VoltAmpere skrev:Precis, jag valde inte fossil för att det är min "våta dröm", vad är det för tramsig kommentar?
Tråden handlade ju om tillverkarnas omställning från fossil till el. Jag valde efter överväganden,för MINA behov, en lätthybrid i detta nu. Det är väl en utmärkt utveckling i det stora att det finns mer o mer alternativ som går åt det hållet.
Verkar ha trampat på en öm tå här.
Du har inte trampat på någon öm tå. Det finns dock en liten klick här på forumet som alltid går igång när man inte går Teslas väg.(samma klick tycker att Tesla är minst fyra år före fossilbilstillverkarna i allt) Men de flesta här är mycket objektiva och inte så märkesbundna.
Så åter till topic. Ganska fördomsfullt att dra alla fossilbilstillverkare över en kam. Tar man VAG som exempel så är det tydligt att de har lagt mest krut på batteribilar ett tag nu. Och redan från start världsledande på laddhastighet. Och före Tesla med värmepump. (Skulle tro att e-tron slår en MX i lägre förbrukning i -15 grader och landsväg) De satsar även hårt på batteriutvevkling med många miljarder investerade i quantumscape och Northvolt. De utvecklar också V2H och V2G för CCS. (Vilket Tesla inte gör då de målat in sig i ett hörn med fri SuC)
Audi gör en medioker A7 och lägger krutet på e-tron GT istället.
Många här tror på samma utveckling på bilar som med mobiltelefoner. Där byter man efter 2 år, dels för teknikutvecklingen men mest för design och vad som är mode och nytt och fräscht (Tyska premiummärken är duktiga på detta, Tesla MS har haft 1 facelift på 8 år. SAAB 9-5 vibbar på det, Tycker MS är skitsnygg men ändå..)
Det är inte heller en skräll att Norges mest sålda elbil 2020 är E-tron då den är perfekt avvägd för den europeiska marknaden som familjebil(SUV, kombi, drag, rails och går in i ett europeiskt garage och parkeringsplats)(dålig räckvidd har man kompenserat med snabb laddning)
Tesla har tillverkat mer för den amerikanska marknaden. Där har man i regel 2 bilar och en pickup, räckvidd är än viktigare där då amerikaner är extremt bilburna.
Bra service och framför allt tillgång till service är också något som jag inte tror kommer att bli mindre viktigt i framtiden. Kommer ta tid tror jag Innan China och Tesla är ikapp där.
Klart att VAG inte ställer om över en natt när dom fortfarande har mycket investerat i fossilbilar och fortfarande en stor marknad där.
Jag gillar Tesla och tycker att dom har mycket bra grejer och är ledande i mycket.
Tror några fossilbilstillverkare inte kommer att klara omställningen. Men att tro att Tesla och China skulle dräpa hela den industrin är lite väl magstarkt.