Sida 2 av 3
Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 09 jan 2021 21:25
av Raketen7575
taliz skrev:Raketen7575 skrev:Den verkliga räckvidden är ju kortare såklart.
414km visades vid batterisymbolen där man kan välja mellan % eller sträcka
Ja, jag säger att du kan nog inte vänta dig att det kommer stå WLTP vid batterisymbolen.
Att biltillverkarna är tvungna att visa WLTP i dokument och på hemsida etc när de säljer bilen betyder inte att de är tvungna att visa den inuti bilen. Där är det mer lämpligt med något mer verklighetsbaserat.
Samma anledning som avgasbilar sällan drar lika lite som de gör enligt just WLTP.
Jag är helt med på att batterisymbolen inte visar verklig uppskattad räckvidd. Men om den inte heller visar batteriets laddning i uppskattad wltp räckvidd. Vad visar den då egentligen?
Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 09 jan 2021 21:45
av Fluffy
Från manualen
”...
When fully charged, the driving range displayed in Tesla vehicles is based on EPA certification and does not account for your personal driving patterns or external conditions.
...”
Sedan får man tolka fritt om ”based on” är någon tesla modifiering eller om det är EPA som den visar.
Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 09 jan 2021 22:06
av Nicke Nyfiken
LarsL skrev:kenjon skrev:
Man beställer och köper bilen över Internet, gäller inte Distansköplagen då? Eller är bilar undantagna?
Om du är privatperson så gäller ångerrätt i 14 dagar.
Distansköplagen innebär inte att man har en ”prova på tid” i 14 dagar. Det ger bara rätten att inom 14 dagar returnera en oanvänd produkt, (i obruten originalförpackning om den levererats så).
Så har man kört med bilen så har man förbrukat rätten att lämna tillbaka den, med hänvisning till distansköplagen.
Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 09 jan 2021 22:12
av Fredrik j
Nicke Nyfiken skrev:LarsL skrev:kenjon skrev:
Man beställer och köper bilen över Internet, gäller inte Distansköplagen då? Eller är bilar undantagna?
Om du är privatperson så gäller ångerrätt i 14 dagar.
Distansköplagen innebär inte att man har en ”prova på tid” i 14 dagar. Det ger bara rätten att inom 14 dagar returnera en oanvänd produkt, (i obruten originalförpackning om den levererats så).
Så har man kört med bilen så har man förbrukat rätten att lämna tillbaka den, med hänvisning till distansköplagen.
Rimligen förbrukas redan när man skrivit på och godkänt att bilen registreras i ditt namn hos transportstyrelsen. Bilen har ju då förbrukat chansen till bonus och går ju inte att "returnera" i ursprungligt skick.
Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 09 jan 2021 22:30
av OfarligTesla
Nicke Nyfiken skrev:
Distansköplagen innebär inte att man har en ”prova på tid” i 14 dagar. Det ger bara rätten att inom 14 dagar returnera en oanvänd produkt, (i obruten originalförpackning om den levererats så).
Så har man kört med bilen så har man förbrukat rätten att lämna tillbaka den, med hänvisning till distansköplagen.
Nja det var inte många rätt, ångerrätten ger dig möjlighet att testa varan i den utsträckning som krävs. Den behöver alltså inte vara oanvänd i obruten förpackning utan så länge du inte använt den i större omfattning än som krävs för att testa den skall du få hela beloppet tillbaka, använder du den mer än som krävs kan man behöva betala för värdeminskning. Tesla skriver det dessuton i beställningsavtalet så de är väl medvetna om vad som gäller.
Konsumentverket
Tesla
Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 09 jan 2021 22:37
av Fredrik j
OfarligTesla skrev:Nicke Nyfiken skrev:
Distansköplagen innebär inte att man har en ”prova på tid” i 14 dagar. Det ger bara rätten att inom 14 dagar returnera en oanvänd produkt, (i obruten originalförpackning om den levererats så).
Så har man kört med bilen så har man förbrukat rätten att lämna tillbaka den, med hänvisning till distansköplagen.
Nja det var inte många rätt, ångerrätten ger dig möjlighet att testa varan i den utsträckning som krävs. Den behöver alltså inte vara oanvänd i obruten förpackning utan så länge du inte använt den i större omfattning än som krävs för att testa den skall du få hela beloppet tillbaka, använder du den mer än som krävs kan man behöva betala för värdeminskning. Tesla skriver det dessuton i beställningsavtalet så de är väl medvetna om vad som gäller.
Konsumentverket
Tesla
Att man blåst möjligheten till bonus är väl en att se som en värdeminskning?
Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 09 jan 2021 23:15
av Nicke Nyfiken
OfarligTesla skrev:Nja det var inte många rätt, ångerrätten ger dig möjlighet att testa varan i den utsträckning som krävs. Den behöver alltså inte vara oanvänd i obruten förpackning utan så länge du inte använt den i större omfattning än som krävs för att testa den skall du få hela beloppet tillbaka, använder du den mer än som krävs kan man behöva betala för värdeminskning. Tesla skriver det dessuton i beställningsavtalet så de är väl medvetna om vad som gäller.
Konsumentverket
Tesla
Tack för upplysningen. Man ska med andra ord inte tro på vad en del näringsidkare hävdar.

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 10 jan 2021 09:19
av OfarligTesla
Fredrik j skrev:
Att man blåst möjligheten till bonus är väl en att se som en värdeminskning?
Ja, men du behöver bara betala för värdeminskning om du använt bilen mer än vad som krävs för att fastställa egenskaper och funktioner. Hur mycket det är kommer variera och vara subjektivt baserat på vad för egenskaper man tycker är viktiga.
Nicke Nyfiken skrev:
Tack för upplysningen. Man ska med andra ord inte tro på vad en del näringsidkare hävdar.

Det finns gott om företag som försöker smita ifrån sina skyldigheter, dessa hoppas man ju på skall konka till sist så bara de som spelar efter reglerna blir kvar.
Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 10 jan 2021 12:30
av bylund
Det finns specifikt angivna undantag när den måste returneras oöppnad, men annars så får man ju som sagt prova varan.
11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som
5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten,
8. avser en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten,
Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 10 jan 2021 13:34
av Fluffy
Raketen7575 skrev:Den verkliga räckvidden är ju kortare såklart.
414km visades vid batterisymbolen där man kan välja mellan % eller sträcka
Då har du ett bra batteri då SR+ har 402 km i EPA räckvidd som värdet i bilen baseras på.
Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 10 jan 2021 14:02
av vibrationsfri
Fluffy skrev:Raketen7575 skrev:Den verkliga räckvidden är ju kortare såklart.
414km visades vid batterisymbolen där man kan välja mellan % eller sträcka
Då har du ett bra batteri då SR+ har 402 km i EPA räckvidd som värdet i bilen baseras på.
Var inte det amerikanska 2020. Amerikanerna fick sina 2020 till 250 Miles men bara 240 i Europa. 2021 i US är nu 263
Nämligen hört flertalet som haft runt 415 till och med 417 och 420.
Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 10 jan 2021 14:33
av pejvic
Nicke Nyfiken skrev:OfarligTesla skrev:Nja det var inte många rätt, ångerrätten ger dig möjlighet att testa varan i den utsträckning som krävs. Den behöver alltså inte vara oanvänd i obruten förpackning utan så länge du inte använt den i större omfattning än som krävs för att testa den skall du få hela beloppet tillbaka, använder du den mer än som krävs kan man behöva betala för värdeminskning. Tesla skriver det dessuton i beställningsavtalet så de är väl medvetna om vad som gäller.
Konsumentverket
Tesla
Tack för upplysningen. Man ska med andra ord inte tro på vad en del näringsidkare hävdar.

Tveksamt om detta är applicerbart på en bil. Finns det några kända fall? Man får också tänka på att man konfigurerar varan, dvs beställer den i ett specifikt utförande.
Konsumentköplagen tex tar ju hänsyn till fall där man beställer en vara specifikt åt sig själv. Borde gälla även på distanshandelslagen. Det är ju inte så att man köper en jacka liksom.
Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 10 jan 2021 14:40
av OfarligTesla
pejvic skrev:
Tveksamt om detta är applicerbart på en bil. Finns det några kända fall? Man får också tänka på att man konfigurerar varan, dvs beställer den i ett specifikt utförande.
Konsumentköplagen tex tar ju hänsyn till fall där man beställer en vara specifikt åt sig själv. Borde gälla även på distanshandelslagen. Det är ju inte så att man köper en jacka liksom.
Det finns inget som undanta bilar och vad jag hittar när jurister svarat på frågor om specifikt bilar så skall det gälla med samma villkor där. Tesla har på tok för få valmöjligheter för att de skall kunna hävda att den är specialbeställd, finns fullt med fall där man kunnat konfigurera saker online men där det ändå bedömts vara en standardprodukter som butiken säljer.
Tesla verkar ju också dela samma uppfattning givet vad de har i sina avtal, nackdelen med att sköta försäljningen online men det mesta har ju för- och nackdelar.
Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 10 jan 2021 15:19
av pejvic
OfarligTesla skrev:pejvic skrev:
Tveksamt om detta är applicerbart på en bil. Finns det några kända fall? Man får också tänka på att man konfigurerar varan, dvs beställer den i ett specifikt utförande.
Konsumentköplagen tex tar ju hänsyn till fall där man beställer en vara specifikt åt sig själv. Borde gälla även på distanshandelslagen. Det är ju inte så att man köper en jacka liksom.
Det finns inget som undanta bilar och vad jag hittar när jurister svarat på frågor om specifikt bilar så skall det gälla med samma villkor där. Tesla har på tok för få valmöjligheter för att de skall kunna hävda att den är specialbeställd, finns fullt med fall där man kunnat konfigurera saker online men där det ändå bedömts vara en standardprodukter som butiken säljer.
Tesla verkar ju också dela samma uppfattning givet vad de har i sina avtal, nackdelen med att sköta försäljningen online men det mesta har ju för- och nackdelar.
Fast det är inget jag skulle ta fasta på innan jag vet att någon lyckats med det i verkligheten. Jag tror inte att man får igenom det. ARN är tex bara vägledande och då tar det kanske 5 månader. Tesla skulle dessutom inte behöva följa dem. Då kvarstår att dra Tesla inför Stockholms tingsrätt. Det krävs en del av en ekonomiskt och psykiskt om man skall låta bilen stå i garaget och vänta på den tvisten. Och sedan dessutom kanske åka dit på att betala egna samt motpartens rättegångskostnader. Man kan ju i och för sig kolla med försäkringsbolaget om de vill täcka kostnaden men det känns tveksamt. Dessutom finns maxbelopp de ersätter.
Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 10 jan 2021 15:31
av Fredrik j
pejvic skrev:OfarligTesla skrev:pejvic skrev:
Tveksamt om detta är applicerbart på en bil. Finns det några kända fall? Man får också tänka på att man konfigurerar varan, dvs beställer den i ett specifikt utförande.
Konsumentköplagen tex tar ju hänsyn till fall där man beställer en vara specifikt åt sig själv. Borde gälla även på distanshandelslagen. Det är ju inte så att man köper en jacka liksom.
Det finns inget som undanta bilar och vad jag hittar när jurister svarat på frågor om specifikt bilar så skall det gälla med samma villkor där. Tesla har på tok för få valmöjligheter för att de skall kunna hävda att den är specialbeställd, finns fullt med fall där man kunnat konfigurera saker online men där det ändå bedömts vara en standardprodukter som butiken säljer.
Tesla verkar ju också dela samma uppfattning givet vad de har i sina avtal, nackdelen med att sköta försäljningen online men det mesta har ju för- och nackdelar.
Fast det är inget jag skulle ta fasta på innan jag vet att någon lyckats med det i verkligheten. Jag tror inte att man får igenom det. ARN är tex bara vägledande och då tar det kanske 5 månader. Tesla skulle dessutom inte behöva följa dem. Då kvarstår att dra Tesla inför Stockholms tingsrätt. Det krävs en del av en ekonomiskt och psykiskt om man skall låta bilen stå i garaget och vänta på den tvisten. Och sedan dessutom kanske åka dit på att betala egna samt motpartens rättegångskostnader. Man kan ju i och för sig kolla med försäkringsbolaget om de vill täcka kostnaden men det känns tveksamt. Dessutom finns maxbelopp de ersätter.
Det här vet ju stora bolag om. I det svenska systemet är det ju svårt att vinna tvister på grund av risken att få betala rättegångskostnader. Ett system som gör att många som egentligen har lagen på sin sida drar sig för en process. Ett stort företag kan helt enkelt dra ut på processen, eller antyda att man skulle kunna dra ut på processen. Advokater är dyra och vet man vilka medel motståndaren har vet man ju i regel hur långdragen processen kan bli.
Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 10 jan 2021 15:36
av OfarligTesla
pejvic skrev:
Fast det är inget jag skulle ta fasta på innan jag vet att någon lyckats med det i verkligheten. Jag tror inte att man får igenom det. ARN är tex bara vägledande och då tar det kanske 5 månader. Tesla skulle dessutom inte behöva följa dem. Då kvarstår att dra Tesla inför Stockholms tingsrätt. Det krävs en del av en ekonomiskt och psykiskt om man skall låta bilen stå i garaget och vänta på den tvisten. Och sedan dessutom kanske åka dit på att betala egna samt motpartens rättegångskostnader. Man kan ju i och för sig kolla med försäkringsbolaget om de vill täcka kostnaden men det känns tveksamt. Dessutom finns maxbelopp de ersätter.
Tesla skulle garanterat följa ARN, alla seriösa bolag gör det så länge de inte är nära konkurs. Tesla har som sagt färdiga formulär man kan använda ifall man vill lämna tillbaka bilen via ångerrätten så det är en färdig process så de verkar vilja ta sitt ansvar. Sen kan det ju såklart bli diskussion om man använt den för mycket ifall man kört bilen en del men lagarna är tydliga.
Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 10 jan 2021 15:39
av pejvic
Fredrik j skrev:pejvic skrev:OfarligTesla skrev:pejvic skrev:
Tveksamt om detta är applicerbart på en bil. Finns det några kända fall? Man får också tänka på att man konfigurerar varan, dvs beställer den i ett specifikt utförande.
Konsumentköplagen tex tar ju hänsyn till fall där man beställer en vara specifikt åt sig själv. Borde gälla även på distanshandelslagen. Det är ju inte så att man köper en jacka liksom.
Det finns inget som undanta bilar och vad jag hittar när jurister svarat på frågor om specifikt bilar så skall det gälla med samma villkor där. Tesla har på tok för få valmöjligheter för att de skall kunna hävda att den är specialbeställd, finns fullt med fall där man kunnat konfigurera saker online men där det ändå bedömts vara en standardprodukter som butiken säljer.
Tesla verkar ju också dela samma uppfattning givet vad de har i sina avtal, nackdelen med att sköta försäljningen online men det mesta har ju för- och nackdelar.
Fast det är inget jag skulle ta fasta på innan jag vet att någon lyckats med det i verkligheten. Jag tror inte att man får igenom det. ARN är tex bara vägledande och då tar det kanske 5 månader. Tesla skulle dessutom inte behöva följa dem. Då kvarstår att dra Tesla inför Stockholms tingsrätt. Det krävs en del av en ekonomiskt och psykiskt om man skall låta bilen stå i garaget och vänta på den tvisten. Och sedan dessutom kanske åka dit på att betala egna samt motpartens rättegångskostnader. Man kan ju i och för sig kolla med försäkringsbolaget om de vill täcka kostnaden men det känns tveksamt. Dessutom finns maxbelopp de ersätter.
Precis. Och jag hör till dem som tycker det är orimligt att använda sig av den lagen på en bil. Nån måste ju betala kalaset och det är konsumenterna. Hellre då att varje bil då som nu kostar tex 10,000 mindre. Är det fel på bilen så får man använda garantin. Är man osäker så kan man åka och köpa en begagnad bil tycker jag. Och ta en provtur i bilaffären som dessutom skörtar upp en ekonomiskt.
Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 10 jan 2021 16:46
av kenjon
Lagen är ju till för att skydda kunden, inte företagen. Och att då tillämpa den på dyra produkter verkar väldigt vettigt.
Köper man något på Wish för 50 kr kan man ju strunta i den.
Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 10 jan 2021 17:03
av pawweshark
OfarligTesla skrev:pejvic skrev:
Tesla skulle garanterat följa ARN, alla seriösa bolag gör det så länge de inte är nära konkurs. Tesla har som sagt färdiga formulär man kan använda ifall man vill lämna tillbaka bilen via ångerrätten så det är en färdig process så de verkar vilja ta sitt ansvar. Sen kan det ju såklart bli diskussion om man använt den för mycket ifall man kört bilen en del men lagarna är tydliga.
Om några månader vet vi mer hur Tesla hanterar ARN beslut...
viewtopic.php?f=39&t=23055&hilit=Arn
Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 10 jan 2021 17:04
av bylund
pejvic skrev:Tveksamt om detta är applicerbart på en bil. Finns det några kända fall? Man får också tänka på att man konfigurerar varan, dvs beställer den i ett specifikt utförande.
Konsumentköplagen tex tar ju hänsyn till fall där man beställer en vara specifikt åt sig själv. Borde gälla även på distanshandelslagen. Det är ju inte så att man köper en jacka liksom.
Om du tänker på
11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som
3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
så handlar det om t ex måttbeställda varor, typ något skräddarsytt, eller om något t ex har graverats in. Inte att man valt färg på klädseln som en biltillverkar erbjuder seriemässigt.
Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 10 jan 2021 17:16
av OfarligTesla
Har du sagt att du vill använda ångerrätten i enlighet med distansavtalslagen? Då I skriftlig form såklart, jag hade använt det formulär Tesla har så det blir så smidigt som möjligt. Och har de då nekat dig att använda den rätten?
Det är nämligen det man måste göra, det går inte att säga att man vill lämna tillbaka bilen för att den hade en skada vid leverans då det är 2 helt skilda saker.
Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 10 jan 2021 17:31
av pawweshark
OfarligTesla skrev:
Har du sagt att du vill använda ångerrätten i enlighet med distansavtalslagen? Då I skriftlig form såklart, jag hade använt det formulär Tesla har så det blir så smidigt som möjligt. Och har de då nekat dig att använda den rätten?
Det är nämligen det man måste göra, det går inte att säga att man vill lämna tillbaka bilen för att den hade en skada vid leverans då det är 2 helt skilda saker.
Ja men de ville se bilen först, efter deras kontroll 14 dagar senare så var det blankt nej med omleverans..
Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 10 jan 2021 17:36
av OfarligTesla
pawweshark skrev:
Ja men de ville se bilen först, efter deras kontroll 14 dagar senare så var det blankt nej med omleverans..
Varför pratar du om omleverans? Det har inget att göra med ångerrätten, den ger dig rätten att lämna tillbaka en vara så du inte använt mer än som krävs för att testa den. Det har inget att göra med någon omleverans utan då bilen går tillbaka och du är utan.
Om du pratat om omleverans med Tesla så har du inte pratat om ångerrätten.
Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 10 jan 2021 17:38
av pawweshark
OfarligTesla skrev:pawweshark skrev:
Ja men de ville se bilen först, efter deras kontroll 14 dagar senare så var det blankt nej med omleverans..
Varför pratar du om omleverans? Det har inget att göra med ångerrätten, den ger dig rätten att lämna tillbaka en vara så du inte använt mer än som krävs för att testa den. Det har inget att göra med någon omleverans utan då bilen går tillbaka och du är utan.
Om du pratat om omleverans med Tesla så har du inte pratat om ångerrätten.
Jag har försökt med samtliga villkor, omleverans, ångerrätt och prisavdrag.
Blev erbjuden gummimattor...
Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!
Postat: 10 jan 2021 17:48
av OfarligTesla
pawweshark skrev:
Jag har försökt med samtliga villkor, omleverans, ångerrätt och prisavdrag.
Blev erbjuden gummimattor...
Ja och du verkar vara rätt luddig när du pratar om omleverans/prisavdrag i samband med ångerrätt, det har ju verkligen inte med varandra att göra. Du sa att de nekade omleverans efter att ha kontrollerat bilen vilket ju inte var ursprungsfrågan så vad sa de om ångerrätten? Om de nekade den vad var deras motivering?
Det viktigaste när man skall använda saker som ångerrätten är att man är tydlig och hänvisar exakt till vad man vill utnyttja och inte pratar om ovidkommande saker.