Sida 2 av 2

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 09 jan 2021 10:39
av MWall
spacecoin skrev:
Man undrar ju varför vissa bilar har detta problem så mycket mer än andra.
Är det något tillverkningsfel på en del?

Själv har har 1650 mil utan några problem. Alltid "Low".

Körstil?

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 09 jan 2021 10:41
av MWall
niklasha01 skrev:
spacecoin skrev:
Man undrar ju varför vissa bilar har detta problem så mycket mer än andra.
Är det något tillverkningsfel på en del?

Själv har har 1650 mil utan några problem. Alltid "Low".
Men ni som alltid kör på Low, får ni inte slitna däck på insidan?

7000+ mil på Low (Model S) = inga problem med vare sig däck eller drivaxlar. Försöker även undvika kraftiga accelerationer från låga hastigheter.

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 09 jan 2021 11:40
av Yxel
niklasha01 skrev:
spacecoin skrev:
Man undrar ju varför vissa bilar har detta problem så mycket mer än andra.
Är det något tillverkningsfel på en del?

Själv har har 1650 mil utan några problem. Alltid "Low".
Men ni som alltid kör på Low, får ni inte slitna däck på insidan?
Nej Cambern sliter inte så farligt på däcken. Det är Toe som gör det. Och typ samtliga Model X rullar med Toe åt alla håll och kanter, och Teslas tekniker kan inte ställa in dem rätt.

Så mitt tips är: Kör always low för att spara drivaxlar. Då klarar bilen hårdare körning.
Ska ni leka med ludi, sätt på Very low och kör en stund innan så knutar och annat hinner bli varmt.

Åk sedan och gör en fyrhjulsinställning hos en verkstad som vet vad de håller på med. Gör inställningen på low.
Då sparar ni både däck och drivaxlar.

Min X fick nya drivaxlar och sänk motor i oktober. De skulle också ha gjort en hjulinställning. Märkte sedan att däcken slets otroligt mycket så åkte in för en hjulinställning.

Resultatet efter deras inställning.

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 09 jan 2021 11:51
av alseC
Model X 75D 28 000+ mil, Low > 85 km/t inte några drivaxelproblem än. Däckslitage innerkant bak men blivit bättre med flera justeringar.

Återkommande problem beror mer på körstil dvs eldriftens vridmoment är större än vad axlarnas knutar är gjorda för. Den som vill köra race borde fråga Tesla om de har axlar för detta?

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 09 jan 2021 15:22
av Svenssons
niklasha01 skrev:
spacecoin skrev:
Man undrar ju varför vissa bilar har detta problem så mycket mer än andra.
Är det något tillverkningsfel på en del?

Själv har har 1650 mil utan några problem. Alltid "Low".
Men ni som alltid kör på Low, får ni inte slitna däck på insidan?
Jag får det när jag kör på Very Low men i mycket mindre utsträckning på Low.

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 09 jan 2021 16:44
av spacecoin
niklasha01 skrev:
spacecoin skrev:
Man undrar ju varför vissa bilar har detta problem så mycket mer än andra.
Är det något tillverkningsfel på en del?

Själv har har 1650 mil utan några problem. Alltid "Low".
Men ni som alltid kör på Low, får ni inte slitna däck på insidan?
Inte ännu i alla fall. Ser jämt och fint ut. En hel del accel vid rödljus för att det är kul :)
Inte testat Chill tror inte det är något för mig.

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 09 jan 2021 17:55
av LarsL
Monark1954 skrev:
Har drivaxlarna blivit sämre på nyare bilar?
Har kört 13.000 mil med 2016 års X och har inte problemet. Standard höjd för det mesta.
Har för mig 8 års garanti på drivlinan men jag kan ha fel.
Får ha koll på senaste X då det är en P men av tråden verkar P versioner vara de enda drabbade.
Är det 8 år på drivknutarna eller är det 4 år? Någon som varit inne med en ”gammal ” bil?

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 09 jan 2021 19:21
av HX100
Vårans bil garanti försvann efter 8000 mil hade passerat i somras och i höstas bytte vi drivaxlar, kostade 15k kontant.

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 09 jan 2021 19:49
av LarsL
HX100 skrev:
Vårans bil garanti försvann efter 8000 mil hade passerat i somras och i höstas bytte vi drivaxlar, kostade 15k kontant.
Var det första bytet?

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 09 jan 2021 22:00
av Bjelke
LarsL skrev:
Monark1954 skrev:
Har drivaxlarna blivit sämre på nyare bilar?
Har kört 13.000 mil med 2016 års X och har inte problemet. Standard höjd för det mesta.
Har för mig 8 års garanti på drivlinan men jag kan ha fel.
Får ha koll på senaste X då det är en P men av tråden verkar P versioner vara de enda drabbade.
Är det 8 år på drivknutarna eller är det 4 år? Någon som varit inne med en ”gammal ” bil?
Det går väl lite olika bud där (typiskt Tesla med andra ord...) men 8 år ska väl egentligen bara gälla
batteri och motor typ... men som sagt, det varierar en del minst sagt.