Tesla HW 4.0 self-driving chip
Moderator: Redaktion
Re: Tesla HW 4.0 self-driving chip
Klart man vill ha 5nm. Det är bara (c) Intel Out som tror nått annat 

- Gustafsson
- Teslaägare
Känns som sagan om skräddaren å tummetotten, blir bara mindre å mindre 

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Vad gäller i allmänhet från teknologiföretag, och Tesla i synnerhet, är att man bara kan förvänta sig den funktionalitet som faktiskt fungerar när man köper produkten. Är man nöjd med hur "FSD" fungerar med nuvarande hårdvara, och det är en avgörande funktion, då kan man ju köpa nu. Annars får man vänta. Sen om det blir HW4, 5, 6 eller vidare, får man ju se i framtiden. Helt klart är att nuvarande sensorsvit kommer att uppgraderas, liksom processningen med deras egna chip - fram tills den dag mjukvara och hårdvara gemensamt klara av att leva upp till några säkerhetskrav som ställs från myndigheter. De som köpt nuvarande "FSD" och faktiskt tror att de kommer få se sin bil leka robot-taxi, kan nog fetglömma det. Det är en vision, inte en realitet. Men man måste ha visionen för att sträva åt rätt håll, och förstå vad som guidar produktutvecklingen. Men uppenbarligen släpar det ordentligt efter, man har ju inte ens löst basal fysisk sensorrengöring och lämplig redundans på sensorer (det är ju fint med redundans på processorsidan, men det räcker ju inte). Jag är enormt pro ny teknik och hoppas få se riktigt självkörande fordon i Svenskt klimat med komplexa trafiksituationer (Öken-körning i små villaområden med perfekta korsningar undanbedes, det är enbart en visions-demo i praktiken - Waymo...).
Så att vänta på "HW 4.0" specifikt är totalt meningslöst. Vem vet vad det räcker till - med all sannolikhet kommer många av oss hinna byta bil både en och två gånger till innan FSD är på riktigt.
Däremot tror jag att all utveckling av FSD leder till grymt mycket bättre förarstödssystem - och det är ju toppen - men dagen jag kan sitta och surfa bakåtvänd bakom ratten utan att ha koll på trafiken känns fortfarande hyfsat avlägsen tyvärr.
Så att vänta på "HW 4.0" specifikt är totalt meningslöst. Vem vet vad det räcker till - med all sannolikhet kommer många av oss hinna byta bil både en och två gånger till innan FSD är på riktigt.
Däremot tror jag att all utveckling av FSD leder till grymt mycket bättre förarstödssystem - och det är ju toppen - men dagen jag kan sitta och surfa bakåtvänd bakom ratten utan att ha koll på trafiken känns fortfarande hyfsat avlägsen tyvärr.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Tydligen kommer HW4 eller "FSD v2" som dom sa på earnings call att använda HD-kameror.
Framtiden får väl utvisa om gamla bilar kommer att kunna uppgraderas.
Jodå, men du får lägga en mille ungefär för uppgraderingen.spacecoin skrev:Tydligen kommer HW4 eller "FSD v2" som dom sa på earnings call att använda HD-kameror.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Robottaxi som bara fungerar i klimat utan snö skulle troligtvis kunna vara en dundrande succé ändå. Sedan låter det inte som något superavancerat att efterutrusta sensorer med uppvärmning och kameror med t.ex. spolarmunstycken och högst troligt något som kan göras helt oberoende av utvecklingen gällande själva FSD-datorn. Min stalltips är att Kalifornien har robottaxi före vi har det i Sverige (utan att uttala mig om vilket år det sker då
).

Driver sajten Car.info