systemet måste oavsett godkännas i sin helhet för att då användas. Sådana där saker är ju egentligen småsaker, där kommer regelverket styra och antingen får det godkänt eller inte.
Re: Waymo: Tesla has taken a misguided approach to FSD
Postat: 26 jan 2021 16:29
av Jordad
OfarligTesla skrev:
Jordad skrev:
Ja alla steg emellan är krångliga. Det bästa är om föraren alltid har ansvar tills dess att bilen är helt självkörande. Vid den tidpunkten blir det tillverkaren som har ansvaret istället.
Tycker jag verkligen inte, då får vi inte någon nytta av självkörning på ett bra tag. Det behövs ju bara regleras, en tillverkare måste se till att bilen varnar med tillräckligt lång tid före och är ansvarig för vad bilen gör fram tills den tiden efter varning löpt ut. I det regelverket som finns verkar de även reglera att bilen skall kunna ta beslut om vad som är säkrast för föraren och övriga bilister att göra i en situation där föraren inte svarat på kommandot att ta över.
Jag hade inte haft problem att hållas ansvarig under en övergångsperiod trots att bilen kör åt mig.
Det blir mer avslappnande än att köra iaf. Att sitta i förarsätet och läsa bok hade nog ändå bara känts olämpligt i början, särskilt om man har passagerare med sig och mängder av medtrafikanter omkring sig.
Re: Waymo: Tesla has taken a misguided approach to FSD
Postat: 26 jan 2021 16:34
av OfarligTesla
Jordad skrev:
Jag hade inte haft problem att hållas ansvarig under en övergångsperiod trots att bilen kör åt mig.
Det blir mer avslappnande än att köra iaf. Att sitta i förarsätet och läsa bok hade nog ändå bara känts olämpligt i början, särskilt om man har passagerare med sig och mängder av medtrafikanter omkring sig.
Det är ju i princip så det är idag också på motorvägar så det är bara att hoppa in och köra, nästa steg anser jag (och lagmakarna också) vara att under kontrollerade former tillåta att föraren inte anses köra bilen under vissa scenarion. Det blir en bra utvärdering av systemen fram tills man vågar läta föraren sova i samma scenarion som ovan.
Re: Waymo: Tesla has taken a misguided approach to FSD
Postat: 26 jan 2021 16:40
av Fredrik j
OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Man behöver ju även komma fram till vad som är en tillräckligt tydlig signal om att föraren ska ta över.
Ja men det är ju något som regleras och systemet måste oavsett godkännas i sin helhet för att då användas. Sådana där saker är ju egentligen småsaker, där kommer regelverket styra och antingen får det godkänt eller inte.
Ska vi gissa att den som ska fastställa regelverket inte tycker det är en småsak? Syftet med regelverket är inte att godkänna ett väl fungerande system utan att underkänna ett dåligt system. Skräckscenariot är ju att ett dåligt system lyckas uppfylla alla dom krav man ställt.
Re: Waymo: Tesla has taken a misguided approach to FSD
Postat: 26 jan 2021 16:49
av spacecoin
Fredrik j skrev:
Man behöver ju även komma fram till vad som är en tillräckligt tydlig signal om att föraren ska ta över.
En saftblandare och en siren är tydligen med i S/X-refreshen
Re: Waymo: Tesla has taken a misguided approach to FSD
Postat: 26 jan 2021 16:51
av OfarligTesla
Fredrik j skrev:
Ska vi gissa att den som ska fastställa regelverket inte tycker det är en småsak? Syftet med regelverket är inte att godkänna ett väl fungerande system utan att underkänna ett dåligt system. Skräckscenariot är ju att ett dåligt system lyckas uppfylla alla dom krav man ställt.
Skulle gissa att de tycker det är en småsak i sammanhanget ja, de är förmodligen mer oroliga för att ha hittat rätt punkter att testa systemet på så det faktiskt klarar av att inte krascha så fort något oväntat händer och föraren inte hunnit ta över ännu. Det finns så många större risker i det hela att vilken signal som används är nog inte vad som oroar dem. Nedan ser du delar av vad de sagt om signalen i regelverket så de verkar ha rett ut det.
The following information shall be indicated to the driver:
(a) The system status as defined in paragraph 6.4.2.
(b) Any failure affecting the operation of the system with at least an optical signal unless the system is deactivated (off mode),
(c) Transition demand by at least an optical and in addition an acoustic and/or haptic warning signal.
At the latest 4 s after the initiation of the transition demand, the transition demand shall:
(i) Contain a constant or intermittent haptic warning unless the vehicle is at standstill; and
(ii) Be escalated and remain escalated until the transition demand ends.
(d) Minimum risk manoeuvre by at least an optical signal and in addition an acoustic and/or a haptic warning signal and
(e) Emergency manoeuvre by an optical signal
The optical signals above shall be adequate in size and contrast. The acoustic signals above shall be loud and clear.
Re: Waymo: Tesla has taken a misguided approach to FSD
Postat: 26 jan 2021 16:56
av Fredrik j
OfarligTesla skrev:
The optical signals above shall be adequate in size and contrast. The acoustic signals above shall be loud and clear.
Ja det verkar ju verkligen vara helt utrett. Vad tycker du är adequate size and contrast? Loud and clear?
Som sagt, syftet är ju inte att godkänna en bra lösning utan att underkänna en dålig.
Re: Waymo: Tesla has taken a misguided approach to FSD
Postat: 26 jan 2021 16:59
av OfarligTesla
Fredrik j skrev:
Ja det verkar ju verkligen vara helt utrett. Vad tycker du är adequate size and contrast? Loud and clear?
Som sagt, syftet är ju inte att godkänna en bra lösning utan att underkänna en dålig.
Läs regelverket så får du mer info om de krav som ställs. Men jag tror som sagt inte det största hindret är vilket ljud man skall spela upp.
Re: Waymo: Tesla has taken a misguided approach to FSD
Postat: 26 jan 2021 17:07
av spacecoin
Jordad skrev:
Jag hade inte haft problem att hållas ansvarig under en övergångsperiod trots att bilen kör åt mig.
Det blir mer avslappnande än att köra iaf. Att sitta i förarsätet och läsa bok hade nog ändå bara känts olämpligt i början, särskilt om man har passagerare med sig och mängder av medtrafikanter omkring sig.
Jag tänker också att en avancerad ADAS (L2) med filbyten och sånt på motorväg borde kunna godkännas även i EU, så man får lite för FSD-pengarna. Det är ju en förbättring säkerhetsmässigt tänker jag.
Re: Waymo: Tesla has taken a misguided approach to FSD
Postat: 26 jan 2021 17:16
av TeslaTissel
spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Jag hade inte haft problem att hållas ansvarig under en övergångsperiod trots att bilen kör åt mig.
Det blir mer avslappnande än att köra iaf. Att sitta i förarsätet och läsa bok hade nog ändå bara känts olämpligt i början, särskilt om man har passagerare med sig och mängder av medtrafikanter omkring sig.
Jag tänker också att en avancerad ADAS (L2) med filbyten och sånt på motorväg borde kunna godkännas även i EU, så man får lite för FSD-pengarna. Det är ju en förbättring säkerhetsmässigt tänker jag.
Absolut och våra myndigheter vill ju faktiskt att den autonoma trafiken utvecklas.
Apropå: Här är ytterligare en Konkurrent.
Vet inte så mycket om dem bara, vad de kan inom AP?
Klassisk kinesisk informationsinhämtning och industrispionage består normalt av främst två metoder; hacka och avlyssna nätverk/infrastruktur/servrar (enklast om det är kinesisk tillverkad utrustning som används, men annars skickliga hackers som kan utnyttja olika säkerhetshål), eller som i detta fallet plantera människor i form av insiders/spioner/trojanska hästar som hjälper till att stjäla information på insidan av företag/institutioner.
Re: Waymo: Tesla has taken a misguided approach to FSD
Postat: 26 jan 2021 21:52
av spacecoin
För att återknyta till FSD och Waymo:
Re: Waymo: Tesla has taken a misguided approach to FSD
Postat: 26 jan 2021 21:54
av martinot
Är dom misguidade?
Re: Waymo: Tesla has taken a misguided approach to FSD
Postat: 27 jan 2021 10:03
av Curik
spacecoin skrev:
Två av mina favorit-testare är AI-Drivr och Frenchie. Axplock, senaste FSD-betan i stadsmiljöer (Berkeley och Chicago).
Inte sett första videon. Det där är ju sjukt imponerande, och jag är vanligtvis rätt skeptisk till FSD. Att bilen är försiktig och tvekar är ju inte dåligt. Grymt svårt!
Re: Waymo: Tesla has taken a misguided approach to FSD
Postat: 27 jan 2021 10:30
av tobiaslej
Var borta ett par dgr fr forumet o så kom den här diskussionen. Najs o Intressant. Spacecoin tack för bra info och initierade kommentarer.
Re: Waymo: Tesla has taken a misguided approach to FSD
Postat: 27 jan 2021 12:48
av spacecoin
tobiaslej skrev:
Var borta ett par dgr fr forumet o så kom den här diskussionen. Najs o Intressant. Spacecoin tack för bra info och initierade kommentarer.
Härligt att höra att fler än vi som jiddrar här gillar't. All kredd till Jordad, OfarligTesla m fl som hakar på mina brandfacklor
Re: Waymo: Tesla has taken a misguided approach to FSD