Re: Destination laddare snart här
Postat: 02 nov 2015 12:44
Jag har tipsat ICA Maxi Nacka som svarade att det var intressant men att de väntar med elbilsladdning på sin parkering till en ombyggnad som ska ske i vinter/vår.
Det var på gång med destinationsladdare på ett av Malmös stora shoppingcenter. De hade en dialog med Tesla under hösten och allt var klappat och klart. Gratis var det dock inte, men kostnaden som Tesla ville ha var shoppingcentret villiga att ta.AnteF skrev:Någon som vet hur det går med det här? Än finns det inga destinationsladdare på Supercharger-kartan. Finns det någon som har destinationsladdare på gång? Vem och vart i så fall?
Låter inte så smart. De första skall få det i princip gratis. När andra företag/restauranger/affärer sedan ser att man kan tjäna stålar på destinationsladdare, då höjer man priset, elementär strategi.... Eller skall man bara se ovan som ett steg i förhandlingen för att shoppingcentret skall få det "i princip gratis" från Tesla?Nicke Nyfiken skrev:Det var på gång med destinationsladdare på ett av Malmös stora shoppingcenter. De hade en dialog med Tesla under hösten och allt var klappat och klart. Gratis var det dock inte, men kostnaden som Tesla ville ha var shoppingcentret villiga att ta.AnteF skrev:Någon som vet hur det går med det här? Än finns det inga destinationsladdare på Supercharger-kartan. Finns det någon som har destinationsladdare på gång? Vem och vart i så fall?
Men nu för några veckor sedan när det skulle bli allvar av planerna så ville Tesla plötsligt ha hutlöst betalt för laddboxarna enligt den offert de skickade. Det var så pass dyrt att tekniske chefen på shoppingcentret inte kunde motivera investeringen så han har avskrivit det hela. De kommer framöver enbart ha annan laddning för elbil. Tydligen motiverade Tesla sitt höga pris med att shoppingcentret skulle få finnas med på Teslas laddkarta.![]()
Om detta är ett generellt förhållningssätt från Teslas sida så lär det dröja innan det börjar dyka upp destinationsladdare för Tesla.
Tyvärr verkar det slutsnackat mellan parterna. Var och en står fast vid sitt beslut. Mycket märkligt agerande från Teslas sida tycker jag med tanke på att man varit överens tidigare till ett helt annat pris.Oppfinnarn skrev:Låter inte så smart. De första skall få det i princip gratis. När andra företag/restauranger/affärer sedan ser att man kan tjäna stålar på destinationsladdare, då höjer man priset, elementär strategi.... Eller skall man bara se ovan som ett steg i förhandlingen för att shoppingcentret skall få det "i princip gratis" från Tesla?Nicke Nyfiken skrev:Det var på gång med destinationsladdare på ett av Malmös stora shoppingcenter. De hade en dialog med Tesla under hösten och allt var klappat och klart. Gratis var det dock inte, men kostnaden som Tesla ville ha var shoppingcentret villiga att ta.AnteF skrev:Någon som vet hur det går med det här? Än finns det inga destinationsladdare på Supercharger-kartan. Finns det någon som har destinationsladdare på gång? Vem och vart i så fall?
Men nu för några veckor sedan när det skulle bli allvar av planerna så ville Tesla plötsligt ha hutlöst betalt för laddboxarna enligt den offert de skickade. Det var så pass dyrt att tekniske chefen på shoppingcentret inte kunde motivera investeringen så han har avskrivit det hela. De kommer framöver enbart ha annan laddning för elbil. Tydligen motiverade Tesla sitt höga pris med att shoppingcentret skulle få finnas med på Teslas laddkarta.![]()
Om detta är ett generellt förhållningssätt från Teslas sida så lär det dröja innan det börjar dyka upp destinationsladdare för Tesla.
eller säga att en funktion kommer inom några veckor, så kommer den efter 1 år! så kan man ju inte göra! Jo då, Tesla kan göra alltSurfaren skrev:Wtf? Man kan väl inte först säga att det ska vara mer eller mindre gratis i början och sen ta oförskämt mycket betalt i början? Hur ska någon kunna ta dom seriöst då?
TouchéHelectriC skrev:eller säga att en funktion kommer inom några veckor, så kommer den efter 1 år! så kan man ju inte göra! Jo då, Tesla kan göra alltSurfaren skrev:Wtf? Man kan väl inte först säga att det ska vara mer eller mindre gratis i början och sen ta oförskämt mycket betalt i början? Hur ska någon kunna ta dom seriöst då?
Fungerar med andra oxo tydligen!MaLund13 skrev:Ja, enda skillnaden mot en 32A typ2-stolpe är ju att Tesla HPWC (destinationsladdare) bara fungerar med Teslor. Å andra sidan är den ju komplett med sladd, men effekten är det ingen skillnad på.AGCF skrev:Det är väl bara en wall connector så den laddar som ett vanligt trefas 16A eller trefas 32A om du har dubbelladdare.
Svarar mig själv: Nä detta är inget generellt förhållningssätt från Teslas sidaNicke Nyfiken skrev:Det var på gång med destinationsladdare på ett av Malmös stora shoppingcenter. De hade en dialog med Tesla under hösten och allt var klappat och klart. Gratis var det dock inte, men kostnaden som Tesla ville ha var shoppingcentret villiga att ta.
Men nu för några veckor sedan när det skulle bli allvar av planerna så ville Tesla plötsligt ha hutlöst betalt för laddboxarna enligt den offert de skickade. Det var så pass dyrt att tekniske chefen på shoppingcentret inte kunde motivera investeringen så han har avskrivit det hela. De kommer framöver enbart ha annan laddning för elbil. Tydligen motiverade Tesla sitt höga pris med att shoppingcentret skulle få finnas med på Teslas laddkarta.![]()
Om detta är ett generellt förhållningssätt från Teslas sida så lär det dröja innan det börjar dyka upp destinationsladdare för Tesla.