Det är så det brukar låta innan folk köper elbil. Sen inser de flesta att det där behovet av att köra extremt långt utan paus är grovt överskattat. (I mitt fall insåg jag att pauser tom är att föredra).Fredrik j skrev:Till vardags hade jag klarat mig med en ensitsig bil som går 10mil. Men ska jag bara ha en bil så räcker ju inte det.Legato skrev:Det tror jag också. Men en av forumets icke-elbilsförare kommenterade "70mil worst case räcker definitivt."BrooklynS skrev:Nu tror jag man pratar om WLTP 70 mil och då är verkligheten en annan... vilket är det som avgör sträckkörningsmöjligheterna. Framförallt vintertid skulle jag vilja ha lite mer marginal. 30+ mil med släpvagn även under vinterförhållanden - ja, då måste man räkna med kanske 350 Wh/km och då ger sig batteristorleken i andra ändan... Säg 120 kWh batteri i en M3/Y.
Räcker 70 mil i räckvidd?
Moderator: Redaktion
Re: Räcker 70 mil i räckvidd?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
Pendlade till Norge -90 mil enkel med fjällövergångar i alla väder med först 70D sedan med 100 D. Räckvidd ca >30 mil med 70D och >50 mil med 100 D MS. Bägge funkade bra. Extremväder är enligt min erfarenhet inte förekommande överallt samtidigt och även om jag var tvungen att ladda 70 D till 100% före avresan så funkade det med. Bara vid ett tillfälle med blötsnö på vägen blev det jobbigt med räckvidden och fick ladda extra på CHADEMO i Karlskoga med min 70. Men vinterförbrukning på 220 Wh/km och sommardito under 180 Wh/km har varit det normala.
Jag tycker själv det är jobbigt att köra i snömodd och behöver pausa oftare. Så för mig är 70 mil overkill. Behöver inte heller fundera på husvagn med MS.
Min gamla Lexus hade ca 60-65 mils räckvidd med 70 liters tank. Funderade aldrig på att skaffa större tank...
Jag tycker själv det är jobbigt att köra i snömodd och behöver pausa oftare. Så för mig är 70 mil overkill. Behöver inte heller fundera på husvagn med MS.
Min gamla Lexus hade ca 60-65 mils räckvidd med 70 liters tank. Funderade aldrig på att skaffa större tank...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
En lite intressant vinkel på detta är att om man har en räckvidd på 80-100 mil i verklig körning.
Behöver man kunna snabbladda alls då?
Behöver man inte snabbladda, kan annan billigare batteriteknik användas.
Behöver man inte snabbladda, kan annan billigare batteriteknik användas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mina älgjaktsresor är kanske lite extrema. Visst pausar vi men möjligen betydligt mindre än vad man genomsnittlige gör på en 120milsresa.Legato skrev:Det är så det brukar låta innan folk köper elbil. Sen inser de flesta att det där behovet av att köra extremt långt utan paus är grovt överskattat. (I mitt fall insåg jag att pauser tom är att föredra).Fredrik j skrev:Till vardags hade jag klarat mig med en ensitsig bil som går 10mil. Men ska jag bara ha en bil så räcker ju inte det.Legato skrev:Det tror jag också. Men en av forumets icke-elbilsförare kommenterade "70mil worst case räcker definitivt."BrooklynS skrev:Nu tror jag man pratar om WLTP 70 mil och då är verkligheten en annan... vilket är det som avgör sträckkörningsmöjligheterna. Framförallt vintertid skulle jag vilja ha lite mer marginal. 30+ mil med släpvagn även under vinterförhållanden - ja, då måste man räkna med kanske 350 Wh/km och då ger sig batteristorleken i andra ändan... Säg 120 kWh batteri i en M3/Y.
Men husvagnssemestern ner till medelhavet ser inte jag som speciellt extrem. 30mil skulle visst kunna räcka om det fanns laddmöjligheter.
Ärligt talat så har övergången till elbilar fått oss att ifrågasätta husvagnssemestern men förmodligen kommer vi i ett övergångsskede behålla dieseln för dom extrema situationerna. Vi skulle enkelt klara oss i vardagen med en bil som går garanterat 20mil i alla situationer.
- OfarligTesla
- Teslaägare
En annan aspekt är ju om vi tänker oss 5 år bort så vågar jag satsa pengar på att vi har laglig nivå 3 självkörning på motorväg. Då börjar 70 mil verklig räckvidd kanske komma till användning, även om jag personligen vill stanna för pisspaus lite oftare än så.
Fredrik j skrev:Mina älgjaktsresor är kanske lite extrema. Visst pausar vi men möjligen betydligt mindre än vad man genomsnittlige gör på en 120milsresa.Legato skrev:Det är så det brukar låta innan folk köper elbil. Sen inser de flesta att det där behovet av att köra extremt långt utan paus är grovt överskattat. (I mitt fall insåg jag att pauser tom är att föredra).Fredrik j skrev:Till vardags hade jag klarat mig med en ensitsig bil som går 10mil. Men ska jag bara ha en bil så räcker ju inte det.Legato skrev:Det tror jag också. Men en av forumets icke-elbilsförare kommenterade "70mil worst case räcker definitivt."BrooklynS skrev:Nu tror jag man pratar om WLTP 70 mil och då är verkligheten en annan... vilket är det som avgör sträckkörningsmöjligheterna. Framförallt vintertid skulle jag vilja ha lite mer marginal. 30+ mil med släpvagn även under vinterförhållanden - ja, då måste man räkna med kanske 350 Wh/km och då ger sig batteristorleken i andra ändan... Säg 120 kWh batteri i en M3/Y.
Men husvagnssemestern ner till medelhavet ser inte jag som speciellt extrem. 30mil skulle visst kunna räcka om det fanns laddmöjligheter.
Ärligt talat så har övergången till elbilar fått oss att ifrågasätta husvagnssemestern men förmodligen kommer vi i ett övergångsskede behålla dieseln för dom extrema situationerna. Vi skulle enkelt klara oss i vardagen med en bil som går garanterat 20mil i alla situationer.
Nu är jag verkligen inte någon husvagnsmänniska (fördrar att bo på hotell eller hyra rum på charmiga lantgårdar), och föredrar normalt flyg framför långväga bilresor (och absolut om det främst är transportsträckor), men har full förståelse för att en elbil idag kanske inte helt passar alla användningsfall riktigt lika bra som en bra modern effektiv diesel.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Vad är det för skillnad om man kör själv eller åker med? Ska vara om man kan sova kanske? Men vill man det? Kan man? Vågar man?OfarligTesla skrev:En annan aspekt är ju om vi tänker oss 5 år bort så vågar jag satsa pengar på att vi har laglig nivå 3 självkörning på motorväg. Då börjar 70 mil verklig räckvidd kanske komma till användning, även om jag personligen vill stanna för pisspaus lite oftare än så.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Vid nivå 3 får man inte sova men om jag inte behöver aktivt övervaka vad som händer så kan jag vara en säker förare längre period utan paus så då kan jag tänka mig längre etapper.MWall skrev:
Vad är det för skillnad om man kör själv eller åker med? Ska vara om man kan sova kanske? Men vill man det? Kan man? Vågar man?
När man får sova i bilen medan den kör lagligt gör jag det dag ett däremot och då vill jag ha 100+ mil i räckvidd :p.
Har du tänkt på att det ju bara är föraren som egentligen påverkas av självkörande funktioner? Passagerare åker ju redan idag självkörande bilar. Jag skulle ju aldrig få tanken att sträckköra ensam. Man bör ju vara minst två. Är man tre som kör går det utmärkt.OfarligTesla skrev:En annan aspekt är ju om vi tänker oss 5 år bort så vågar jag satsa pengar på att vi har laglig nivå 3 självkörning på motorväg. Då börjar 70 mil verklig räckvidd kanske komma till användning, även om jag personligen vill stanna för pisspaus lite oftare än så.
Vi brukar hålla ganska hårt på tvåtimmars-pass. Mest för att det kan bli tråkigt att bara sitta där. Att köra en stund blir ett avbrott.
På europasemestrarna har det alltid varit ungarna som klagat på långa körpass. Där har ju telefonerna gjort underverk numera.
Zalman 3 skrev:
"En lite intressant vinkel på detta är att om man har en räckvidd på 80-100 mil i verklig körning.
Behöver man inte snabbladda, kan annan billigare batteriteknik användas."
..............
Viktig aspekt när det nu visat sig att batterierna inte tål snabbladdning och Tesla uppmanar oss att inte snabbladda (efter köp av bilen , inför köpet skryter man med allt ökande snabbladdningshastighet osv)
Att nästan aldrig behöva snabbladda en bra hopskruvad aluminium elbil borde bli det mest långlivade och därmed både mest ekonomiska och miljövänliga bilägandet för handelsresande, långpendlare och de med frekventa europaresor / fjällsemestrar och även husvagnsägare.
Om snabbladdning ofarligt skulle jag uppskatta 60 mil wltp ty då skulle jag kunna jämställa elbilen med en fosilbil (måste pausa för mat, sömn osv, så tiden för laddningen skulle helt "döljas" under dessa nödvändiga aktiviteter.
Husbil/släp skulle kräva mer.
"En lite intressant vinkel på detta är att om man har en räckvidd på 80-100 mil i verklig körning.
..............
Viktig aspekt när det nu visat sig att batterierna inte tål snabbladdning och Tesla uppmanar oss att inte snabbladda (efter köp av bilen , inför köpet skryter man med allt ökande snabbladdningshastighet osv)
Att nästan aldrig behöva snabbladda en bra hopskruvad aluminium elbil borde bli det mest långlivade och därmed både mest ekonomiska och miljövänliga bilägandet för handelsresande, långpendlare och de med frekventa europaresor / fjällsemestrar och även husvagnsägare.
Om snabbladdning ofarligt skulle jag uppskatta 60 mil wltp ty då skulle jag kunna jämställa elbilen med en fosilbil (måste pausa för mat, sömn osv, så tiden för laddningen skulle helt "döljas" under dessa nödvändiga aktiviteter.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Det är ju precis det jag tycker ändras när bilen kör, då behöver vi inte vara två när vi skall åka 150 mil och hälsa på vänner. Frun kan ju dessutom köra Stockholm - Göteborg utan paus då som hon gör i jobbet (ibland hem samma dag). Helt plötsligt vill vi då ha längre räckvidd för vi människor är inte längre en begränsning.Fredrik j skrev:
Har du tänkt på att det ju bara är föraren som egentligen påverkas av självkörande funktioner? Passagerare åker ju redan idag självkörande bilar. Jag skulle ju aldrig få tanken att sträckköra ensam. Man bör ju vara minst två. Är man tre som kör går det utmärkt.
Vi brukar hålla ganska hårt på tvåtimmars-pass. Mest för att det kan bli tråkigt att bara sitta där. Att köra en stund blir ett avbrott.
På europasemestrarna har det alltid varit ungarna som klagat på långa körpass. Där har ju telefonerna gjort underverk numera.
Jag hoppas på att batteridrivna lastbilar ska slå igenom. Det skulle ju innebära bra laddmöjligheter ner längs motorvägarna i Europa. Till viss mån profiterar vi husvagnsägare redan nu på infrastruktur skapat för långtradartrafik.
Lätt att stanna med längre ekipage var 4-5mil.
150mil i en bil som kör själv men som behöver övervakas låter ju ganska tråkigt. Som sagt, när vi sträckkör brukar det efter ett tag bli nog med vems tur det är att köra.OfarligTesla skrev:Det är ju precis det jag tycker ändras när bilen kör, då behöver vi inte vara två när vi skall åka 150 mil och hälsa på vänner. Frun kan ju dessutom köra Stockholm - Göteborg utan paus då som hon gör i jobbet (ibland hem samma dag). Helt plötsligt vill vi då ha längre räckvidd för vi människor är inte längre en begränsning.Fredrik j skrev:
Har du tänkt på att det ju bara är föraren som egentligen påverkas av självkörande funktioner? Passagerare åker ju redan idag självkörande bilar. Jag skulle ju aldrig få tanken att sträckköra ensam. Man bör ju vara minst två. Är man tre som kör går det utmärkt.
OfarligTesla skrev:När man får sova i bilen medan den kör lagligt gör jag det dag ett däremot och då vill jag ha 100+ mil i räckvidd :p.
Jag håller med i hur du tänker, men när vi väl nått 100% Level 5, så har man garanterat löst att bilen automatiskt kan ladda själv.OfarligTesla skrev:Det är ju precis det jag tycker ändras när bilen kör, då behöver vi inte vara två när vi skall åka 150 mil och hälsa på vänner. Frun kan ju dessutom köra Stockholm - Göteborg utan paus då som hon gör i jobbet (ibland hem samma dag). Helt plötsligt vill vi då ha längre räckvidd för vi människor är inte längre en begränsning.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- OfarligTesla
- Teslaägare
Nivå 3 behöver dock inte övervakas, föraren behöver finnas tillgänglig att ta över men endast när bilen säger till. Övervakning krävs vid nivå 2 som vi har idag. Och när man inte behöver övervaka längre är. Det iaf mindre tråkigt än att köra.Fredrik j skrev:
150mil i en bil som kör själv men som behöver övervakas låter ju ganska tråkigt. Som sagt, när vi sträckkör brukar det efter ett tag bli nog med vems tur det är att köra.
Ja när vi har full laglig nivå 5 lär det vara så, tror dock vi får se nivå 4 på motorväg ett bra tag innan det som test av tekniken. Det är nog där vi får se sova i bilen först och då stängs det av när man svänger av motorvägen.martinot skrev:
Jag håller med i hur du tänker, men när vi väl nått 100% Level 5, så har man garanterat löst att bilen automatiskt kan ladda själv.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Inte går att snabbladda? Har kört 8000 mil med Modell 3 och snabbladdar hela tiden (haft ca 200st snabbladdningar) utan problem (haft ca 5% degradering vilket jag kan leva med).Jwe skrev:Zalman 3 skrev:
..............
Om vi sedan utgår ifrån att VW-Chefen menar 70 mil WLTP så får jag det till ca40 mil under extrema förhållanden (Autobahn fort). Det skulle vara trevligt men jag har ändå rätt extremt körmönster där vi rätt ofta river av ca 130mil på en dags körning.
Finns infrastrukturen med bra snabbladdare överallt så behövs inte 70mil WLTP (för dom flesta).
MVH
Har många gånger hyrt minibuss med förare i Thailand för resor på flera hundra mil. Då har jag en självkörande bil som kan ta mig mellan punkt A och B men jag har alltid varit tacksam för de regelbundna stoppen med toalett, kafé, mat och sevärdhet längs vägen mellan dessa punkter. Detta kommer inte ändras för mig bara för att föraren ersätts med AI.OfarligTesla skrev:
När man får sova i bilen medan den kör lagligt gör jag det dag ett däremot och då vill jag ha 100+ mil i räckvidd :p.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det är ju betydligt värre att sitta och "övervaka" än att styra själv. Tristess deluxe! Så jäkla jobbigt är det väl inte att köra bil på motorväg?OfarligTesla skrev:Vid nivå 3 får man inte sova men om jag inte behöver aktivt övervaka vad som händer så kan jag vara en säker förare längre period utan paus så då kan jag tänka mig längre etapper.MWall skrev:
Vad är det för skillnad om man kör själv eller åker med? Ska vara om man kan sova kanske? Men vill man det? Kan man? Vågar man?
- NiklasTesla
- Teslaägare
Finns redan idag superbra täckning med snabbladning längst Europas motorvägar om man kör Tesla. Åkt södra Spanien ToR utan problem.Fredrik j skrev:Jag hoppas på att batteridrivna lastbilar ska slå igenom. Det skulle ju innebära bra laddmöjligheter ner längs motorvägarna i Europa. Till viss mån profiterar vi husvagnsägare redan nu på infrastruktur skapat för långtradartrafik.
MVH
[quote="OfarligTesla"]Nivå 3 behöver dock inte övervakas, föraren behöver finnas tillgänglig att ta över men endast när bilen säger till. Övervakning krävs vid nivå 2 som vi har idag. Och när man inte behöver övervaka längre är. Det iaf mindre tråkigt än att köra.
[quote="martinot"]
Föraren behöver övervaka den signal som bilen ger.
Kanske är det en skillnad från person till person? Jag blir sällan uttråkad av bilkörning. Däremot kan jag bli trött. När man åker med som passagerare kan man ju sova. Men när man vaknar blir det snabbt tråkigt. Oftast slutar det med att jag tittar på trafiken.
På senare tid har börjat misstänka att min inställning är ovanligare än jag trott. Väldigt många verkar ju både drömma om och vara beredd på att betala pengar för att bara åka med som passagerare.
[quote="martinot"]
Föraren behöver övervaka den signal som bilen ger.
Kanske är det en skillnad från person till person? Jag blir sällan uttråkad av bilkörning. Däremot kan jag bli trött. När man åker med som passagerare kan man ju sova. Men när man vaknar blir det snabbt tråkigt. Oftast slutar det med att jag tittar på trafiken.
På senare tid har börjat misstänka att min inställning är ovanligare än jag trott. Väldigt många verkar ju både drömma om och vara beredd på att betala pengar för att bara åka med som passagerare.
Intressant. Antar du kör model X då? Hur långt kommer du mellan laddningarna med husvagn i motorvägsfart?NiklasTesla skrev:Finns redan idag superbra täckning med snabbladning längst Europas motorvägar om man kör Tesla. Åkt södra Spanien ToR utan problem.Fredrik j skrev:Jag hoppas på att batteridrivna lastbilar ska slå igenom. Det skulle ju innebära bra laddmöjligheter ner längs motorvägarna i Europa. Till viss mån profiterar vi husvagnsägare redan nu på infrastruktur skapat för långtradartrafik.
MVH
- NiklasTesla
- Teslaägare
Model 3 LR.Fredrik j skrev:Intressant. Antar du kör model X då? Hur långt kommer du mellan laddningarna med husvagn i motorvägsfart?NiklasTesla skrev:Finns redan idag superbra täckning med snabbladning längst Europas motorvägar om man kör Tesla. Åkt södra Spanien ToR utan problem.Fredrik j skrev:Jag hoppas på att batteridrivna lastbilar ska slå igenom. Det skulle ju innebära bra laddmöjligheter ner längs motorvägarna i Europa. Till viss mån profiterar vi husvagnsägare redan nu på infrastruktur skapat för långtradartrafik.
MVH
Ingen husvagn. Min högerfot har en tendens att väga lite olika från dag till dag/gång till gång det avgör hur långt jag kommer på en laddning

MVH
Ok. Mitt inlägg handlade alltså om att som husvagnsägare kunna dra nytta av att infrastruktur för lastbilsladdning byggs ut längs autobahn.NiklasTesla skrev:Model 3 LR.Fredrik j skrev:Intressant. Antar du kör model X då? Hur långt kommer du mellan laddningarna med husvagn i motorvägsfart?NiklasTesla skrev:Finns redan idag superbra täckning med snabbladning längst Europas motorvägar om man kör Tesla. Åkt södra Spanien ToR utan problem.Fredrik j skrev:Jag hoppas på att batteridrivna lastbilar ska slå igenom. Det skulle ju innebära bra laddmöjligheter ner längs motorvägarna i Europa. Till viss mån profiterar vi husvagnsägare redan nu på infrastruktur skapat för långtradartrafik.
MVH
Ingen husvagn. Min högerfot har en tendens att väga lite olika från dag till dag/gång till gång det avgör hur långt jag kommer på en laddning![]()
MVH
Jag svarar så här.MWall skrev:Vad är det för skillnad om man kör själv eller åker med? Ska vara om man kan sova kanske? Men vill man det? Kan man? Vågar man?OfarligTesla skrev:En annan aspekt är ju om vi tänker oss 5 år bort så vågar jag satsa pengar på att vi har laglig nivå 3 självkörning på motorväg. Då börjar 70 mil verklig räckvidd kanske komma till användning, även om jag personligen vill stanna för pisspaus lite oftare än så.
Ingen skillnad + 4 nej
- NiklasTesla
- Teslaägare
En annan tanke.
Mänsklighetens utveckling stannar aldrig av. Blir inte förvånad om vi ca 20år fram i tiden tittar tillbaka på denna tråd och skrattar då vi mycket möjligt kan ha LFP batterier (utan sällsynta jordartsmetaller) på +250kwh som får plats i en standardelbil (vilket kommer möjliggöra låååångt mycket mer än 70mils räckvidd).
MVH
Mänsklighetens utveckling stannar aldrig av. Blir inte förvånad om vi ca 20år fram i tiden tittar tillbaka på denna tråd och skrattar då vi mycket möjligt kan ha LFP batterier (utan sällsynta jordartsmetaller) på +250kwh som får plats i en standardelbil (vilket kommer möjliggöra låååångt mycket mer än 70mils räckvidd).
MVH