För mig som åker elbil istället för flyg till Europa är lågt elpris på superchargers av hög vikt både för miljö/resurspolitiskt tänk samt för min plånbok.Niklas Z skrev:I och för sig trevligt med gratis el, men jag tycker inte 3 kr/kWh är ett pris som påverkar mig särskilt mycket. Det jag mest uppskattar med Superchargernätverket är kombinationen av yttäckning, tillförlitlighet, tillgänglighet, enkelhet och användarvänlighet. Dessa egenskaper är viktigare än priset (såvida inte det skulle dra iväg rejält).NiklasTesla skrev:Beror väl som sagt på prismodel. Om man ex gör det gratis igen för alla Teslaägare med Supercharging och tar nuvarande pris för övriga att använda nätverket så är det helt ok för mig.
SuC öppnar för andra märken!
Moderator: Redaktion
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2499
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: SuC öppnar för andra märken!
Re: SuC öppnar för andra märken!
Det här är nog om det blir verklighet det mest ostrategiska beslutet i Teslas historia. SuC är ju killer-funktionen andra saknar. Kommer att få negativ påverkan av Teslas försäljning och helt klart påverka märkeslojaliteten hos befintliga kunder också. Man får väl tro att det bara är ännu en av Elons konstiga tweets...
Model S P85DL+
Re: SuC öppnar för andra märken!
Jag tror många i denna tråd överskattar omfattningen av detta. Min gissning är att det enbart rör USA och enbart någon/några små nischade tillverkare (typ Aptera som nämnts). Säkert tillverkare som Elon personligen gillar och har en relation till
Personligen hade jag dock gärna sett att det öppnades upp helt med differentierad prissättning. Jag är övertygad om att transformationen skulle påskyndas ordentligt och det är det överlägset viktigaste IMO.
I mitt tycke är Tesla helt överlägsna med eller utan laddnätverk. Energieffektivitet, pris, batteriteknik, autopilot, OTA, prestanda... USP:arna är otroligt många och personligen tror jag ingen kommer komma riktigt nära under överskådlig framtid.
Att transformationen går snabbare tror jag enbart gynnar Tesla. För många är fortfarande "elbil" och "Tesla" synonymer. Ju större acceptansen blir för elbilar desto fler elbilar kommer Tesla sälja. Antagligen med minskande andel av den totala elbilsmarknaden, men det relevanta är ju inte andel utan volym.

Personligen hade jag dock gärna sett att det öppnades upp helt med differentierad prissättning. Jag är övertygad om att transformationen skulle påskyndas ordentligt och det är det överlägset viktigaste IMO.
I mitt tycke är Tesla helt överlägsna med eller utan laddnätverk. Energieffektivitet, pris, batteriteknik, autopilot, OTA, prestanda... USP:arna är otroligt många och personligen tror jag ingen kommer komma riktigt nära under överskådlig framtid.
Att transformationen går snabbare tror jag enbart gynnar Tesla. För många är fortfarande "elbil" och "Tesla" synonymer. Ju större acceptansen blir för elbilar desto fler elbilar kommer Tesla sälja. Antagligen med minskande andel av den totala elbilsmarknaden, men det relevanta är ju inte andel utan volym.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC öppnar för andra märken!
Ja jag tror också det handlar om nischade tillverkare i mindre skala. Elon hade helt klart krävt att de större tillverkarna puttar in betydande kapital för att köpa in sig och det har de ju inte varit sugna på.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8133
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SuC öppnar för andra märken!
Håller med, jag tror också på mindre tillverkare med någon form av personlig relation till Elon.Legato skrev:Jag tror många i denna tråd överskattar omfattningen av detta. Min gissning är att det enbart rör USA och enbart någon/några små nischade tillverkare (typ Aptera som nämnts). Säkert tillverkare som Elon personligen gillar och har en relation till![]()
Personligen hade jag dock gärna sett att det öppnades upp helt med differentierad prissättning. Jag är övertygad om att transformationen skulle påskyndas ordentligt och det är det överlägset viktigaste IMO.
I mitt tycke är Tesla helt överlägsna med eller utan laddnätverk. Energieffektivitet, pris, batteriteknik, autopilot, OTA, prestanda... USP:arna är otroligt många och personligen tror jag ingen kommer komma riktigt nära under överskådlig framtid.
Att transformationen går snabbare tror jag enbart gynnar Tesla. För många är fortfarande "elbil" och "Tesla" synonymer. Ju större acceptansen blir för elbilar desto fler elbilar kommer Tesla sälja. Antagligen med minskande andel av den totala elbilsmarknaden, men det relevanta är ju inte andel utan volym.
Däremot tror jag kanske inte att alla ser fördelarna med Tesla som vi i sekten gör, SuC är ju en uppenbar fördel, de övriga du nämner är nog mer för dom insatta.
Jag tror att det finns rätt många potentiella elbilsköpare som absolut inte vill ha Tesla, utan väntar på att andra tillverkare skall komma ikapp på laddfronten. Skulle Tesla t.ex. öppna för Ionity-gänget (vilket jag dock tror är väldigt osannolikt, från båda håll) tror jag deras elbilförsäljning skulle skjuta i höjden (under förutsättning att dom klarar av produktionen).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: SuC öppnar för andra märken!
Varför skulle Elon vara beroende av vad andra biltillverkare tycker? Det här skulle ju kunna bli något mellan Tesla och konkurrenternas kunder. En Audikund behöver väl inte Audis tillåtelse för att kunna ladda i en Teslaladdare?slugger75 skrev:Varför är det obegripligt menar du?Fredrik j skrev:Obegripligt att det inte skett tidigare. elon Musk vill inte konkurrera ut andra biltillverkare. Han vill att dom ska gå över till eldrift.
Vilket tror ni är den effektivaste metoden att pressa ner Ionitys priser?
Ingen annan biltillverkare har satsat på elbilar. Ingen biltillverkare har vänt sig till Tesla med frågan förut.
Tesla skulle ju kunna prispressa laddning och tvinga t.ex. Ionity att sänka sina priser.
Som sagt, Elon Musk vill inte konkurrera ut andra biltillverkare. Han vill att dom överger fossila bränslen och börjar sälja elbilar. Det är så övergången kommer ske fortast.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1276
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: SuC öppnar för andra märken!
Jag vet inte om jag förstår ditt svar riktigt. Men jag får väl vända på det. Du skrev att det var obegripligt att det inte skett tidigare. Det tycker inte jag. Elon har ju tidigare sagt att han välkomnar andra tillverkare att ta kontakt med honom för att diskutera denna fråga. Ingen har hört av sig. Fullt begripligt att de inte har hört av sig, anser jag. De har ju nämligen haft fullt upp med bensin- och dieselmotorer, och inte tyckt att framtiden består av elbilar.Fredrik j skrev:Varför skulle Elon vara beroende av vad andra biltillverkare tycker? Det här skulle ju kunna bli något mellan Tesla och konkurrenternas kunder. En Audikund behöver väl inte Audis tillåtelse för att kunna ladda i en Teslaladdare?slugger75 skrev:Varför är det obegripligt menar du?Fredrik j skrev:Obegripligt att det inte skett tidigare. elon Musk vill inte konkurrera ut andra biltillverkare. Han vill att dom ska gå över till eldrift.
Vilket tror ni är den effektivaste metoden att pressa ner Ionitys priser?
Ingen annan biltillverkare har satsat på elbilar. Ingen biltillverkare har vänt sig till Tesla med frågan förut.
Tesla skulle ju kunna prispressa laddning och tvinga t.ex. Ionity att sänka sina priser.
Som sagt, Elon Musk vill inte konkurrera ut andra biltillverkare. Han vill att dom överger fossila bränslen och börjar sälja elbilar. Det är så övergången kommer ske fortast.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: SuC öppnar för andra märken!
Jag har lite svårt att se hur de ska göra med betalningen av icke-Teslabilar. Finns det en standard vad gäller kommunikationen via laddporten? Så Tesla kan koppla de bilarna till en person/plastkort. Att Teslabilar presenterar sej så vet vi, men gör alla andra bilar det också? Och på samma sätt (protokoll)?
Hur funkar det på Ionity för de som abonnerar, måste de fortfarande identifiera sej med kort/tag, eller går det via laddporten?
Hur funkar det på Ionity för de som abonnerar, måste de fortfarande identifiera sej med kort/tag, eller går det via laddporten?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: SuC öppnar för andra märken!
Vad jag menar är att Elon skulle kunna vända sig direkt till elbilsägare av andra märken. Han skulle inte behöva prata med några andra tillverkare. Tesla har ju t.ex. möjligheten att helt punktera Ionitys marknad genom att vända sig med ett erbjudande direkt till kunderna. Tesla skulle kunna göra det enklare att köra elbil vilket skulle öka efterfrågan på elbilar generellt, inte bara på Teslor.slugger75 skrev:Jag vet inte om jag förstår ditt svar riktigt. Men jag får väl vända på det. Du skrev att det var obegripligt att det inte skett tidigare. Det tycker inte jag. Elon har ju tidigare sagt att han välkomnar andra tillverkare att ta kontakt med honom för att diskutera denna fråga. Ingen har hört av sig. Fullt begripligt att de inte har hört av sig, anser jag. De har ju nämligen haft fullt upp med bensin- och dieselmotorer, och inte tyckt att framtiden består av elbilar.Fredrik j skrev:Varför skulle Elon vara beroende av vad andra biltillverkare tycker? Det här skulle ju kunna bli något mellan Tesla och konkurrenternas kunder. En Audikund behöver väl inte Audis tillåtelse för att kunna ladda i en Teslaladdare?slugger75 skrev:Varför är det obegripligt menar du?Fredrik j skrev:Obegripligt att det inte skett tidigare. elon Musk vill inte konkurrera ut andra biltillverkare. Han vill att dom ska gå över till eldrift.
Vilket tror ni är den effektivaste metoden att pressa ner Ionitys priser?
Ingen annan biltillverkare har satsat på elbilar. Ingen biltillverkare har vänt sig till Tesla med frågan förut.
Tesla skulle ju kunna prispressa laddning och tvinga t.ex. Ionity att sänka sina priser.
Som sagt, Elon Musk vill inte konkurrera ut andra biltillverkare. Han vill att dom överger fossila bränslen och börjar sälja elbilar. Det är så övergången kommer ske fortast.
Hela resonemanget bottnar i att jag tror att Elon tycker att en snabb omställning till elbilar är minst lika viktig som Teslas marknadsandel.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8133
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SuC öppnar för andra märken!
Det finns en standard för kommunikation via CCS.kenjon skrev:Jag har lite svårt att se hur de ska göra med betalningen av icke-Teslabilar. Finns det en standard vad gäller kommunikationen via laddporten? Så Tesla kan koppla de bilarna till en person/plastkort. Att Teslabilar presenterar sej så vet vi, men gör alla andra bilar det också? Och på samma sätt (protokoll)?
Hur funkar det på Ionity för de som abonnerar, måste de fortfarande identifiera sej med kort/tag, eller går det via laddporten?
Jag är dock inte helt säker på att Teslas "gamla" protokoll på SuC är samma, eftersom SuC fanns före CCS-standarden var satt.
Ionity skall börja stödja "plug and charge" nästa år om jag minns rätt, dock bara för vissa bilmodeller.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: SuC öppnar för andra märken!
Obs!
Bara för att Tesla öppnar upp för några andra tillverkare så betyder inte det att de blir en offentlig laddplats och att vem som helst ska kunna ladda där och betala med kort. Förmodligen är det så att de sluter ett avtal med en tillverkare om att de går med i Supercharger och betalar in 20kkr till Tesla per bil (eller vad det nu kostar) sedan får deras kunder använda Superchargers precis som Teslas bilar. Jag hörde för många år sedan att Bollinger(?) var intresserade.
Edit eller varför inte Königsegg?
Bara för att Tesla öppnar upp för några andra tillverkare så betyder inte det att de blir en offentlig laddplats och att vem som helst ska kunna ladda där och betala med kort. Förmodligen är det så att de sluter ett avtal med en tillverkare om att de går med i Supercharger och betalar in 20kkr till Tesla per bil (eller vad det nu kostar) sedan får deras kunder använda Superchargers precis som Teslas bilar. Jag hörde för många år sedan att Bollinger(?) var intresserade.
Edit eller varför inte Königsegg?
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8133
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SuC öppnar för andra märken!
Det är nog min tolkning också.LarsL skrev:Obs!
Bara för att Tesla öppnar upp för några andra tillverkare så betyder inte det att de blir en offentlig laddplats och att vem som helst ska kunna ladda där och betala med kort. Förmodligen är det så att de sluter ett avtal med en tillverkare om att de går med i Supercharger och betalar in 20kkr till Tesla per bil (eller vad det nu kostar) sedan får deras kunder använda Superchargers precis som Teslas bilar. Jag hörde för många år sedan att Bollinger(?) var intresserade.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: SuC öppnar för andra märken!
Tror också det är mindre uppstickare som signat avtal med Tesla. Typ Rivian, Bollinger, Lucid eller liknande. Att det är "lowkey" är just för att dom inte har några bilar levererade till kund än.
Det skulle vara för förnedrande för etablerade avgasbilstillverkare att ladda hos Tesla, det skulle signalera att dom förlorat.
Det skulle vara för förnedrande för etablerade avgasbilstillverkare att ladda hos Tesla, det skulle signalera att dom förlorat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: SuC öppnar för andra märken!
Protokoll är ju bara mjukvara så det går att byta, uppdatera. Att bilar kan ladda på CCS är ju bevisat sedan tidigare. Det lär ju endast gälla laddning via CCS. Jag tror också som Legato skriver att det i alla fall initialt endast kommer gälla "nystartade" företag och kanske endast i USA till en början. Lan fungera som en hjälp för nystartade elbilsföretag att komma in på marknaden och jag tror inte att Tesla kommer ge några större fördelar till de äldre biltillverkarna. Betalning och handskakning för vilka bilar som kan ladda på SuperChargers är ju bara en uppdatering bort för respektive SuperCharger.fth skrev:Det finns en standard för kommunikation via CCS.kenjon skrev:Jag har lite svårt att se hur de ska göra med betalningen av icke-Teslabilar. Finns det en standard vad gäller kommunikationen via laddporten? Så Tesla kan koppla de bilarna till en person/plastkort. Att Teslabilar presenterar sej så vet vi, men gör alla andra bilar det också? Och på samma sätt (protokoll)?
Hur funkar det på Ionity för de som abonnerar, måste de fortfarande identifiera sej med kort/tag, eller går det via laddporten?
Jag är dock inte helt säker på att Teslas "gamla" protokoll på SuC är samma, eftersom SuC fanns före CCS-standarden var satt.
Ionity skall börja stödja "plug and charge" nästa år om jag minns rätt, dock bara för vissa bilmodeller.
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: SuC öppnar för andra märken!
Det kan ju bli ännu enklare med denna standard för Roaming - Plug&Charge genom ISO 15118. -Svenssons skrev:Protokoll är ju bara mjukvara så det går att byta, uppdatera. Att bilar kan ladda på CCS är ju bevisat sedan tidigare. Det lär ju endast gälla laddning via CCS. Jag tror också som Legato skriver att det i alla fall initialt endast kommer gälla "nystartade" företag och kanske endast i USA till en början. Lan fungera som en hjälp för nystartade elbilsföretag att komma in på marknaden och jag tror inte att Tesla kommer ge några större fördelar till de äldre biltillverkarna. Betalning och handskakning för vilka bilar som kan ladda på SuperChargers är ju bara en uppdatering bort för respektive SuperCharger.fth skrev:Det finns en standard för kommunikation via CCS.kenjon skrev:Jag har lite svårt att se hur de ska göra med betalningen av icke-Teslabilar. Finns det en standard vad gäller kommunikationen via laddporten? Så Tesla kan koppla de bilarna till en person/plastkort. Att Teslabilar presenterar sej så vet vi, men gör alla andra bilar det också? Och på samma sätt (protokoll)?
Hur funkar det på Ionity för de som abonnerar, måste de fortfarande identifiera sej med kort/tag, eller går det via laddporten?
Jag är dock inte helt säker på att Teslas "gamla" protokoll på SuC är samma, eftersom SuC fanns före CCS-standarden var satt.
Ionity skall börja stödja "plug and charge" nästa år om jag minns rätt, dock bara för vissa bilmodeller.
/fth
https://www.hubject.com/en/plugcharge/
Re: SuC öppnar för andra märken!
Verkligen! Var inne på att vår nästa elbil skulle bli en MY, men nu öppnar detta verkligen upp för att lättare kunna överväga något helt annat som dyker upp från andra än Tesla (om de lyckas med själva bilarna). Trevligt!Banane skrev:Vore ju trevligt. Då öppnar sig en massa alternativ.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: SuC öppnar för andra märken!
Fossilmackar har nästan alla haft rabattkort och annat som ger rätt ägare och rätt avtalskunder lägre pris än det officiella som visas.fth skrev:Det kan ju tänkas att andra märken istället betalar en avgift till Tesla som används för ytterligare expansion av nätverket.Niklas Z skrev:Jag hoppas att det blir en differentierad taxa i så fall. Eftersom vi som köpt Tesla varit med och finansierat uppbyggnaden vore det inte mer än rätt att bilar från andra märken för betala mer per kWh.
Det blir ju rätt krångligt att ha olika taxor för olika märken, inte minst eftersom (väl?) det kommer krav på att snabbladdare skall visa priser likt fossilmackar?
/fth

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: SuC öppnar för andra märken!
martinot skrev:Verkligen! Var inne på att vår nästa elbil skulle bli en MY, men nu öppnar detta verkligen upp för att lättare kunna överväga något helt annat som dyker upp från andra än Tesla (om de lyckas med själva bilarna). Trevligt!Banane skrev:Vore ju trevligt. Då öppnar sig en massa alternativ.
Tyvärr lär dock inte Elon mena att de släpper på BMW, Mercedes, Porsche osv på SuC. Men vore trevligt om det vore så.
Re: SuC öppnar för andra märken!
Jättebra för mig som kund och potentiell elbilsköpare!NiklasTesla skrev:Vill man som Tesla säger: "Snabba på omställningen till hållbara transporter" så är detta jäkligt smart och kommer dessutom öka Teslas intäkter.

Däremot så tror jag inte att Tesla tjänar några pengar på sina SuC-stationer. Troligen tvärt om.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: SuC öppnar för andra märken!
Den korta kabeln på SuC blir ett problem om det är icke Teslabilar. Placeringen av laddporten på icketeslabilar varierar. Kan bli svårt att parkera dessa inom linjerna. Blir rörigt värre vid hög beläggning 

Re: SuC öppnar för andra märken!
Vill man snabba på en övergång till en elektrisk bilflotta så behövs det flera alternativ och konkurrens med flera elmackar/laddkedjor. Tror inte det skulle bara bra för elektrifieringen om Tesla medvetet konkurrerade ut Inoity och andra stora aktörer som satsar enorma investeringar på en elektrisk infrastruktur.Fredrik j skrev:Vad jag menar är att Elon skulle kunna vända sig direkt till elbilsägare av andra märken. Han skulle inte behöva prata med några andra tillverkare. Tesla har ju t.ex. möjligheten att helt punktera Ionitys marknad genom att vända sig med ett erbjudande direkt till kunderna. Tesla skulle kunna göra det enklare att köra elbil vilket skulle öka efterfrågan på elbilar generellt, inte bara på Teslor.slugger75 skrev:Jag vet inte om jag förstår ditt svar riktigt. Men jag får väl vända på det. Du skrev att det var obegripligt att det inte skett tidigare. Det tycker inte jag. Elon har ju tidigare sagt att han välkomnar andra tillverkare att ta kontakt med honom för att diskutera denna fråga. Ingen har hört av sig. Fullt begripligt att de inte har hört av sig, anser jag. De har ju nämligen haft fullt upp med bensin- och dieselmotorer, och inte tyckt att framtiden består av elbilar.Fredrik j skrev:Varför skulle Elon vara beroende av vad andra biltillverkare tycker? Det här skulle ju kunna bli något mellan Tesla och konkurrenternas kunder. En Audikund behöver väl inte Audis tillåtelse för att kunna ladda i en Teslaladdare?slugger75 skrev:Varför är det obegripligt menar du?Fredrik j skrev:Obegripligt att det inte skett tidigare. elon Musk vill inte konkurrera ut andra biltillverkare. Han vill att dom ska gå över till eldrift.
Vilket tror ni är den effektivaste metoden att pressa ner Ionitys priser?
Ingen annan biltillverkare har satsat på elbilar. Ingen biltillverkare har vänt sig till Tesla med frågan förut.
Tesla skulle ju kunna prispressa laddning och tvinga t.ex. Ionity att sänka sina priser.
Som sagt, Elon Musk vill inte konkurrera ut andra biltillverkare. Han vill att dom överger fossila bränslen och börjar sälja elbilar. Det är så övergången kommer ske fortast.
Hela resonemanget bottnar i att jag tror att Elon tycker att en snabb omställning till elbilar är minst lika viktig som Teslas marknadsandel.
Som kund skulle jag älska det (ger mig enormt mycket mer frihet att skaffa annan bil än Tesla - så är helt för personligen), men långsiktigt för elektifieringsmöjligheter och konkurrens på laddmarknaden så skulle det vara direkt dåligt om de slog ut Ionity och andra initiativ.
Skulle vara lika dåligt som om Standard Oil skulle ägt alla bensinmackar i världen (eller en majoritet av de).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: SuC öppnar för andra märken!
Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det här. Vill nog ha mer fakta först. Är också väldigt frågande till om detta kommer att gälla vilka bilar som helst.
Re: SuC öppnar för andra märken!
Naturligtvis skulle inte Ionity slås ut av att Tesla erbjuder ett lägre pris. Ingenting är ju gratis. Men man skulle behöva anpassa sig och leverera laddmöjligheter bättre och billigare än Tesla.martinot skrev:Vill man snabba på en övergång till en elektrisk bilflotta så behövs det flera alternativ och konkurrens med flera elmackar/laddkedjor. Tror inte det skulle bara bra för elektrifieringen om Tesla medvetet konkurrerade ut Inoity och andra stora aktörer som satsar enorma investeringar på en elektrisk infrastruktur.Fredrik j skrev:Vad jag menar är att Elon skulle kunna vända sig direkt till elbilsägare av andra märken. Han skulle inte behöva prata med några andra tillverkare. Tesla har ju t.ex. möjligheten att helt punktera Ionitys marknad genom att vända sig med ett erbjudande direkt till kunderna. Tesla skulle kunna göra det enklare att köra elbil vilket skulle öka efterfrågan på elbilar generellt, inte bara på Teslor.slugger75 skrev:Jag vet inte om jag förstår ditt svar riktigt. Men jag får väl vända på det. Du skrev att det var obegripligt att det inte skett tidigare. Det tycker inte jag. Elon har ju tidigare sagt att han välkomnar andra tillverkare att ta kontakt med honom för att diskutera denna fråga. Ingen har hört av sig. Fullt begripligt att de inte har hört av sig, anser jag. De har ju nämligen haft fullt upp med bensin- och dieselmotorer, och inte tyckt att framtiden består av elbilar.Fredrik j skrev:Varför skulle Elon vara beroende av vad andra biltillverkare tycker? Det här skulle ju kunna bli något mellan Tesla och konkurrenternas kunder. En Audikund behöver väl inte Audis tillåtelse för att kunna ladda i en Teslaladdare?slugger75 skrev:
Varför är det obegripligt menar du?
Ingen annan biltillverkare har satsat på elbilar. Ingen biltillverkare har vänt sig till Tesla med frågan förut.
Tesla skulle ju kunna prispressa laddning och tvinga t.ex. Ionity att sänka sina priser.
Som sagt, Elon Musk vill inte konkurrera ut andra biltillverkare. Han vill att dom överger fossila bränslen och börjar sälja elbilar. Det är så övergången kommer ske fortast.
Hela resonemanget bottnar i att jag tror att Elon tycker att en snabb omställning till elbilar är minst lika viktig som Teslas marknadsandel.
Som kund skulle jag älska det (ger mig enormt mycket mer frihet att skaffa annan bil än Tesla - så är helt för personligen), men långsiktigt för elektifieringsmöjligheter och konkurrens på laddmarknaden så skulle det vara direkt dåligt om de slog ut Ionity och andra initiativ.
Skulle vara lika dåligt som om Standard Oil skulle ägt alla bensinmackar i världen (eller en majoritet av de).
Re: SuC öppnar för andra märken!
Tror de kan lösa det med programvaruuppdatering av SuC-laddarna. Antingen identifiering via kabeln (som är så smidigt för oss Teslaanvändare), eller via en en app.kenjon skrev:Jag har lite svårt att se hur de ska göra med betalningen av icke-Teslabilar. Finns det en standard vad gäller kommunikationen via laddporten? Så Tesla kan koppla de bilarna till en person/plastkort. Att Teslabilar presenterar sej så vet vi, men gör alla andra bilar det också? Och på samma sätt (protokoll)?
Hur funkar det på Ionity för de som abonnerar, måste de fortfarande identifiera sej med kort/tag, eller går det via laddporten?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: SuC öppnar för andra märken!
Det kommer garanterat inte gälla alla bilar på en gång. Enda sätt att ta betalt är via handskakning över CCS-protokollet och det är inte särskilt många andra bilar än Teslas som stödjer detta idag.Jerker skrev:Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det här. Vill nog ha mer fakta först. Är också väldigt frågande till om detta kommer att gälla vilka bilar som helst.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.