Sida 2 av 5

Re: Senaste

Postat: 09 feb 2021 11:08
av fth
abagewitz skrev:
Hur får man fram laddnurvan i ABRP?
Gå in på menyn längst upp till vänster, välj "My Drives", ett datum, en resa, och klicka på laddsessionen du är intresserad av.

/fth

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.35.5

Postat: 09 feb 2021 11:40
av abagewitz
Då måste ABRP ha inloggning till bilen antar jag. Jag hittar fan inte var man lägger in det.

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.35.5

Postat: 09 feb 2021 11:42
av abagewitz
Måste man ha ABRP premium?

Re: Senaste

Postat: 09 feb 2021 11:45
av fth
abagewitz skrev:
Då måste ABRP ha inloggning till bilen antar jag. Jag hittar fan inte var man lägger in det.
Ja, det förutsätter jag, annars har ju ABRP ingenstans att lagra dina resor och uppgifter, det ligger nog inte lokalt på telefonen.

/fth

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.35.5

Postat: 09 feb 2021 17:31
av mans71
Det framgick inte riktigt i grafen jag postade, men när jag nu tittar på några bilder jag tog på skärmen under laddning så imponerades jag över hur länge det tryckte på med bra effekt.

Jag passerade 100kW redan vid 12% SOC (med kallt batteri), toppade 134kW och det höll sig över 100kW fram till 42% SOC då det brant gick ned till 50kW vid 80% SOC. Sista 10% är ju alltid segt.

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Postat: 12 feb 2021 12:30
av macksie
Tack för uppdateringarna på versioner Elexotico, mans71, Monark1954

Ber om ursäkt för att jag inte uppdaterar titeln i samma hastighet som ni uppdaterar med inlägg om versioner.
Har valt att prenumerera på tråden, men får inte uppdatering via mail när tråden uppdateras här, ska se om jag hittar nåt annat sätt att bevaka tråden.

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Postat: 12 feb 2021 17:07
av e5m1r
abagewitz skrev:
Jag fick just ner 2020.48.37 på min Model S 85D 2015. Så nu verkar den nya rulla ut även till äldre bilar.
Uppdaterat till MCU2 ?
Min tes är att AP1 bilar fick ny fw bara i kombination med MCU2

Re: Senaste

Postat: 12 feb 2021 17:41
av fth
e5m1r skrev:
abagewitz skrev:
Jag fick just ner 2020.48.37 på min Model S 85D 2015. Så nu verkar den nya rulla ut även till äldre bilar.
Uppdaterat till MCU2 ?
Min tes är att AP1 bilar fick ny fw bara i kombination med MCU2
Enligt TeslaFi rullar nya fw ut även till AP1 nu i rask takt.

/fth

Re: Senaste

Postat: 12 feb 2021 19:13
av Svenssons
fth skrev:
e5m1r skrev:
abagewitz skrev:
Jag fick just ner 2020.48.37 på min Model S 85D 2015. Så nu verkar den nya rulla ut även till äldre bilar.
Uppdaterat till MCU2 ?
Min tes är att AP1 bilar fick ny fw bara i kombination med MCU2
Enligt TeslaFi rullar nya fw ut även till AP1 nu i rask takt.

/fth
Jag har MCU1 och fick 2020.48.37 idag.

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Postat: 12 feb 2021 19:25
av e5m1r
Svenssons skrev:
fth skrev:
e5m1r skrev:
abagewitz skrev:
Jag fick just ner 2020.48.37 på min Model S 85D 2015. Så nu verkar den nya rulla ut även till äldre bilar.
Uppdaterat till MCU2 ?
Min tes är att AP1 bilar fick ny fw bara i kombination med MCU2
Enligt TeslaFi rullar nya fw ut även till AP1 nu i rask takt.

/fth
Jag har MCU1 och fick 2020.48.37 idag.
X90?

Re: Senaste

Postat: 12 feb 2021 19:51
av Svenssons
e5m1r skrev:
Svenssons skrev:
fth skrev:
e5m1r skrev:
abagewitz skrev:
Jag fick just ner 2020.48.37 på min Model S 85D 2015. Så nu verkar den nya rulla ut även till äldre bilar.
Uppdaterat till MCU2 ?
Min tes är att AP1 bilar fick ny fw bara i kombination med MCU2
Enligt TeslaFi rullar nya fw ut även till AP1 nu i rask takt.

/fth
Jag har MCU1 och fick 2020.48.37 idag.
X90?
Jupp, samma bil som jag alltid haft, Tesla Model X P90D Signature #588 VIN S01051 Signature Red

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Postat: 12 feb 2021 20:03
av e5m1r
Svenssons skrev:
e5m1r skrev:
Svenssons skrev:
fth skrev:
e5m1r skrev:
Uppdaterat till MCU2 ?
Min tes är att AP1 bilar fick ny fw bara i kombination med MCU2
Enligt TeslaFi rullar nya fw ut även till AP1 nu i rask takt.

/fth
Jag har MCU1 och fick 2020.48.37 idag.
X90?
Jupp, samma bil som jag alltid haft, Tesla Model X P90D Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Det är S85 S70 jag syftade på

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Postat: 12 feb 2021 20:30
av Credde
Räknar med min P90D snart får uppdateringen nu när den rullar ut på AP1 bilar 8-)

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Postat: 12 feb 2021 22:29
av frippe
Kom även 48.37 på vår s70d från 2015. Så rullas nog ut brett nu.

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Postat: 13 feb 2021 18:39
av abagewitz
Vore ju oerhört kul om laddhastigheten på en gammal S85D 2015 kunde gå upp lite nu till sportlovsresan. Hoppas kan man ju alltid...

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Postat: 15 feb 2021 18:03
av chry252
Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Postat: 15 feb 2021 18:07
av Nicke Nyfiken
chry252 skrev:
Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
:cry:
Är du helt säker på att batteriet var riktigt ordentligt genomvarmt? Kört långt och hade SuCen som mål i navigatorn.

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Postat: 15 feb 2021 18:10
av Richardk
Nicke Nyfiken skrev:
chry252 skrev:
Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
:cry:
Är du helt säker på att batteriet var riktigt ordentligt genomvarmt? Kört långt och hade SuCen som mål i navigatorn.
Jag hoppas verkligen batteriet var kallt :cry:

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Postat: 15 feb 2021 18:35
av chry252
Nicke Nyfiken skrev:
chry252 skrev:
Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
:cry:
Är du helt säker på att batteriet var riktigt ordentligt genomvarmt? Kört långt och hade SuCen som mål i navigatorn.
Jag hade kört flera etapper under dagen, den sista ca fem mil, jag hade SuC som mål i navigatorn, bilen förvärmde batteriet, och jag hade ca 9% SoC när jag kom fram.
Den gjorde en snabb sväng upp över 100 kW och sedan ner till 80-70-60 kW som vanligt.

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Postat: 15 feb 2021 18:43
av Kriper
chry252 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
chry252 skrev:
Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
:cry:
Är du helt säker på att batteriet var riktigt ordentligt genomvarmt? Kört långt och hade SuCen som mål i navigatorn.
Jag hade kört flera etapper under dagen, den sista ca fem mil, jag hade SuC som mål i navigatorn, bilen förvärmde batteriet, och jag hade ca 9% SoC när jag kom fram.
Den gjorde en snabb sväng upp över 100 kW och sedan ner till 80-70-60 kW som vanligt.
Sista spiken i kistan. Där rök mina förhoppningar om en snabbare SuC.

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Postat: 15 feb 2021 19:02
av Gralle
:(

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Postat: 15 feb 2021 19:34
av e5m1r
chry252 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
chry252 skrev:
Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
:cry:
Är du helt säker på att batteriet var riktigt ordentligt genomvarmt? Kört långt och hade SuCen som mål i navigatorn.
Jag hade kört flera etapper under dagen, den sista ca fem mil, jag hade SuC som mål i navigatorn, bilen förvärmde batteriet, och jag hade ca 9% SoC när jag kom fram.
Den gjorde en snabb sväng upp över 100 kW och sedan ner till 80-70-60 kW som vanligt.
5 mil räcker knappt...
Hur mycket laddade du och vad var lägsta ? Vid vilket SoC

Re: Senaste

Postat: 15 feb 2021 21:18
av chry252
e5m1r skrev:
chry252 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
chry252 skrev:
Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
:cry:
Är du helt säker på att batteriet var riktigt ordentligt genomvarmt? Kört långt och hade SuCen som mål i navigatorn.
Jag hade kört flera etapper under dagen, den sista ca fem mil, jag hade SuC som mål i navigatorn, bilen förvärmde batteriet, och jag hade ca 9% SoC när jag kom fram.
Den gjorde en snabb sväng upp över 100 kW och sedan ner till 80-70-60 kW som vanligt.
5 mil räcker knappt...
Hur mycket laddade du och vad var lägsta ? Vid vilket SoC

Re: Senaste

Postat: 15 feb 2021 21:31
av milank
e5m1r skrev:
chry252 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
chry252 skrev:
Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
:cry:
Är du helt säker på att batteriet var riktigt ordentligt genomvarmt? Kört långt och hade SuCen som mål i navigatorn.
Jag hade kört flera etapper under dagen, den sista ca fem mil, jag hade SuC som mål i navigatorn, bilen förvärmde batteriet, och jag hade ca 9% SoC när jag kom fram.
Den gjorde en snabb sväng upp över 100 kW och sedan ner till 80-70-60 kW som vanligt.
5 mil räcker knappt...
Hur mycket laddade du och vad var lägsta ? Vid vilket SoC
Körde från Sälen till Malmö i söndags med version 2020.48.37 och bilen i fråga en model S 85. Tyvärr ingen förbättring av laddhastighet. Började ladda från ca 10% och bilen kommer upp i 128 kW men hastigheten börjar avta snabbt ner till 60-70 kW som den håller ett tag innan det rasar igen... Bilen förvärmde batteriet inför varje laddning också.
Upplever skillnaden i väntetid till ca 10 min extra vid varje laddning. Egentligen inte är så farligt men vetskapen att det har gått snabbare tidigare och vad nya model s kommer prestera framöver gjorde att bägaren rann över och jag beställde en ny modell s när jag kom hem. Om det är värt 600 000 kr extra? Troligen inte men stämningen i bilen kommer att bli bättre vid långresor!!

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Postat: 16 feb 2021 06:19
av e5m1r
milank skrev:
e5m1r skrev:
chry252 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
chry252 skrev:
Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
:cry:
Är du helt säker på att batteriet var riktigt ordentligt genomvarmt? Kört långt och hade SuCen som mål i navigatorn.
Jag hade kört flera etapper under dagen, den sista ca fem mil, jag hade SuC som mål i navigatorn, bilen förvärmde batteriet, och jag hade ca 9% SoC när jag kom fram.
Den gjorde en snabb sväng upp över 100 kW och sedan ner till 80-70-60 kW som vanligt.
5 mil räcker knappt...
Hur mycket laddade du och vad var lägsta ? Vid vilket SoC
Körde från Sälen till Malmö i söndags med version 2020.48.37 och bilen i fråga en model S 85. Tyvärr ingen förbättring av laddhastighet. Började ladda från ca 10% och bilen kommer upp i 128 kW men hastigheten börjar avta snabbt ner till 60-70 kW som den håller ett tag innan det rasar igen... Bilen förvärmde batteriet inför varje laddning också.
Upplever skillnaden i väntetid till ca 10 min extra vid varje laddning. Egentligen inte är så farligt men vetskapen att det har gått snabbare tidigare och vad nya model s kommer prestera framöver gjorde att bägaren rann över och jag beställde en ny modell s när jag kom hem. Om det är värt 600 000 kr extra? Troligen inte men stämningen i bilen kommer att bli bättre vid långresor!!
Vår toppar högt med och håller sig över 100 upp till ca 10% sen är det snabbt neråt
Borde ladda 0-10% kanske :)