Tesla önskas köpa.
Moderator: Redaktion
Re: Tesla önskas köpa.
bara att ringa nærmsta Tesla center, dom har alla "lagerbilar" i datan.Tesla66 skrev:Hur fick du "nys" om den hallbilen?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla önskas köpa.
Lite tur kan nog behövas också, vad jag hört så går bilarna åt rätt fort när dom blir till salu. Under två veckor sålde Täbybutiken nästan alla demobilar (minst en P85D behöll dom) och nu har dom två stycken 70D vilket dom verkar tycka är dumt, så snart kanske det blir en sån till salu där.HelectriC skrev:bara att ringa nærmsta Tesla center, dom har alla "lagerbilar" i datan.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Tesla önskas köpa.
Bilarna är tillgängliga fram till att man har betalat handpenning, så även om man säger att man ska ha en specifik bil och är på väg hem för att t.e.x. göra överföringen på nätet, så kan nån annan hinnan före och betala in. Då blir man av med den. Jag hade inte så lite stress med att få betalt när jag efter många förslag från säljaren hittade den jag ville ha.Surfaren skrev:Lite tur kan nog behövas också, vad jag hört så går bilarna åt rätt fort när dom blir till salu. Under två veckor sålde Täbybutiken nästan alla demobilar (minst en P85D behöll dom) och nu har dom två stycken 70D vilket dom verkar tycka är dumt, så snart kanske det blir en sån till salu där.HelectriC skrev:bara att ringa nærmsta Tesla center, dom har alla "lagerbilar" i datan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla önskas köpa.
Sitter och funderar på om det inte börjar bli ekonomiskt att köpa en norsk Tesla och sedan ta in den till Sverige trots moms och tull. Läste om en som tog en helt ny lager-S70 för 420' NOK, det betyder då 577' färdig och klar nu när SEK=NOK. Är inte det ett ganska schysst pris i Sverige?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla önskas köpa.
HelectriC skrev:Sitter och funderar på om det inte börjar bli ekonomiskt att köpa en norsk Tesla och sedan ta in den till Sverige trots moms och tull. Läste om en som tog en helt ny lager-S70 för 420' NOK, det betyder då 577' färdig och klar nu när SEK=NOK. Är inte det ett ganska schysst pris i Sverige?
Möjligt det var en S60, men iaf så verkar det som ett bra pris.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Tesla önskas köpa.
Det var ett väldigt rabatterat pris isåfall, med tanke på att en ny S70 enligt hemsidan går på 548k, vilket alltså blir 754k i Sverige. Det är förvisso lite billigare än nuvarande grundpriset på 798k i svenska konfiguratorn, men då får du ingen vagnskadegaranti på köpet. Till slut skiljer det alltså inte nog för att det ska vara värt besväret.
Får du en ny för 420k så kan det absolut vara värt det, men om du kan få en sån rabatt (nästan 25%!) på en lagerbil i Norge, borde du inte kunna få det i Sverige också?
Får du en ny för 420k så kan det absolut vara värt det, men om du kan få en sån rabatt (nästan 25%!) på en lagerbil i Norge, borde du inte kunna få det i Sverige också?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Tesla önskas köpa.
S60 var det. Och det finns tydligen en till 2015 med autopilot för 430'. Ingen aning om vilket pris man får av Tesla Sverige om man tar den därigenom.danni skrev:Det var ett väldigt rabatterat pris isåfall, med tanke på att en ny S70 enligt hemsidan går på 548k, vilket alltså blir 754k i Sverige. Det är förvisso lite billigare än nuvarande grundpriset på 798k i svenska konfiguratorn, men då får du ingen vagnskadegaranti på köpet. Till slut skiljer det alltså inte nog för att det ska vara värt besväret.
Får du en ny för 420k så kan det absolut vara värt det, men om du kan få en sån rabatt (nästan 25%!) på en lagerbil i Norge, borde du inte kunna få det i Sverige också?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla önskas köpa.
430 + tull och moms blir nog 591 + ev skillnad i valutakurs också.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Tesla önskas köpa.
valutan ær i stort sett SEK=NOK nu før tiden, faktiskt lite førdel SEK, så man har ingen nackdel dær. Kanske intressant før någon att fiska bil i Norge?Leo skrev:430 + tull och moms blir nog 591 + ev skillnad i valutakurs också.
det jag menade var om Tesla erbjuder den typ av import från Norge eller om det sæger nej av en eller annan anledning eller har andra lagerpriser i Sverige på en Norgeimporterad bil?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla önskas köpa.
Norska bilar måste väl servas i norge ( utanför eu)?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Tesla önskas köpa.
Niclas skrev:Norska bilar måste väl servas i norge ( utanför eu)?
Nei, Norge är undantag, det går fint i hela EU. Däremot bilar från Schweiz kan bara garantirepareras i Schweiz.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla önskas köpa.
HelectriC skrev:Niclas skrev:Norska bilar måste väl servas i norge ( utanför eu)?
Nei, Norge är undantag, det går fint i hela EU. Däremot bilar från Schweiz kan bara garantirepareras i Schweiz.
Ja det är väl inom alla EES länder som det gäller.
Re: Tesla önskas köpa.
Norges "lagerbilar" är USA-lagret eftersom de får sina direkt från USA + om det står några fysiskt i Norge redan så att säga. Sveriges lagerbilar är i första hand Tillburg i Europa eftersom Europa får alla bilar därigenom + de bilar som står fysiskt i Teslas Showroom osv i hela Europa skulle jag gissa. Den bilen jag köpte var beställd för Tesla i Danmark ursprungligen och jag vet tyvärr inte riktigt var den fysiskt stod innan den kom till Sverige MEN den stod inte i någon Showroom eller liknande utan den var helt oanvänd. Så Tesla i Sverige "ser" inte inledningsvis samma lager som Tesla i Norge. Och Tesla i Sverige har nog ingen "smidig" rutin att importera/tulla in dessa lagerbilar från USA-lagret. Åtminstone inte när jag köpte min i Februari i alla fall.
Observera också att enligt olika forumtrådar i Sverige och utländska forum så "slits" många av deras hallbilar och demobilar ganska mycket utav ständiga provkörningar med tuffa accelerationer, måååånga som klättrar omkring i de och t ex stänger Frunken lite ovarsamt osv. Så många upplever att priserna trots allt är satta i paritet med skicket. Många som köper en Tesla sköter sin bil "som ett barn" så då kan det vara ganska stor skillnad på skicket mellan en pedantskött privatägd och en fd demobil hos Tesla vilket då även helt riktigt ska återspegla sig i priset.
Sen skiljer t ex försäkringen där jag var tvungen att köpa till "helförsäkring" eftersom just min inte var avsedd för Svenska marknaden från början (Kostade 19500 för 3 år) MEN då slapp jag å andra sidan räkna med det i förmånsvärdet också!
Så kom ihåg att jämföra rätt avseende tull, moms, vagnskadeförsäkring, valuta, skick, UTRUSTNING mm när man jämför olika priser på både begagnade och nya bilar! En djungel minst sagt då Tesla stuvat om i paketen hela tiden och alla är inte medveten om tekniska och skatteskillnaderna om man köper bilen från olika länder osv. Jag vet t ex inte hur man gör med laddare och laddkontakter på USA-bilar? De är antagligen olika eftersom de kör med 110V där och ganska säkert fysiskt är en annan laddare än i Sverige. Så köper man en "lagerbil" från USA så lär ju Tesla/eller du själv behöva bekosta "ombyggnationen" till Svenska elnätet OM bilen säljs till Sverige. Inte säker på att det i så fall är medräknat när de "tittar på" en lagerbil och priserna i deras system så att säga.
Observera också att enligt olika forumtrådar i Sverige och utländska forum så "slits" många av deras hallbilar och demobilar ganska mycket utav ständiga provkörningar med tuffa accelerationer, måååånga som klättrar omkring i de och t ex stänger Frunken lite ovarsamt osv. Så många upplever att priserna trots allt är satta i paritet med skicket. Många som köper en Tesla sköter sin bil "som ett barn" så då kan det vara ganska stor skillnad på skicket mellan en pedantskött privatägd och en fd demobil hos Tesla vilket då även helt riktigt ska återspegla sig i priset.
Sen skiljer t ex försäkringen där jag var tvungen att köpa till "helförsäkring" eftersom just min inte var avsedd för Svenska marknaden från början (Kostade 19500 för 3 år) MEN då slapp jag å andra sidan räkna med det i förmånsvärdet också!
Så kom ihåg att jämföra rätt avseende tull, moms, vagnskadeförsäkring, valuta, skick, UTRUSTNING mm när man jämför olika priser på både begagnade och nya bilar! En djungel minst sagt då Tesla stuvat om i paketen hela tiden och alla är inte medveten om tekniska och skatteskillnaderna om man köper bilen från olika länder osv. Jag vet t ex inte hur man gör med laddare och laddkontakter på USA-bilar? De är antagligen olika eftersom de kör med 110V där och ganska säkert fysiskt är en annan laddare än i Sverige. Så köper man en "lagerbil" från USA så lär ju Tesla/eller du själv behöva bekosta "ombyggnationen" till Svenska elnätet OM bilen säljs till Sverige. Inte säker på att det i så fall är medräknat när de "tittar på" en lagerbil och priserna i deras system så att säga.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Tesla önskas köpa.
Jag har svårt att tro att Norges lager skulle vara bilar avsedda för den amerikanska marknaden. Det är inte bara laddare (de har enfas) och kontakt som skiljer, även belysning (back- och dimljus) och säkert andra detaljer.
Däremot går de norska bilarna färdigmonterade från USA och passerar inte Tilburg, då det inte är tull på import av elbilar till Norge, men det torde vara samma specifikationer som till EU.
Däremot går de norska bilarna färdigmonterade från USA och passerar inte Tilburg, då det inte är tull på import av elbilar till Norge, men det torde vara samma specifikationer som till EU.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tesla önskas köpa.
Visst har de Bilar som fysiskt kommer till Norge samma spec som EU i princip. Men i vissa trådar jag läst på det Norska forumen så verkar Norska kunden ibland få erbjudanden som de UPFFATTAR som lagerbilar/demobilar som finns i USA som de kan köpa, dvs det är i vissa fall begagnade bilar som rullat i USA i så fall. Är det rena splitter nya "lagerbilar" för den europeiska marknaden borde ju rimligtvis de kunna skickas till Tillburg likväl som Norge. När jag köpte min så fanns det inte så mycket bilar att välja på när man frågade Tesla i Sverige (Andy). Men samtidigt så fanns det flera trådar på Norska forum om många bilar som Norrmännen kunde köpa som inte fanns på Andys Lista. Så i så fall har man i USA på något sätt "delat upp lagret" av Europaspecade bilar. Förklaringen skulle ju kunna vara att just de bilarna stod i hamnar/på båtar/pappers/tullmässigt destinerade på olika håll (Norge eller övriga Europa) varför de bara erbjuds antingen Norges kunder eller övriga Europas kunder även fast de tekniskt var rätt specade för båda marknaderna.
Men de Norska kunderna i trådarna uppfattade det i alla fall som att bilarna "stod i USA" och att det var USA-lagret så att säga och många liknande inlägg rörde även körda bilar. Men som sagt var det skrivs mycket på forum där inte allt är korrekt skrivet eller uppfattat.
Men de Norska kunderna i trådarna uppfattade det i alla fall som att bilarna "stod i USA" och att det var USA-lagret så att säga och många liknande inlägg rörde även körda bilar. Men som sagt var det skrivs mycket på forum där inte allt är korrekt skrivet eller uppfattat.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Tesla önskas köpa.
Många uppfattar det nog också som "stora rabatter" när det i så fall oftast rör "begagnade" bilar ELLER troligare bilar där priset är satt utifrån beställningstidpunktens prislista. Så var det i mitt fall. Rabatten tror jag var 28000kr MEN priset hade ju gått upp två gånger sen just den bilen beställdes. Så prisskillnaden blev ju trots allt ganska stor för mig även om i just mitt fall så gick den inte ens att beställa längre. (Bakhjulsdriven P85 med autopilot)
Med det vill jag bara få fram att Tesla verkar jobba med ganska "fasta priser" och relativt sett små rabatter trots allt MEN eftersom det varit så stora prishöjningar så låter Tesla "marknaden"=nya kunder vid avhopp köpa bilarna till det pris som gällde vid beställningstidpunkten även om Tesla egentligen kunde ändra till dagens pris och ev tjäna lite mer själva. Men det som många antagligen uppfattar som stora rabatter på lagerbilar är nog alltså egentligen att det varit stora prishöjningar sen just den bilen beställdes skulle jag tro.
Sen behöver de ju jobba med lite större rabatter på "demobilar" eftersom de slits ganska mycket OCH specifikationerna hela tiden ändras vilket gör de inte är riktigt likadana som de nya man kan köpa. Dessutom har det garanterat varit prishöjningar sen dessa "Demobilar" beställdes vilket gör prisskillnaden stor mot att beställa en ny.
Sen hur det här kommer att förändras framöver får man ju se.
Med det vill jag bara få fram att Tesla verkar jobba med ganska "fasta priser" och relativt sett små rabatter trots allt MEN eftersom det varit så stora prishöjningar så låter Tesla "marknaden"=nya kunder vid avhopp köpa bilarna till det pris som gällde vid beställningstidpunkten även om Tesla egentligen kunde ändra till dagens pris och ev tjäna lite mer själva. Men det som många antagligen uppfattar som stora rabatter på lagerbilar är nog alltså egentligen att det varit stora prishöjningar sen just den bilen beställdes skulle jag tro.
Sen behöver de ju jobba med lite större rabatter på "demobilar" eftersom de slits ganska mycket OCH specifikationerna hela tiden ändras vilket gör de inte är riktigt likadana som de nya man kan köpa. Dessutom har det garanterat varit prishöjningar sen dessa "Demobilar" beställdes vilket gör prisskillnaden stor mot att beställa en ny.
Sen hur det här kommer att förändras framöver får man ju se.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Tesla önskas köpa.
Man ska nog inte glömma att demobilarnas batteri ofta laddas fullt, och kanske står fulladdat längre perioder mm.Leo skrev:Många uppfattar det nog också som "stora rabatter" när det i så fall oftast rör "begagnade" bilar ELLER troligare bilar där priset är satt utifrån beställningstidpunktens prislista. Så var det i mitt fall. Rabatten tror jag var 28000kr MEN priset hade ju gått upp två gånger sen just den bilen beställdes. Så prisskillnaden blev ju trots allt ganska stor för mig även om i just mitt fall så gick den inte ens att beställa längre. (Bakhjulsdriven P85 med autopilot)
Med det vill jag bara få fram att Tesla verkar jobba med ganska "fasta priser" och relativt sett små rabatter trots allt MEN eftersom det varit så stora prishöjningar så låter Tesla "marknaden"=nya kunder vid avhopp köpa bilarna till det pris som gällde vid beställningstidpunkten även om Tesla egentligen kunde ändra till dagens pris och ev tjäna lite mer själva. Men det som många antagligen uppfattar som stora rabatter på lagerbilar är nog alltså egentligen att det varit stora prishöjningar sen just den bilen beställdes skulle jag tro.
Sen behöver de ju jobba med lite större rabatter på "demobilar" eftersom de slits ganska mycket OCH specifikationerna hela tiden ändras vilket gör de inte är riktigt likadana som de nya man kan köpa. Dessutom har det garanterat varit prishöjningar sen dessa "Demobilar" beställdes vilket gör prisskillnaden stor mot att beställa en ny.
Sen hur det här kommer att förändras framöver får man ju se.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Tesla önskas köpa.
Inte egentligen. Förmånsvärdet ska baseras på det svenska nybilspriset i Skatteverkets listor, såvitt jag vet, oavsett var bilen är köpt.Leo skrev:Sen skiljer t ex försäkringen där jag var tvungen att köpa till "helförsäkring" eftersom just min inte var avsedd för Svenska marknaden från början (Kostade 19500 för 3 år) MEN då slapp jag å andra sidan räkna med det i förmånsvärdet också!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Tesla önskas köpa.
Skrev lite snabbt. Helt korrekt och P85 RWD listpris var bilar utan vagnskada eftersom det var uppbyggt så när Tesla rapporterade in grundpriset på P85, dvs man fick köpa till helförsäkring separat vid den tidpunkten och därigenom egentligen frivilligt. Vagnsskada bakade Tesla in i grundpriset hösten 2014 vid någon prishöjning/förändring har jag för mig (Försäkringen har ju inget direkt värde för "föraren" på samma sätt som ett serviceavtal endast gynnare företaget osv eftersom de endast har ett ekonomiskt värde för företaget så därigenom ingen förmån för föraren som jag fått det förklarat) När jag jämförde vid köp så var alternativet att beställa en ny S/P85D och då ingick numera vagnskadan både i priset i verkligheten och hos skatteverket då dessa modeller inrapporterats med Vagnskada. Så därigenom så hade den delen också måsta räknas med i förmånsvärdet då de ingick i bilens grundpris. Därav mitt sätt att skriva.
Hade jag valt att beställa en ny S85D som var mitt andra alternativ så hade även vagnskadeförsäkringens kostnad legat inbakad i skatteverkets "grundpris" och därigenom hade det automatiskt räknats med i förmånsvärdet. Men egentligen blir mitt resonemang om den danska marknaden irrelevant och det hade det inte spelat någon roll om för förmånsvärdet om den varit avsedd för Sverige/Danmark =med/utan vagnsskada eftersom det enda som spelar roll helt korrekt är skatteverkets listpris för motsvarande modell.
Hade jag valt att beställa en ny S85D som var mitt andra alternativ så hade även vagnskadeförsäkringens kostnad legat inbakad i skatteverkets "grundpris" och därigenom hade det automatiskt räknats med i förmånsvärdet. Men egentligen blir mitt resonemang om den danska marknaden irrelevant och det hade det inte spelat någon roll om för förmånsvärdet om den varit avsedd för Sverige/Danmark =med/utan vagnsskada eftersom det enda som spelar roll helt korrekt är skatteverkets listpris för motsvarande modell.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Tesla önskas köpa.
Precis. Det var den förklaringen jag fick (att barn klättrar runt i bilarna) när jag påtalade att förarstolen i den vita showroomsbilen i Täby inte satt 100% fast längre.Leo skrev:Observera också att enligt olika forumtrådar i Sverige och utländska forum så "slits" många av deras hallbilar och demobilar ganska mycket utav ständiga provkörningar med tuffa accelerationer, måååånga som klättrar omkring i de och t ex stänger Frunken lite ovarsamt osv.
Har också noterat att de säger till dem som lånar bil att "du kan ladda till 100%", så frågan är hur demobilarnas batterier mår.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Tesla önskas köpa.
Vad bra det gick för mig att inte vilja ha mer.
Ändrade idag min beställning till en S 85, Pärlemovit, 21", Autopilot, 2nd gen, Panorama, Premium Interiör, Luftfjädring...
Så nu kan det finns en S 70 med ganska kort leveranstid om någon vill ha.
Ändrade idag min beställning till en S 85, Pärlemovit, 21", Autopilot, 2nd gen, Panorama, Premium Interiör, Luftfjädring...
Så nu kan det finns en S 70 med ganska kort leveranstid om någon vill ha.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Tesla önskas köpa.
Hämtade idag min bil. Och vilken bil sen, så j-vla grym!!
Nu gäller det att bekanta sig med den ordentligt.
Brände dock säkringen i motorvärmaruttaget tror jag, men får titta på det imorgon.
Ser man i appen om uppdateringen till 7.0 kommer?
Varför är det ibland svårt att få igång blåtanden/spotify?
Vi ses där ute på vägarna.
Nu gäller det att bekanta sig med den ordentligt.
Brände dock säkringen i motorvärmaruttaget tror jag, men får titta på det imorgon.
Ser man i appen om uppdateringen till 7.0 kommer?
Varför är det ibland svårt att få igång blåtanden/spotify?
Vi ses där ute på vägarna.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Re: Tesla önskas köpa.
Om du har en riktig telefon med iOS får du en pushnotis (kolla under "Notifications" att "Software update" är ikryssat). Har du andra typer av random operativsystem så får du masa dig ut till bilen.Mistafrizz skrev:Ser man i appen om uppdateringen till 7.0 kommer?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Tesla önskas köpa.
Herr X skrev:Om du har en riktig telefon med iOS får du en pushnotis (kolla under "Notifications" att "Software update" är ikryssat). Har du andra typer av random operativsystem så får du masa dig ut till bilen.Mistafrizz skrev:Ser man i appen om uppdateringen till 7.0 kommer?
Toppen - det var ikryssat.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna