Sida 2 av 2
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Postat: 01 jan 2021 19:27
av taliz
TiborBlomhall skrev:Efter att ha nattkört VW ID.3 har jag nu sett ljuset(!)
En helljusautomatik man bara "turn on and forget". Den funkade klanderlöst på motorväg, motortrafikled och i stadsbebyggelse. Bländade av vid alla möten, ingen blinkade på en. Bländade även av när man hann ikapp folk. Reglerade även ljusbilden på helljuset för att lysa maximalt utan att blända.
Jag fick banne mig tårar i ögonen så bra funkade den.
Blir intressant att se om/när Tesla aktiverar matrix-funktion i nya Model 3 och Y.
Kanske funkar med retrofit till gamla?
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Postat: 01 jan 2021 20:41
av HelectriC
TiborBlomhall skrev:Efter att ha nattkört VW ID.3 har jag nu sett ljuset(!)
En helljusautomatik man bara "turn on and forget". Den funkade klanderlöst på motorväg, motortrafikled och i stadsbebyggelse. Bländade av vid alla möten, ingen blinkade på en. Bländade även av när man hann ikapp folk. Reglerade även ljusbilden på helljuset för att lysa maximalt utan att blända.
Jag fick banne mig tårar i ögonen så bra funkade den.
Så funkar det i Polestar också, man får en hallelujaupplevelse efter att ha kört Tesla med ofärdig funktionalitet i flera år.
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Postat: 01 jan 2021 20:48
av TiborBlomhall
Polestars automatik var bra. Men inte i närheten av ID.3s
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Postat: 01 jan 2021 21:00
av BrooklynS
Det är nog precis samma underleverantör i samtliga fall...
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Postat: 01 jan 2021 21:26
av MattiasH
Har iofs model S men är det bara jag som använder auto funktionen som endast en hjälpfunktion, ifall jag glömmer/inte är tillräckligt snabb, att slå av manuellt? Ser det mer som ett förarstöd, känns vanskligt att helt lita på att det funkar automagiskt. Kanske är just det som är hela grejen

Har ju ingen tidigare erfarenhet av en liknande funktion.
Nackdelen, så som jag använder funktionen, är förståss att det oftast dröjer alldeles för många sekunder innan helljuset går på igen och på sista grus-vägen till stugan tänder den oftast inte helljuset alls, trots att det är tämligen öde. (en rolig bi-effekt är att man kan tävla med bilen om vem som slår av helljuset först, jag leder överlägset).
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Postat: 01 jan 2021 21:30
av Fredrik j
Tycker ni blandar samman helljusassistent (som bländar av till halvljus) med dynamiskt helljus (som har skärmar av helljuset från mötande trafik).
Bägge skulle kunna kallas helljusautomatik.
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Postat: 01 jan 2021 21:57
av AAKEE
AAKEE skrev:Slå av och på auto = ja, men att faktiskt få heljuset att slå på, går det ?
(Automatik till och aktiverat med spak till on)
Körde uppdatering av programvaran i natt.
I morse startade jag om både skärmen och bilen.
Nu fungerar automatiken! Faktisk rätt hyffsat so far.
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Postat: 02 jan 2021 11:43
av mikebike
TiborBlomhall skrev:Efter att ha nattkört VW ID.3 har jag nu sett ljuset(!)
En helljusautomatik man bara "turn on and forget". Den funkade klanderlöst på motorväg, motortrafikled och i stadsbebyggelse. Bländade av vid alla möten, ingen blinkade på en. Bländade även av när man hann ikapp folk. Reglerade även ljusbilden på helljuset för att lysa maximalt utan att blända.
Jag fick banne mig tårar i ögonen så bra funkade den.
Jag har en kompis som kör en ID.3 och han säger att automatiken fungerar helt perfekt
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Postat: 02 jan 2021 11:57
av AAKEE
Fredrik j skrev:Tycker ni blandar samman helljusassistent (som bländar av till halvljus) med dynamiskt helljus (som har skärmar av helljuset från mötande trafik).
Bägge skulle kunna kallas helljusautomatik.
Det som diskuteras är heljusautomatik, som heter [automatiskt helljus] i manualen.
Matrixlösningar som kan blända av i olika fält finns väl inte på Tesla än.
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Postat: 02 jan 2021 12:13
av AAKEE
Tommy59 skrev:Jag upplever tvärtom. Hämtade min M3P den 23/12 i år och hade helljusautomatik inställt, för det testade jag samma kväll. För någon dag sedan upptäckte jag att ljuset inte ändrar sig automatiskt längre, fast jag inte rört inställningarna. Har provat att stänga av ljuset och sedan slå på Auto, men fungerar ändå inte. Har inga problem att köra ljuset manuellt, men ändå....

Fått till det?
För mig fungerade det inte vid leverans men uppdaterade mjukvaran och startade om både skärm och bil, sen fungerar det.
Vet inte vad som löste det men gissar på omstart av bilen. ( stänga ned bilen i menyn och vänta 2 min).
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Postat: 21 mar 2021 22:54
av Dexter
Helljus automatiken fungerar men slår av till halvljus alldeles på tok försent.
Ibland känns det som den inte ska slå av till halvljus alls och man får panik slå av till halvljus manuellt.
Sedan när man slår på helljus automatiken igen så kan det ta upp till 3 sek innan man får helljus fastän inget möte och totalt mörker.
Konstigt att teslas tekniker inte lagt ner lite tid på att fixa till detta.
Det borde vara en bagatell för dem.
Annars är bilen helt underbar tycker jag.
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Postat: 21 mar 2021 23:16
av martinot
Dexter skrev:Helljus automatiken fungerar men slår av till halvljus alldeles på tok försent.
Ibland känns det som den inte ska slå av till halvljus alls och man får panik slå av till halvljus manuellt.
Sedan när man slår på helljus automatiken igen så kan det ta upp till 3 sek innan man får helljus fastän inget möte och totalt mörker.
Konstigt att teslas tekniker inte lagt ner lite tid på att fixa till detta.
Det borde vara en bagatell för dem.
Annars är bilen helt underbar tycker jag.
Vindrutetorkarautomatik och helljusautomatik är något som jag aldrig upplevt fungera väl hos Tesla.
Dessa två problem är nog enskilt största orsakerna till att jag byter elbilstillverkare, om jag någonsin vågar byta till något utan SuC.
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Postat: 22 mar 2021 11:19
av Crius
BrooklynS skrev:Det är nog precis samma underleverantör i samtliga fall...
Nej det stämmer inte. VW använder högst troligen Mobileye medan Polestar använder system från svenska Veoneer.
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Postat: 22 mar 2021 12:45
av BrooklynS
Jag hade en hyrbil i helgen (Toyota) med regnsensor och helljusautomatik. Inte fan funkar det bättre än vad det gör i Teslan... och "lane assist" skall vi inte prata om, det var som det där första TV-spelet där man studsade en boll mellan två plattor.
Det är snarare så att kalibreringen skiljer sig åt, skillnaden är att Teslas blir bättre...
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Postat: 22 mar 2021 12:51
av MWall
BrooklynS skrev:Jag hade en hyrbil i helgen (Toyota) med regnsensor och helljusautomatik. Inte fan funkar det bättre än vad det gör i Teslan... och "lane assist" skall vi inte prata om, det var som det där första TV-spelet där man studsade en boll mellan två plattor.
Det är snarare så att kalibreringen skiljer sig åt, skillnaden är att Teslas blir bättre...
Öh, jo. Min gamla Tesla med AP1 var ju bättre också. Möjligt att AP2-bilarna blir bättre och bättre men det går så galet långsamt. Har snart haft min i 3 år och den är inte lika bra som den AP1 jag hade innan.
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Postat: 22 mar 2021 18:36
av martinot
MWall skrev:BrooklynS skrev:Jag hade en hyrbil i helgen (Toyota) med regnsensor och helljusautomatik. Inte fan funkar det bättre än vad det gör i Teslan... och "lane assist" skall vi inte prata om, det var som det där första TV-spelet där man studsade en boll mellan två plattor.
Det är snarare så att kalibreringen skiljer sig åt, skillnaden är att Teslas blir bättre...
Öh, jo. Min gamla Tesla med AP1 var ju bättre också. Möjligt att AP2-bilarna blir bättre och bättre men det går så galet långsamt. Har snart haft min i 3 år och den är inte lika bra som den AP1 jag hade innan.
AP1 är teknik från Mobileye.