Hinner fossilbilstillverkarna ställa om i tid?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

backe

Re: Hinner fossilbilstillverkarna ställa om i tid?

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
VoltAmpere skrev:
Jag hämtade precis ut en ny fossil.
En Octavia med enlitersmotor och mildhybridteknik.
Ett utmärkt exempel på hur de "vanliga" ställer om tycker jag.
Nästan 1/3 av priset jfr med en M3, 80mil på en tank, billig i båda försäkring och skatt. Det är väl bara 0-100 som man inte kan tävla med en elbil.
Om politikerna hela tiden höjer skatten på de bilar som bara går på bensin eller diesel. Då blir det ytterst få som vill köpa en bil som inte är elektrifierad på något sätt.

Det är sant, men den tendensen har vi väl inte sett utanför EU ännu?

Tror inte omställning till elbil globalt sett kommer ske så fort som många tror, däremot så kommer EU ställa om rätt så fort om jag får gissa.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
VoltAmpere skrev:
Nästan 1/3 av priset jfr med en M3, 80mil på en tank, billig i båda försäkring och skatt. Det är väl bara 0-100 som man inte kan tävla med en elbil.
Om politikerna hela tiden höjer skatten på de bilar som bara går på bensin eller diesel. Då blir det ytterst få som vill köpa en bil som inte är elektrifierad på något sätt.

Det är sant, men den tendensen har vi väl inte sett utanför EU ännu?

Tror inte omställning till elbil globalt sett kommer ske så fort som många tror, däremot så kommer EU ställa om rätt så fort om jag får gissa.
Tror att kinesiska elbilar i 50-100.000kr klassen kan bli en stor succé i Sydamerika, Afrika och i stora delar av Asien.
Solcellsdriven laddning och minimalt underhåll är alltid en fördel.

Sen ligger det i statens intressen att inte tvingas till oljeimport.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
MWall skrev:

Polestar 2 är väl utvecklad i Göteborg för den västerländska marknaden? Jag menar riktiga kinesiska bilar som är tänka för den kinesiska marknaden.
Polestar 2 ägs av ett kinesiskt bolag och tillverkas i Kina. De som är tänkta för den kinesiska marknaden lär ju inte komma hit. De bilar Kina skickar till Europa är de som är tänkta för den europeiska marknaden, typ Polestar.
Om polestar2 hade varit utvecklad i kina så hade det stärkt Zalmans poäng eftersom det hade visat att kineserna visste hur en bil för den europeiska marknaden ska vara. Nu behöver ju inte geely göra så eftersom man har utvecklingsresurser i Sverige.
Men även om europeiska biltillverkare överlever.
Hur ska europeiska underleverantörer klara den kinesiska konkurrensen?

Varför ska exempelvis Ford köpa en inverter från Bosch om man kan få motsvarande produkt från Kina 30% billigare?
Bosch säkrar det genom närvaro i kina också. Skeppa komponenter/bilar mellan kontinenter är inte effektivt. Man tillverkar där kunderna finns. Gäller både biltillverkare och underleverantörer. 30% billigare säger du? Är det bestående tror du?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

VoltAmpere skrev:
Jo, man har lätt för att tro att det är bra tills man provat en elbil. Jag trodde också att min E-klass Mercedes var bra (det var den sista fossilbilen jag köpte).
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
VoltAmpere skrev:
Jo, man har lätt för att tro att det är bra tills man provat en elbil. Jag trodde också att min E-klass Mercedes var bra (det var den sista fossilbilen jag köpte).
Frågar man en bonde med häst och vagn.
Vad han vill ha, då svarar han, en snabbare häst.

Har man inte provat en elbil, då är det svårt att föreställa sig hur det är att köra en elbil.
Så lättast att övertyga nån skeptisk person.
Provkör en Tesla och få det berömda Tesla smajlet! :lol:
backe

Inlägg av backe »

LarsL skrev:
VoltAmpere skrev:

Jag har både åkt och kört Tesla M3, har dock inget habegär på den ännu. Dock kul att du är nöjd med din bil :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
Ja, precis!
Bonden: ”Varför ska jag ha den där traktorn som är dyr att köpa in och kostar massa pengar att driva? Jag har ju en häst här som äter det jag odlar så det kostar mig inget. Dessutom kan jag få en ny häst bara jag låter de där två hästarna gå tillsammans. Det här med traktorer låter dumt och dyrt.”
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Zalman3 skrev:
Ja, precis!
Bonden: ”Varför ska jag ha den där traktorn som är dyr att köpa in och kostar massa pengar att driva? Jag har ju en häst här som äter det jag odlar så det kostar mig inget. Dessutom kan jag få en ny häst bara jag låter de där två hästarna gå tillsammans. Det här med traktorer låter dumt och dyrt.”
Vet inte om liknelsen med hästen riktigt är relevant men tvärt om skulle ju bli mindre fel.

Köp en häst istället för traktorn. Den behöver inte tankas och färre rörliga delar. Köper du två hästar kan du tillverka nya själv hemma. Bränslet finns överallt billigt. Du kan inte göra allt som en traktor gör men du anpassat dig snabbt. Ärligt, hur ofta plogar du snö eller gräver stora hål?
Sen kan du ju döpa hästen till nått kul namn och ungarna kommer ju att älska den. Miljövänligt.
När du har haft den färdigt kan du till och med äta upp den!

Hästen kan också galoppera mycket fortare än en traktor. Den blir visserligen trött efter nån timme men då kan man ju ta en paus och käka fika.
VoltAmpere

Inlägg av VoltAmpere »

Traktorerna står på verkstad lite för ofta tycker jag.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

VoltAmpere skrev:
Precis. Bättre med häst. Veterinären kommer ju oftast hem till dig och fixar problemet direkt. Ofta lagar sig hästen sina skador själv.
backe

Inlägg av backe »

Fredrik j skrev:
VoltAmpere skrev:
Precis. Bättre med häst. Veterinären kommer ju oftast hem till dig och fixar problemet direkt. Ofta lagar sig hästen sina skador själv.

Den är självkörande också och har en viss del av självlärande, kan gnägga (Sentry mode) om man har skummisar som stryker runt huset :)
vigge50

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Zalman3 skrev:
Ja, precis!
Skulle vara intressant reaktionerna här på forumet om elbilsförsäljningen stannar av och försäljningen av vätgasbilar börjar öka och går om. Hur många bönder hade vi haft här som stannar kvar vid elbil istället för att gå över till vätgasbil? Eller är det så, eftersom vi på forumet vet bättre än de som väljer något annat än elbil så skulle de som stannar kvar vid elbil anses smarta?

Vi kommer knappast gå framåt till elbilar om vi börjar säga att alla som inte köper en elbil är bakåtsträvande bönder.

Jag har själv ingen bil men skulle jag skaffa en så skulle jag definitivt vilja ha en elbil, det betyder dock inte att jag säger att alla som inte väljer elbil är bönder som vägrar testa nytt.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

backe skrev:
Fredrik j skrev:
VoltAmpere skrev:

Den är självkörande också och har en viss del av självlärande, kan gnägga (Sentry mode) om man har skummisar som stryker runt huset :)
Och tänk hur många knappar det finns i en traktor. Spakar och mätare. En häst har ju bara ett snöre. Ett enda snöre som sitter fast intill hjärnan på hästen. Röststyrning funkar också ibland.
backe

Inlägg av backe »

Fredrik j skrev:
backe skrev:
Fredrik j skrev:
VoltAmpere skrev:

Och tänk hur många knappar det finns i en traktor. Spakar och mätare. En häst har ju bara ett snöre. Ett enda snöre som sitter fast intill hjärnan på hästen. Röststyrning funkar också ibland.

Kanske en elhäst vore nåt?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
Skulle vara intressant reaktionerna här på forumet om elbilsförsäljningen stannar av och försäljningen av vätgasbilar börjar öka och går om. Hur många bönder hade vi haft här som stannar kvar vid elbil istället för att gå över till vätgasbil? Eller är det så, eftersom vi på forumet vet bättre än de som väljer något annat än elbil så skulle de som stannar kvar vid elbil anses smarta?

Vi kommer knappast gå framåt till elbilar om vi börjar säga att alla som inte köper en elbil är bakåtsträvande bönder.

Jag har själv ingen bil men skulle jag skaffa en så skulle jag definitivt vilja ha en elbil, det betyder dock inte att jag säger att alla som inte väljer elbil är bönder som vägrar testa nytt.
Bönderna var inte bakåt strävare! De insåg att traktorn var överlägsen. Den var visserligen dyrare och kostade mer att driva men den var effektiv och en person kunde göra 100 mans jobb.

Du får gärna fortsätta att köra fossil om det är din våta dröm. Tesla är nu så stort och starkt att de kommer fortsätta att kunna leverera bilar som jag kan köpa och köra.

Kom inte dragandes med idiotin vätgas!
backe

Inlägg av backe »

LarsL skrev:
vigge50 skrev:

Bönderna var inte bakåt strävare! De insåg att traktorn var överlägsen. Den var visserligen dyrare och kostade mer att driva men den var effektiv och en person kunde göra 100 mans jobb.

Du får gärna fortsätta att köra fossil om det är din våta dröm. Tesla är nu så stort och starkt att de kommer fortsätta att kunna leverera bilar som jag kan köpa och köra.

Kan elbilar utföra samma jobb som 100 ICE-bilar?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
vigge50 skrev:

Jag kör elbil sen 4 år tillbaka och inser fördelarna men jag inser även nackdelarna som är betydande beroende på var man bor eller hur man använder bilen. Det går inte att jämföra med skiftet häst till traktor.

Samma sak med vätgas. Det kan passa många som inte batteribilar passar. Jag tror inte lite ödmjukhet skadar. Vi vet alldeles för lite om framtiden för att uttala oss så där tvärsäkert.
VoltAmpere

Inlägg av VoltAmpere »

Precis, jag valde inte fossil för att det är min "våta dröm", vad är det för tramsig kommentar?
Tråden handlade ju om tillverkarnas omställning från fossil till el. Jag valde efter överväganden,för MINA behov, en lätthybrid i detta nu. Det är väl en utmärkt utveckling i det stora att det finns mer o mer alternativ som går åt det hållet.
Verkar ha trampat på en öm tå här.
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

VoltAmpere skrev:
Precis, jag valde inte fossil för att det är min "våta dröm", vad är det för tramsig kommentar?
Tråden handlade ju om tillverkarnas omställning från fossil till el. Jag valde efter överväganden,för MINA behov, en lätthybrid i detta nu. Det är väl en utmärkt utveckling i det stora att det finns mer o mer alternativ som går åt det hållet.
Verkar ha trampat på en öm tå här.
Du har inte trampat på någon öm tå. Det finns dock en liten klick här på forumet som alltid går igång när man inte går Teslas väg.(samma klick tycker att Tesla är minst fyra år före fossilbilstillverkarna i allt) Men de flesta här är mycket objektiva och inte så märkesbundna.
Så åter till topic. Ganska fördomsfullt att dra alla fossilbilstillverkare över en kam. Tar man VAG som exempel så är det tydligt att de har lagt mest krut på batteribilar ett tag nu. Och redan från start världsledande på laddhastighet. Och före Tesla med värmepump. (Skulle tro att e-tron slår en MX i lägre förbrukning i -15 grader och landsväg) De satsar även hårt på batteriutvevkling med många miljarder investerade i quantumscape och Northvolt. De utvecklar också V2H och V2G för CCS. (Vilket Tesla inte gör då de målat in sig i ett hörn med fri SuC)
Audi gör en medioker A7 och lägger krutet på e-tron GT istället.
Många här tror på samma utveckling på bilar som med mobiltelefoner. Där byter man efter 2 år, dels för teknikutvecklingen men mest för design och vad som är mode och nytt och fräscht (Tyska premiummärken är duktiga på detta, Tesla MS har haft 1 facelift på 8 år. SAAB 9-5 vibbar på det, Tycker MS är skitsnygg men ändå..)
Det är inte heller en skräll att Norges mest sålda elbil 2020 är E-tron då den är perfekt avvägd för den europeiska marknaden som familjebil(SUV, kombi, drag, rails och går in i ett europeiskt garage och parkeringsplats)(dålig räckvidd har man kompenserat med snabb laddning)
Tesla har tillverkat mer för den amerikanska marknaden. Där har man i regel 2 bilar och en pickup, räckvidd är än viktigare där då amerikaner är extremt bilburna.
Bra service och framför allt tillgång till service är också något som jag inte tror kommer att bli mindre viktigt i framtiden. Kommer ta tid tror jag Innan China och Tesla är ikapp där.

Klart att VAG inte ställer om över en natt när dom fortfarande har mycket investerat i fossilbilar och fortfarande en stor marknad där.

Jag gillar Tesla och tycker att dom har mycket bra grejer och är ledande i mycket.
Tror några fossilbilstillverkare inte kommer att klara omställningen. Men att tro att Tesla och China skulle dräpa hela den industrin är lite väl magstarkt.
Maxerl

Inlägg av Maxerl »

Robertrimmevik skrev:
Många här tror på samma utveckling på bilar som med mobiltelefoner. Där byter man efter 2 år, dels för teknikutvecklingen men mest för design och vad som är mode och nytt och fräscht (Tyska premiummärken är duktiga på detta, Tesla MS har haft 1 facelift på 8 år. SAAB 9-5 vibbar på det, Tycker MS är skitsnygg men ändå..)
Byter folk fortfarande mobiltelefon varannat år 2021? Gjorde det själv 2010-2015 när smartphone var nytt och teknikutvecklingen extrem men inte nu längre, innovationstillväxten har ju stagnerat. Och är det inte först och främst den treåriga tjänst- och förmånsbilscyklen som driver täta bilbyten mer än att folk byter för att ha det senaste och fräschaste. Såklart finns det folk som byter bil pga mode och design men jag skulle tro att dessa är i minoritet.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Maxerl skrev:
Robertrimmevik skrev:
Byter folk fortfarande mobiltelefon varannat år 2021? Gjorde det själv 2010-2015 när smartphone var nytt och teknikutvecklingen extrem men inte nu längre, innovationstillväxten har ju stagnerat. Och är det inte först och främst den treåriga tjänst- och förmånsbilscyklen som driver täta bilbyten mer än att folk byter för att ha det senaste och fräschaste. Såklart finns det folk som byter bil pga mode oceh rdesign men jag skulle tro att dessa är i minoritet.
Många har ju mobiltelefon från sin arbetsgivare. Då byter man efter 2-3år. Många andra betalar av sin telefon med bindningstid på abonnemanget. Då kan man byta efter 2år.
En tonåring sliter ju ut en telefon rent fysiskt på 2år
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

Maxerl skrev:
Robertrimmevik skrev:
Byter folk fortfarande mobiltelefon varannat år 2021? Gjorde det själv 2010-2015 när smartphone var nytt och teknikutvecklingen extrem men inte nu längre, innovationstillväxten har ju stagnerat. Och är det inte först och främst den treåriga tjänst- och förmånsbilscyklen som driver täta bilbyten mer än att folk byter för att ha det senaste och fräschaste. Såklart finns det folk som byter bil pga mode och design men jag skulle tro att dessa är i minoritet.
Hänger nog mest på i vilken åldersgrupp du är i. Själv hade jag haft kvar min Samsung S7 edge om den inte hade lagt av.
Det jag dock ville ha sagt är att allt handlar inte om teknikutvecklingen utan lika mycket om mode och design och vad som är inne. Speciellt i dessa tider då så mycket fokus ligger på sociala medier. Där tror jag Tesla har varit extremt framgångsrika med både vara coola och miljömedvetna. Men hur länge till har dom det försprånget? China tror jag inte går så starkt på den fronten. Tror mer i såna fall på Rivian.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Maxerl skrev:
Robertrimmevik skrev:
Jag byter när jag spräckt skärmen eller batteriet börjar bli dåligt. Kan vara väldigt olika hur lång tid som går... :oops:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Tillverkar VW ungefär lika många elbilar som SAIC?
a-minute-of-motor-manufacturing-cards-730px-4.jpg
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Zalman3 skrev:
Tillverkar VW ungefär lika många elbilar som SAIC?
a-minute-of-motor-manufacturing-cards-730px-4.jpg
Det där stämmer inte alls. För det första har Tesla sålt 57 elbilar per timme 2020. BYD har inte sålt så många elbilar utan där är massa hybrider inräkat. Volkswagens siffror är också mycket bättre än så i år.

Kanske att dem där grafiken är för 2019 och att den tar med mängder av olika former av hybrider. Då kanske statistiken ser ut så där.

Min gissning för hur det ser ut 2020 när det gäller rena elbilar:

Störst är Tesla på 500t
Näst störst är VAG med ca 200t
Sedan några halvstora som Renault/Nissan, Hyundai, BYD m.fl på runt 100t
Sedan alla mindre som Nio och andra på upp till 50t
Skriv svar