1-3 mil dagligen välja 80% laddning?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?

Inlägg av Svenssons »

Lessmog skrev:
AAKEE skrev:
Blev många svar men hittade en som jag tyckte var riktigt bra:

Bild
Det står bara Bild!
Du får nog redigera lite -- kanske ändra från img till url? Länken syns när jag citerar här men renderar inte alls.
Ja, PDF är inget bildformat:

https://mediatum.ub.tum.de/doc/1355829/file.pdf
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

186 sidor :-).
Ska försöka plöja slutsats och diskussion iaf :-).
Principerna för hur ett batteri åldras är ju väl beskrivna vad jag uppfattar... . Artikeln är inskickad 2019 och data därmed ytterligare lite äldre. En fråga framöver blir i vilken grad de nya kemierna kan påverka / bromsa åldrandet. Principerna för att få batterierna att hålla ännu längre är väl sannolikt oförändrade, men om batterierna inte åldras alls, bör ju packen kunna återanvändas direkt i andra fordon under väldigt lång tid och hur vi laddar våra bilar kommer kanske att få allt mindre betydelse.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
186 sidor :-).
Ska försöka plöja slutsats och diskussion iaf :-).
Principerna för hur ett batteri åldras är ju väl beskrivna vad jag uppfattar... . Artikeln är inskickad 2019 och data därmed ytterligare lite äldre. En fråga framöver blir i vilken grad de nya kemierna kan påverka / bromsa åldrandet. Principerna för att få batterierna att hålla ännu längre är väl sannolikt oförändrade, men om batterierna inte åldras alls, bör ju packen kunna återanvändas direkt i andra fordon under väldigt lång tid och hur vi laddar våra bilar kommer kanske att få allt mindre betydelse.
Rapporten är skriven redan 2017, och eftersom det handlar om hur batterier åldras så måste av nödvändighet batterierna i studien vara ännu äldre än så.

Slutsatserna bör väl vara applicerbara även på mer moderna batterier, men man får väl anta att nyare batterier har ännu bättre egenskaper än de i studien?

Slutsatserna känns annars igen till stor del, "cycle depth" (dvs hur mycket/ofta man laddar till min/max) har störst effekt på åldrandet, men att batteriets temperatur under körning hade så stor effekt var nytt för mig.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Länken till .PDF:en är fixad. My misstake.

Så länge det handlar om samma grundprincip, Lithium ion torde inte grunderna ändrats just nåt.

I materialet finns dessutom specifika värden för NCA-batteriet(nickel-cobolt-aluminium) vilket väl är den sort som tesla använder. Även om undersökningar och tester är något år tror jag man kan räkna med att datat gäller.

Jag tror egentligen att man kan skita i det mesta och bara leva som det blir och batteriet kommer klara sig bra ändå. Möjligen tappar man någon procent extra, kan man avvara den rangen kanske det är värt att leva ett liv i lättja.

Har dock ett lätt teknikintresse och har använt litiumbatterier under rätt krävande förhållanden och jag har ett gäng som är rätt friska trots att de är 12 år, dessa har legat med rätt laddningsnivå (lithium polymer, laddarnas nivå för storage är 3.8 till 3.85V /cell) och bra temperatur när de inte använts. Har bekanta med mer eller mindre exakt likadana som blivit skräp efter ett år, och jag tror det är hanteringen som skiljer.

Det går säkerligen göra skillnad genom att sköta batteriet extra bra, om man är intresserad.

Tesla har nog löst det mesta och följer man de enkla råden blir det troligen alldeles tillräckligt bra.
Exemplen med äldre model S talar för att det inte är en issue.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Är inte så bekymrad för min 100D, men Roadstern kommer jag att ladda lite försiktigare och avbryta laddningen ännu tidigare än jag gjort hittills.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Inlägg av erbo73 »

AAKEE skrev:
Denna, från batteryuniversity i länk ovan visar state of charge och hur mycket man laddar ur batteriet varje cykel. Det ser rätt klart ut att 75-25% är mycket bättre än 100-40%.
Så vad grafen visar är att efter 4000 laddcykler från 100-25% så bör jag ha 77% kapacitet kvar i mitt batteri? 100-25% = 75% utnyttjande = ca 30 mils kapacitet. 4000 laddcykler * 30 mil = 120000 mil...
Nån som ska ha kvar sin Tesla så länge?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

En kollega har en Prius 2003.
Han har nyligen haft in den på ngn form av service och då hade de kollat att batteriet var friskt. 85% kapacitet kvar.
Bilen har passerat 50K mil och både motor och växellåda är bytt. Så att....

Nä, det är bara att köra. Precis som det ska vara, det skall inte krävas att man är batteriingengör för att äga en elbil.

All extra batteriomsorg får läggas på nördkontot.

Men jag tror fast på en sak; om man inte behöver dagligladda till mer än 70% så är det en bra nivå att lägga sig på.
Står bilen svalt på vintern kan man lägga på om man behöver för att kompensera kylan.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Detta inlägg är intressant med referens till batteri-information från ett Tesla Owner event:

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4447274/
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

AAKEE skrev:
Kurva över relativt batterislitage beroende på SOC. Temperaturen påverkar också.
Håller man sig på 70% så är det ingen issue.

Med det sagt, förmodligen håller batteriet sig friskt längre än bilen ändå.
Som referens till kurvan över SOC och batteristress: 15-50% för att lagra batteriet med minsta påverkan stämmer verkligen på pricken med där batteriet stressas minst vid 20 graders temp.

Teslas EPA-dokument. https://iaspub.epa.gov/otaqpub/display_ ... 711&flag=1
0BE3EFAE-9BA1-4373-B921-4A8D813C8F80.jpeg
3D0038D5-67A1-47E6-870B-E26E0CDC0E02.jpeg
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar